Nästa generation Geforce och Radeon dröjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

... Här behövs istället nytänk och innovation, inte mjölkbönder.

Tänkte direkt på Farming simulator 2013 där.

Permalänk
Medlem

Hmm, blir det till att skaffa ett GTX 670 till då, så man kan spela AC3 med vettig fps i max, så fort de får ut en SLI-profil.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina GTX 580 i SLi räcker långt. Dom "överlevde" förra generationens grafikkort och dom får nog troligen överleva ytterligare en generation till. Jag är för gammal för att tävla om längsta E-penisen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fast jag håller inte med. Hade ett HD7970 innan detta och detta presterar betydligt bättre, är tystare och drar mindre ström.

Skrivet av FribBe:

Med senaste drivrutinerna som gav 7970 en jäkla boost så är det en bra bit förbi 680.

Exakt, AMD's senaste drivrutin 12.11 beta har gjort att 7970 nu ger högre prestanda än 680.
Sant är att 680 drar mindre ström och därmed utvecklar mindre värme och som en följd kan de ha en fläkt som ger mindre ljud, men väljer du rätt 7970 med eftermarknadskylare så kan du få dem så tysta att du inte hör dem.

Test på senaste drivrutinen, rekommenderad läsning, AMD vinner nu t.o.m. i Battlefield 3.
http://www.hardocp.com/article/2012/11/12/fall_2012_gpu_drive...

Permalänk
Medlem

Det är lite skrämmande att se folk på ett hårdvaruforum som gillar att nästa generation grafikkort kommer senare än vad man trott. Är det så läskigt att era grafikkort plötsligt inte skulle tillhöra senaste generationen?

Själv tycker jag att snabb utveckling är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Och hur blir det med GK110 ? Den skulle komma Q4 2012 i Quadro/tesla version. Och enligt alla rykten skall den komma i G-Force version också.

Jag tror Tesla versionen har börjat skeppas, men hittills går alla exemplar till superdatorn 'Titan'.

http://www.anandtech.com/show/6446/nvidia-launches-tesla-k20-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Vadå, är det inte därför man skriver sina specs i sign..?

Nä, jag har mina specs i sign för att slippa skriva ut dem varje gång någon undrar något eller när man skapar en tråd om något problem man har med datorn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kör med en Gainward GeForce GTX 680 4GB PhysX CUDA, lär räcka tills dom nya kommer känner då inget spel hittills som tar musten ur kortet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nä, jag har mina specs i sign för att slippa skriva ut dem varje gång någon undrar något eller när man skapar en tråd om något problem man har med datorn.

Ironi..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kör med en Gainward GeForce GTX 680 4GB PhysX CUDA, lär räcka tills dom nya kommer känner då inget spel hittills som tar musten ur kortet.

Är du verkligen heeelt säker på att kortet har stöd för CUDA...

Permalänk
Medlem

Själv har man 2x GTX680 vilket borde räcka fram till 2014/15.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Dom nya GTX780 behövs verkligen, GTX680 är ren skit, 2GB 256-Bit och knappt bättre än GTX580, bara dumt att köpa skiten när man kan få ett BEG GTX580 för 1/3 av nypriset på ett GTX680

300% Dyrare, 15% Bättre.. hm, bra köp

GTX780 3GB 384-Bit = Autowin, 2st SLI första dagen sen slänga på vattenblock så har du 20000p i 3DMark11 Performance

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Jag tror Tesla versionen har börjat skeppas, men hittills går alla exemplar till superdatorn 'Titan'.

http://www.anandtech.com/show/6446/nvidia-launches-tesla-k20-...

Titan verkar riktigt cool. 710 TB i "ram"minne. dvs 710 000 GB ! 299 008 kärnor! 18800 GK110 GPUer !

Undrar hur stor HD den har ?

Tyvärr används den nog till att utveckla kärnvapen och annat otyg.

Tror du att man kan låna den ? Alla SweC medlemmar skulle kunna köra ett mega Lan på den. 10000 personer körande på samma dator.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Fast jag håller inte med. Hade ett HD7970 innan detta och detta presterar betydligt bättre, är tystare och drar mindre ström.

Ja, det är nog tyvärr så. Speciellt i förhållande till effektförbrukningen. Men med Catalyst 12.11 är BF3 i allafall spelbart, om än ej med allt på Ultra. Hur som helst är det många som menar att 7970 är bättre, trots att 680 tydligen ligger konstant över 80 fps på Ultra, något 7970 aldrig skulle klara.

Ljudnivån på kortet beror dock knappast på GPU:n, utan snarare på kylaren. Visst, drar kortet mer ström måste förstås kylaren blåsa mer, men jämförelsen är endast rättvis om du har jämfört kort med samma kylare (dvs ej referens mot referens eller referens mot aftermarket).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Titan verkar riktigt cool. 710 TB i "ram"minne. dvs 710 000 GB ! 299 008 kärnor! 18800 GK110 GPUer !

Undrar hur stor HD den har ?

Tyvärr används den nog till att utveckla kärnvapen och annat otyg.

Tror du att man kan låna den ? Alla SweC medlemmar skulle kunna köra ett mega Lan på den. 10000 personer körande på samma dator.

http://www.olcf.ornl.gov/about/overview/

Den verkar vara öppen för "allmänheten" (dvs inte bara staten). Jag tror mest den används för vetenskapliga beräkningar i allmänhet, kärnvapen vet de redan hur man gör :/

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

http://www.olcf.ornl.gov/about/overview/

Den verkar vara öppen för "allmänheten" (dvs inte bara staten). Jag tror mest den används för vetenskapliga beräkningar i allmänhet, kärnvapen vet de redan hur man gör :/

Det fantastiska med detta är att den sortens prestanda kommer finnas i Gameboys om en 10-15 år

Lite som när dom åkte till månen och man kunde knalla in med en Iphone och bara säga "det är lungt gubbar, jag löser detta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag skulle vilja säga (som några redan har nämnt) att man inte enbart kan skylla på spelen. Den med dagens mått mätt oerhört låga upplösningen 1920x1080 som är så vitt spridd är helt enkelt för låg för att pressa grafikkorten. Det räcker att gå upp till 2560x1440 så börjar man behöva rejält mycket mer kraft!

Precis, jag köpte precis mitt andra GTX 670, eftersom ett ensamt inte kunde fixa något aktuellt spel på max (t.ex Natural Selection 2, Planetside 2 eller BF3). Att dagens kort klarar 1080p förvånar knappast, men tids nog sitter ganska få kvar på sådant rat.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Wolfkin:

Den roadmappen stämmer numera väldigt dåligt och har ändrats flera gånger. T.ex. så ändrades Kepler till 2012 och flyttades ner lite på skalan så att prestandagapet mellan Fermi och Kepler minskade lite, och nu senast har Maxwell flyttats till 2014.
Orkar inte leta rätt på den senaste reviderade bilden men det var nån gång de senaste veckorna den presenterades.

Ok säg till om du hittar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Är du verkligen heeelt säker på att kortet har stöd för CUDA...

Står det i beskrivningen så antar det dom får väll inte ljuga i texten ?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Står det i beskrivningen så antar det dom får väll inte ljuga i texten ?

Nejdå det stämmer utmärkt, *samtliga* nvidia-kort har nämligen stöd för CUDA

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Det fantastiska med detta är att den sortens prestanda kommer finnas i Gameboys om en 10-15 år

Lite som när dom åkte till månen och man kunde knalla in med en Iphone och bara säga "det är lungt gubbar, jag löser detta"

Njae, det var nog lite väl optimistiskt Enligt Moores lag kommer kapaciteten ha ökat ca 1000ggr på 15 år (tio 18-månadersperioder, med en prestandadubbling för varje period). Är rätt säker på att Titan är mer än 1000 x snabbare än en gameboy

Permalänk
Medlem

Ny generation om ca 4 månader enligt artikeln, det låter inte särskilt länge?

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge! Fick mitt 7970 Matrix Platinum på posten idag, känner man sig mycket nöjdare med köpet när nästa generation kommer dröja!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Dom nya GTX780 behövs verkligen, GTX680 är ren skit, 2GB 256-Bit och knappt bättre än GTX580, bara dumt att köpa skiten när man kan få ett BEG GTX580 för 1/3 av nypriset på ett GTX680

300% Dyrare, 15% Bättre.. hm, bra köp

GTX780 3GB 384-Bit = Autowin, 2st SLI första dagen sen slänga på vattenblock så har du 20000p i 3DMark11 Performance

Japp, fifan va dåligt kortet är. Du hade LÄTT slängt ihop nåt bättre hemma i källaren.

Från Anandtech när kortet precis hade släppts (mao ooptimerade drivisar), där de jämför prestanda i BF3:
What’s also interesting here is that once again the GTX 680 is doing very well compared to the dual-GPU cards. The GTX 590 and 6990 never pull away from the GTX 680, and at 1920 with FXAA the GTX 680 finally squeaks by and takes the top of the chart. Performance relative to the GTX 580 is also once again good for that matter, with the GTX 680 beating its predecessor by 48% at almost every resolution.
Game set and match?

Sen är det ju även lite lustigt att du känner till prestandan och priset på GTX780 som tydligen även går under namnet AUTOWIN. GK110 går inte ens att tillverka felfri än så länge, så jag skulle snarare kalla det för AUTOFAIL, eller EPICFAIL om du så vill

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

jaha men då behåller jag väl mina pengar då.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Har ett 6950 och spelar i 2560x1440, klart man vill ha nya kort. Hade nog räknat med att kunna uppgradera till årsskiftet.

Åh, well. Så länge nuvarande kort inte bangar ihop innan nästa generation är här bara, för då blir det jobbigt.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

Verkar ändå som att kraven inte kommer höjas förrän nästa generations konsoler kommer, så folk "klarar" sig nog

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

http://www.olcf.ornl.gov/about/overview/

Den verkar vara öppen för "allmänheten" (dvs inte bara staten). Jag tror mest den används för vetenskapliga beräkningar i allmänhet, kärnvapen vet de redan hur man gör :/

Hmm ? Är inte ett mega Lan med SweC medlemmar inte en typ av vetenskapligt expriment ? Jag anser det.

Beträffande Oak Ridge så har det ett "mörkt" förflutet. Det var där alla kärnvapen utvecklades. Faktum är att Oak Ridge National Laboratory skapades speciellt för kärnvapen utveckling under Manhattan projektet.

On topic: GK110 leveras tydligen och eftersom 18000 av dem tydligen bra nog för världens "bästa" dator så är den inte misslyckad. Så frågan är om den kommer i G-Force utförande och när. Min personliga gissning är om 3-5 månader. Dvs när man har fått fart på produktionen och man har lugnet efterfrågan på Quadro och Tesla kort.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

äsch, mitt gts 450 funkar fortfarande utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralRushHour:

Ok säg till om du hittar den

Här är en av de artiklar jag sett den nya roadmapen i.
http://wccftech.com/nvidia-roadmap-confirms-20nm-maxwell-gpus...