Mozilla stoppar utvecklingen av Firefox för 64-bitars Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Försök föra diskussionen vidare med något vettigt än enbart säga den här webbläsare är bättre.

Missade du att jag letat på en länk så alla kan testa?
Förtydligande; tillfört länk på alternativ 64 bläddrare.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Missade du att jag letat på en länk så alla kan testa?

Vad tillför den för något. Jag ser inte vad.

Tråden handlar om att Mozilla slutar tillfälligt med Firefox 64 bit och du lägger in en länk som har med IE att göra. Försöker inte vara elak om du nu tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Förstår inte att folk sitter med 50+ flikar uppe. Så fort det börjar bli fler än typ 10 så tar det ju längre tid att leta upp fliken man letar efter än att bara "ctrl + t" och skriva adressen?

10? Skulle snarare säga att vid 60 flikar så börjar favicons och texten försvinna på flikarna. Annars räcker det ju med att hovra över en inaktiv flik så får man fram titeln på fliken.

Använder du 800x600-upplösning eller?

Permalänk
Medlem

Någon som har länk till 32 bitars versionen? Hittar nada på google:(

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Förstår inte att folk sitter med 50+ flikar uppe. Så fort det börjar bli fler än typ 10 så tar det ju längre tid att leta upp fliken man letar efter än att bara "ctrl + t" och skriva adressen?

Flikar i träd på höjden gör det väldigt enkelt att organisera och hitta flikar.
Se t.ex. Tree Style Tab-addonen för Firefox, väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

kör själv på ett annat build av 64 bit versionen av firefox som heter waterfox heh ^^
med nyaste flash så är det lite segt ibland men krashar inte.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kör själv på ett annat build av 64 bit versionen av firefox som heter waterfox heh ^^
med nyaste flash så är det lite segt ibland men krashar inte.

Waterfox, LOL

Allt som står under nytt för senaste Waterfox build följer stable kanalen. Enda som skiljer är 64bit. Nog med det.

Jag trummar vidare med Firefox Aurora och struntar helt i fasiken om det är 64bit eller ej eftersom Aurora kanalen är lika snabb som alla andra webbläsare tack vare nya JIT Ionmonkey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinpop:

allt detta blockas av min adblock i chrome iaf

Problemet ligger att chrome laddar ner först reklamen och sedan kan adblock ta bort det, Ibland funkar den inte lika bra men den funkar bättre än vad den gjorde i början. I Firefox så blockerar adblock även nerladdningen av reklmamen vid sidladdning. Detta är då effektivare och gör också att man använder mindre bandbredd överlag om man sitter på limits.

All in all adblock funkar bättre i Firefox än vad den gör i chromium/google-chrome

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Hmm, en webbläsare ska väl inte behöva dra mer än 3GB ändå.. MEN! Den drar en hel jäkla del!

Frågan jag har är om alla 32-bits applikationer adresserar samma 3GB? Då kan det ju snart bli problem. Eller sköter operativsystemet det virtuellt?

Nej alla minnesadresser översätts till fysiska adresser av operativet även om du skulle stänga av virtuellt minne. Man lägger på en diff på adressen och på så sätt får man fram vilken den riktiga fysiska adressen är och diffen skiljer sig åt för varje process. Så var det iaf när jag läste operativsystem i mitten på 90talet Mycket möjligt att det är ändat nu?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Mitt Firefox drar sällan mer än 200-300 mb minne. Fast ids inte ha massa flikar uppe hela tiden om jag inte använder sidan just då, blir ju ändå en F5 när man kollar tebax o då kan man lika gärna öppna sidan på nytt igen.

Permalänk
Medlem

Vilken tur at man kör GNU/Linux
Build identifier: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:16.0) Gecko/20100101 Firefox/16.0 Iceweasel/16.0.1
på debian testing. Hörru?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nej alla minnesadresser översätts till fysiska adresser av operativet även om du skulle stänga av virtuellt minne. Man lägger på en diff på adressen och på så sätt får man fram vilken den riktiga fysiska adressen är och diffen skiljer sig åt för varje process. Så var det iaf när jag läste operativsystem i mitten på 90talet Mycket möjligt att det är ändat nu?

Alla program uppfattar som att dom har tillgång till hela minnet. Det faktiska data kan däremot vara på en helt annan plats eller tom på hårddisken. När minnet sedan uppsöks så översätts det till den faktiska adressen med numera så gott som alltid en fysisk TLB och OSet.

Det är alltså inte bara en diff som finns då detta skulle leda till att man måste förutse storleken på ett program redan när det startades och ta upp minne i reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Så istället för att fixa buggarna så är detta deras lösning? Som utvecklare av applikationer som fungerar på en rad olika operativsystem och processorarkitekturer undrar jag om det är inkompetens eller lathet som är orsaken.

Jag kan garantera dig att det inte är på grund utav lathet^^ Skulle gissa på att det handlar mer om ett evigt trampande i ett Windows träsk där det går oerhört långtsamt framåt. När man har skrivit bra och riktig kod men måste anpassa den för att möta Windows bestämda rutiner, då tröttnar man tillslut. Och detta speciellt mycket nu då folk är mycket snabbare att klaga på Firefox än faktiskt kolla upp vad problemet gäller, i detta fall Windows akriektur.. Men man kanske inte ska var för arg, efter ~10års omgivenhet utav datorer så tror ju fortfarande folk att datorn faktiskt kan tänka -_-

Sedan med tanke på att Mozilla är en icke-vinstdrivande organisation som utvecklar sin mjukvara öppet, hur kul är det då att stödja ett operativsystem som gömmer sin kod och för ett monopolistiskt betende, ett som inte äns självt utvecklar en webbläsare till mer än ett operativsystem? Eftersom att du tydligen ansåg det viktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Jag kan garantera dig att det inte är på grund utav lathet^^ Skulle gissa på att det handlar mer om ett evigt trampande i ett Windows träsk där det går oerhört långtsamt framåt. När man har skrivit bra och riktig kod men måste anpassa den för att möta Windows bestämda rutiner, då tröttnar man tillslut. Och detta speciellt mycket nu då folk är mycket snabbare att klaga på Firefox än faktiskt kolla upp vad problemet gäller, i detta fall Windows akriektur.. Men man kanske inte ska var för arg, efter ~10års omgivenhet utav datorer så tror ju fortfarande folk att datorn faktiskt kan tänka -_-

Sedan med tanke på att Mozilla är en icke-vinstdrivande organisation som utvecklar sin mjukvara öppet, hur kul är det då att stödja ett operativsystem som gömmer sin kod och för ett monopolistiskt betende, ett som inte äns självt utvecklar en webbläsare till mer än ett operativsystem? Eftersom att du tydligen ansåg det viktigt.

Man måste alltid anpassa kod, det gör man även i linux världen.

Gömmer sin kod för ett monopoliskt beteende? MS är ett börsnoterat företag, tro fan att de värnar som sina skapelser.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Typ alla gör väl det? Är ju bara *hurfdurf-chrome-är-bäst-bandwagon*-kidsen som kör chrome?

Är rätt säker på att det bara är hata ie kidsen som kör firefox.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Intressant, jag gick själv över till 64-bit (WaterFox) av just stabilitetsorsak, det hängde sig mindre ofta än den vanliga 32-bitsversionen helt enkelt.

Snabbhet märker man väl ingen större skillnad i, eftersom det som är segt på nätet oftast är flash-baserat ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bubbleq:

Jag kan garantera dig att det inte är på grund utav lathet^^ Skulle gissa på att det handlar mer om ett evigt trampande i ett Windows träsk där det går oerhört långtsamt framåt. När man har skrivit bra och riktig kod men måste anpassa den för att möta Windows bestämda rutiner, då tröttnar man tillslut. Och detta speciellt mycket nu då folk är mycket snabbare att klaga på Firefox än faktiskt kolla upp vad problemet gäller, i detta fall Windows akriektur.. Men man kanske inte ska var för arg, efter ~10års omgivenhet utav datorer så tror ju fortfarande folk att datorn faktiskt kan tänka -_-

Sedan med tanke på att Mozilla är en icke-vinstdrivande organisation som utvecklar sin mjukvara öppet, hur kul är det då att stödja ett operativsystem som gömmer sin kod och för ett monopolistiskt betende, ett som inte äns självt utvecklar en webbläsare till mer än ett operativsystem? Eftersom att du tydligen ansåg det viktigt.

Firefox är gammalt som gatan och har en massa revisioner bakom sig, tvivlar på att det är bra och riktig kod som ligger där, tror snarare att det är en jäkla soppa som en massa "kockar" varit och rotat i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hur vet man om man har Firefox 64? Står det i så fall under "Om Firefox"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle123:

Någon som har länk till 32 bitars versionen? Hittar nada på google:(

Firefox har varit 32-bitars sen det släpptes 2004.
http://www.mozilla.org/en-US/firefox/fx/#desktop
http://en.wikipedia.org/wiki/Firefox#64-bit_support

Permalänk

Det var längesedan Firefox kraschade för mig sist... Jag besöker hemsidor med flash hela tiden men har aldrig uppstått några som helst problem för mig, i alla fall i Windows 7. När jag provade Windows 8 betan så kraschade Firefox hela tiden men det är en annan sak.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Det eventuellt tråkiga är att Battlelog inte stödjer x64 bitars browsers som Waterfox.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Alltså vad är speciellt med 64 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Firefox är gammalt som gatan och har en massa revisioner bakom sig, tvivlar på att det är bra och riktig kod som ligger där, tror snarare att det är en jäkla soppa som en massa "kockar" varit och rotat i.

Hur vet du det. Du kanske borde undersöka senaste gecko plattformen. Eller nej just det det är gammal skit.

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Gecko
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Home_Page

Permalänk
Medlem

Ser inga fördelar alls med att ha Firefox med 64-bitar. Oftast ligger min minnesanvändning runt 400-500 mb (med 17 tillägg aktiverade). Visst kan den krypa upp i 1 gb nån gång om jag sitter med 30 tabbar och inte orkat stänga efter mig. Inget större problem när burken har 6 gb ledigt att ta av.

Finns det något positivt överhuvudtaget med en webbläsare i 64-bitar - bortsett från att den kan få över 3 gb tilldelat minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Man måste alltid anpassa kod, det gör man även i linux världen.

Gömmer sin kod för ett monopoliskt beteende? MS är ett börsnoterat företag, tro fan att de värnar som sina skapelser.

Klart man måste det, men jag antar att det är betydligt svårare/tråkigare att utveckla för Windows. Nu vet jag ju inte hur det ser ut för en Mozilla utvecklare men jag kan personligen säga att jag tycker attt programmera med python i Windows är skittråkigt och oerhört mycket svårare än tex på Linux. Men visst, jag gör inte mycket mer än bara leker med logik och diverse bibliotek, men ska jag jämföra Windows och Linux så tar det mycket mer arbeteför att undvika Errors i Windows, som är mer eller mindre operativsysstems specifika.

Fast detta är verkligen bara vad jag antar, kan ju inte veta säkert.

Men hur bra tycker du monopol är för utvecklingen då? Imo ser jag ett monopol innom teknikbranchen som en oerhörd bromskloss och även inkräktande på frihet.

Skrivet av Ratatosk:

Firefox är gammalt som gatan och har en massa revisioner bakom sig, tvivlar på att det är bra och riktig kod som ligger där, tror snarare att det är en jäkla soppa som en massa "kockar" varit och rotat i.

För det är ju verkligen så att man bara slänger in mer kod i ett program än att underhålla den för att hänga med i utvecklingen? Hade dom gjort det hade nog programmet krashat i princip 9/10 gånger. Sedan visst, dom kanske har lyckats med en otrolig mängd "quickhacks" för att kunna impeltera nya funktioner, men det tvivlar jag på. Utav den naturen att man vet att det ändå blir probelm i slutändan.
Men det jag menar med "riktig och bra kod anpassas" är att en utvecklare som skriver en ny funktion, skriver först klart funktionen så att den funkar, men sedan måste lägga till undantag iden för olika plattformar och här blir det söligt. Windows är ju väldigt känt för att inte följa standarder!

Edit: stavfel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt och synd. Jag har sett fram mot en stabil release och så lägger de ner. Visst, 32-bitarsversionen funkar väl OK, men... har man 64-bitars cpu så har man. Jag vill se att ALLA fokuserar på 64-bitars applikationer men det lär inte hända så länge bromsklossen Microsoft envisas med att erbjuda 32-bitarsversioner av operativsystemen.

Förstår inte riktigt vad du menar. Då måste de isåfall inte tillåta WOW32 vilket skulle bryta all kompabilitet . Inte smartaste draget precis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Förstår inte riktigt vad du menar. Då måste de isåfall inte tillåta WOW32 vilket skulle bryta all kompabilitet . Inte smartaste draget precis...

Jag menar inte att de ska lägga ner WOW- bara att 64-bitarsversionen av Windows skall vara den enda som säljs. Det går ju fint att köra 32-bitarsapplikationer i x64, men om själva operativet kan exekvera 64-bitarskod tror jag "migreringen" skulle gå snabbare. Om alla hade 64-bitarsversion skulle man ju både kunna köra gamla 32-bitars program samtidigt som utvecklarna slapp lägga resurser på att utveckla nya applikationer för 32-bitar. Det var så jag menade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Högerklicka på en youtube video, Settings, fliken längst till vänster, avmarkera "Enable hardware acceleration". Det är ända sedan dom introducerade GPU accelerering som Flash fungerat så dåligt som det gör. Jag har kört utan det i flera månader nu och Firefox/Flash har aldrig krashat.

Märkte tyvärr ingen skillnad

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Men hur bra tycker du monopol är för utvecklingen då? Imo ser jag ett monopol innom teknikbranchen som en oerhörd bromskloss och även inkräktande på frihet.

Var är monopolet? Det finns väl konkurrerande OS?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Var är monopolet? Det finns väl konkurrerande OS?

Ja, det finns det. Men det är inte det jag menar. Dom har en företagsstrategi som är monoplistisk, även om dom inte erkänner det rakt ut och detta är inte samma som att sälja mest och bäst produkter! Dom försöker gång på gång frysa ut (kontrollera) andra företag ifrån markanden, med tex secure boot och köpa upp företag för över drivna summor (överdrivna summor kanske inte förekommer längre på samma sätt som det brukade).

Enligt wikipedia är dom även dömda monopolister i USA.

Monopol kanske inte förekommer mer än i statilga bestämmelser officielt. Men det är inte alltför svårt att undvika bli "upptäckt".

Visa signatur