Permalänk

göra så fläkten går andra hållet?

Hej gåre göra så en fläkt går andra hållet :)? För tycker de är lite fult att ha fläkten "fel väg"

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Jag tror man kan vända på polerna (plus blir minus) men hur man gör det är jag inte säker på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

då förlorar den sin funktion... ?
Menar ni det som stadgar upp fläkten ? på baksidan?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Du kan alltid vända på fläkten? Fast du blir det tvärtom.

Annars borde det gå att byta på polerna, men vet inte hur bra det är för fläkten. Testa detta utan för datorn med en gammal fläkt. Fast den lär inte flytta mycket luft åt fel hål.

Men hur långsamt snurrar fläkten, varvar du på den lite mer kanske det inte syns

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Hej gåre göra så en fläkt går andra hållet :)? För tycker de är lite fult att ha fläkten "fel väg"

Det är inte rekommenderat. Fläktbladen är designade för att flytta luft åt ett håll. Skulle rotationsriktningen ändras så skulle det bli som att skotta snö med baksidan på skyffeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Vänd på datorn så den står åt andra hållet?

Permalänk
Medlem

Har för mig det inte går att vända polarna på en vanlig datorfläkt då dom inte är konstruerade på det sättet, kan dock ha fel. det var länge sedan jag pillade på en fläkt.

Vad är för övrigt "fel väg"? Tänker du på dom frontmonterade fläktarna?

Även om det går så kommer fläkten, som sagt, bli väldigt ineffektiv om du lyckas byta rotationsriktning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det går inte att bara vända på polerna. Fläkten kan bara snurra åt det hållet den gör.
Den är byggd att snurra åt de hållet och det går inte att ändra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta elektronik inuti fläkten så det går inte att byta polaritet på en normal fläkt utan den är gjord för att bara ha en rotationsriktning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

finns fläktar där ramen är transparant, så den inte syns förutom fläkten, samt så fins de ramr till fläktar som är designade som liknar fläkten på ena sidan, air penetrator är en av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det är inte rekommenderat. Fläktbladen är designade för att flytta luft åt ett håll. Skulle rotationsriktningen ändras så skulle det bli som att skotta snö med baksidan på skyffeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Skottar inte alla snö med baksidan av skyffeln som jag?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ofta elektronik inuti fläkten så det går inte att byta polaritet på en normal fläkt utan den är gjord för att bara ha en rotationsriktning.

Skrivet av biorrith:

Det går inte att bara vända på polerna. Fläkten kan bara snurra åt det hållet den gör.
Den är byggd att snurra åt de hållet och det går inte att ändra.

Mja, det skulle de kunna göra, men som andra säger så blir de inte lika effektiva då de vanligen är asymmetriska. Har verifierat själv haft datorfläktar som snurrade åt olika håll beroende på var man satte svart och röd kabel.

Har de fasta kontakter så går de troligen bara ansluta till en kontakt på ett sätt, men om man byter polariteten (klipp och tvinna/löda) så behöver tillverkaren medvetet ha lagt till en diod eller något för att den inte ska snurra åt andra hållet, och tja: mrqaffe säger att de alltid gör det; de gånger jag testat har det fungerat bra att byta polaritet så då har de inte gjort det; jag har inte gjort det på mer en kanske 1-2 fläktar; jag kan inte säga hur vanligt det ena eller andra är.

Men detta är en liten sidodiskussion - trådskaparen bör inte försöka vända på polariteten i vilket fall. Går det inte bara vända på hela fläkten om du tittar i chassit?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skottar inte alla snö med baksidan av skyffeln som jag?

Om man får betalt per timme så är det ett bra sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Okey dåfår ja ha fläkten vänd so den är nu tack

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Haha, UNGE! Sluta titta på fläkten och titta på skärmen istället ;)!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Fredagshumor

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

En gång läste jag en kunds recension av ett nätagg på komplett.se, där jag slutligen skrev att det var ett bra agg men p.g.a. att det hade fula kablar gav han det rätt dåligt betyg. Sen läser man om att RAM-minnen ska vara röda eller svarta osv. Kan ta att själva designen och färgen på ett chassi ska vara fint, men... Dagens i-landsproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

En gång läste jag en kunds recension av ett nätagg på komplett.se, där jag slutligen skrev att det var ett bra agg men p.g.a. att det hade fula kablar gav han det rätt dåligt betyg. Sen läser man om att RAM-minnen ska vara röda eller svarta osv. Kan ta att själva designen och färgen på ett chassi ska vara fint, men... Dagens i-landsproblem?

Som att röda bilar alltid är snabbare än alla andra färger på bil, förutom gula bilar som är snabbast.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Varför inte bara vända på fläkten (hela fläkten vilket inkluderar ramen)? Varför krångla med att försöka få den att gå baklänges, som dessutom inte kommer att göra så mycket nytta som fläkt..? Som tidigare sagt, bladen är designade för att flytta luft åt ett håll..

Men du får gärna förklara vad du menar med "fel väg"?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte göra en seriös modd och vända på propellern och göra en byggtråd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.