Dags för surplatta! tips

Permalänk
Medlem

Dags för surplatta! tips

Hejsan svenska klockare!

Nu är det dags att köpa en egen surfplatta!

Jag hade i princip redan bestämt mig för en Nexus 7'a men idag när jag var på Mediamarkt ändrade jag uppfattning lite. Jag hittade inte en Nexus 7'a men däremot ett flertal 7 tummare och det slog mig att sju tum kanske är lite lite ändå. Min nuvarande telefon är en Samsung S2'a så jag är ju van vid en ganska stor skärm ändå (4,3 om jag inte minns fel). Är det då värt att köpa en 7 tums platta eller ska man satsa på något större?

Det som fortfarande lockar med N7'an är ju priset och den hårdvaran man får för den pengen. Jag hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223646 och det verkar vara i princip samma hårdvara men med en större skärm då.

Kan även tillägga en iPad inte finns på kartan då vi har en sådan i familjen är inte något jätte stort fan av den.

TF300T verkar ha fått bra recensioner och så men finns det andra i samma, eller under, den prisklassen.

Användningsområdena är väll framför allt film och serie tittande, surfande och en del spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Ska du mest använda den hemma, skaffa en 10 tummare du.
Fast Nexus 10 är inte släppt i Sverige än och Samsungs alternativ Tab och Note verkar ganska omoderna (skärmupplösningem).

Jo har skikat lite på den. Men hur är det? Ska den släppas i Sverige och har den något releasedatum?

Permalänk
Medlem

bygg en egen, får mer för pengarna och blir bättre.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

bygg en egen, får mer för pengarna och blir bättre.

Platta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

bygg en egen, får mer för pengarna och blir bättre.

Om det ändå var så lätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Saknar du inovativitet? se redan nu skapa jag ett nytt ord. Har massa planer om en platta, går nog om man verkligen vill och har tid. är du intresserad kan du pma mig så kan jag berätta mer.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Saknar du inovativitet? se redan nu skapa jag ett nytt ord. Har massa planer om en platta, går nog om man verkligen vill och har tid. är du intresserad kan du pma mig så kan jag berätta mer.

Nu var det inte detta jag ville ha hjälp med utan om det finns en liknande färdigbyggd platta i samma prisklass som den jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Nu var det inte detta jag ville ha hjälp med utan om det finns en liknande färdigbyggd platta i samma prisklass som den jag länkade.

Okej, har nu läst din tråd första gången, eftersom jag utgår från att det alltid är troll i forumet. Du googlar det du vill ha och jämför amerikanska priser mot svenska etc etc kollar reviews etc sedan om du fastnar mellan 2 st singlar du slant och chansar. GL

edit:

Google är verkligen inte svårt att använda. vill du ha support via telefon finns säkert någon indisk callcenter.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Är det någon som har suttit i samma sits som jag när det gäller skärmstorlek, dvs byta från en relativt stor telefon till en liten surfplatta? Tröttnar man lätt på sin surfplatta om man har sin telefon när det inte skiljer så extremt mycket i skärmstorlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Okej, har nu läst din tråd första gången, eftersom jag utgår från att det alltid är troll i forumet. Du googlar det du vill ha och jämför amerikanska priser mot svenska etc etc kollar reviews etc sedan om du fastnar mellan 2 st singlar du slant och chansar. GL

edit:

Google är verkligen inte svårt att använda. vill du ha support via telefon finns säkert någon indisk callcenter.

Vill tacka enormt mycket för din hjälp....

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

bygg en egen, får mer för pengarna och blir bättre.

Jag tvivlar inte på att det går att bygga en egen surfplatta men har väldigt svårt att se att man skulle komma billigare undan även om man inte räknar med alla timmar det skulle ta.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Ok, jag är i samma sits som dig. 7 tum är för litet (har en kindle så jag vet), 10 tum är för stort (haft en asus transformer så jag vet.) 7.7, 7.9 eller 8.9 tummarna är det enda intressanta. Apples ipad 7.9 är väldigt intressant eftersom jag läser mycket eböcker och jag tröttnat på kindlens grådaskiga svartvita skärm. Den har däremot rätt format för att läsa, dvs 4:3 och inte widescreen. Blir rätt bokkänsla med 4:3. För mig står det mellan en Samsung galaxy tab 7.7 eller en Ipad mini. Blir nog ipaden fast jag är enormt allergiskt mot alla appleprodukter :X jag vet nog att jag kommer ångra mig så fort jag försöker ladda ner itunes...därför har det inte blivit något köp av platta än.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.com/gp/product/B008GFRBBW/ref=fs_jw är ju rätt nice upplösning på Bra pris och storlek med. Något begränsad Androidversion bara.

utan 4g http://www.amazon.com/gp/product/B008GFRB9E/ref=fs_j

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

http://www.amazon.com/gp/product/B008GFRBBW/ref=fs_jw är ju rätt nice upplösning på Bra pris och storlek med. Något begränsad Androidversion bara.

utan 4g http://www.amazon.com/gp/product/B008GFRB9E/ref=fs_j

$499+25% moms+15% tull

Har du tur klassar dom den som en dator och du kanske slipper tull. Men momsen blir du nog inte av med så det blir ca 625 dollar och det är 4300kr utan frakt.

Tycker det är lite väl dyrt för en platta med den typen av specs.

Annars finns Asus Transformer pad för ett helt ok pris. Kanske inte priset man hoppats på då kanske det bättre satsa på en iPad 4. Men om man vill ha en androidplatta för ett bra pris så är det just under 4000kr.

http://cdon.se/hemelektronik/facebook_kampanjer_-_upp_till_-1...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Är det någon som har suttit i samma sits som jag när det gäller skärmstorlek, dvs byta från en relativt stor telefon till en liten surfplatta? Tröttnar man lätt på sin surfplatta om man har sin telefon när det inte skiljer så extremt mycket i skärmstorlek?

Jag har en Galaxy Nexus med 4,65"-skärm och en Nexus 7 och tycker skärmen på 7an är mycket större, de är knappast särskilt lika (även om upplösningen tekniskt sett är den samma). På SII är det dessutom lägre upplösning...

Jag använder plattan mycket hellre än telefonen (fast jag springer inte runt med plattan vanligtvis, utan använder den hemma och tar bara med den på längre resor som flera timmars bussresor eller flygresor). Jag skulle inte vilja ha en 10"-platta (möjligtvis kan Nexus 10 vara intressant som komplement, men iPod är det inte).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Kanske kan vara värt att lägga till lite och få en riktig Windows 8 platta?
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows-8/acer-w...

Gissar att det kommer mer inför december och Julhandeln också.

Permalänk
Medlem

Skulle också tipsa om en windowsplatta. Android och iOS gör att när man är sugen på att t.ex. surfa porr så hamnar man på mobila betalsidor. Helt värdelöst när man sitter på bussen.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Är acers iconia något att ha?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752311

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Skulle också tipsa om en windowsplatta. Android och iOS gör att när man är sugen på att t.ex. surfa porr så hamnar man på mobila betalsidor. Helt värdelöst när man sitter på bussen.

lol´d

Visa signatur

^_^