Asus förbereder VG248QE – ny gamingskärm med en millisekunds responstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Bara ställ ner grafiken till 800x600 så klarar skärmen förmodligen 100hz.

Dom flesta sitter inte på CRT skärm idag

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tycker inte det är "Fail" som många verkar tycka. Det är klart att det saknas IPS/PLS/VA med hög uppdateringsfrekvens men vi är inte där ännu.

Jag har suttit och väntat på en ny skärm med 120Hz då det var ett bra tag sen det lanserades något nytt inom området.

Detta blir ett köp för mig

Håller med. Detta är en gamer skärm, högre upplösning är bara waste då det minskar antalet köpare för Asus eftersom alla inte sitter på dubbla 680 kort osv. Detta är en skärm för maxflyt i fps, så upplösning och bra färger är inte prio.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Placeboeffekten kommer hjälpa.

Då placeboeffekten inte funkar längre så kommer de med en CRT och då inser de att gammalt är inte alltid sämre.
Speciellt då det redan fanns Hitachi V999 med 120Hz på 1600*1200.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Har du något bra exempel? Jag letar efter en nice IPS med 120 Hz. Min 1 år gamla Asus VG236H har en död pixel så jag ska nog köpa ny.

ASUS VG27AH
IPS 120Hz
3D 1920x1080

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talet inte att man skulle se skillnad på denna skärm och min i ett "blindtest".
Visst är det kul att tekniken går framåt men det känns bara som att elda för kråkorna i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

kan ngn förklara för mig varför 120Hz+ är så viktiga i cs när man inte märker ngn direkt skillnad i andra spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 120 HZ Asus skärm stående bredvid en 60 HZ Samsung skärm och man märker betydlig skillnad i det mesta.
Har du väl köpt en 120 HZ skärm så kan jag lova dig att du aldrig vill återgå till 60 HZ.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Får sweclockers reklam-pengar för att skriva om den "låga responstiden" ? För riktiga datanördar vet att det inte bara är att sätta en siffra på responstiden

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Jag har en 120 HZ Asus skärm stående bredvid en 60 HZ Samsung skärm och man märker betydlig skillnad i det mesta.
Har du väl köpt en 120 HZ skärm så kan jag lova dig att du aldrig vill återgå till 60 HZ.

Det håller jag med om, bara nått så simpelt som musrörelser och o dra runt fönster blir betydligt mjukare på 120hz, även att scrolla i hemsidor.
Går aldrig tillbaka till 60hz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojo_01:

ASUS VG27AH
IPS 120Hz
3D 1920x1080

3D, ja. 120Hz, nix :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Då det handlar om 3D (två olika bilder) så måste du dela med heltal för att frekvensen ska bli jämn på båda ögonen. 120 blir 60Hz i 3D mode, och 144 blir 72. 60Hz går inte att dela med ett heltal för att få 24, men 72 går.

Här är frekvenserna som är optimerat för 24p.
24/48/72/96/120/144/168 osv...

120Hz fungerar alltså utmärkt till filmtittande så länge du inte tittar på 3D, för då blir frekvensen 60Hz. Fördelen med 144Hz är alltså att du kan titta på film både i 3D (72Hz) och 2D (144Hz) utan att behöva uppleva ryckningar i bilden.

Intressant tanke, dock har du fel. Om du ska dela på antalet hz på skärmen för antalet ögon ska du väl ändå göra samma med källan om källan fortfarande är 24p? Vid 3D 24p så är antalet bilder per sekund per öga 12 och då går 120hz alldeles ypperligt. Dock fungerar ditt påstående om Peter Jackson får som han vill (och det hoppas jag innerligt) då vi får 48p. Men 3D eller ej, 24p fungerar lika bra på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Får sweclockers reklam-pengar för att skriva om den "låga responstiden" ? För riktiga datanördar vet att det inte bara är att sätta en siffra på responstiden

Dessutom har ingen halshuggit dem trotts att de använder GtG, vilket säger noll om den verkliga responstiden. Visst, 1ms GtG är bättre än 5ms GtG och så vidare, men måttet i sig är ju fullkomligt värdelöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För fan, GO ASUS! Bryter mark! Så ska det låta.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Dom flesta sitter inte på CRT skärm idag

Jag gör

Underbart är det med... dock inte till film men till allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du märker skillnad i alla spel..

120Hz = 120FPS

när du kör 100FPS på en vanlig skärm med 60Hz, visas spelet bara i 60FPS (därför man bör köra Vertical Sync osv har jag för mig, men det är en annan historia)..

Skrivet av FribBe:

Har man en skärm som klarar 120Hz så känner man skillnaden.

Skrivet av Kalajfa:

Man märker skillnad i alla spel. 60hz har aldrig varit bra.

Då kan man äntligen ta upp harpa-spelandet på nytt. Har varit helt olidligt att försöka spela det sen jag skrotade min sista CRT-skärm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Då kan man äntligen ta upp harpa-spelandet på nytt. Har varit helt olidligt att försöka spela det sen jag skrotade min sista CRT-skärm.

Ja, jag köpte tidigt en 120hz från samsung bara för att slippa 60hz-lagget när man klarar ut harpan. Men köp denna skärm om du vill ta spelet till nya höjder.

Permalänk
Medlem

Tur att dom gör den med en svart, tjock plastram och en svart fot. Finns ju knappt några svarta skärmar på marknaden idag. Tänk om dom faktiskt skulle göra en snygg skärm... hemska tanke.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Har du något bra exempel? Jag letar efter en nice IPS med 120 Hz. Min 1 år gamla Asus VG236H har en död pixel så jag ska nog köpa ny.

Skrivet av Rydisen:

120Hz.net har specialversioner av achieva-skärmarna (ebay-skärmarna) som man kan få upp rätt högt i frekvensen, 120 Hz garanterat, senast jag kollade hade en fått upp sin i 144 Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

De jag tänkte på. Jag var sugen men köpte en vanlig achieva-skärm.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

För 3000kr lägger jag hellre pengarna på en duglig VA eller IPS-panel.
Jag märker ingen som helst skillnad på ms-värden så länge det är under en sådär 10-12 ändå så jag tar gärna bättre färger och betraktningsvinklar istället. Men det är ju bra för de som känner att 1ms istället för 2ms kommer göra den där extra skillnaden att det blir betydelsefullt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Intressant tanke, dock har du fel. Om du ska dela på antalet hz på skärmen för antalet ögon ska du väl ändå göra samma med källan om källan fortfarande är 24p? Vid 3D 24p så är antalet bilder per sekund per öga 12 och då går 120hz alldeles ypperligt. Dock fungerar ditt påstående om Peter Jackson får som han vill (och det hoppas jag innerligt) då vi får 48p. Men 3D eller ej, 24p fungerar lika bra på båda.

Du har en poäng där Men för att vara något sålunda framtidssäker så kan man ju lika gärna skaffa en 144Hz:are. Det är ju inte direkt så att det skadar precis Dock väntar jag fortfarande på IPS 120Hz+. Jag pallar inte av TN-paneler.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tillåt mig rätta

Citat:

Hög uppdateringsfrekvens, rekordlåg responstid, låg upplösning och stöd för stereoskopisk 3D är några av ingredienserna i en ny gamingskärm från Asus som hellre ville köra TN- än IPS-panel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Intressant tanke, dock har du fel. Om du ska dela på antalet hz på skärmen för antalet ögon ska du väl ändå göra samma med källan om källan fortfarande är 24p? Vid 3D 24p så är antalet bilder per sekund per öga 12 och då går 120hz alldeles ypperligt. Dock fungerar ditt påstående om Peter Jackson får som han vill (och det hoppas jag innerligt) då vi får 48p. Men 3D eller ej, 24p fungerar lika bra på båda.

Jag trodde blu ray 3d var i 24 frames per öga = 48 fps totalt.

Edit: När jag spela upp side by side så är det inte i närheten av så hackigt som 12 fps skulle vara.
Om jag förstått det rätt så spelar de egentligen upp i 3840x1080 i 24fps och visar halva bilden för vartannat öga.

Permalänk
Medlem

Aktiv 3D? Nej tack. Skulle aldrig komma på tanken att köpa nåt med aktiv 3D, och inte heller med TN-panel nu när man fått köra IPS ett tag.

Permalänk
Medlem

24 tum & 1920 x 1080 pixlar

Kallar dom detta gamingskärm ?
Sådan skit sitter jag ju med redan, kan dom inte öka storleken till minst 28 och upplösningen till minst 2560x1440, då kan jag tänka mig att köpa 3st om priset är det rätta.

Permalänk
Medlem

Fina prestanda men inte vill jag gå ner till 24tum från 27 bara för att få dom.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Ingenting med denna skärm är av intresse för mig.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200933:

Fortfarande 1920 x 1080?
Snälla Asus, börja producera högupplösta skärmar!
Suck.

det fungerar dock med FUll hd på 24! det är vid 27" det börjar bli lame..
sku villa se skillnaden i spelande före ja sattsar på hög hz skärm,tror heldre ja köper en VA skärm me grym svärta Dock..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Det är ju inte detta jag vill ha... Hade dom kommit med en 30" IPS panel till bra pris hade det vart en annan sak.

Permalänk
Avstängd

Det får hända något nytt på skärmmarknaden om jag ska köpa någonting. Har redan en 1080p skärm med 120 hz och 2ms eller om det va 3.

Haft den här skärmen i 3 år snart.. funkar perfekt.

Att sänka ms'en med 1 poäng och hz'en med 24 kommer inte få mig att öppna min plånbok, den saken är dödssäker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Totalt ointressant skärm för min del.
För låg upplösning.
För taskig aspect ratio.
Om vi bara ser till att bojkotta alla dessa "HD"-skärmar så kanske de skärper sig.

[edit]
1ms var iof. lite imponerande men inte nödvändigtvis nödvändigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Entusiast

Det jobbiga är att man behöver tre skärmar... då är en smal kant en väldigt viktig aspekt i det hela. När fan ska de göra skärmar med smala kanter?