Mozilla stoppar utvecklingen av Firefox för 64-bitars Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Firefox är väl i grunden det asgamla Mozilla?
Är nog ett helvete att underhålla och ändra i så mycket gammal skit.

Som i grunden är Netscape, som i grunden är Mosaic. Tror inte det är svårt att "underhålla" det är mer när att oflexibla saker som att ändra till 64bit blir krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Firefox är väl i grunden det asgamla Mozilla?
Är nog ett helvete att underhålla och ändra i så mycket gammal skit.

De ändrar ju naturligtvis i källkoden och tar bort/lägger till allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Firefox är väl i grunden det asgamla Mozilla?
Är nog ett helvete att underhålla och ändra i så mycket gammal skit.

Webkit som chrome/safari bygger på är ju i grunden ungefär lika gammalt, 14 år. Måste vara ett helvete att underhålla och ändra i så mycket gammal skit enligt din logik.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Måste vara ett helvete att underhålla och ändra i så mycket gammal skit enligt din logik.

Håller med. Väldigt konstigt tänkande där.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Instämmer.
Firefox för mig är ett riktigt kraftbygge där man kan göra allt och ingen sätter stopp.
Chrme är en slank jävel men inte mycket mer, att Google gjort så att adblock inte ska kunna blockera all reklam exempelvis gör att Chrome går fetbort för mig. Mycket som saknas i tilläggs väg också.

Har fö bytt till Aurora och kört det i nästan ett år nu, nöjd som attan!

Antar att det är personligt men bytte ifrån firefox till chrome för länge sen för att det var snabbare, tar upp mindre arbetsyta och att man kan synca alla inställningar/bokmärken/tillägg väldigt lätt(t.ex. Om man installerar om windows).

Har aldrig haft något problem med adblock? Den enda sidan jag kan se reklam ifrån är sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Antar att det är personligt men bytte ifrån firefox till chrome för länge sen för att det var snabbare, tar upp mindre arbetsyta och att man kan synca alla inställningar/bokmärken/tillägg väldigt lätt(t.ex. Om man installerar om windows).

Har aldrig haft något problem med adblock? Den enda sidan jag kan se reklam ifrån är sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså alla sådana inlägg kan vi ta upp i en annan tråd. Tack.

Om du vill så kan jag bara säga en sak utan att gå offtopic alla dem sakerna du nämner finns även i Firefox. Folk är insnöade i att det inte finns till Firefox.

Åter till ämnet. Skillnaden med Mozilla och alla dem andra webbläsarna är att Mozilla försöker öppna upp webben och inte låsa in användaren. Det här snacket om 64bit handlar enbart om minne vilket jag tycker inte är så viktigt utan bättre fokusera på något nytt än enbart gå i samma fotspår. Sedan tror jag inte Mozilla lägger ner 64bit helt och hållet utan det jag tror är att Mozilla inte kommer ge ut några bugg fixar däremot kommer dem nog finnas med vid QA tester och sedan när Mozilla anser att det finns ett relativt stort behov då kommer plattformen att skeppas. Med andra ord det handlar inte om att Mozilla är inkompetenta utan målet just nu är till exempel Firefox OS = Mozilla:s nya plattform för mobiler.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kör själv på ett annat build av 64 bit versionen av firefox som heter waterfox heh ^^
med nyaste flash så är det lite segt ibland men krashar inte.

TAck för denna!!

ingen som har haft Seamonkey?

Permalänk
Rekordmedlem

Ett verkligt behov av 64bit läsare kanske kommer när det blir vanligare med riktigt stora sidor, html5 kanske gör så att man bygger nya typer av sidor, de har ju tex visat ett demospel (browserquest) och det är väl inte omöjligt att det kommer mera spel och "program" som körs online och det kan kanske göra att det behövs 64 bit kod för att göra det möjligt att köra dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

TAck för denna!!

ingen som har haft Seamonkey?

Nope. Alltid kört med Firefox. På senaste tiden är det Firefox Aurora som gäller för min del. Firefox Aurora går över till version 19 på måndag. Senaste Firefox version får nya bugg fixar i nya JIT Ionmonkey. Ionmonkey hjälper Jägermonkey på traven.

Permalänk
Medlem

Det är Microsofts fel!

Skrivet av Ozzed:

Tråkigt och synd. Jag har sett fram mot en stabil release och så lägger de ner. Visst, 32-bitarsversionen funkar väl OK, men... har man 64-bitars cpu så har man. Jag vill se att ALLA fokuserar på 64-bitars applikationer men det lär inte hända så länge bromsklossen Microsoft envisas med att erbjuda 32-bitarsversioner av operativsystemen.

Det är alltid lika fascinerande att se hur folk kan vända helt orelaterade saker mot Microsoft. Har tex sett hur rena användarfel av icke-Microsoft program har skyllts på hur dåligt Microsoft är (av typen "Jag klarar inte att konfigurera Photoshop, Microsoft suger!!").

Får mig lite att tänka på "Det är bögarnas fel"-sången.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus P7P55D | Intel Core i5 750 | Corsair Vengeance 16GB | Radeon HD5850 | WD Black 1TB | WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Finns det något positivt överhuvudtaget med en webbläsare i 64-bitar - bortsett från att den kan få över 3 gb tilldelat minne?

Fler register och bättre calling conventions är två saker som ger bättre prestanda med 64-bit. Beroende på applikationen så kan det eventuellt krävas en del modifikationer för att dra nytta av det dock.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Behöver man verkligen 64bits? Jag har 32bits nu och jag har 380 tabs öppna i 49 fönster. Det drar inte mer än 1,3 gig. Nej jag överdriver inte, och jag har det för jag är lat. Sure att det är mycket i sig, men inte över vad 32bit versionen ska klara. Fast jag får krascher lite då och då. Både i Firefox och i andra program som CS5. Att ha 12 gig ram fungerar bra i sådana tillfällen.

En kul sak jag märkte med att jag har så många flikar är att man kan navigera i tabs delen med scroll hjulet.

Visa signatur

CPU:Intel i7 4790k @ 4GHz | Cooler:NZXT Kraken X60 | RAM:Corsair Vengeance 16gb @ 1333MHz | Motherboard:Asus Z97-Deluxe + NFC & WLC | Graphics:Asus STRIX GTX 970 DC2 OC | Screen: Samsung TV LE32B658T5WXXE | Storage:SSD: Samsung 840 EVO Basic 120GB + WD Red 3TB X3 | Case:NZXT H630 | PSU:EVGA Supernova G2 850w Gold+ | Keyboard:Corsair Vengeance K70 Non-RGB Cherry MX Blue | Mouse:CM Storm Reaper Aluminum Gaming

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zpiritual:

Webkit som chrome/safari bygger på är ju i grunden ungefär lika gammalt, 14 år. Måste vara ett helvete att underhålla och ändra i så mycket gammal skit enligt din logik.

Japp det tror jag att de också är.
Se bara på Chrome som fortfarande inte finns till 64 bitar i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av amag:

Det är alltid lika fascinerande att se hur folk kan vända helt orelaterade saker mot Microsoft. Har tex sett hur rena användarfel av icke-Microsoft program har skyllts på hur dåligt Microsoft är (av typen "Jag klarar inte att konfigurera Photoshop, Microsoft suger!!").

Får mig lite att tänka på "Det är bögarnas fel"-sången.

Jag tycker det är helt logiskt i det här fallet. Om Microsoft endast erbjöd 64-bitarsversioner (med bibehåller 32-bitars stöd) kan man som utvecklare vara säker på att alla kan köra programmet om det är 64-bitar.

Som det är nu så måste du som utvecklare antingen göra två versioner, eller om du vill vara säker på att alla kan köra programmet, en 32-bitarsversion. Du måste alltså "anstränga dig extra" för att folk skall få utnyttja prestandsvinsterna som korrekt programmerade 64-bitarsprogram ger.

Och allvarligt talat... Det är 2012 nu. Vem har nytta av att kunna köra native 16-bitars applikationer? Det finns emulatorer som fungerar kanon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Antar han syftar till tänket om hur du resonerar om saken. Att istället för att fixa koden, så ska man köpa mer minne.. Vad hände med optimering?

Mitt resonemang är att mer minne är inget stort problem eftersom det är billigt idag och de flesta har väl 8GB i kraftfullare system, om man nu måste köra Firefox så får ni väl vänta tills det optimerats helt enkelt. Jag kör inte FF så inget problem för mig.

Själv är man ju 89.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Typ alla gör väl det? Är ju bara *hurfdurf-chrome-är-bäst-bandwagon*-kidsen som kör chrome?

Det enda som har haft någon typ av bandwagon är väl Firefox som åttitalistkidsen gillar då dem marknadsförde sig rätt hårt när det lanserades. Dock har jag alrdig upplevt den som varken snabb eller särskilt effektiv utan mest som det enda som kan konkurrera med IE när det gäller minnesläckage.

Opera-användare sedan nittitalet.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Antar han syftar till tänket om hur du resonerar om saken. Att istället för att fixa koden, så ska man köpa mer minne.. Vad hände med optimering?

Optimering handlar ju även om att ta till vara de resurser man har och det gör man inte med 32-bitars program på en 64-bitars plattform (x32 ABI undantaget).
Det handlar inte enbart om minne utan även om bla register.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datta:

Det enda som har haft någon typ av bandwagon är väl Firefox som åttitalistkidsen gillar då dem marknadsförde sig rätt hårt när det lanserades. Dock har jag alrdig upplevt den som varken snabb eller särskilt effektiv utan mest som det enda som kan konkurrera med IE när det gäller minnesläckage.

Opera-användare sedan nittitalet.

Gillar opera, snabb som satan. Det enda jag saknar och som är en deal breaker för mig är Firefox Live Feed funktion så att man kan ha en RSS feed i bokmärksfältet. Använde ett extension till chrome när jag körde en chrome variant förut men har inte hittat något liknande till Opera tyvärr.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer bli andra ord från folk snart angående hastighet när dem kommer få testa på nya JIT Ionmonkey. Vilket går ut till alla i version 18. Kan reda nu säga att den nya JavaScript motorn gör att Firefox hänger bra med mot både Chrome och Opera.

Folk får väl tro att Mozilla Firefox är dåliga när dem inte ens har en susning om vad Mozilla står för utan enbart ser wow det finns inte 64bit då måste webbläsaren vara dålig. Lite så ser snacket ut just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tror det kommer bli andra ord från folk snart angående hastighet när dem kommer få testa på nya JIT Ionmonkey. Vilket går ut till alla i version 18. Kan reda nu säga att den nya JavaScript motorn gör att Firefox hänger bra med mot både Chrome och Opera.

Folk får väl tro att Mozilla Firefox är dåliga när dem inte ens har en susning om vad Mozilla står för utan enbart ser wow det finns inte 64bit då måste webbläsaren vara dålig. Lite så ser snacket ut just nu.

Räcker det inte med att Opera är bättre på allt förutom addons?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag tycker Opera är sådär. Jag tycker Opera är bara bra på en sak och det är snabbhet. Jag tycker Opera behöver göra om dess UI. Jag vet att man kan ändra ändå tycker jag det behövs en förbättring på den punkten. Annars är Opera och Firefox rätt så jämbördiga när jag har testat Opera Next.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som får massa random kraschar ? så det blev en unistall för mig kommer aldrig att använda firefox mer.

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Twitch/JustinTv, youtube videos och vissa hemsidor som hade flash popout skit.

Adblock Plus tar bort ads även på Twitch. Jag hade själv ett problem med det under en lång tid och jag höll nästan på att sluta titta på streams för att twitch är så dåliga på att hantera ads. Ads brukade spelas flera gånger, streamen kom inte tillbaka så jag behövde ladda om sidan och då fick jag bara fler ads som krashade streamen.

Använder nu EasyList, Fanboy's Swedish och Fanboy's Annoyance List.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Undrar det samma... bokmärken/favoriter finns ju. Varför man skulle proppa minnet fullt av flikar i onödan förstår jag inte?

Jag har massor med länkar, dels för att länkarna snabbt kan bytas ut, och sitta och redigera bokmärken är bara onödigt jobb imo. Jag lägger upp alla ärenden jag jobbar/ska börja på, jag delar in dem i kategorier i olika fönster, och sen samlar tabbar i de fönster som hör ihop. Lite så jobbar jag, för att det ska bli effektivt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Sparas tabbarna/flikarna när man stänger webläsaren?

Man kan enkelt ställa in de under "about:config".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tozzi:

Man kan enkelt ställa in de under "about:config".

Man behöver inte ens krångla till det så mycket, inställningen finns ännu lättare tillgänglig under "inställningar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte ens krångla till det så mycket, inställningen finns ännu lättare tillgänglig under "inställningar"
http://forumbilder.se/images/1c11201255529b076.jpg

Hoppsan, den har jag missat! Tack för infon!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070