Noctua NH-D14 eller Thermalright Silver Arrow?

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 eller Thermalright Silver Arrow?

Tjenare! Vilken av Noctua NH-D14 och Thermalright Silver Arrow hade ni rekommenderat? Bara hört bra om båda och ligger i samma prisklass. Finns det någon annan luftkylare ni kan rekommendera? Eller varför inte en bra vattenkylare (för cpu dvs)?

Tack på förhand!

Permalänk

Dom två är väll de bästa när det kommer till luft, de kylar ungefär (samma i princip) som H80 (vatten). Ända nackdelen är väl deras storlek. H80i låter väl ganska lämplig om du hellre vill ha vatten, men det är absolut inget fel på NH-D14.. :=

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen köra på silver arrown för att den är just lite pyttebättre än noctuen enligt testerna jag har läst/kollat.. fast då är den ju lite större med Men bägge är två mycket bra luftkylare!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Kör själv en NH-D14 och är riktigt nöjd, att tänka på är att Silver Arrow är lite högre än D14 om jag minns rätt.
Det skiljer inte mycket på dem och det ända som man kan jämföra dem med är vattenkylning som föregående skrev.
Jag tror dock att D14 är något tystare än en vattenkylare med speciellt resistorerna på. Om du ska ha en tyst vattenkylare så får du nog köpa till andra fläktar

Om du inte redan har hittat, så länkar jag med en bra jämförelse mekkan NH-D14 och Silver Arrow här.
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermalright_silver_arrow_vs_noctua_nh-d14/3

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk

Silver Arrow sägs vara aningen bättre än NH-d14. Men om jag inte minns fel tillverkas silver arrow knappt längre. thermalright har ersatt den med silver Arrow SB-E.
I princip kyler de flesta kylare i den storleken lika bra. Ett alternativ skulle kunna vara Phanteks PH-TC14PE.
Själv har jag en Noctua NH-C14 och är mycket nöjd med den.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Silver arrown är bättre än D14, bättre med samma fläktar etc + att fläktarna som fäljer med Silver Arrow är PWM så de blir knäpptysta på 500 RPM i idle.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Silver Arrow sägs vara aningen bättre än NH-d14. Men om jag inte minns fel tillverkas silver arrow knappt längre. thermalright har ersatt den med silver Arrow SB-E.
I princip kyler de flesta kylare i den storleken lika bra. Ett alternativ skulle kunna vara Phanteks PH-TC14PE.
Själv har jag en Noctua NH-C14 och är mycket nöjd med den.

Vad är skillnaderna på SB-E och "vanliga"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Vad är skillnaderna på SB-E och "vanliga"?

Annan modell av fläktarna, lite större yta på kylaren. Tror det är allt ? Tror dock dom prestera ungefär lika, men tror den nya modellen av fläktarna skulle vara lite tystare...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

Har blivit frälst av Be-quiet's Dark Rock Pro Dyr, men helt klart bättre än D14 enligt vad jag testat.

Bra temperaturer, PWM-styrning, väldigt snygg och mycket tyst vid låga varvtal!

Så jag sticker in den som ett alternativ

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kollar runt på alla 4 fläktarna som nämnts i tråden och de verkar otroligt intressanta allihopa. Dock verkar Thermalrights intressantast tror jag med tanke på att fläktarna går ända ner till 500 rpm (vilket, om jag förstått rätt de andra inte klarar?). Vet inte hur det är med be quiet!s, hur lågt resp. högt de går. PWM är ju dock en väldigt stor fördel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marm0t:

Kollar runt på alla 4 fläktarna som nämnts i tråden och de verkar otroligt intressanta allihopa. Dock verkar Thermalrights intressantast tror jag med tanke på att fläktarna går ända ner till 500 rpm (vilket, om jag förstått rätt de andra inte klarar?). Vet inte hur det är med be quiet!s, hur lågt resp. högt de går. PWM är ju dock en väldigt stor fördel.

Ja, det är ju egentligen en smaksak. Dom presterar väldigt lika varandra.

Min Dark Rock Pro, som visserligen är den gamla versionen med 120 mm i mitten istället för 135 mm startar på runt 530 rpm

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har en nästan splitterny noctua nh-d14 liggandes här hemma. Jag använde den en månad, böt sedan ut den mot vattenkylning.
Den är extremt duktig. Du kan få den för 500 kr. PM!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Vad är skillnaderna på SB-E och "vanliga"?

Större bottenplatta, många fler heatpipes, andra fläktar, fler och större flänsar, större rent allmänt.

Både utseendemässigt och konstruktionsmässigt skiljer det ganska mycket mellan Nh-d14 och silver Arrow.
Silver Arrow jobbar med mycket fler flänsar, men med mindre mellanrum mellan dem. Detta gör att du behöver fläktar med högre statiskt tryck då det krävs mer kraft för att flytta luften över flänsarna. Detta behöver inte betyda att Silver Arrow låter mer, men kan vara värt att veta ifall man vill byta ut dem någon dag. Silver Arrow jobbar också med tjockare heatpipes och två fläktar av samma modell och storlek. Nochtua har en stor och en liten.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Kör själv en NH-D14 och är riktigt nöjd, att tänka på är att Silver Arrow är lite högre än D14 om jag minns rätt.
Det skiljer inte mycket på dem och det ända som man kan jämföra dem med är vattenkylning som föregående skrev.
Jag tror dock att D14 är något tystare än en vattenkylare med speciellt resistorerna på. Om du ska ha en tyst vattenkylare så får du nog köpa till andra fläktar

Om du inte redan har hittat, så länkar jag med en bra jämförelse mekkan NH-D14 och Silver Arrow här.
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermalright_silver_arrow_vs_noctua_nh-d14/3

Silverarrow är både tystare och svalare än Noctuan.

Testet du länkar är det enda jag har sett där silverarrow inte vinner över Noctuan.

Han måste fått ett riktigt kass ex. då kan hade cpu temp på 100C under stresstest, fattar ingenting. Han gör annars gansks vettiga tester om jag inte minns fel.

Kika på swec's stora kylar test tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Silverarrow är både tystare och svalare än Noctuan.

Testet du länkar är det enda jag har sett där silverarrow inte vinner över Noctuan.

Han måste fått ett riktigt kass ex. då kan hade cpu temp på 100C under stresstest, fattar ingenting. Han gör annars gansks vettiga tester om jag inte minns fel.

Kika på swec's stora kylar test tex.

Bäst i test lät ju väldigt bra. Frågan är, får det plats i ett Define R4 om man har LP minnen?

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Bäst i test lät ju väldigt bra. Frågan är, får det plats i ett Define R4 om man har LP minnen?

Har min i ett Define XL, LP minnen är nästan ett måste.

Kolla denna video, dom jämför silverarrow och Noctuan, noctuan är inte direkt liten den heller

http://www.youtube.com/watch?v=DRv4zUCI7pg

http://www.youtube.com/watch?v=OrKYiYRT0_c

Permalänk
Entusiast

Min SB-E hörs aldrig... ofantligt tyst och kyler bra

Permalänk
Medlem

Jag har testat både Phanteks, NH-D14 och Silver Arrow original sida vid sida.

De kyler lika bra, men Silver Arrow har som sagt bäst fläktar, framförallt går de tystare även vid fullt blås. De nya modellerna har ju en 140mm och en 150mm som borde vara ännu tystare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag är grymt nöjd med min Phanteks. Kan personligen inte säga nått om dom andra två men när jag skulle köpa min så låg valet mellan dessa tre. Efter en hel del googlande mellan olika sidor så verkade det som att Phanteks var snäppet vassare när det kommer till temperaturen, som var det viktigaste för mig. Har dock bytt ut fläktarna mot 3st GT1850 då jag inte gillade ljudet från orginalfläktarna samt att jag kan få ner tempen nån grad till med GT.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Bäst i test lät ju väldigt bra. Frågan är, får det plats i ett Define R4 om man har LP minnen?

Ja, det får plats om du kör LP minnen, kom ihåg att installera minnena först. Det går till och med ta ut minnena efter du monterat kylaren om man pillar lite!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dannydallas:

Jag är grymt nöjd med min Phanteks. Kan personligen inte säga nått om dom andra två men när jag skulle köpa min så låg valet mellan dessa tre. Efter en hel del googlande mellan olika sidor så verkade det som att Phanteks var snäppet vassare när det kommer till temperaturen, som var det viktigaste för mig. Har dock bytt ut fläktarna mot 3st GT1850 då jag inte gillade ljudet från orginalfläktarna samt att jag kan få ner tempen nån grad till med GT.

Ja som jag förstått det har du helt rätt. Phanteks ska vara snäppet vassare än de två andra, men precis som du säger med mer högljudda fläktar som minus...

Skrivet av Konditorn7:

Ja, det får plats om du kör LP minnen, kom ihåg att installera minnena först. Det går till och med ta ut minnena efter du monterat kylaren om man pillar lite!

Ja LP-minnen är ett måste för både phanteks och thermalrights kylare... Noctuas låter jag vara osagt

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Ja som jag förstått det har du helt rätt. Phanteks ska vara snäppet vassare än de två andra, men precis som du säger med mer högljudda fläktar som minus...

Ja LP-minnen är ett måste för både phanteks och thermalrights kylare... Noctuas låter jag vara osagt

Phantek fläktarna låter faktiskt onödigt mycket, det finns flera fläktar på marknaden som är mkt tystare. dessutom är bladen jäkligt spröda, råkade komma åt en när den snurrade och det rök ett fläktblad direkt, har aldrig hänt mig tidigare någon gång. Å då har jag fått fingrarna i klämm rätt många ggr lol

Thermalright's fläktar är utan tvekan bland dom allra bästa som går att få tag på, även om jag faktiskt fått en Ty-141 som hade lite oljud i ett kullager, men fixade den genom att ta ett lager från en gammal 80mm fläkt som passade. Och lite olja på lagren så vart den sådär silkeslent tyst som dom andra.

Har 4st ty-140/141 i lådan, 3st på kylaren och en som bakutblås. Resten be quiet shadow wings. Blir inte mkt tystare än så