Permalänk

Överklocka i5 2500k | snälla ta en titt!

Hej sweclockers, jag vet att ni uppmanar mig att använda sökfunltionen och även använda mig av FAQ;n men jag förstår ändå inte riktigt och önskar mig lite ytterligare specificerad hjälp.

Jag har klockat min processor till 4,0ghz genom att endast använda mig av 40xmultipler, allt annat är på auto, förutom volten på minnena som är 1.65v och MHz på minnen som nu är 1600mhz.
Jag skulle vilja klocka processorn runt 4,5ghz men behöver hjälp med vad jag ska ändra osv.
Och vad jag ska ha för någon ungefärlig volt. Jag änvänder cpu-z, prime 95, och hwmonitor, och undrar om dessa program fungerar bra?
Något jag verkligen skulle glädjas av är muntlig förklaring/guide via tex:Skype, ts, eller liknande. Men blir självklart glad för alla svar. Jätte tacksam för hjälp!
Mvh Gabbe:)

Permalänk
Medlem

Du har inga specifika frågor.

Använd sökfunktionen och FAQen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hej sweclockers, jag vet att ni uppmanar mig att använda sökfunltionen och även använda mig av FAQ;n men jag förstår ändå inte riktigt och önskar mig lite ytterligare specificerad hjälp.

Jag har klockat min processor till 4,0ghz genom att endast använda mig av 40xmultipler, allt annat är på auto, förutom volten på minnena som är 1.65v och MHz på minnen som nu är 1600mhz.
Jag skulle vilja klocka processorn runt 4,5ghz men behöver hjälp med vad jag ska ändra osv.
Och vad jag ska ha för någon ungefärlig volt. Jag änvänder cpu-z, prime 95, och hwmonitor, och undrar om dessa program fungerar bra?
Något jag verkligen skulle glädjas av är muntlig förklaring/guide via tex:Skype, ts, eller liknande. Men blir självklart glad för alla svar. Jätte tacksam för hjälp!
Mvh Gabbe:)

Har du kollat "Guiden för överklockning"? Finns i min sib och klistrad i forumet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Har du kollat "Guiden för överklockning"? Finns i min sib och klistrad i forumet

Den guiden är rätt värdelös vad jag fattat det som.
Alla moderkort har liksom inte samma namn på allt, att bara skriva "Offset" säger inte så mycket, på mitt heter det DVID t.ex.

Sedan, vad är "Fixed" voltage? Som sagt, olika namn på olika brädor! Förklara tydligare vad saker och ting innebär.

Själv klockade jag dock med hjälp av oc.net då Intels system är rätt bonkigt jämfört med AMDs.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dwightschrute:

Den guiden är rätt värdelös vad jag fattat det som.
Alla moderkort har liksom inte samma namn på allt, att bara skriva "Offset" säger inte så mycket, på mitt heter det DVID t.ex.

Sedan, vad är "Fixed" voltage? Som sagt, olika namn på olika brädor! Förklara tydligare vad saker och ting innebär.

Själv klockade jag dock med hjälp av oc.net då Intels system är rätt bonkigt jämfört med AMDs.

Jag tycker vi gör ett hyfsat försökt att fixa en lite mer avancerad Guide här på SweC.
Är verkligen förvånad att inte fler har visat intresse att försöka fixa denna guide om man upptäcker diversifieringar på moderkorten mot vad guiden täcker.
Själv försöker jag hjälpa till så gott jag kan för vad MSIs senaste moderkort har för funktioner och namn.

Tror säkerligen att iSw3de är tillmötesgående och kan tänka sig förklarar lite mer ingående vad vissa funktioner innebär om det är några oklarheter.

Ha en Fortsatt Trevlig Kväll!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

googla [namnet på ditt moderkort] + "overclock 2500k"

Permalänk

Mina frågor är vilken volt jag ska lira mellan när jag vill köra processorn i 4,5ghz. Och vilka andra inställningar jag behöver göra?
Mitt moderkort är ett Msi z77-gd65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Den guiden är rätt värdelös vad jag fattat det som.
Alla moderkort har liksom inte samma namn på allt, att bara skriva "Offset" säger inte så mycket, på mitt heter det DVID t.ex.

Sedan, vad är "Fixed" voltage? Som sagt, olika namn på olika brädor! Förklara tydligare vad saker och ting innebär.

Själv klockade jag dock med hjälp av oc.net då Intels system är rätt bonkigt jämfört med AMDs.

Jag har överklockat Gigabyte ASUS ASRock m.fl och vad jag har sett har alla fixed voltage, jag ska ta mig tid att skriva mer, just nu är det väldigt mycket skola, och projekt som tar upp tiden. Väldigt många har varit behjälpta av guiden, som faktiskt blivit klistrad.

Om du kan skriva vad allt heter på alla olika moderkort så visst, jag är på
Ni kan ju skriva vilka klara olikheter ni har hittat så kan vi ändra dem direkt.
Vet att det finns en inställning som är olik på ASUS som jag ska ändra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Mina frågor är vilken volt jag ska lira mellan när jag vill köra processorn i 4,5ghz. Och vilka andra inställningar jag behöver göra?
Mitt moderkort är ett Msi z77-gd65

Vissa processorer behover mer volt an andra, men foljer du overklockningsguiden har pa swec ( eller bara hojer din multiplier tills volten ar runt 1.38, sen kor du prime och kollar om det ar stabilt ) sa har du typ natt max for din cpu/mobo. Andrar du fler installningar kanske du kan fa 100-200mhz mer, men orkar du inte lasa igenom guiden sa far det racka utan extra installningar.

For att na 4.7 pa min processor hojde jag bara multiplier till 47, och voila. Hyffsat OK volt och inga andra settings behovdes.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Mina frågor är vilken volt jag ska lira mellan när jag vill köra processorn i 4,5ghz. Och vilka andra inställningar jag behöver göra?
Mitt moderkort är ett Msi z77-gd65

Omöjligt att säga hur mycket spänning just din CPU behöver. Du får sätta multipliern på 45 och sedan höja spänningen tills datorn startar och är stabil. Tycker du borde ha fattat detta rätt snabt om du faktiskt sökt efter och läst en överklockningsguide

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt nu så har inte MSI.s Z77 kort någon möjlighet att välja Offset, det finns bara fixed eller auto på Vcore.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd

Innan du går för högre klockning, vilken kylning till cpun har du? Utan bra kylning ska man inte ge sig på högre klockning. Extremt prisvärd kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... Dessutom måste du stresstesta för att se om din klock är stabil.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Tycker iSw3des post ser väldigt bra ut. På det viset du ställer frågan ser det def ut som att det han skrivit täcker dina behov. Om du sedan har specifika frågor är det säkert lättare att få bra hjälp.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Entusiast

Tycker inte man ska klanka ner på iswedes guide, det är väl bra att nån tar sig tiden att förklara och göra en enkel guide för lättare överklockning. Dock kan jag hålla med om att det blir luddigt om man inte har ett asrock moderkort. Till äldsta pojkens var det solklart då han har ett asrock-mobo och en 3570. Men till min spelrigg stämde inte mycket överrens...

Skickades från m.sweclockers.com