Permalänk
Medlem

Bygglogg: Project Xilence

Hej, SweC-medlemmar!

Efter att sakta men säkert lärt sig mer och mer om datorer så har jag på senare tid upptäckt vilka behov och önskemål jag har på min dator. I dagsläget har jag en modern och påkostad dator som klarar det mesta med bravur. Varje gång jag uppdaterat något och meckat klart allt har det efter en tid infunnit sig ett sug efter att fixa mer. Att spela spel har helt enkelt inte räckt till.

Därför har jag nu beslutat att sjösätta Project Xilence, som namnet antyder kommer fokus ligga på att skapa ett tyst system i Idle, ett system som ska innehålla High-End komponenter som i sin tur ska överklockas till rimlig nivå, samtidigt ska systemet se estetiskt bra ut.

Projektet kommer inte innehålla något extremt moddande och inga extrema lösningar utan resultatet kommer bli en lite mer stylad och genomtänkt spelmaskin än vanligt.

Nu till själva projektet:

Chassit jag kommer jobba i är ett Corsair Obsidian 550D dels för att det fått bra recensioner om sig att hålla en låg ljudnivå och dels för att det är lite mindre och smidigare än mitt nuvarande chassi. Det är enligt mig också det snyggaste chassit på marknaden inom min budget.

I fronten kommer jag försöka få in 2st 140mm och 1st 120mm fläktar vilket innebär att 5,25" platserna och hårddiskburarna kommer plockas ur. Får jag inte plats med det så får det bli 1st 140mm + 2st 120mm alternativt 3st 120mm fläktar, det visar sig ganska snart när chassit väl kommer.

I chassit kommer jag måla antingen PCI-plåtarna eller endast tumskruvarna gula, det beror lite på hur mycket gult jag känner att jag vill ha så det beslutet får sakta växa fram.

Val av fläktar föll på Corsairs Quiet serie AF140 och AF120 inte främst för att dem är tystast på marknaden (är svårt att få fram just exakt vilka som är det då alla mäter olika..) utan för att jag planerar att färga den vita ringen gul och matcha övriga komponenter. Planerar att använda alla fläktplatserna plus den modifierade så att möjlighet finns att kontrollera tempen när man spelar. Idle så räcker det troligtvis med att CPU-fläktarna körs, så har jag det idag iaf och det fungerar bra.

I detta chassi kommer det sitta ett MSI Big Bang Z77 MPower moderkort, som enligt mig har en otroligt snygg svart yta med gula stilrena detaljer som matchar mitt färgval för hela projektet. Samt att det förhoppningsvis håller nog kvalité för lite överklockning.

Processor är inte så mycket att nämna mer än att jag behåller min 2500k som jag kört i 4,9GHz stabilt tidigare, kommer inte klocka den så högt denna gången runt 4,5GHz tror jag räcker.

Den ska kylas med en Noctua NH-D14 där jag byter ut fläktarna mot ett par SP120 Quiet modifierade med samma gula ringar.

Valet av RAM-minnen föll på Crucial Ballistix Tactical 1866MHz av en simpel anledning, Crucial gör bra minnen, 1866Hz versionen var billigast, men största anledningen är självklart det gula utseendet som kommer smälta in bra.

Grafikkort är än så länge lite osäkert, har idag ett Asus GTX670 DC2 TOP som är inskickat på RMA så kommer få ett nytt kort hemskickat på måndag. Problemet är att det är svårt att hitta sådana kort då dom är slutsålda nästan överallt, så får dom inte tag i ett lika så kommer jag bli erbjuden en annan modell.

Jag är väldigt sugen på att testa Arctic Accelero Hybrid och har en idé om att fästa radiatorn högst upp i fronten där 5,25" platserna är normalt. Inte för att DC2 kylaren är dålig utan mer för att sysselsätta mig själv lite längre tid. Blir det så att jag får tillbaka mitt Asus kort så kommer jag måla de röda "fartränderna" gula istället.

Får jag inte tillbaka mitt Asus kort så kommer jag troligtvis skaffa ett EVGA GTX670 FTW mest för att man inte bryter garantin genom att byta kylare på deras kort.

Till det kommer jag sätta i mina gamla SSDer en Crucial M4 128GB som systemdisk samt en Samsung 830 256GB som program och speldisk. Har inte riktigt bestämt hur dessa ska monteras men blir mest troligt en lösning där jag inte använder någon av hårddiskvaggorna.

Ljudet kommer ifrån ett Asus Xonar Xense som köptes i ett trevligt bundle tillsammans med ett par Sennheiser PC350 i somras.

Sist men inte minst, allt detta kommer drivas av ett Corsair AX750 förhoppningsvis kommer det leda till ett väldigt tyst system i idle. Nätagget är fullt modulärt och detta kommer självklart utnyttjas, kommer sleeva alla kablar jag har behov av med sleeve från MDPC-X i gult och svart. Även fläkt-kablarna och sata-kablarna kommer sleevas, respektive färg har inte bestämts ännu utan det får växa fram allt eftersom.

Jag kommer försöka dokumentera detta så gott jag kan, har inte tillgång till någon jättebra kamera så får anstränga mig så mycket jag kan för att få dugliga foton.

Att göra lista:

[x] - Beställa Chassi, Nätagg, Moderkort och Minnen
[x] - Beställa Sleeve och köpa färg.
[x] - Beställa Fläktar
[x] - Modifiera fronten och skruva ur HDD-burarna
[ ] - Sleeva PSU,SATA samt fläkt-kablarna
[x] - Måla fläktarnas ringar
[ ] - Måla PCI-plåtar alternativt tumskruvarna
[ ] - Montera Arctic Accelero Hybrid
[ ] - Montera alla delar i chassit
[ ] - Skapa galleri

Tror detta binder ihop allt, ber om ursäkt för en wall of text. Hoppas det kan intressera någon av er där ute. Alla frågor och synpunkter är välkomna både positiva och konstruktiv negativ kritik.

Permalänk
Medlem

Sådär då drar det igång så smått. Kom några paket på posten idag. Lite avslöjande vad som är i

Börjar med en bild på min lilla hörna, inget speciellt direkt. Ikea bord + stol, inte så mycket att göra åt när man bor i en 2:a.

Väl paketerat chassi.

Uppe på arbetsbänken, inga transportskador som jag kan se. Dock har det redan kommit ett par fläckar från fingrarna.

Strippat och klart för dagen, imorgon ska popnitarna bort så fronten kan tas av. Ska också förlänga ventilationshålen uppåt så en fläkt kan fästas där. Har måttat lite och med lite tur går det in 2st 140mm och 1st 120mm.

Permalänk
Medlem

jag ser inga bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Bilderna fungerar inte!

Och så lite hat

Måste hata lite på denna då svart med gula detaljer för tankarna till ett visst "lag" , vad är det för fel på ett rött/gult/blått tema?

Dold text

Lycka till!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Bilderna fungerar inte!

Och så lite hat

Måste hata lite på denna då svart med gula detaljer för tankarna till ett visst "lag" , vad är det för fel på ett rött/gult/blått tema?

Dold text

Lycka till!

Tro mig jag har tänkt i dom banorna också, Djurgårdare som man själv är...dock tror jag inte gul,röd,blå skulle göra sig lika bra tyvärr :/

Bilderna ska fungera nu, dropbox ville inte fungera först så fick ladda upp dom istället...

Permalänk

Ser väldigt bra ut!

Permalänk
Medlem

Blev lite gjort idag också, ber om ursäkt för de dåliga bilderna hade lite problem med ljuset ikväll..iaf det kom ett paket idag också!

Mitt nya grafikkort, blev ett Palit GTX680 referens istället för Asus GTX670 TOP som nu inte går att få tag på i princip. Ett okej byte med tanke på att jag ändå ska sätta på en ny kylare, dock så var plomberingen på kartongen bruten så det känns väl sådär men samtidigt såg kortet nytt ut så borde väl vara okej ändå eller tycker ni jag ska skicka tillbaka det igen och be om att få ett nytt?

Borrade ur lufthål till radiatorn, brydde mig inte om hur det ser ut då det ändå inte kommer synas när fronten är på igen.

Här är plåten som ska på fronten, ska också kapa ur den befintliga plåten så nya fläkthål kan sågas ur. Vet att ett hål är lite större än de andra men det kommer sågas bort sen ändå.

Lite dålig bild men där är plåten monterat på den gamla frontplåten, saknas bara att såga ur hål för de nya fläktarna och nita fast den igen.

En till liknande bild.

Beställde fläktarna idag så förhoppningsvis kommer dom innan helgen. Imorgon ska jag mäta nätaggets kablar och räkna lite på hur mycket sleeve jag kan tänkas behöva.

Permalänk
Medlem

Denna vita ring ska målas gul, är det någon som har tips på vad för färg jag bör använda för bästa resultat? Osäker på om ringarna är av plast eller gummi.

Permalänk
Medlem

Hmm, plomberingen på mitt Palit 680 var också bruten.. Men för övrigt tycker jag det verkar bra, bevakas :). Hoppas det kommer ett galleri sen!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Hmm, plomberingen på mitt Palit 680 var också bruten.. Men för övrigt tycker jag det verkar bra, bevakas :). Hoppas det kommer ett galleri sen!

Har nu sålt mitt Palit och köpt ett EVGA GTX680 som inte garantin försvinner på vid byte av kylare så hoppas det blir bra. Målet är också att skapa ett galleri men måste ha tag i en bättre kamera då tror jag, jag är dels kass på att ta bilder samt att min lilla digitalkamera inte direkt gör saken enklare heller

Här kommer dagens uppdatering, blev mindre gjort än jag planerat då min dremelkopia inte riktigt ville såga ur fläkthålen i plåten.

Paket kom igår med 2st Corsair AF140 och 2st Corsair SP120 Quiet, de vita ringarna ska bli gula. Var och köpte sprayfärg idag. Blir första gången någonsin man använder sprayfärg men det ska nog gå bra.

Första ringen på torkning.

Fyra ringar på torkning.

Här kommer resultatet, mycket nöjd med hur det blev både färgmässigt och kvalitétsmässigt.

Imorgon blir det till att mäta kablar och beställa sleeve från mdpc-x. Tror 20m svart och 20m gult kommer räcka åt mig, då har jag lite marginal också att misslyckas med. Plåten får vänta tills i veckan då man har tillgång till rejälare verktyg.

Permalänk
Medlem

Hur går det med projektet? Har du fått tag på rejälare verktyg ännu?

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Hur går det med projektet? Har du fått tag på rejälare verktyg ännu?

Status för tillfället är att jag inväntar sleeve från MDPC-x som är beställd sedan några dagar tillbaka. Jag väntar även på att Alina ska få in H80i i lager så dom kan skicka den tillsammans med en Arctic Accelero Hybrid. Sen så är all hårdvara inköpt.

Jag fick inte tillgång till de verktyg jag ville så utsågningen blev inte så bra som jag tänkt mig, däremot kommer det inte synas då jag ska göra ett eget fläktfilter och täcka resten av hålen i fronten med bitumen eller liknande så behåller nog plåten även fast den ser lite "B" ut.

Så förhoppningsvis blir det en bilduppdatering till helgen annars i början av nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Här kommer helgens uppdatering:

Har sågat ur för tre fläktar, inte helt nöjd med resultatet men duger då det inte kommer synas sen ändå.

Bitumen från biltema, ska fästas på insidan av plåten för att dämpa lite ljud och ev. vibrationer från fläktarna.

Läste att Sarita skulle fungera som fläktfilter, istället för att köpa färdigt så tänkte jag testa att göra eget.

Var väldigt pyssligt att få det rakt, tillslut blev jag nöjd, ska även stryka biten så vecket försvinner.

Färdigt och monterat, lite bitumen och snabblim får agera ram. Återstår att se hur mkt damm som fastnar.

Fick paket av Nils i fredags, här ska det sleevas!! Återstår att se hur svårt det är. 30m svart small, 20m gul small, 0.7m svart sata och tillhörande heatshrinks, tror dock inte detta kommer räcka till allt men duger att börja med.

Här är verktygen som ska göra jobbet.

Har nu sleevat klart två stycken PCI-e 6-pin till grafikkorten. Mycket svårare än förväntat så någon bild på skapelsen tänker jag inte bjuda på. Kommer senare om jag får till tekniken kanske

Permalänk
Medlem

Kommer följas, ser intressant ut, väldigt annourlunda färgtema = Gillas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut än så länge
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Kommer följas, ser intressant ut, väldigt annourlunda färgtema = Gillas

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PierreB:

Det ser bra ut än så länge
Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket, nu börjar det närma sig slutet

Dagens bilder var ingen höjdare, okunskap och dålig kamera gör att dagens bilder än under all kritik tyvärr..här kommer de iaf.

Två foton på sleevade kablar, var knepigt till en början och jag fick det inte riktigt jämt. På slutet kom man in i det och resultatet blev mycket bättre än vad jag förväntat mig. Hade beställt för lite heatshrinks så kan tyvärr inte göra om de som är ojämna just nu. Jag kan däremot ha blandat ihop en kabel i 24-pin kontakten..någon som vet hur jag tar reda på om det blivit fel när kablarna är svarta? :/

Här står skönheterna uppradade

Började med att ta av kylaren från grafikkortet, vilket gick väldigt smidigt.

Kletig processor.

Rengjord med Isopropylalkohol.

Har också monterat Arctic kylaren, riktigt pillrigt och inget jag vill göra igen så hoppas det blev bra! Hoppas på att få in alla delar under morgondagen.

Permalänk
Medlem

Alla svarta kablar är jord så det spelar egentligen ingen roll om du blandar ihop dem. Här har du ett färgschema över kontakten som kan vara användbart vid sleevning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Alla svarta kablar är jord så det spelar egentligen ingen roll om du blandar ihop dem. Här har du ett färgschema över kontakten som kan vara användbart vid sleevning.

http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

Tyvärr är alla kablar på mitt agg svarta så schemat hjälper inte så mycket tyvärr :/

Jag har byggt lite idag och mycket riktigt så har jag blandat ihop någon kabel då det inte händer ett dugg när jag trycker på startknappen, inte ett ljud och ingen lampa som lyser..

Permalänk
Skrivet av X-oiL:

Tyvärr är alla kablar på mitt agg svarta så schemat hjälper inte så mycket tyvärr :/

Jag har byggt lite idag och mycket riktigt så har jag blandat ihop någon kabel då det inte händer ett dugg när jag trycker på startknappen, inte ett ljud och ingen lampa som lyser..

Gjorde samma miss på mitt ax1200, det du kan göra är att få igång nätagget utan komponenter och sedan mäta spänningen i alla hål, det var så jag fick göra tyvärr.

Visa signatur

Define XL, Gigabyte UD3 X79, Gtx 580 sli (dc2 & referens), Intel i7 3820, Zalman 9900 max, ax1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av leksandarn:

Gjorde samma miss på mitt ax1200, det du kan göra är att få igång nätagget utan komponenter och sedan mäta spänningen i alla hål, det var så jag fick göra tyvärr.

Jag väntar på svar från corsairs representant här, hoppas han har tillgång till ett schema annars får det bli att köra på din lösning antar jag.

Permalänk
Medlem

Men eftersom nätagget är fullt modulärt kan du väl bara se vilka kablar som inte går in i samma pin på respektive kontaktände? Om kablar har korsats får du sätta om dem så de blir raka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Men eftersom nätagget är fullt modulärt kan du väl bara se vilka kablar som inte går in i samma pin på respektive kontaktände? Om kablar har korsats får du sätta om dem så de blir raka.

Ja det är fullt modulärt. Nu förstår jag inte riktigt, tror inte det fungerar med corsair agg då dom har dubbla kablar i vissa kontakter..eller är det bara jag som är så okunnig inom elektronik och kablar att jag missar något simpelt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Ja det är fullt modulärt. Nu förstår jag inte riktigt, tror inte det fungerar med corsair agg då dom har dubbla kablar i vissa kontakter..eller är det bara jag som är så okunnig inom elektronik och kablar att jag missar något simpelt här?

Hmm, det är risk att vi missförstår varann. Men jag tänkte såhär: Börja med att följa kabeln från pinne 1 på ena kontakten och ser var den leder. Om den går in i pinne 1 på andra kontakten sitter den rätt, annars måste du flytta om den. Upprepa för alla pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Hmm, det är risk att vi missförstår varann. Men jag tänkte såhär: Börja med att följa kabeln från pinne 1 på ena kontakten och ser var den leder. Om den går in i pinne 1 på andra kontakten sitter den rätt, annars måste du flytta om den. Upprepa för alla pinnar.

Då förstod jag dig rätt. Det som ställer till det är att min 24-pin som sitter på moderkortet är en 18+10-pin kontakt som ska in i agget. Alltså 4 kablar mer än som vanligt, i vilka hål ska de extra fyra kablarna sitta?:/ Förstår du mitt problem?

Edit: kan posta bilder imorgon för att förtydliga lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Då förstod jag dig rätt. Det som ställer till det är att min 24-pin som sitter på moderkortet är en 18+10-pin kontakt som ska in i agget. Alltså 4 kablar mer än som vanligt, i vilka hål ska de extra fyra kablarna sitta?:/ Förstår du mitt problem?

Edit: kan posta bilder imorgon för att förtydliga lite.

Hehe, och nu förstår jag dig. Tyckte en 18+10-pinnare verkade för dumt för att vara sant tills jag letade fram en bild på uttaget själv. Det verkar som AX-serien är helt hänsynslös att sleeva då nätaggen har så konstiga kontakter och som grädde på moset endast svarta kablar. Jag hittade dock det här schemat över AX750/850. Om du vet att kablarna sitter rätt på en ena änden kan du utgå från de kontakterna och koppla om på andra änden. Det kan hända att vissa kablar som hanterar lägre ström är mindre dimensionerade, och de ska sitta kvar på sina pins.

Här är en tråd som tar upp samma problem som ditt: http://www.overclock.net/t/1277222/help-ax850-cable-sleeving-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Hehe, och nu förstår jag dig. Tyckte en 18+10-pinnare verkade för dumt för att vara sant tills jag letade fram en bild på uttaget själv. Det verkar som AX-serien är helt hänsynslös att sleeva då nätaggen har så konstiga kontakter och som grädde på moset endast svarta kablar. Jag hittade dock det här schemat över AX750/850. Om du vet att kablarna sitter rätt på en ena änden kan du utgå från de kontakterna och koppla om på andra änden. Det kan hända att vissa kablar som hanterar lägre ström är mindre dimensionerade, och de ska sitta kvar på sina pins.

http://server.sgservicegroup.de/MassGate-Server/TECH-FACTS/Co...

Här är en tråd som tar upp samma problem som ditt: http://www.overclock.net/t/1277222/help-ax850-cable-sleeving-...

Tack, det där kan vara till stor hjälp. Nu till nästa fråga, hur tolkar/läser jag diagrammet?

Permalänk
Medlem

Den vänstra tabellen visar 18-pinskontakten och den högra 10-pinskontakten. Första raden till vänster (18P-1 +5V 24P-4) betyder att pin 1 på 18-pinskontakten bär +5 V spänning och ska dras till pin 4 på 24-pinskontakten.

GND = ground
N/A = används inte
PS_ON = startsignal för nätagget
NC = används inte. Pin 20 på 24-pinskontakten ska alltså inte vara ikopplad.

Se till att hålla den utstickande fästanordningen på kontakterna åt rätt håll så du inte blandar ihop några pins. Man kan nog även anta att du har satt de flesta kablarna rätt, så om du kommer fram till att väldigt många kablar sitter fel får du tänka om. Det gäller att vara noggrann med sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Den vänstra tabellen visar 18-pinskontakten och den högra 10-pinskontakten. Första raden till vänster (18P-1 +5V 24P-4) betyder att pin 1 på 18-pinskontakten bär +5 V spänning och ska dras till pin 4 på 24-pinskontakten.

GND = ground
N/A = används inte
PS_ON = startsignal för nätagget
NC = används inte. Pin 20 på 24-pinskontakten ska alltså inte vara ikopplad.

Se till att hålla den utstickande fästanordningen på kontakterna åt rätt håll så du inte blandar ihop några pins. Man kan nog även anta att du har satt de flesta kablarna rätt, så om du kommer fram till att väldigt många kablar sitter fel får du tänka om. Det gäller att vara noggrann med sånt här.

Kanon, tack för hjälpen. Ska sätta mig ner och ta tag i det där nu. Återkommer med resultat sen

Edit: det där vettetusan om fet stämmer..alla kontakter sitter fel isf och så slarvig har jag inte varit :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Kanon, tack för hjälpen. Ska sätta mig ner och ta tag i det där nu. Återkommer med resultat sen

Edit: det där vettetusan om fet stämmer..alla kontakter sitter fel isf och så slarvig har jag inte varit :/

säker på att du håller kontakterna rätt så som bilden visar? Är ju ett väldigt lätt misstag annars

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

säker på att du håller kontakterna rätt så som bilden visar? Är ju ett väldigt lätt misstag annars

Håller dom rätt, 10pin stämmer helt. 18-pin är det 5st som är på fel plats. Vad är skillnaden mellan +3V3s och +3V3? Det är två kablar som sitter ihop den ena är lite smalare än den andra.

Edit: den smala kontakten är 22awg och den större är 18awg står det på dom.