Radeon HD 7890 släpps den 27 november

Permalänk
Medlem

Undrar vad dom kommer göra med 7870 eftersom det oftast är dyrare än gtx660. 7890 kan ju inte bli billigare och bättre, då konkurrerar dom med sig själva.

Permalänk
Inaktiv

Lägg istället ned ny tid med ritblocken inför 8000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Lägg istället ned ny tid med ritblocken inför 8000-serien.

Kretsarna finns redan. Namnet tog nog inte så lång tid att hitta på.

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju om dom där +15% prestandan försvinner i vissa spel där Nvidia har övertag, synd isf.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Men orka, det är ju 8 serien som vi väntar på och inte ytterligare ett mellanklass kort...

Kan väl vara bra med såna här kort som ska konkurera mot en specifik modell för att pressa priserna mot julhandeln väl

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var det jag försökte få sagt någonstans men jag var nog inte tillräckligt tydlig. Ett lysnade exempel har ju varit AMDs 6000-serie där man kunde låsa upp vissa modeller för att få den snabbare. AMD har även gjort samma manöver med 3-kärniga processorer tidigare.

Jo grafikkort brukar vara indelade i ett par grupper för de brukar vara modulärt uppbyggda så att en lägre modell kan göras med färre enheter. Jag kan dock inte hitta något alls som stödjer ditt påstående angående Intels processorer. Jag har googlat en bra stund nu och jag kan bara hitta en enda Sandy Bridge eller Ivy Bridge. På samma sätt som att det bara finns en Sandy Brdige-E som är Xeon och s2011. Det syns ju väldigt tydligt på bilderna av 3960X (http://cdn.overclock.net/1/14/14c37bc8_SandyBridge-EPProcesso...) Där ser man de sista två kärnorna som bara används till Xeon.

Nu när du säger det blir jag osäker. Hade kanske bara fått för mig att det var så. Men det känns väl väldigt konstigt ifall alla deras socklar bara har var sin krets, med olika delar avstängda? Med tanke på att de lär sälja rätt stora kvantiteter av en- och tvåkärniga prollar, så borde det rimligtvis vara billigare att ha någon mindre krets också, för att spara på wafer-yta. Intel har ju liksom tillräckligt många tillverkningsnoder för att kunna dela upp det

Eller de kanske har urusla yields, och därför får enorma mängder halvfungerande kretsar. Men det känns inte särskilt troligt, med tanke på att det är just tillverkning som är Intels kanske starkaste sida.

Nej, helt ärligt så har jag faktiskt inte koll på det, hade bara tagit det som en självklarhet, ber om ursäkt. Men det känns lite konstigt om till och med alla sunkiga Celeron i grunden är 3770K...någon som vet får gärna berätta

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Nu när du säger det blir jag osäker. Hade kanske bara fått för mig att det var så. Men det känns väl väldigt konstigt ifall alla deras socklar bara har var sin krets, med olika delar avstängda? Med tanke på att de lär sälja rätt stora kvantiteter av en- och tvåkärniga prollar, så borde det rimligtvis vara billigare att ha någon mindre krets också, för att spara på wafer-yta. Intel har ju liksom tillräckligt många tillverkningsnoder för att kunna dela upp det

Eller de kanske har urusla yields, och därför får enorma mängder halvfungerande kretsar. Men det känns inte särskilt troligt, med tanke på att det är just tillverkning som är Intels kanske starkaste sida.

Nej, helt ärligt så har jag faktiskt inte koll på det, hade bara tagit det som en självklarhet, ber om ursäkt. Men det känns lite konstigt om till och med alla sunkiga Celeron i grunden är 3770K...någon som vet får gärna berätta

Det finns 3 Sandy Bridge som delas mellan 1155 och de mobila socklarna, en quadcore, och två dualcore, varav den ena har lilla GPUn och lite mindre L3. Så finns det två Sandy Bridge till s2011 också. En octacore med 20Mb L3 och en quadcore med 10Mb L3. Sedan finns det 4 Ivy Bridge, 2 quadcore och 2 dualcore, en av varje sort med lilla GPUn och en av varje sort med stora GPUn. Och igen så är det lite mer Cache i modeller med stor GPU, och igen så delas dessa kärnor mellan s1155 och mobila socklar.

Permalänk

passa på nu gott folk, domedagen är nära!

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Frågan är ju om dom där +15% prestandan försvinner i vissa spel där Nvidia har övertag, synd isf.

Grafikkortet sägs vara generellt 15% snabbare än 660. Dessa 15% är uppenbart fördelade på ett flertal spel och syntetiska tester, i vissa spel bör 7890 vara mer än 15% snabbare och i vissa spel, med fördel nvidia, lägre än de utlovade 15%, kanske till och med sämre än 660.

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Nu när du säger det blir jag osäker. Hade kanske bara fått för mig att det var så. Men det känns väl väldigt konstigt ifall alla deras socklar bara har var sin krets, med olika delar avstängda? Med tanke på att de lär sälja rätt stora kvantiteter av en- och tvåkärniga prollar, så borde det rimligtvis vara billigare att ha någon mindre krets också, för att spara på wafer-yta. Intel har ju liksom tillräckligt många tillverkningsnoder för att kunna dela upp det

Eller de kanske har urusla yields, och därför får enorma mängder halvfungerande kretsar. Men det känns inte särskilt troligt, med tanke på att det är just tillverkning som är Intels kanske starkaste sida.

Nej, helt ärligt så har jag faktiskt inte koll på det, hade bara tagit det som en självklarhet, ber om ursäkt. Men det känns lite konstigt om till och med alla sunkiga Celeron i grunden är 3770K...någon som vet får gärna berätta

Skrivet av Aleshi:

Det finns 3 Sandy Bridge som delas mellan 1155 och de mobila socklarna, en quadcore, och två dualcore, varav den ena har lilla GPUn och lite mindre L3. Så finns det två Sandy Bridge till s2011 också. En octacore med 20Mb L3 och en quadcore med 10Mb L3. Sedan finns det 4 Ivy Bridge, 2 quadcore och 2 dualcore, en av varje sort med lilla GPUn och en av varje sort med stora GPUn. Och igen så är det lite mer Cache i modeller med stor GPU, och igen så delas dessa kärnor mellan s1155 och mobila socklar.

Hexacore = sex kärnor

Octacore = åtta kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hexacore = sex kärnor

Octacore = åtta kärnor

Ja? Har någon påstått något annat?