Permalänk
Entusiast

Från fixed till offset...

Har suttit och pillrat hur jävla mycket som helst. Testat slå av HT. Testat den ena och det andra... 4.8Ghz @ 1.35V med HT avslaget funkade hur bra som helst och efter 40 minuter i Prime95 ville jag bara testa och se hur det funkade med magiska gränsen på 5Ghz. Då ville den inte ens in i windows. Skit samma tänkte jag, jag går tillbaks till 4.8 och kör ett rejält test. Då vill den inte in i Windows då heller?! Går in i UEFI och ställer tillbaks den på 4.6 och 1.31 som jag vet är stabilt. Det går bra, windows startar och jag rebootar, in i UEFI och upp till 4.8 och 1.35V... windows startar och allt är frid och fröjd... tror jag när blåskärmen ploppar upp.

Nu är jag less och jag kommer nöja mig med mina lilla klock på 4.6. Det jag nu undrar över är om jag då jag klockat med fixed voltage... av idle-temp att döma så går den aningen varm. Ligger den även i idle och pumpar på i högre volt eftersom jag klockat med fixed voltage? (klicka för större bild)

Då jag vet att 4.6ghz vid 1.31 fungerar alldeles ypperligt, går det att ändra till offset så att den kör samma volt vid load eller bör jag isf börja om från scratch?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Har suttit och pillrat hur jävla mycket som helst. Testat slå av HT. Testat den ena och det andra... 4.8Ghz @ 1.35V med HT avslaget funkade hur bra som helst och efter 40 minuter i Prime95 ville jag bara testa och se hur det funkade med magiska gränsen på 5Ghz. Då ville den inte ens in i windows. Skit samma tänkte jag, jag går tillbaks till 4.8 och kör ett rejält test. Då vill den inte in i Windows då heller?! Går in i UEFI och ställer tillbaks den på 4.6 och 1.31 som jag vet är stabilt. Det går bra, windows startar och jag rebootar, in i UEFI och upp till 4.8 och 1.35V... windows startar och allt är frid och fröjd... tror jag när blåskärmen ploppar upp.

Nu är jag less och jag kommer nöja mig med mina lilla klock på 4.6. Det jag nu undrar över är om jag då jag klockat med fixed voltage... av idle-temp att döma så går den aningen varm. Ligger den även i idle och pumpar på i högre volt eftersom jag klockat med fixed voltage? (klicka för större bild)

http://i.imgur.com/3rk2s.jpg

Då jag vet att 4.6ghz vid 1.31 fungerar alldeles ypperligt, går det att ändra till offset så att den kör samma volt vid load eller bör jag isf börja om från scratch?

Du kan sänka din idle-temp med offset. Men det du behöver göra är att leta efter det läge där du har den volt du behöver i full fart och att processorn får tillräckligt med spänning även i idle, dvs om du sänker för mycket (minus offset) så kan du få för låg spänning vid idle. Det skadar ju inte att testa (om du håller spänningen inom rimliga gränser). Du vet ju vilket mål du har och vilken spänning som du behöver där så det är ju bara att prova sig fram.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Edit:
tagit bort mitt inlägg det var inte relevant. Missförstog

Edit2:
Kan du ge mig både realtemp och coretemp samt en cpu-z på mb och minnen.
Har nog ingen bra ide men tro mig det hjälper.

Edit3:
Jag vill ha prime 95 small och blend. Men titta samtidigt går tempen upp stäng av. stäng av. Chipp som går öve 100 gillar jag inte. även om jag har bakat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

vad du jag är det står ju redan där. vid. du ditt mb sänker och höjer då du leker med offset.

Kan du låsa alt i din BIOS?

Edit:
Skulle ha lekt med offset. Sen med load balance och vtt. Men om den dör så har du nog lekt lite väl med vtt. Kör du med standard bios på moderkortet???

Edit15
Jag har sänkt en i750s minneskotroll. inte med volt utan med timings. Ser ut som att du kanske borde tagga ner till 3ghz men inte sänka volten och låta det som kan vara "vänja sig" Sen belasta det igen. Kan tänka mig att du redan har skaddat chippet. Enligt din beskrivning. =(

Edit:
Jag OC iofs med turbo på, konstant. Hade inte så mycket val med mitt senaste system. Men det har aldrig vart vän med varken Intel speedstepp eller AMD cool and quiet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.