Är det temp sensorn som är paj eller är det kylaren ?

Permalänk

Är det temp sensorn som är paj eller är det kylaren ?

Har en H80i som kyler min klockade 3570K. Efter ca 15 minuter i OCCT så kommer tempen upp i 73C av medelvärdet av alla kärnor.
Tycker de låter på tok för mycket. Antingen är min kylare sönder (men det borde ju märkas) eller så är mätsensorerna paj.
Hur ska jag kunna lösa problemet och hitta källan ?
Eller är det min processor som är sönder ?
Behöver hjälp så jag kan andas ut.
Finns det nåt sett att felsöka så man vet vad som är sönder eller inte funkar som den ska ?

Har installerat kylaren precis som man ska.

Permalänk
Avstängd

Du har väl fått en dlig processor. jag har hört att vissa av ivy bridge processorer dom har dålig kontakt mellan IHSen och kärnorna vilket kan skapa okontakt så att mer väme uppstår.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har fläktstyrning igång på moderkortet, där pumpen är kopplat till.

Annars så låter det som ett måndagsex på IHSen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ivy bridge processorer blir väldigt varma, speciellt vid överklockning. Hur högt har du klockat?
Testa att köra stock volt/frekvens och kolla temperaturerna.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Är det ny kylare eller ny klockning? Det är verkligen inte orimligt högt om du inte kör undervoltat.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts, Ivy blir varm vid överklock!

Tom's Hardware gjorde denna jämförelse SB, SB-E och IB:

http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-overclocking-c...

Har du den överklocken som du skrivt i sign. 4.4Ghz?
Tror faktiskt dina värden är normala för din cpu.

Permalänk

Okej tack alla som skrivit.
Det kan inte vara att jag kopplat pumpen i en molex till sata kabel och inte installera den lilla 3-pins kontakten i moderkortet ?
Eller spelar det ingen roll ?
Sen på kartongen så står det en jämnförelse i temperaturer med en i7 3770K. Då lägsta tempen blev 47C och Intel kylaren Failade.
Just ja, kom på att vanliga H80in kyler bättre än denna H80i. Hur kan de komma sej ?

Permalänk

Såg nu att det finns en ny firmware att ladda ner på Corsair hemsida.
Tror ni att en firmware kan påverka så tempen sjunker eller är det bara fix för annat skit ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Okej tack alla som skrivit.
Det kan inte vara att jag kopplat pumpen i en molex till sata kabel och inte installera den lilla 3-pins kontakten i moderkortet ?
Eller spelar det ingen roll ?
Sen på kartongen så står det en jämnförelse i temperaturer med en i7 3770K. Då lägsta tempen blev 47C och Intel kylaren Failade.
Just ja, kom på att vanliga H80in kyler bättre än denna H80i. Hur kan de komma sej ?

Det är om något aningen bättre att inte gå via moderkortet.

47C stämmer säkert utan överklocking och med typ MS Röj igång. Jag har samma processor, samma hastighet (4.4) och hamnar runt 1.25v vid maxlast. Temperaturerna varierar från runt 70 till runt 80 beroende på vad jag testar, typ Prime->OCCT->IBT Max, men kommer aldrig i närheten av det under normal drift. Har en Noctua NH-D14.

Permalänk
Skrivet av Minnesota:

Det är om något aningen bättre att inte gå via moderkortet.

47C stämmer säkert utan överklocking och med typ MS Röj igång. Jag har samma processor, samma hastighet (4.4) och hamnar runt 1.25v vid maxlast. Temperaturerna varierar från runt 70 till runt 80 beroende på vad jag testar, typ Prime->OCCT->IBT Max, men kommer aldrig i närheten av det under normal drift. Har en Noctua NH-D14.

Ne men det är sant det står så. 47C med en 3770K i full load. Med Prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ne men det är sant det står så. 47C med en 3770K i full load. Med Prime95

Det står säkerligen så och är säkert sant, men det är utan överklockning. Ett dåligt exemplar av en Ivy Bridge processor kan gå upp i extrema temperaturer när den överklockas. Det finns dock ett fix man kan göra, som heter typ IHS mod eller något sånt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Det står säkerligen så och är säkert sant, men det är utan överklockning. Ett dåligt exemplar av en Ivy Bridge processor kan gå upp i extrema temperaturer när den överklockas. Det finns dock ett fix man kan göra, som heter typ IHS mod eller något sånt.

Står på kartongen att 3770in körs i 4GHz.

Permalänk

Om jag sänker klocken till standard som är ca 3.5 GHz tror ni den kommer flaska mina två 7970 då ?
Med standard klock så blir tempen 48.5C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Står på kartongen att 3770in körs i 4GHz.

Dom gjorde säkerligen flertal tester på flertal processorer, sen tog den med bäst temperaturer. Som sagt innan, " Ett dåligt exemplar av en Ivy Bridge processor kan gå upp i extrema temperaturer när den överklockas.", du kanske har fått ett dåligt exemplar ?

Hursomhelst, det är inte processorkylaren som är problemet. Det är för att Intel bestämde att dom skulle spara in lite pengar, men det finns ett fix för det.

http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Dom gjorde säkerligen flertal tester på flertal processorer, sen tog den med bäst temperaturer. Som sagt innan, " Ett dåligt exemplar av en Ivy Bridge processor kan gå upp i extrema temperaturer när den överklockas.", du kanske har fått ett dåligt exemplar ?

Hursomhelst, det är inte processorkylaren som är problemet. Det är för att Intel bestämde att dom skulle spara in lite pengar, men det finns ett fix för det.

http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Shit vilken skilnad det blev.
Men limmet då, vad ska man limma fast den med sen då efter man tagit bort skiten ?
Eller räcker det att göra som han på videon gjorde ?
Bara kylpasta och inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Shit vilken skilnad det blev.
Men limmet då, vad ska man limma fast den med sen då efter man tagit bort skiten ?
Eller räcker det att göra som han på videon gjorde ?
Bara kylpasta och inget mer.

Fanns en tråd angående det...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Om jag sänker klocken till standard som är ca 3.5 GHz tror ni den kommer flaska mina två 7970 då ?
Med standard klock så blir tempen 48.5C.

Varför vill du ha temperaturen så låg? Fläktljudet eller? Så länge du inte får farligt höga temperaturer med syntetiska lasttester så skulel jag känna mig nöjd och låta det vara.

Annars klocka ner nåt eller några hack och testa hur låg soänning du kan köra, får du ner den till 1.15 eller nåt så kommer du nog ha vilsamma Sandy temperaturer i mitten på 60.