Varför aldrig rensa med dammsugare?

Permalänk
Medlem

Varför aldrig rensa med dammsugare?

Hej! Jo, en klasskamrat sa till mig igår att han skulle rensa rent sin dator med en dammsugare. Och då sa jag att han inte skulle göra det utan med en kompressor. Men han lyssnade inte på mig, och sa att hans kompis hade gjort länge, och den höll fortfarande.

Nu till min fråga: Varför ska man inte göra det med en dammsugare? För jag har bara hört att man inte ska göra det med en dammsugare, så jag vet inte.
Och varför är det bättre med en kompressor? i ge med att där kommer det ut lite vatten.

Vilket gör du?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Luften i kompressorn är så kall att den avdunstar lika fort som den kommer ut.

Att man inte ska dammsuga är att det är för det blir statiskt elektricitet vid munstycket som kan ge hårdvaran i datorn en kyss, som i sig dödar datorn

Det finns speciallgjorda dammsugare som man kan rengöra elektronik med, dock är priset på dessa skyhögt och inget man använder hemma direkt.

Själv har jag 6st burkar med luft redo att blåsa av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwD:D:

Men han lyssnade inte på mig, och sa att hans kompis hade gjort länge, och den höll fortfarande.

Bra argument han har. Stämmer ungefär lika mycket som: "Min kompis har aldrig krockat i bil så det är omöjligt att krocka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwD:D:

Hej! Jo, en klasskamrat sa till mig igår att han skulle rensa rent sin dator med en dammsugare. Och då sa jag att han inte skulle göra det utan med en kompressor. Men han lyssnade inte på mig, och sa att hans kompis hade gjort länge, och den höll fortfarande.

Nu till min fråga: Varför ska man inte göra det med en dammsugare? För jag har bara hört att man inte ska göra det med en dammsugare, så jag vet inte.
Och varför är det bättre med en kompressor? i ge med att där kommer det ut lite vatten.

Vilket gör du?

Om man dammsuger datorn så kan den mystiskt dö senare, då vet du med största säkerhet inte att det va just dammsugningen som dödade den så hans argument håller inte. Man ska köpa luft på burk och blåsa bort dammet i välventilerat rum eller helst utomhus! Kom dock ihåg att inte hålla burken upp och ner då den kan spotta ut vatten då pga kondens eller ngt sådant skit.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Bra argument han har. Stämmer ungefär lika mycket som: "Min kompis har aldrig krockat i bil så det är omöjligt att krocka"

Försöker du säga att vi ska sluta åka bil nu?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hur kan man få statisk elektricitet med ett plastmunstycke? Jag dammsuger inte heller i datorn, men har lite svårt att förstå hur denna elektricitet skulle kunna uppstå? Var laddas den upp och var kommer den ut till datordelarna?

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

har använt damsugare i mina yngre dar och har häller aldrig haft problem. DOCK så betyder inte det att det kan hända. numera så använder jag en lufttrycks burk försiktigt. samtidigt som min flickvän fångar upp allt dam ~20-30cm från datorn. det är såklart inget man måste göra utan man kan dammsuga normalt efteråt. men hon propsade på det. :I

om du använder lufttryck på burk så var försiktig att du inte spejar för länge på samma ställe, och för den heliga spagettimonstret skulle håll INTE burken på sidan eller uppochner. då kommer du inte ha det roligt. (du kan eventuellt om du orkar, plocka loss t.ex. fläktar och dammsuga dem på sidan av, MEN vem har tid för det egentligen? blå på bara med burken korta lätta bursts)
tänk dig att du burst skjuter i ett fps på samma sätt.

förresten!! ha på dig vantar burken blir för-jävla kall efter en stund.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Försöker du säga att vi ska sluta åka bil nu?!

Nej, men däremot borde man använda bilbälte = "ESD-armband" och åka med ej punkterade däck = "dammsugare".

Permalänk
Medlem

Jag har då dammsugit min första dator som jag införskaffade för väldigt längesedan. Även samma dator som min lillebror äger idag.(Lite uppdaterade komponenter) Har dammsugit den minst 20 gånger. Har alltid fungerat.
Har en ny dator nu som jag nyligen byggt ihop. Har inte haft den tillräckligt länge för att kunna dammsuga bort något. Men summan av kardemumman är väl att:
Ja det kanske KAN gå fel. men det har inte gjort det än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Bra argument han har. Stämmer ungefär lika mycket som: "Min kompis har aldrig krockat i bil så det är omöjligt att krocka"

Ja, eller hur.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Hur kan man få statisk elektricitet med ett plastmunstycke? Jag dammsuger inte heller i datorn, men har lite svårt att förstå hur denna elektricitet skulle kunna uppstå? Var laddas den upp och var kommer den ut till datordelarna?

När luften passerar munstycket i dammsugaren hoppar laddningar från partiklar i luften över till munstycket, som blir statiskt laddat. Laddningen i sin tur kan hoppa över till någon komponent som den kommer i närheten av, och orsaka en ESD-skada. Behöver ej ha fysisk kontakt, laddningen kan hoppa över ändå. (tänk blixt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

har använt damsugare i mina yngre dar och har häller aldrig haft problem. DOCK så betyder inte det att det kan hända. numera så använder jag en lufttrycks burk försiktigt. samtidigt som min flickvän fångar upp allt dam ~20-30cm från datorn. det är såklart inget man måste göra utan man kan dammsuga normalt efteråt. men hon propsade på det. :I

om du använder lufttryck på burk så var försiktig att du inte spejar för länge på samma ställe, och för den heliga spagettimonstret skulle håll INTE burken på sidan eller uppochner. då kommer du inte ha det roligt. (du kan eventuellt om du orkar, plocka loss t.ex. fläktar och dammsuga dem på sidan av, MEN vem har tid för det egentligen? blå på bara med burken korta lätta bursts)
tänk dig att du burst skjuter i ett fps på samma sätt.

förresten!! ha på dig vantar burken blir för-jävla kall efter en stund.

Jag använder inte luft på burk utan en kompressor, och går det lika bra eller?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AwD:D:

Jag använder inte luft på burk utan en kompressor, och går det lika bra eller?

Borde vara ultimat då du slipper köpa en ny burk för 100 spänn varannan gång du ska städa ur datorn. Hade det funnits en bärbar kompressor till ett rimligt pris hade jag köpt en direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det beror väll på vad man dammsuger? Rengöra fläktar/ta upp dammtussar/rensa kylflänsar är nog inte så farligt, men att dra munstycket över moderbordet eller grafikkortet är nog ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwD:D:

Jag använder inte luft på burk utan en kompressor, och går det lika bra eller?

Om den har en oljeavskiljare eller vattenavskiljare så går det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det beror väll på vad man dammsuger? Rengöra fläktar/ta upp dammtussar/rensa kylflänsar är nog inte så farligt, men att dra munstycket över moderbordet eller grafikkortet är nog ingen höjdare.

Precis, du kan dammsuga fläktar, filter mm. men det är inte att rekommendera att dammsuga på komponenterna, har gjort det själv i alla år och klarat alla datorer.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrumTiger:

Hur kan man få statisk elektricitet med ett plastmunstycke? Jag dammsuger inte heller i datorn, men har lite svårt att förstå hur denna elektricitet skulle kunna uppstå? Var laddas den upp och var kommer den ut till datordelarna?

#12902976

Det räcker att nudda ett plaströr med rätt sorts tyg för att elektroner ska hoppa över och ladda upp röret. T o m luften med dess orenheter som susar genom slangen laddar upp den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DrumTiger:

Hur kan man få statisk elektricitet med ett plastmunstycke? Jag dammsuger inte heller i datorn, men har lite svårt att förstå hur denna elektricitet skulle kunna uppstå? Var laddas den upp och var kommer den ut till datordelarna?

Det är just för att det är plast som gör att det får en laddning. Hade allt varit metall hade det inte byggt upp en laddning på samma sätt men eftersom det är en isolator så får vi en statisk laddning. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Static_electricity

Du kan ju göra ett litet experiment hemma. Om du tar en uppblåst ballong och gnuggar den mot håret på huvudet så blir den statiskt laddad. Gör samma experiment med en bit aluminiumfolie eller en matsked av stål och se vad som händer. Ballongen är ju isolerande medan folien är ledande. Du kan testa samma manöver med ett rör av PVC och ett av stål också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När en komponent får en kyss av statisk el behöver den inte dö direkt, men den kan skadas så pass att det räcker med en liten stöt från ett finger som slinter nästa gång för att den ska gå sönder helt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

det går mycket bra att damsuga dator och datorkomponenter med damsugare, dock så ska man ju så klart ha någon typ av borste gjorde för detta syfte(biltema säljer ett jätte fint sätt) om man jordar datorn div. koppla in strömmen slå av nättagget (ingen ström kommer till komponenterna) dock så är den fortfarande jordad och den dör inte då

nej!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.falcon:

det går mycket bra att damsuga dator och datorkomponenter med damsugare, dock så ska man ju så klart ha någon typ av borste gjorde för detta syfte(biltema säljer ett jätte fint sätt) om man jordar datorn div. koppla in strömmen slå av nättagget (ingen ström kommer till komponenterna) dock så är den fortfarande jordad och den dör inte då

Snälla, gör världen en tjänst och ta bort det där inlägget igen för allt du skrivit är fel, helt uppåt väggarna fel. Du har ingen koll alls på den underliggande fysiken. Sluta genast skriva saker om elektricitet för du vet inte hur det fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tack för upplysningen, rätt logiskt om man tänker efter ett par gånger innan man skriver. Tänk ballong som man gnuggar mot håret för att sedan kunna sätta mot en vägg och ballongen inte ramlar ner.

Då borde allt som inte är torr, ren luft kunna vara skadligt för komponenterna vid rengöring med andra ord? Bara att köpa en burk med luft då.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Man kan väl bara ta ut fläktarna och dammsuga dem? För det är ju där nästan allt damm fastnar.
Om det möjligtvis finns mycket damm på låt oss säga moderkortet,
kan man inte bara ta något att damma av med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrumTiger:

Hur kan man få statisk elektricitet med ett plastmunstycke? Jag dammsuger inte heller i datorn, men har lite svårt att förstå hur denna elektricitet skulle kunna uppstå? Var laddas den upp och var kommer den ut till datordelarna?

Du skjuter iväg dammpartiklar as fort.

Sen kan en damsugare också få fläktar att snurra för fort. Snurrar man en elmotor åt "felhåll" så blir det en generator.

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Medlem

För några år* sedan när jag inte var så insatt i datorer och hade en dator från HP (Garantin hade gått ut så why not) så öppnade jag och min pappa upp den för att dammsuga den. Vad jag kommer ihåg så var vi väldigt försiktiga med att inte stöta i någonting men sedan när vi var klara så startade inte datorn. Ingen av oss var då kunniga inom felsökning så vi tog den till en lokal dator reparatör som konstaterade att moderkortet var trasigt och sade då också att det antagligen var pga att vi dammsög. Efter det har jag bara använt tryckluft.
Så om frågan är om det faktiskt kan gå sönder i praktiken och inte bara i teorin så ja, det kan det och anledningarna finns att läsa i flera inlägg ovan.

*Med några år menar jag kanske ~ 7 eller 8 år om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Det är väl en fråga om riskavvägning. I den absoluta merparten av fallen kommer inget att gå sönder så länge man är försiktig, men man bör nog vara på det klara med att det finns en potentiell möjlighet att det går åt skogen, innan man börjar fara omkring med dammsugarmunstycket i datorn.

Jag dammsuger under försiktighet ur mina datorer med jämna mellanrum. Tycker inte risken är så stor att det är värt att hålla på med bökigare alternativa sätt att få datorn ren, och om någon komponent mot förmodan nu skulle paja, så är det inte direkt någon enorm ekonomisk smäll att byta ut den.

Skrivet av Bbirger:

Du skjuter iväg dammpartiklar as fort.

Sen kan en damsugare också få fläktar att snurra för fort. Snurrar man en elmotor åt "felhåll" så blir det en generator.

Det behövs inga dammpartiklar för att statisk laddning ska byggas upp, luftströmmen räcker för det.

Det räcker med att du snurrar en likströmsmotor för att den ska bli en generator, den behöver inte snurras åt "fel håll". Det farliga är väl om du snurrar den snabbare än dess normala driftsvarvtal, då den i alla fall teoretiskt genererar en spänning som är högre än dess normala driftspänning i det fallet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Man kan väl bara ta ut fläktarna och dammsuga dem? För det är ju där nästan allt damm fastnar.
Om det möjligtvis finns mycket damm på låt oss säga moderkortet,
kan man inte bara ta något att damma av med?

Nja, risken är att om du använder någon form av duk eller borste så byggs det också upp en statisk laddning som kan göra skada.

Om jag kommer ihåg rätt så finns det någon form av microfiber duk som inte skall bygga statisk laddning.. men då är det bättre att bara köpa en burk med luft.

--

En annan stor risk med att köra dammsugare i datorn är folk som t.ex. tar bort kylaren och processorn och sedan dammsuger sitt moderkort, har man då exempelvis någon processor med socket 1155 så riskerar man att böja ett par pinnar på moderkortet och då funkar ingenting sen heller. (Ja, jag har sett hur det ser ut när någon gör så.. inte vackert)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Nja, risken är att om du använder någon form av duk eller borste så byggs det också upp en statisk laddning som kan göra skada.

Om jag kommer ihåg rätt så finns det någon form av microfiber duk som inte skall bygga statisk laddning.. men då är det bättre att bara köpa en burk med luft.

--

En annan stor risk med att köra dammsugare i datorn är folk som t.ex. tar bort kylaren och processorn och sedan dammsuger sitt moderkort, har man då exempelvis någon processor med socket 1155 så riskerar man att böja ett par pinnar på moderkortet och då funkar ingenting sen heller. (Ja, jag har sett hur det ser ut när någon gör så.. inte vackert)

Tänkte på en sådan man dammar av hyllor osv med.
Men har haft min dator i ett halvår utan att damma av därinne och finns bara några få små dammpartiklar där.
Endast filtren jag dammsugit

Permalänk

Man kan ju använda en stålborste också... men det är inte rekommenderat. Har dammfilter på min burk och dammsuger bara av dom, hur enkelt som helst.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Inaktiv

Har dammsugit mina datorer i 20 år och aldrig haft problem med det?