Grannar som är missnöjda

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ok, tack för svaret. Länken är sparad och jag kommer återkomma om två år och se om du fick rätt om att i princip alla datorer då har pekfunktion. Jag tror att genomslaget för stationära pekskärmar kommer vara mycket lågt, om ens märkbart med den typen av pekskärmsinterface vi har idag (W8 och liknande/peta på platt skärmyta).

Tja, oavsett om jag har rätt eller fel så är det ju oundvikligen en stor del av konsumenterna som vill ha pekfunktion i sina datorer, inte minst i tablet-hybrider som surface som ju är på kraftig uppgång. Och det vore ju onödigt med två olika OS, så att Windows 8 är anpassat att kunna användas både med mus, tangentbord och fingrar är i mina ögon bara positivt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Tja, oavsett om jag har rätt eller fel så är det ju oundvikligen en stor del av konsumenterna som vill ha pekfunktion i sina datorer, inte minst i tablet-hybrider som surface som ju är på kraftig uppgång. Och det vore ju onödigt med två olika OS, så att Windows 8 är anpassat att kunna användas både med mus, tangentbord och fingrar är i mina ögon bara positivt.

Nu vet jag inte varför du tar upp tablets eller hybrider eftersom de redan idag har pekskärm? Jag trodde du talade om alla datorer och då främst de som inte redan har pekskärm (givetvis)? Onödigt med två OS vet jag inte. Så länge W7 är bättre anpassat för vanlig skärm och mus än W8 är det knappast ett onödigt OS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Nu vet jag inte varför du tar upp tablets eller hybrider eftersom de redan idag har pekskärm? Jag trodde du talade om alla datorer och då främst de som inte redan har pekskärm (givetvis)? Onödigt med två OS vet jag inte. Så länge W7 är bättre anpassat för vanlig skärm och mus än W8 är det knappast ett onödigt OS.

Du missförstår mig. Jag talar om alla datorer (tablets med Windows inkluderat) och jag menar att det vore onödigt om MS skulle göra två versioner av Windows 8, en "för pekskärmar" och en som inte skulle vara anpassad för pekskärmar. Eftersom behovet att pekskärmsstöd (i gränssnitt, inte bara rent tekniskt) för datorer uppenbarligen finns, så vore det ju dumt om MS inte anpassade gränssnittet i W8 så att det funkar både med mus, tangentbord och fingrar.

Säger absolut inte att W7 är ett onödigt OS. Men min ursprungliga kommentar svarade på "don't fix what aint broken", och min poäng var att W7 faktiskt saknar vettigt stöd i gränssnittet för pekskärmar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Full Strike:

Du missförstår mig. Jag talar om alla datorer (tablets med Windows inkluderat) och jag menar att det vore onödigt om MS skulle göra två versioner av Windows 8, en "för pekskärmar" och en som inte skulle vara anpassad för pekskärmar. Eftersom behovet att pekskärmsstöd (i gränssnitt, inte bara rent tekniskt) för datorer uppenbarligen finns, så vore det ju dumt om MS inte anpassade gränssnittet i W8 så att det funkar både med mus, tangentbord och fingrar.

Säger absolut inte att W7 är ett onödigt OS. Men min ursprungliga kommentar svarade på "don't fix what aint broken", och min poäng var att W7 faktiskt saknar vettigt stöd i gränssnittet för pekskärmar.

Men det finns ingen anledning att försämra stödet för desktop, det hade gått bra att lägga till metro men haft kvar desktopen i princip oförändrad och helt utan hotcorners, startmenyn har funnits med i tidigare versioner och hur sök beter sig lär inte vara svårt att ändra det heller, så varför förstöra desktop när det inte behövs bara för att lägga till metro?

Det verkar mest vara en grej för att tvinga folk att använda metro även till saker där det är direkt dåligt för att de sedan ska köpa telefoner och plattor, jag hoppas verkligen det blir en konsumentbojkott mot MS och att företagen totalvägrar att använda 8an eftersom det lär kosta astronomiska summor i utebliven produktivitet. och att MS därför snabbt släpper en uppgradering som löser de värsta felen, men det här är nog faktiskt första gången man tydligen medvetet försämrat interfacet under testperioden så frågan är vart MS är på väg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men det finns ingen anledning att försämra stödet för desktop, det hade gått bra att lägga till metro men haft kvar desktopen i princip oförändrad och helt utan hotcorners, startmenyn har funnits med i tidigare versioner och hur sök beter sig lär inte vara svårt att ändra det heller, så varför förstöra desktop när det inte behövs bara för att lägga till metro?

Det verkar mest vara en grej för att tvinga folk att använda metro även till saker där det är direkt dåligt för att de sedan ska köpa telefoner och plattor, jag hoppas verkligen det blir en konsumentbojkott mot MS och att företagen totalvägrar att använda 8an eftersom det lär kosta astronomiska summor i utebliven produktivitet. och att MS därför snabbt släpper en uppgradering som löser de värsta felen, men det här är nog faktiskt första gången man tydligen medvetet försämrat interfacet under testperioden så frågan är vart MS är på väg ?

Desktop är ju i princip helt oförändrad i Windows 8, eller? Lite snabbare men annars märker jag nästan ingen skillnad iaf.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Desktop är ju i princip helt oförändrad i Windows 8, eller? Lite snabbare men annars märker jag nästan ingen skillnad iaf.

Nej den har förändrats till det sämre, hotcorners och att slängas ut till metro i tid och otid är stora försämringar.
Den kräver dessutom klart längre musförflyttningar jämfört med 7an eftersom metroskärmen funkar så illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richead:

Ganska förutsägbart, Windows xp bra, vista skrepp, w7 bra, w8 skrepp.

Windows 8 är inte skräp, det är bara att det är för mycket nyheter på en och samma gång, de borde iallafall gjort det som ett val att köra "metro" läget så vi vanliga användare kunde köra vidare med vårt skrivbord och startmeny..

och citera inte mig och länka inofficiella mods för att få tillbaka startmenyn, windows borde SJÄLVA inkluderat detta valet i windows 8!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej den har förändrats till det sämre, hotcorners och att slängas ut till metro i tid och otid är stora försämringar.
Den kräver dessutom klart längre musförflyttningar jämfört med 7an eftersom metroskärmen funkar så illa.

Slängas ut till Metro i tid och otid? Har aldrig hänt mig av misstag iaf. Kanske har du något fel på ditt system?

Byter vi samtalsämne nu? Vi pratade väl om desktopen? Där är väl musförflyttningarna knappast längre än i Windows 7?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Desktop är ju i princip helt oförändrad i Windows 8, eller? Lite snabbare men annars märker jag nästan ingen skillnad iaf.

Så du förnekar att:
startmenyn är borta eller ändrad som du vill kalla det,
aero är borta,
djupet/3D effekten på fram/bak knapparna,
avrundade hörn på fönster,
möjligheten att söka efter ALLT genom att trycka "win",
möjligheten att inte låta fönster öppnas över ikonen i aktivitetsfältet (om man inte gör det den jobbiga vägen genom att lägga till ett länk-verktygsfält),
få fram en lista på senaste använda program
och använda gadgets utan 3djepart program?

Det konstiga är att W8 går långsammare för mig än W7, så att det går fortare för dig gissar jag på är placebo.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

det här har inget med windows att göra men dina grannar verkar vara lyckligt lottade. alla har inte haft sånn tur med grannar

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

det här har inget med windows att göra men dina grannar verkar vara lyckligt lottade. alla har inte haft sånn tur med grannar

alla grananr hjälper inte till precis....
men du verkar vara en sån som hjälper till!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Usch för att bli "ansvarig" för datorsupport till folk, kan vara bland det mest otacksamma man kan vara. Tycks som att hur man än gör, så blir folk ändå inte riktigt nöjda. Råd som man ger som verkar folk ändå inte bry sig om, senare kommer de och klagar när saker inte fungerar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Så du förnekar att:
startmenyn är borta eller ändrad som du vill kalla det,
aero är borta,
djupet/3D effekten på fram/bak knapparna,
avrundade hörn på fönster,
möjligheten att söka efter ALLT genom att trycka "win",
möjligheten att inte låta fönster öppnas över ikonen i aktivitetsfältet (om man inte gör det den jobbiga vägen genom att lägga till ett länk-verktygsfält),
få fram en lista på senaste använda program
och använda gadgets utan 3djepart program?

Det konstiga är att W8 går långsammare för mig än W7, så att det går fortare för dig gissar jag på är placebo.

Det jag menar är att jag jobbar till 99% likadant i Windows 8 desktop som jag jobbar i Windows 7 desktop. Mindre förbättringar i utseendet är inget som påverkar mig och det är i huvudsak sånt som du räknar upp.

Jag söker nästan alltid på program när jag söker efter något så det påverkar inte mig heller. Vill jag söka efter något annat så är det ett extra musklick, då kan jag söka efter ALLT, dvs även i mina program vilket inte går i Windows 7.

Du är den första jag hör som säger att Windows 8 skulle vara långsammare, känns mer troligt att du har fel än resten av världen. Ditt påstående är lika trovärdigt som "Windows Vista är snabbare än Windows 7".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Slängas ut till Metro i tid och otid? Har aldrig hänt mig av misstag iaf. Kanske har du något fel på ditt system?

Byter vi samtalsämne nu? Vi pratade väl om desktopen? Där är väl musförflyttningarna knappast längre än i Windows 7?

Metro tvingas fram alldeles för ofta för att man vill nå nånting som har hamnat där, det krävs hjälpprogram för att gå runt det.
Musförflyttningarna är klart längre eftersom metro hoppar upp istället för menyerna i 7an.

Skrivet av strejf:

Det jag menar är att jag jobbar till 99% likadant i Windows 8 desktop som jag jobbar i Windows 7 desktop. Mindre förbättringar i utseendet är inget som påverkar mig och det är i huvudsak sånt som du räknar upp.

Jag söker nästan alltid på program när jag söker efter något så det påverkar inte mig heller. Vill jag söka efter något annat så är det ett extra musklick, då kan jag söka efter ALLT, dvs även i mina program vilket inte går i Windows 7.

Du är den första jag hör som säger att Windows 8 skulle vara långsammare, känns mer troligt att du har fel än resten av världen.

Utssendet är en smaksak, men de flesta som inte hänger på forum verkar tycka att 8an är rejält mycket fulare och metroskärmen är otroligt plottrigt och störande med sina blinkande ikoner som försöker ta uppmärksamheten.
Du är den första jag överhuvudtaget hör som påstår att söken funkar bättre i 8an, jag upplever den som totalt kass eftersom man inte hittar allt på en gång, de flesta upplever det som en klar försämring i 8an.
Hastigheten är helt riktigt sämre eller lika som i 7an, programmen i sig går lika snabbt, men det tar längre tid att nå dit man vill/ hitta något eftersom interfacet är så dåligt och kräver flera handgrepp och längre musförflyttningar.
Så den totala tiden det tar att göra nått är längre i 8an.

Du propagerar hela tiden för 8an som om du jobbade på MS reklamavdelning, men kan du ge exempel som visar på att 8an verkligen skulle göra något bättre än 7 ? (förutom starttiden) om man håller sig till att köra program på desktop som vanlig användare vad ger då 8an för fördelar? Vad är det som gör att jag sparar tid, vad är det som den gör bättre?

Jag har inte hittat någonting som går att utföra snabbare med 8an så jag är verkligen nyfiken på vad som skulle vara snabbare.
Win 8 är som kejsarens nya kläder när det gäller desktop !
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Metro tvingas fram alldeles för ofta för att man vill nå nånting som har hamnat där, det krävs hjälpprogram för att gå runt det.
Musförflyttningarna är klart längre eftersom metro hoppar upp istället för menyerna i 7an.

Menar du när man har installerat ett program så kan man gå till startskärmen och starta därifrån? Det krävs inga hjälpprogram för att gå runt det. Öppna utforskaren, starta programmet och pinna det till aktivitetsfältet eller lägg en genväg på skrivbordet.

Nu tror jag att vi missuppfattar varandra. Jag pratar om desktop, du kontrar hela tiden med Metro... vi verkar prata om olika saker.

Citat:

Utssendet är en smaksak, men de flesta som inte hänger på forum verkar tycka att 8an är rejält mycket fulare och metroskärmen är otroligt plottrigt och störande med sina blinkande ikoner som försöker ta uppmärksamheten.
Du är den första jag överhuvudtaget hör som påstår att söken funkar bättre i 8an, jag upplever den som totalt kass eftersom man inte hittar allt på en gång, de flesta upplever det som en klar försämring i 8an.
Hastigheten är helt riktigt sämre eller lika som i 7an, programmen i sig går lika snabbt, men det tar längre tid att nå dit man vill/ hitta något eftersom interfacet är så dåligt och kräver flera handgrepp och längre musförflyttningar.
Så den totala tiden det tar att göra nått är längre i 8an.

Du propagerar hela tiden för 8an som om du jobbade på MS reklamavdelning, men kan du ge exempel som visar på att 8an verkligen skulle göra något bättre än 7 ? (förutom starttiden) om man håller sig till att köra program på desktop som vanlig användare vad ger då 8an för fördelar? Vad är det som gör att jag sparar tid, vad är det som den gör bättre?

Jag har inte hittat någonting som går att utföra snabbare med 8an så jag är verkligen nyfiken på vad som skulle vara snabbare.
Win 8 är som kejsarens nya kläder när det gäller desktop !
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Det låter som att du inte känner till att man kan stänga av live tiles i startskärmen. Högerklicka på ikonen och välj "stäng av levande panel" så slipper du "blinkande ikoner som försöker ta uppmärskamheten".

Jag påstår att söken i Windows 8 är mycket bättre än den i Windows 7 eftersom att man kan söka i allt, vilket inte går i Windows 7. Din och andras åsikt kan förstås skilja och det är helt okej.

Du påstår att det krävs längre musförflyttningar i Windows 8 desktop i jämförelse med Windows 7 desktop. Kan du ge exempel?

Ja det finns massor av saker som är snabbare i Windows 8. Jag har redan skrivit om några av dessa i min andra tråd "Saker som är bättre i Windows 8 än i Windows 7!".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det finns ingen anledning att försämra stödet för desktop, det hade gått bra att lägga till metro men haft kvar desktopen i princip oförändrad och helt utan hotcorners, startmenyn har funnits med i tidigare versioner och hur sök beter sig lär inte vara svårt att ändra det heller, så varför förstöra desktop när det inte behövs bara för att lägga till metro?

Det verkar mest vara en grej för att tvinga folk att använda metro även till saker där det är direkt dåligt för att de sedan ska köpa telefoner och plattor, jag hoppas verkligen det blir en konsumentbojkott mot MS och att företagen totalvägrar att använda 8an eftersom det lär kosta astronomiska summor i utebliven produktivitet. och att MS därför snabbt släpper en uppgradering som löser de värsta felen, men det här är nog faktiskt första gången man tydligen medvetet försämrat interfacet under testperioden så frågan är vart MS är på väg ?

Skrivet av mrqaffe:

Nej den har förändrats till det sämre, hotcorners och att slängas ut till metro i tid och otid är stora försämringar.
Den kräver dessutom klart längre musförflyttningar jämfört med 7an eftersom metroskärmen funkar så illa.

Förändra != förstöra. Om du tycker det är en förändring till det sämre så är det något som får stå för dig, men du måste inse att alla inte delar din åsikt. Jag tycker absolut inte att allt är perfekt i W8, men jag förstår varför de har gjort de förändringar det har gjort och jag är villig att lära mig något nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full Strike:

Förändra != förstöra. Om du tycker det är en förändring till det sämre så är det något som får stå för dig, men du måste inse att alla inte delar din åsikt. Jag tycker absolut inte att allt är perfekt i W8, men jag förstår varför de har gjort de förändringar det har gjort och jag är villig att lära mig något nytt.

Det är exakt vad Windows 8 handlar om tycker jag. Är man villig att lära sig något nytt så är Windows 8 bra. Är man inte villig att lära sig något nytt så är varenda ny release av Windows dålig, speciellt Windows 8 då den förändrar så mycket (men ändå inte).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Menar du när man har installerat ett program så kan man gå till startskärmen och starta därifrån? Det krävs inga hjälpprogram för att gå runt det. Öppna utforskaren, starta programmet och pinna det till aktivitetsfältet eller lägg en genväg på skrivbordet.

Nu tror jag att vi missuppfattar varandra. Jag pratar om desktop, du kontrar hela tiden med Metro... vi verkar prata om olika saker.

Det låter som att du inte känner till att man kan stänga av live tiles i startskärmen. Högerklicka på ikonen och välj "stäng av levande panel" så slipper du "blinkande ikoner som försöker ta uppmärskamheten".

Jag påstår att söken i Windows 8 är mycket bättre än den i Windows 7 eftersom att man kan söka i allt, vilket inte går i Windows 7. Din och andras åsikt kan förstås skilja och det är helt okej.

Du påstår att det krävs längre musförflyttningar i Windows 8 desktop i jämförelse med Windows 7 desktop. Kan du ge exempel?

Ja det finns massor av saker som är snabbare i Windows 8. Jag har redan skrivit om några av dessa i min andra tråd "Saker som är bättre i Windows 8 än i Windows 7!".

Det funkar inte att fästa program i aktivitetsfältet när man ska köra flera instanser av samma program, det fungerar inte heller särskilt bra att ha vissa ikoner/genvägar på skrivbordet och start är borta så då tvingas man ut i metro, jag har svårt att förstå hur du undviker att behöva använda metro utan att använda hjälpprogram. jag lyckas inte undgå metro hur jag än försöker när jag använder win 8 i originalutförande, men visst, det skulle gå att samla genvägar till alla sina program manuellt och lägga i en mapp som man pinnar till aktivitetsfältet, men att göra en egen "startmapp/meny" känns väldigt ormständigt och som ett rejält steg bakåt eftersom det tidigare har fungerat bra.

Jo jag vet att man kan stänga av blinket, men jag skulle helst till 100% vilja undvika all kontakt med metro, aldrig någonsin se ett spår av det, inte ens på inloggskärmen.

Söken har ett stort feltänk, man söker normalt först allmänt på allt och väljer sedan kategori för att filtrera sökresultaten om det ska flyta, men i 8an så ska man filtrera först och söka sen, det är så dumt att man häpnar, ungefär som om google hade börjat med att kräva att man ska veta vad man ska klicka på innan man kan söka.

Eftersom startmenyn saknas och multimonitor stödet är så dåligt så blir det ofta väldigt långa musförflyttningar när metro hoppar upp och man ska försöka leta reda på nått i det gyttret, startmenyn var kompakt och man visste även var den fanns och man kunde fortfarande se det man jobbade med, metro är otroligt dåligt i jämförelse med den.

Du mal på om att det är snabbare, ja på att boota upp det håller jag med på, man tjänar faktiskt flera sekunder så i sak har du rätt i det, men det är det enda, när man ska använda 8an så är det i bästa fall exakt lika snabbt som 7an, men ofta tar det längre tid att nå det man vill .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har bra många års erfarenhet av datorer och måste säga att jag inte förstod ett skit av windows 8 när jag loggade in i det. Jag gav det 3 timmar sedan formaterade jag om till 7an igen. Jag orkar inte med ett operativsystem som knappast är bättre, utan bara har fått sig lite styling och nya finesser. 7an funkar fint, Varför bytte jag? För att prova 8an såklart
Smaken är som baken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Full Strike:

Förändra != förstöra. Om du tycker det är en förändring till det sämre så är det något som får stå för dig, men du måste inse att alla inte delar din åsikt. Jag tycker absolut inte att allt är perfekt i W8, men jag förstår varför de har gjort de förändringar det har gjort och jag är villig att lära mig något nytt.

Jag har inget emot förändring, tvärt om, men det ska var förbättringar om man förändrar. 8an har en del bra under skalet, men det är inget som kräver det interface man påtvingas, så varför ska man ha ett interface som är direkt olämpligt och försvårar användandet på desktop?
Ingen av de saker strejf tar upp i sin andra tråd om förbättringar är något som direkt kräver ett pekinterface för att fungera om man bortser från just metro specifika saker, som tex den nya låsskärmen, men att filsystem och integrerat antivurus och en uppdaterad webläsare skull kräva touch är bara löjligt att hävda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inget emot förändring, tvärt om, men det ska var förbättringar om man förändrar. 8an har en del bra under skalet, men det är inget som kräver det interface man påtvingas, så varför ska man ha ett interface som är direkt olämpligt och försvårar användandet på desktop?
Ingen av de saker strejf tar upp i sin andra tråd om förbättringar är något som direkt kräver ett pekinterface för att fungera om man bortser från just metro specifika saker, som tex den nya låsskärmen, men att filsystem och integrerat antivurus och en uppdaterad webläsare skull kräva touch är bara löjligt att hävda.

Igen. Du tycker att det är sämre, men det är en åsikt, inte fakta. Andra tycker att det är smidigare och gör dem mer produktiva. Men självklart är det en viss inlärningskurva som alltid när man ska börja med något nytt.

Permalänk
Skrivet av richead:

Ganska förutsägbart, Windows xp bra, vista skrepp, w7 bra, w8 skrepp.

Du är ganska förutsägbar. Du och femtusen innan dig har kört med samma gamla klyscha utan att tänka efter. Windows 2000 var bra, vista hade en del barnsjukdomar men fungerar idag väldigt bra, betydligt stabilare än XP. Windows 8 är inte skräp någonstans men har ett nytt gränssnitt som kräver att användaren lär sig något nytt.

Permalänk
Medlem

Det man saknar i Windows 8 är enligt mig en bra överblick. Allting blir så tvådelat med 'metro' och desktop. En okunnig person kanske sparar ner en fil genom en metroapp och sen inte kan hitta den via desktop. Jag kan tänka mig att det är förvirrande. Jag kommer inte uppgradera mina nära och käras datorer till Windows 8 iallafall. Själv har jag uppgraderat, men man märker ju att deras försök att göra operativsystemet mer användarvänligt tagit ett jäkla steg åt fel riktning.

Från Windows 95 och framåt har det aldrig varit någon fråga om inlärningskurva. Jag uppgraderade farsans dator från XP till W7 efter att han använt det i ca 9 år och inte en enda fråga har jag fått. Jag an tänka mig hur ofta telefonen skulle ringa om jag installerade W8.

Edit: och sen all förbenade koppling med microsoftkonton, facebook och allt vad det är. Ja det är inget måste, men man blir ju påmind precis hela tiden. Mina föräldrar använder inga sådana konton och vill definitivt inte spara saker i molnet.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

När man är i Metro och söker så söker man bara på "undermenyer" te.x alla JPG eller bilder på datorn. Inte så stor grej men jag blir bara irriterad när man inte snabbt kan klicka start och skriva in det man vill åt.

Använd windowsknappen på tangentbordet. Svårare än så är det inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Full Strike:

Igen. Du tycker att det är sämre, men det är en åsikt, inte fakta. Andra tycker att det är smidigare och gör dem mer produktiva. Men självklart är det en viss inlärningskurva som alltid när man ska börja med något nytt.

Hur lär man sig hur man får kortare musrförflyttning ? Ska man ställa upp känsligheten ? Om interfacet hade fungerat perfekt så hade alltid det man behöver nå funnits direkt under pekaren, men nu med 8an så hamnar det mesta betydligt längre bort än med 7an.

Hur lär man sig att klicka på pinnade ikoner i aktivitetslisten för att starta program som redan körs? Det som händer är att programmet som redan är igång kommer upp. (ja det går ju att högerklicka, få upp menyn och sedan välja kör, men det är inte direkt nån förbättring i det eller?) och att behöva hoppa ut i metro och dess gyttriga interface är mycket sämre än att kunna använda "fäst på startmenyn" och bara trycka win och klicka, det tar alltså klart längre tid och kräver för det mesta längre musförflyttningar och man tappar fokus lite på det man gör för att man inte ser det utan får en blaffig helskärm kastad i ansiktet, dessutom gör animeringen att det tar längre tid att få upp den än startmenyn i win7, det känns långsamt och segt och tar klart längre tid än att öppna startmenyn i 7an. Ska man lära sig en ny tidsuppfattning för att inte känna av det ?

Varför har de en original/default bildvisare som är så dålig att den är patetisk ? Går inte att byta bild och när man avslutar den så är man i metro igen om man klickar på en bild från desktop, (jo det går att byta den, men varför gör man såna förval/inställningar) ?

Såna saker är inget som går att "lära sig" det kräver att programmeringen förändras för att det ska fungera bra från början.

Jag hoppas att MS ger möjligheten att köra testversioner när de uppdaterar 8an, för den är totalt ointressant som seriöst os som det fungerar idag, men det borde inte vara svårt att ändra på det och då vore det bra att få testa det igen, bara att slå på startmenyn igen och ta bort hotcorners i desktopläge skulle innebära en rejäl prestandavinst och öka användbarheten på riktigt.
Och de som skaffar annan programvara för att lösa det kör egentligen inte win 8s interface, det vore intressant att veta om de som gillar 8an kör den i MS version eller moddad, för många verkar modda den direkt och kommenterar det moddade resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur lär man sig hur man får kortare musrförflyttning ? Ska man ställa upp känsligheten ? Om interfacet hade fungerat perfekt så hade alltid det man behöver nå funnits direkt under pekaren, men nu med 8an så hamnar det mesta betydligt längre bort än med 7an.

Hur lär man sig att klicka på pinnade ikoner i aktivitetslisten för att starta program som redan körs? Det som händer är att programmet som redan är igång kommer upp. (ja det går ju att högerklicka, få upp menyn och sedan välja kör, men det är inte direkt nån förbättring i det eller?) och att behöva hoppa ut i metro och dess gyttriga interface är mycket sämre än att kunna använda "fäst på startmenyn" och bara trycka win och klicka, det tar alltså klart längre tid och kräver för det mesta längre musförflyttningar och man tappar fokus lite på det man gör för att man inte ser det utan får en blaffig helskärm kastad i ansiktet, dessutom gör animeringen att det tar längre tid att få upp den än startmenyn i win7, det känns långsamt och segt och tar klart längre tid än att öppna startmenyn i 7an. Ska man lära sig en ny tidsuppfattning för att inte känna av det ?

Varför har de en original/default bildvisare som är så dålig att den är patetisk ? Går inte att byta bild och när man avslutar den så är man i metro igen om man klickar på en bild från desktop, (jo det går att byta den, men varför gör man såna förval/inställningar) ?

Såna saker är inget som går att "lära sig" det kräver att programmeringen förändras för att det ska fungera bra från början.

Jag hoppas att MS ger möjligheten att köra testversioner när de uppdaterar 8an, för den är totalt ointressant som seriöst os som det fungerar idag, men det borde inte vara svårt att ändra på det och då vore det bra att få testa det igen, bara att slå på startmenyn igen och ta bort hotcorners i desktopläge skulle innebära en rejäl prestandavinst och öka användbarheten på riktigt.
Och de som skaffar annan programvara för att lösa det kör egentligen inte win 8s interface, det vore intressant att veta om de som gillar 8an kör den i MS version eller moddad, för många verkar modda den direkt och kommenterar det moddade resultatet.

Jadu, jag startar alla program med tangentbordet och det fungerar precis likadant i W7 som i W8. Bara att klicka Winkey och börja skriva programmets namn. Alt så startar jag med Run (Win-R). Men även om jag skulle använda musen så ser jag inte varför det skulle vara någon längre sträcka att dra musen. Och även om det så vore det så finns det andra fördelar, tex att man får bättre överblick över sina program, live-tiles som visar nyheter/mail/annat aktuellt för varje specifikt program. Så som sagt, att du inte gillar det får stå för dig, men kom inte dragande med det som om det vore fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Seriöst?

Så för att du upplever Windows 8 som långsammare jämfört med Windows 7 betyder det att andra också ska göra det?

Har jag påstått det? Nej. så sluta lägg ord i munnen på mig. Jag sa att det är placebo och därför kan det vara samma från mitt håll dvs ingen skillnad vilket jag tror är sanningen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Använd windowsknappen på tangentbordet. Svårare än så är det inte

Har du ens testat Windows 8? När du klickar på Windowsknappen kommer du in i Metro, där för då göra så som jag skrev.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tips till grannarna? En karta till närmsta datorbutik där de kan lämna in hos istället? Alternativt att du startar eget företag och tar in de på service och skickar faktura efter x-antal felsöknings-timmar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070