Permalänk
Medlem

3570K med standardvolt på 1.255V?

Hej!
Jag verkar ha fått en riktig nitlott i CPU lotteriet. Min 3570K har en default volt på 1.255 och jag har testad att klocka den till 4.2Ghz men satt dvid till -0.055V vilket ändå gett mig 1.30volt enligt cpu-Z. Moderkortet är gigabyte Z77x-ud3h och tempertauren blir runt 80 grader med en noctua u12p kylare. Om jag förstått rätt så är default volten lite av ett mått på processorns kvalitet och att min har ovanligt hög volt som default gör det svårt att klocka utan att övervolta och överhetta.

Är det någon mer med lika hög volt på denna processor utan övervoltning??
Testade först att sätta multipeln till 44 men allt på auto men då gick volten upp till 1.4 så det ändrade jag fort. Det bästa jag förmår är 4,2Ghz på 1.25volt.

Permalänk

Olika för alla processorer, svårt att säga vad som stämmer just för din.

Permalänk

Tycker klocken låter rimlig, ivy bridge har i regel svårt med höjning av volt. Vill man få bättre resultat får man byta intels kylpasta (den som sitter under kåpan med intels loga) mot något bättre, inget jag skulle rekommendera dock då det är relativt krångligt att byta.

De som klarar högre klocks har antingen inte kört prime tillräckligt länge eller fått ett väldigt bra ex.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Rimlig överklockning. Jag kommer iof upp i 4.5GHz stabilt på min 3570k med 1.256 volt, men det verkar vara ett ex som är något bättre än genomsnittet. Kör med offset +0.115 i bios, så min i stock borde vara 1.140 volt. Troligen fick du ett "medelbra" exemplar. Många verkar behöva höja spänningen rejält för stabila överklockningar ovanför 4.0GHz om man kollar här så du är inte ensam.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, lite statistik över normala volt var precis det jag ville se för att se hur bra eller dålig lott man dragit.
Är ju ett lotteri då man köper cpu och så länge den uppfyller det som utlovas av tillverkaren så är det ok. Var bara nyfiken på om det var fler med lika hög spänning då det flesta verkar prata om att övervolta till 1.2 då jag undervoltar till samma volt. IVB verkar extremt volt känslig för värme-utvecklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per_oxid:

Tack för svar, lite statistik över normala volt var precis det jag ville se för att se hur bra eller dålig lott man dragit.
Är ju ett lotteri då man köper cpu och så länge den uppfyller det som utlovas av tillverkaren så är det ok. Var bara nyfiken på om det var fler med lika hög spänning då det flesta verkar prata om att övervolta till 1.2 då jag undervoltar till samma volt. IVB verkar extremt volt känslig för värme-utvecklingen

Mm det stämmer. Förutom rent generellt, så pratar även folk om att man når en "vägg", en gräns då man plötsligt tvingas höja vcore väldigt mycket i förhållande till den ökning i klockfrekvens man får. Jag har även läst (on the Internet, har ingen källa...) att temperaturen på kärnorna påverkar vilken vcore som behövs för att köra processorn stabilt, dvs har du bra kylning klarar du dig på lägre vcore, vilket i sin tur minskar mängden värme som utvecklas, vilket i sin tur gör processorn mer stabil, osv. Dunno om det stämmer, men isf kanske väggen finns där för att man hamnar i en positiv feedbackloop? Vet någon?
(instabilitet-->högre vcore krävs --> högre temp --> mer instabilitet, så höjningen av vcore hjälpte inte)

Vet hursomhelst inte riktigt var den gränsen ligger för min processor, men just nu så kommer den upp i 77 grader på varmaste kärnan i IBT. Eftersom jag saknar utrymme för att öka på spänning eller klockfrekvens, samt är nöjd med min klock, så lär jag aldrig få veta hur högt den går om man pressar den mer:)

Permalänk
Medlem

Min i5 2500k+ har ocksa valdigt hog volt i default, och borjar gnalla sa fort jag staller volten automatiskt. Vissa CPU ar dryga redan fran borjan helt enkelt. Tur att 3570k inte behover klockas sarskilt mycket for att hanga med jattebra i spel dock

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic