Datorn dör - Processorn väldigt varm (Hjälp)

Permalänk
Medlem

Datorn dör - Processorn väldigt varm (Hjälp)

Hej SweClockers!

Jag har en kompis vars dator fryser helt och sedan dör. Förhoppningsvis så kan ni hjälpa mig lite grann med det.

Förloppet:
När datorn dör så kommer USB ljudet och sedan fryser den sig helt. (USB-Ljudet; när något kopplas in/ur en USB port)
Processorn ligger runt 100-120 grader VARMT... (Alldeles för varmt tycker jag..) Stockkylning på, med Kylpasta under.
Han har testat (på min förfrågan) att köra med ett RAM minne, även ta ur sitt ljudkort och radera alla drivrutiner till det.

Vad hände innan?
Han satt och spelade Heroes Of Newerth, då datorn sedan frös helt. Oteknisk som han är, startade han bara om den. 2 gånger.... Och sedan bad jag han att öppna locket till chassit och då såg han att Processorfläkten inte snurrade. Altså hade processorn blivit utsatt för enorm värme en längre stund. (Vet ej om det har någon betydelse)

Då jag endast fått informationen över telefon och inte kunnat se datorn fysiskt ännu, så blir det lite svårt för mig att avgöra och ännu svårare för er, men med eran erfarenhet så kanske det går att lösa ändå! Men är det något ni vill veta så fixar jag självklart fram det.

Hoppas att man kan få svar
Och om tråden ligger fel så ber jag om ursäkt och tackar en moderator för att denne flyttat på tråden!

Mvh
Schlopp!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-2600K CPU Cooler: Noctua NH-U12P
Moderkort: Asus P8P7 Pro Rev B3 Ram: Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
Nätagg: XFX Core 650W
Chassi: Cooler Master HAF 932

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill veta egentligen?
Startar datorn eller är den död?
Om den startar köp ny fläkt eller hel kylare.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad är det du vill veta egentligen?
Startar datorn eller är den död?
Om den startar köp ny fläkt eller hel kylare.

Ja den startar, Går att använda en kort period. Sen fryser den igen.

Mvh
Schlopp!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-2600K CPU Cooler: Noctua NH-U12P
Moderkort: Asus P8P7 Pro Rev B3 Ram: Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
Nätagg: XFX Core 650W
Chassi: Cooler Master HAF 932

Permalänk
Medlem

Specifikationer ? Är något överklockat ? All information du kan komma på.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

altså går en processor oavsett vilken, i temperaturer såsom 100grader då kanske det ringer en klocka att kanske fixa ,byt kylare instalera om kylaren som redan finns osv

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

kanske ska byta cpukylaren?

Permalänk
Medlem

Så imorn ska jag hjälpa honom att koppla in en ny kylare, hans budget var inge hög så jag fick inte ha så roligt som det kunde bli... Men men! Den ska bytas ändå! Tack för hjälpen!

Nej, ingenting är överklockat..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-2600K CPU Cooler: Noctua NH-U12P
Moderkort: Asus P8P7 Pro Rev B3 Ram: Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
Nätagg: XFX Core 650W
Chassi: Cooler Master HAF 932

Permalänk
Medlem

När vattennivån i min vattenkylning blev lite låg så la den av med strax efter 100 grader.
Fast där var det billigt att göra något åt det, en ½ liter vatten kostade det.

Permalänk
Medlem

Men jösses säg åt honom att inte starta datorn förrän han har en fungerande kylare.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

120 grader är alldeles för mycket. Prövat att ladda ner speedfan och ändra fläktarna. Alternativ att gå in i BIOS och sätta ändra fläktarna att de ska hålla en viss temperatur Ex: 50 grader i ditt fall kanske 80 grader.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

--Update--

Sådär, nu var jag hos honom igår och hjälpte honom att få i sin nya processor-kylare.
Tyvärr så var det som jag sa, svårt o få in informationen på telefon, så det jag skrev tidigare stämde tydligen inte riktigt. Det här är vad som egentligen händer (Nu när jag fick se det med egna ögon)

Processorn var på 40-45 grader (som det ska).. Han kollade farenheit............. (100 grader+)
Datorn hängde sig inte..
Allt gick i det stora hela som smort.. Förutom EN liten sak.

När han t ex spelade Heroes of Newerth, och gjorde en hastig rörelse med mus / kameran i spelet. så "dör" USB portarna typ. USB plug-ljudet kommer och varken Mus/tangentbord fungerar oavsett om man kopplar ut och in de igen. Som om moderkortet lägger av typ. Men det konstiga är att spelet fortfarande är aktivt, hp går ner när man blir skadad och man ser det. Guld håvas in hela tiden, etc. etc.

Så jag vet inte riktigt vad som är problemet, är det Moderkortet? Något annat?

Hans speccs är:
Moderkort: P8H61 Evo
BIOS VERSION: 0404
CPU: i5 2400 3.10 GHz
Ram: 4gb
får återkomma med grafikkortet glömt o kolla det XD

Inget försök till någon överklock någonsin och allt i standard.

Vill ni veta mer information är det bara säga till, kan inte riktigt komma på något mer nu

Mvh
Schlopp

Ps, Nu ligger denna tråd fel, med tanke på att det inte är något kylnings problem längre. :7 Sorry!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-2600K CPU Cooler: Noctua NH-U12P
Moderkort: Asus P8P7 Pro Rev B3 Ram: Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
Nätagg: XFX Core 650W
Chassi: Cooler Master HAF 932

Permalänk
Medlem

Låter som sladden till musen är bockad och dragen i lite för mycket så den är glapp.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Låter som sladden till musen är bockad och dragen i lite för mycket så den är glapp.

Men det är inte bara musen som problemet uppstår i, även tangentbordet. Tills man startar om datorn manuellt (via knappen på chassit).

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-2600K CPU Cooler: Noctua NH-U12P
Moderkort: Asus P8P7 Pro Rev B3 Ram: Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
Nätagg: XFX Core 650W
Chassi: Cooler Master HAF 932