SSD-lagring: Corsair, Crucial, Intel, OCZ, Plextor och Samsung i 256 GB-klassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Då får det bli en RAID config som ger mig hastighet på bekostnad av säkerhet....såvida inte något moderkort stöder hårdvaru RAID5.

RAID 0 alltså?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk

Samsung-resultaten av tortyrtesten var avskräckande

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

Känns fortfarande som att Samsung 830 diskarna är det bästa valet.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

"SSD Write Endurance 25nm Vs 34nm"

Viktigt att läsa, alltid ta praktiska tester före marknadsföring:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Plextor M5 PRO Glömd eller ?

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Någon som kan svara på varför Vertex 4 fått sånt kallt bemötande? Den presterar snarlikt med alla andra SSD:s men är överlägset bäst gällande tortyrtestet.

Därför att siffrorna talar för sig självt. OCZ är traditionellt bra på att skriva stora filer men kass på att läsa random små filer, vilket då motsvarar vad ett operativsystem gör. Jag har faktiskt ganska svårt att förstå varför man siktar på en snabb skrivtid till en konsument SSD. Jag inbillar mig att de flesta vill ha ett responsivt OS (lästider) när de kastar in en dyr SSD och inte planerar att fylla upp den med filmer och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Då får det bli en RAID config som ger mig hastighet på bekostnad av säkerhet....såvida inte något moderkort stöder hårdvaru RAID5.

Du kan ju köra en 10a så får du redundans också.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

synd att man inte kommer recomendera samsung 840 totyr testen visar att den inte kommer hålla som en samsung 830. dock så kan man ju recomendera vertex 4, corsair performance pro och gamla goda samsung 830

Permalänk
Medlem

så att de nya samsung och intel diskarna håller inte måttet längre utan nu är det ocz vertex 4 och corsair som gäller?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Trevligt test framförallt budget v4 att ni testar sådant! Men skulle hellre köpa en 830 än 840 pro

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

så att de nya samsung och intel diskarna håller inte måttet längre utan nu är det ocz vertex 4 och corsair som gäller?

Mja, vet inte om man skall tolka det riktigt så... Just Vertex4 har ju fått väldigt mycket kritik för att prestandan skiljer sig markant åt (till det sämre när disken är mer än halvfull). Möjligt att detta är fixat via firmware uppdatering. (Skulle inte bli förvånade om det dyker upp problem med Corsairdiskarna med... SSD-marknaden är ju ännu inte riktigt mogen). Annars är väl Samsung 830 ett solklart val till de låga priserna som de säljs ut för nu.

Permalänk
Medlem

Jag får avvakta. Jag kan inte med gott samvete köpa eller rekomendera 840 Pro i dagsläget om den visar sig vara instabil och konstig. 830 är fortfarande billigast och ett säkert kort. Förhoppningsvis testar de 840 Pro på Xtremesystems så att man har något att gå efter men i dagsläget är det svårt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Riktigt dåligt att inte ha med fler tillverkare.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Roligt att så många snackar skit om OCZ hela tiden när deras Vertex 4 sopar banan på många sätt med dom andra o.0 ...
Nog för att deras Octane var ett riktigt pannskott ... men jag har 5 stycken Vertex 2 och ingen av dom har haft några problem.
Kör i raid0 i en laptop, och har som OS disk i server, morsans laptop och min desktop.

Blir helt klart en Vertex 4 vid nästa uppgradering.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Känns skönt att jag köpte en 520 nyligen då till bra pris

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy Larsson:

"SSD Write Endurance 25nm Vs 34nm"

Viktigt att läsa, alltid ta praktiska tester före marknadsföring:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD-Write-Endurance-25nm-Vs-34nm

Om man är på gång att byta mot ny SSD, vad säger då graferna i länken? Jag fann det rätt rörigt med MWI och annat. Är Crucial M4 bäst, eller vad?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Om man är på gång att byta mot ny SSD, vad säger då graferna i länken? Jag fann det rätt rörigt med MWI och annat. Är Crucial M4 bäst, eller vad?

Det där är ju gammal info (maj 2011)!!

Edit: Ser nu att det har pågått fram till nu.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det där är ju gammal info (maj 2011)!!

Den uppdaterades i slutet av Juni (den 27) det här året.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Varför inte ta med Crucial m4:an istället för Crucial V4:an som är en budgetmodell?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Clint Eastwood:

Därför att siffrorna talar för sig självt. OCZ är traditionellt bra på att skriva stora filer men kass på att läsa random små filer, vilket då motsvarar vad ett operativsystem gör. Jag har faktiskt ganska svårt att förstå varför man siktar på en snabb skrivtid till en konsument SSD. Jag inbillar mig att de flesta vill ha ett responsivt OS (lästider) när de kastar in en dyr SSD och inte planerar att fylla upp den med filmer och annat.

Precis, är det något annat än läs-prestanda av små slumpmässiga block vid lågt kö-djup som är relevant på en desktop? Är det något som får en dator att kännas snabb så är det bra prestanda på just detta fall.

Ska den sitta i en laptop så skulle i.o.f.s. strömförbrukningen vara intressant också.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av db_sweet:

Roligt att så många snackar skit om OCZ hela tiden när deras Vertex 4 sopar banan på många sätt med dom andra o.0 ...
Nog för att deras Octane var ett riktigt pannskott ... men jag har 5 stycken Vertex 2 och ingen av dom har haft några problem.
Kör i raid0 i en laptop, och har som OS disk i server, morsans laptop och min desktop.

Blir helt klart en Vertex 4 vid nästa uppgradering.

Kändes dessutom lite konstigt att vertex 4 inte var med på sista sidan, speciellt eftersom disken visade i min mening bäst resultat efter tortyr test, samt efter TRIM. Dvs. behöver inte tänka på hur man använder disken eftersom prestandan kommer ligga iprincip på max alltid.

Tycker att jag har gjort ett jäkla bra köp, men 2 st 256BG Vertex 4or

Permalänk
Medlem

Corsair <3 Roligt att se att Sweclockers tycker dom gjort en bra produkt. Hade jag haft ekonomi hade jag nog satsat på Corsair Force GS – 240 GB.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milo_:

Jag måste verkligen ta och skaffa mig en, det är inte kul att vänta 5 min på att komma in på internet efter att Windows bootat klart -.-. Men tanken att behöva installera allting igen avskräcker mig.

Tro mig...det är det värt :D!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Bara fyra olika märken med? Tycker det var lite snålt. Sedan vet jag att ni har olika utmärkelser som godkänd osv, men vore ändå skönt om ni vid varje test av flera olika produkterk unde utse en testvinnare. Då vet att man kan lita på den i alla fall. Kommer avvakta till mellandagsrean och se om man inte kan fynda en ny SSD-disk där då.

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken, inga Kingston HyperX diskar?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av db_sweet:

Roligt att så många snackar skit om OCZ hela tiden när deras Vertex 4 sopar banan på många sätt med dom andra o.0 ...
Nog för att deras Octane var ett riktigt pannskott ... men jag har 5 stycken Vertex 2 och ingen av dom har haft några problem.
Kör i raid0 i en laptop, och har som OS disk i server, morsans laptop och min desktop.

Blir helt klart en Vertex 4 vid nästa uppgradering.

Har inte läst hela tråden, men..

Det är väl inte prestandan folk har klagat på, gällandes deras diskar, utan stabiliteten, att de börjar krångla med det ena och det andra med blåskärm och hela kalaset. Många har klarat sig bra, oftast löst sig med firmware uppdatering, men också många kunder som förlorat mycket data på kuppen och självklart blivit besvikna. Han man väl fått dåligt rykte i början är det svårt att bli av med det, och det kan jag förstå, säkra före osäkra.

Tyvärr säger inte ett sådant här test allt, detta är ju bara siffror för stunden, hur diskarna funkar i långa loppet återstår fortf och se med tiden.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Varför inte ta med Crucial m4:an istället för Crucial V4:an som är en budgetmodell?

Den fanns med bland graferna? Men inte som huvudpunkt i testerna, men finns där och jämföra fortf.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Neutron GTX låter som bästa valet för desktop. LAMD är inte känd för vanliga användare men de för high end kretsar för servrar så de vet nog betydligt mer vad de gör än sådana om sandforce.

För laptop är valet nog 840Pro då den verkar ha väldigt mycket lägre ström förbrukning än resten av packet (har sett siffror på ca 50% så 2-3 W lägre under load och även större skillnad procentuellt i idle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Mja, vet inte om man skall tolka det riktigt så... Just Vertex4 har ju fått väldigt mycket kritik för att prestandan skiljer sig markant åt (till det sämre när disken är mer än halvfull). Möjligt att detta är fixat via firmware uppdatering. (Skulle inte bli förvånade om det dyker upp problem med Corsairdiskarna med... SSD-marknaden är ju ännu inte riktigt mogen). Annars är väl Samsung 830 ett solklart val till de låga priserna som de säljs ut för nu.

sant, jag har läst så mycket negativt om deras andra diskar att jag inte skulle ta i dem med en tång (recensioner är inget bra mått på lagring då tillförlitligheten över tid är det intressanta vilket avslöjas av rma statistik och omdömen från folk som använt dem hårt), dessutom verkar ju företaget vara nära på att gå i konkurs så då ryker väl alla garantier...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag är glad över att min Intel 520 är så snabb som den är...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync