Star Citizen samlar in 6,3 miljoner dollar – nytt crowdfunding-rekord

Permalänk
Skrivet av Yeti:

Hoppas du inser att de personer du räknade upp är riktiga typexempel på has beens.

Förklara gärna på vilket sätt för mig veterligen går det väldigt bra för dessa även idag.
Och snälla kom inte med BS som att de säljer inte i närheten av spel som CoD. Vet du varför den serien blivit så stor som den är?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

De får massa pengar det är vad som händer, vilket är en utav anledningarna till att sådana här crowdfunding projekt är det mest användar fientliga sättet att skapa spel på som står att finna i världen idag. Folk sitter o sjunger om hur det är underbart för folk kan stödja de spel de "vill få gjorda". Men med absolut ingen information utom en allt som oftast vag beskrivning utav spelet ("andlig uppföljare" jo det säger ju jävligt mycket) så har de absolut inget underlag att avgöra om detta spel som kanske kommer att bli skapat är ett spel de faktiskt skulle gillar. Vad de köper är sin egna fantasi om spelets kvalitet, inget mer.

Vilket är anledningen till att jag aldrig skulle stödja sådant här.

Sover med dina pengar i madrassen också? Det finns risker med det mesta... learn to live with it...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Första spelet på flera år som får mig att höjja ögonbrynen :). Ser väldigt intressant ut.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av Yeti:

Oh ja så bra att dessa giganter tvingas tigga från naiva personer som har sina tjockaste nostalgi brillor på sig, då spelen de skapat gått över budget, över tiden och inte sålt för att folk inte tyckt de varit bra

Typ på samma sätt det går "bra" för Grekland antar jag?

Haha är det bästa du kan komma med, att de tigger och att man donerar pengar enbart för nostalgi. Förklara då för mig varför inte Elite : Dangerous redan uppnått begärd summa? Förklara även för mig hur det kommer sig att spel jag aldrig spelat förr är oftast roligare än dagens "smörja". Känner du till ett visst spel vid namn FTL? Som jag förstått det har detta spel toppat försäljningen på Steam. Det är nog bara en tidsfråga innan utgivare som vi ser de idag är ett minne blott, måste svida rejält när de ser folk som gladligen ger sina pengar till utvecklare som inte ens är i närheten att vara klara med sina spel.

Antar att du inte gillar Minecraft heller, även det ett spel som inte varit möjligt om det inte varit för den här formen av finansiering. Just det ja, det sålde ju så bra tack vare nostalgi, vad dum jag är.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Tidigare spel är absolut ingen fingervisning om framtida kvalitet. Peter Molyneux släppte ju bara superkvalitet under sin sista period eller hur? Ja just det.

Man kan väl aldrig få en garanti om en framtida varas kvalitet? Klart man tar en risk, vad är det som är så fruktansvärt hemskt med det? Vad man vet är att killen har ett mycket bra track record, och med allra största sannolikhet har alla ambitioner att skapa ett så bra spel han bara kan.

Det skulle vara mycket osannolikt att han skulle äventyra hela sin karriär och rykte bara för att dra in en engångssumma, och sen släppa ett slarvigt komponerat spel. Han vet ju självklart om att om han failar att leverera så kan han glömma ytterligare crowdfunding. Det är väl så demokratiskt och användarliberalt det bara kan bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeti:

Är absolut inget argument för att en uppenbarligen sämre modell för andvändarna ska få olovlig hyllning.

Nu är det ju en modell för att faktist få något gjort och de tvingar knappast någon att skänka pengar.

Tog en snabbkoll på dina inlägg du gjort här på forumet, du verkar stöta ihop med de flesta. Kan det vara så att du bara är här för att Trolla?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Fick nyss en intressant kickstarter idé! En sen tidigare respekterad spelutvecklare som kan skissa lite på en fantasi, en professionell marknadsförare och en så intressant 10-minuters trailer som möjligt. Kan säkert bli en god affär!

Iallafall om man, som en del verkar vara, är införstådd med att det absolut inte finns någon garanti att spelet blir ens i närheten som presenterat (eller blir av överhuvudtaget) så får man såklart spendera sina pengar hur man vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Vad jag vet så är alpha/beta en del av planen så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer men med tanke på att release är satt till dec 2014 kan det fortfarande vara en bit kvar..

Samtidigt har de råd att anställa ganska många programmerare och content designers så 2014 kanske kommer snarare än vad man tror:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Fick nyss en intressant kickstarter idé! En sen tidigare respekterad spelutvecklare som kan skissa lite på en fantasi, en professionell marknadsförare och en så intressant 10-minuters trailer som möjligt. Kan säkert bli en god affär!

Om ditt samvete kan överleva att du girigt tjänat pengar på tiotusentals drömmar och lurat dem av deras pengar, så visst go for it!

Dock blir väl troligtvis ett problem att Kickstarter själva också kontrollerar hur seriösa alla projekt är samt ser till så de större efterlevs. Det är nämligen de som förlorar mest om det skulle visa sig att någon lyckades med en sådan scam som du beskriver

Sedan tillkommer ju även komplikationen att bedrägeri råkar vara olagligt i de flesta civiliserade delar av världen. Så du riskerar inte bara att jagas av tiotusentals arga nördar Du riskerar även fängelsestraff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Tog en snabbkoll på dina inlägg du gjort här på forumet, du verkar stöta ihop med de flesta. Kan det vara så att du bara är här för att Trolla?

hehe gjorde samma sak och kom fram till samma slutsats

Permalänk
Skrivet av jagge_:

Fick nyss en intressant kickstarter idé! En sen tidigare respekterad spelutvecklare som kan skissa lite på en fantasi, en professionell marknadsförare och en så intressant 10-minuters trailer som möjligt. Kan säkert bli en god affär!

Iallafall om man, som en del verkar vara, är införstådd med att det absolut inte finns någon garanti att spelet blir ens i närheten som presenterat (eller blir av överhuvudtaget) så får man såklart spendera sina pengar hur man vill!

Varför donera pengar till en indieutvecklare med viss risk att du blir lurad när du istället kan "investera" dina pengar i ett stort spelföretag och garanterat bli lurad?

För övrigt kan jag tillägga att Reddit, 4chan och Something Awful är mycket bra detektiver och bödlar när det gäller skojare på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag luktar moderatorer på trolljakt när inlägg mystiskt försvinner...

För att återgå till ämnet, så är jag sjukt peppad inför Star Citizen. Det är himla tur att det kommer en alfa inom ett år, för två år hade varit olidligt att vänta. Kommer också se fram emot att följa utvecklingen från nära håll, som pledger. Det tycker jag är riktigt trevligt, att de premierar oss som betalat och faktiskt stänger ner info för resten. Bara det är ju värt en slant, att få följa en utveckling på detta sätt. Jag gillar det.

Problemet nu är väl bara att jag har så mkt överskottsenergi från hypen som måste fokuseras på något annat spel. Satt och letade igår, och sen så kom en kompis med förslaget Planetside 2, som jag inte alls hade kollat in tidigare. Döm om min lycka när det både verkar tokskoj och dessutom hade en countowntimer till släpp på mindre än 24h. Det är inte ofta man hittar ett "nytt" spel man vill lira, som dessutom släpps så snart, OCH är free2play. Det väger upp den långa väntan till Star Citizen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Tror inte att väntan kommer bli så smärtsam, om den mängd uppdateringar vi fått hittills är något att gå efter. Sedan mitten på september så har det varit mer än en uppdatering PER DAG på huvudsidan i form av backstories, detaljerad information om fysiken, skeppen, systemen, övergripande struktur, factions/raser, och inte enbart i skriven form, utan mycket koncept-skisser och in-game footage av vad de lyckats åstadkomma så här långt. Allt detta visar imo vilken ambition Chris & Co verkligen har för det här projektet, och det skall bli väldigt intressant att både följa och påverka spelutvecklingen de kommande två åren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om ditt samvete kan överleva att du girigt tjänat pengar på tiotusentals drömmar och lurat dem av deras pengar, så visst go for it!

Dock blir väl troligtvis ett problem att Kickstarter själva också kontrollerar hur seriösa alla projekt är samt ser till så de större efterlevs. Det är nämligen de som förlorar mest om det skulle visa sig att någon lyckades med en sådan scam som du beskriver

Sedan tillkommer ju även komplikationen att bedrägeri råkar vara olagligt i de flesta civiliserade delar av världen. Så du riskerar inte bara att jagas av tiotusentals arga nördar Du riskerar även fängelsestraff.

En advokat som kan guida en vid lagens yttre gränser är nog inga problem att hitta - det jag yrkar på är en form av organiserad och välgenomtänkt bluff.

Och varför ens erkänna att jag bluffat, varför inte använda sig av ursäkter såsom att pengarna trots allt inte räckte hela vägen, att tiden inte räckte, att grafikmotorn var begränsande eller någon annan, trots allt, någorlunda trovärdig ursäkt.

Eller varför inte utveckla spelet till en kostnad av 40% av kickstarter-insamlingen (givetvis på bekostnad av spelets kvalité) och sedan behålla 60% själv?

Nu är det inte jag personligen som skulle kunna tänka mig att göra något sådant men tror ni alla människor i världen är ärliga och hederliga..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Varför donera pengar till en indieutvecklare med viss risk att du blir lurad när du istället kan "investera" dina pengar i ett stort spelföretag och garanterat bli lurad?

För övrigt kan jag tillägga att Reddit, 4chan och Something Awful är mycket bra detektiver och bödlar när det gäller skojare på nätet.

Bara för att jag påpekar riskerna med att investera i kickstarter-projekt innebär det inte att det står mot att "men annars måste man ju investera i storföretag istället".. Det är inte antingen eller.

Eller så håller du helt enkelt inte med om det finns en risk, vilket är poängen med mitt inlägg? Med andra ord att reddit och 4chan är så bra på att hitta skojare att risken är 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Bara för att jag påpekar riskerna med att investera i kickstarter-projekt innebär det inte att det står mot att "men annars måste man ju investera i storföretag istället".. Det är inte antingen eller.

Eller så håller du helt enkelt inte med om det finns en risk, vilket är poängen med mitt inlägg? Med andra ord att reddit och 4chan är så bra på att hitta skojare att risken är 0.

Nu kan jag bara svara för mig själv har precis lagt 165$ och jag vet mycket väl att det kan vara pengar kastade i sjön och det borde alla som lägger pengar på kickstarter veta. Men för mig är det ändå ett sätt att försöka styra spelmarknaden i den riktningen jag vill. Även om 165$ egentligen inte spelar någon roll.

Men jag ser det lite som att rösta i valet min röst är egentligen obetydlig men det känns ändå rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagge_:

Nu är det inte jag personligen som skulle kunna tänka mig att göra något sådant men tror ni alla människor i världen är ärliga och hederliga..?

Jag håller med om att kickstarter och liknande projekt är riskabla, och mycket väl skulle gå att använda som scam, egentligen är det väl bara en tidsfråga innan det händer.

Dock ser jag dem tyvärr som ett nödvändigt ont för att vi spelare skall få de nytänkande spel vi faktiskt vill spela, och inte de spel distributörerna tror de kan mjölka mest pengar ur med minst investering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Om ditt samvete kan överleva att du girigt tjänat pengar på tiotusentals drömmar och lurat dem av deras pengar, så visst go for it!

Dock blir väl troligtvis ett problem att Kickstarter själva också kontrollerar hur seriösa alla projekt är samt ser till så de större efterlevs. Det är nämligen de som förlorar mest om det skulle visa sig att någon lyckades med en sådan scam som du beskriver

Sedan tillkommer ju även komplikationen att bedrägeri råkar vara olagligt i de flesta civiliserade delar av världen. Så du riskerar inte bara att jagas av tiotusentals arga nördar Du riskerar även fängelsestraff.

Inge snack om att det finns risker här, liksom precis all annan verksamhet där pengar skall tillföras innan det finns en färdig produkt.

Men jag antar att folk generellt inte dräller pengar överallt på kickstarter bara för att de kan visa upp några rader text eller bilder på sina idéer. De projekten som genererar pengar har ofta någon form av förtroendegrund i form av kända namn eller fortsättning på redan erkända projekt. Star Citizen är ett bra exempel på ett projekt med förtroendebas. Dokumentären big boys gone bananas som sökte pengar för lansering av filmen i USA är ett annat sådant (för min del iaf).

Det kommer utan tvekan begås bedrägeriverksamhet även på kickstarter men som investerare har man väl en del ansvar själv att väga riskbilden innan man ger sina pengar. Eller, ja. Det är så jag ser på det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det kommer utan tvekan begås bedrägeriverksamhet även på kickstarter men som investerare har man väl en del ansvar själv att väga riskbilden innan man ger sina pengar. Eller, ja. Det är så jag ser på det iaf.

Ja man får självklart väga riskerna själv, och aldrig lägga mer pengar än man kan avvara.

Dock skulle jag inte vilja kalla mig investerare bara för jag lagt pengar på kickstarter, då en investerare alltid förväntar sig utdelning och mer pengar tillbaka vid framgångsrikt projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu kan jag bara svara för mig själv har precis lagt 165$ och jag vet mycket väl att det kan vara pengar kastade i sjön och det borde alla som lägger pengar på kickstarter veta. Men för mig är det ändå ett sätt att försöka styra spelmarknaden i den riktningen jag vill. Även om 165$ egentligen inte spelar någon roll.

Men jag ser det lite som att rösta i valet min röst är egentligen obetydlig men det känns ändå rätt.

Absolut och det respekterar jag!

Mina inlägg var mer riktade mot dem som tvärt vägrar medge att pengarna (eller iallafall en del av dem) skulle kunna gå rakt ner i fickan på utvecklaren utan någon insats för spelet - med argumenten att "utvecklaren har gjort bra spel förr" eller att "den välgjorda trailern lovar både det ena och det andra". Även den tidigare ärlige utvecklaren kan bli girig när det rör sig om summor som 6,3 miljoner dollar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ingenting, det är en risk man får ta som backare. Ser inget som helst problem med det personligen.

Jag tycker man borde bli lovad en beta som backare.
Och vara lovad att man får källkoden om projektet inte slutförs.

Permalänk
Medlem

Vad vi vet om Star Citizen:

Det utvecklas av folk som tidigare har gjort väldigt bra spel.
Det utvecklas för PC och seriösa spelare.
Vilken vision utvecklarna har med spelet, vad de vill åstadkomma och vad de inte tänker göra.
Att det har ett planerat släppdatum som ligger 2 år fram i tiden.
Att vi kommer få kontinuerliga uppdateringar om hur arbetet går.
Att jag inte får tillbaka mina pengar om jag blir besviken på spelet.
Att jag inte får tillbaka mina pengar om spelet inte släpps.

Vad vi vet om nästa CoD/BF/Whatever som går att förboka.

Att det kommer likna föregående spel.
Att det kommer utvecklas för konsoller och portas till PC.
Att det kommer utvecklas för att nå så bred publik som möjligt och allt annat är sekundärt till det.
Att vi inte kommer få mer insyn i arbetet än små portioner med info väl utvalda av en marknadsföringsavdelning för att locka köpare men absolut inte avskräcka någon.
Att jag inte får tillbaka mina pengar om jag blir besviken på spelet.
Att jag får tillbaka mina pengar om spelet inte släpps.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu kan jag bara svara för mig själv har precis lagt 165$ och jag vet mycket väl att det kan vara pengar kastade i sjön och det borde alla som lägger pengar på kickstarter veta. Men för mig är det ändå ett sätt att försöka styra spelmarknaden i den riktningen jag vill. Även om 165$ egentligen inte spelar någon roll.

Men jag ser det lite som att rösta i valet min röst är egentligen obetydlig men det känns ändå rätt.

Håller med dig där. Det känns rätt att premiera denna typen av utvecklare, dels för att de ju äntligen försöker göra ett spel som många PC-fantaster skriker efter, och dels då jag annars skulle ha svårt att med gott samvete vara upprörd på EA och liknande publishers som lägger sig i, om jag inte själv ändå gjorde nåt för att försöka ändra på situationen. Precis som med en röst så är jag själv ju inte så betydelsefull, men se bara på vad vi tillsammans gjorde! Det blev ju ett rekord i crowdfunding som hette duga, så nog är jag nöjd över att ha varit delaktig, även om jag bara bidrog med drygt 0,004% av totalen. (Fast det är ju typ 360ggr större andel än en vanlig röst i ett svenskt val, när jag tänker efter )

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av jagge_:

Bara för att jag påpekar riskerna med att investera i kickstarter-projekt innebär det inte att det står mot att "men annars måste man ju investera i storföretag istället".. Det är inte antingen eller.

Eller så håller du helt enkelt inte med om det finns en risk, vilket är poängen med mitt inlägg? Med andra ord att reddit och 4chan är så bra på att hitta skojare att risken är 0.

Det finns en risk, men den är knappast större på Kickstarter än mindre internetbutiker, eBay, Blocket, Tradera, etc. Vad jag vet så har projekt misslyckats (eller blivit otroligt försenade), folk har blvit scammade och skojare blivit avslöjade.

Jag menade att det är lätt att lura folk på pengar om man marknadsför det professionellt. Det är ju vad större företag gör om man tolkar ordet "lura" lite fritt. Du tolkade även mitt inlägg lite fritt och antog att det bara finns två alternativ. Något sånt sa jag aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker man borde bli lovad en beta som backare.
Och vara lovad att man får källkoden om projektet inte slutförs.

De som backar upp dessa projekt får ALLTID alpha/beta och mer information om hur utvecklingen går.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En hel del provocerande trollkommentarer rensade.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hmm, det där kan ju bli bra!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Freelancer var något av det bästa jag någonsin lirat (srsly). Minns att det fanns helt SJUKA mods till det spelet också. Jisses vad skoj det va Har väntat gott på något liknande, och nu om ca 2 år kommer the mothership.
Kan inte vänta

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk

Såja, fint att se detta som nyhet på Swec också Har följt all utveckling senaste månaden och har pledgat strax över 4k totalt. Jag tvivlar inte på att dom kommer leverera, även om kanske vissa mindre utlovade punkter inte dyker upp på release. Kommer bli aaawesooome

Med tanke på deras snuskigt detaljerade modeller så kan detta förhoppningsvis bli lämpligt för framtida GPU-tester här på Swec. Tänker starta en benchmark-tråd på deras forum lite längre fram och se om man inte kan få deras uppmärksamhet på den fronten. Med tanke på hur flexibelt spelet lär bli så borde det inte vara några problem att fixa ihop nån scriptad sekvens för att räkna ut medel-fps

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Den borde väl redan fungera med OpenGL med tanke på att PS3 använder OpenGL ES (OpenGL för slutna enheter)? Men det kanske krävs lite extra kodning för att få det att fungera bra till datorer med olika hårdvarukonfigurationer? Skulle hur som helst vara jävligt skoj att få se Cryengine på Mac och Linux.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur stor skillnaden är mellan dessa och klienten för PC. I nuläget finns dock bara en klient för PC som är beroende av DirectX. Hur som tycks det Valves försök med Linux fått flera andra speltillverkare att påbörja anpassning till OpenGL med motiveringen att erbjuda en enhetlig produkt genom Steam.

Vi får väl se, än om snöbollen fortfarande är liten tycks den ha börjat rulla så smått.