Permalänk
Medlem

"Prisvärd" skärmdator med vattenkylning

Varför skärmdator? Inspirerad av alla Mini-ITX-byggen i galleriet satte jag en gång i tiden ihop min egen, lockad av dess skenbara behändighet och flyttbarhet (ibland vil jag sitta vid köksbordet istället för skrivbordet, ja jag är konstig). Ganska snart insåg jag dock att en sådan dator tog fortfarande plats på skrivbordet och var dessutom trögflyttad pga alla sladdar som den var fjättrad vid. Samlar damn gjorde också dessa sladdar.

Men någon laptop med liten skärm och usel ergonomi ville jag inte heller ha. Nej, det skulle vara en skärmdator/All-in-One som var snabb, tyst, strömsnål, ha en högupplöst IPS-skärm med bra färger, och vara byggt på standardkomponenter som går att uppgradera - allt till ett vettigt pris. De skärmdatorer som fanns på Prisjakt levde dessvärre inte upp till dessa krav. Alla var dyra i förhållande till sin prestanda, använde ofta laptopkomponenter eller lågklockade processorer, och det var oklart med ljudnivå och skärmkvalité.

Vad gör man om man är så petig som jag? Bygger en egen!

Idéer visar sig dock alltid ljusare i huvudet än i verkligheten, av någon anledning. Så det blev en del omvägar och mer arbete än jag tänkte mig från början.

Tekniska data:
• Yttre mått utan stativ:
• Vikt med stativ: 9,2kg
• Strömförbrukning i idle: 68W

Komponenter:
• CPU: Intel Core i5 3570k@4,2GHz (hyfsad inbyggd GPU, maxa enkeltrådig prestanda för snabbare vardagsbruk)
• Mobo: Asrock Z77E-ITX
• RAM: G.Skill Sniper 1866, 4x2Gb
• Grafik: fick bli CPU:s inbyggda HD4000, fick inte plats med en Radeon HD 7750 pga befarade värmeproblem, jag spelar ändå sällan spel
• Lagring: Samsung 830; 256Gb
• DVD-rom: Sony Optiarc slim factor någonting
• Kylning: CPU-block= EK; Pump = alphacool LT; Radiator = Magicool slim 140mm lågflödesoptimerad; Fläkt = Phobya 140mm PWM
• PSU: FSP 270W flex-ATX form factor. 80plus bronze.
• Skärm: Dell U2412M.
• Chassi: Hemmagjord i 1,5mm aluminiumplåt tillverkad av Appelquist plåtindustri (aqab.se, mot betalning, men utan deras hjälp hade projektet nog inte varit möjligt) samt 1mm polykarbonatskivor (köpta spillbitar från Stocksundet.se).

Bygglogg:
http://www.sweclockers.com/galleri/10486-bygglogg-pa-prisvard...

"Prisvärd" skärmdator med vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Riktigt stiligt och man kollar ända alödrig bakom datorn så. dock en överklock på 4,2ghz kändes rätt onödigt , kanske kul ,men mer en 3,5 eller 3,4 som den ligger orginal funkar det med

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Sjukt cleant med porträtt och sweclockers sidan, helt klart en 5a.

En bygglogg hade varit awesome!

Permalänk
Medlem

underbart bygge!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån? 5p för övrigt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hur är ljudnivån? 5p för övrigt!

Tyst men inte ljudlös, fast det beror bakgrundsljudet i rummet i övrigt. Oftast låter det inte mer än rumsventilationen. Ljudet kommer från en 140mm fläkt som går på 740-rpm, samt 3st 40mm-fläktar som är strypt till lägsta varvtal och en 50mm fläkt på 5V. Pumpen hörs inte alls om man inte sätter örat emot eftersom den är upphängd på vattenslangarna och öronproppar

Maxar man CPU:n går 140mm fläkten till 1100rpm, blir ett relativt lågfrekvent sus.

Skrivet av Robeliboban:

Sjukt cleant med porträtt och sweclockers sidan, helt klart en 5a.

En bygglogg hade varit awesome!

Siktar på att lägga upp det om 1-2 veckor.

Skrivet av Denkunnigee:

Riktigt stiligt och man kollar ända alödrig bakom datorn så. dock en överklock på 4,2ghz kändes rätt onödigt , kanske kul ,men mer en 3,5 eller 3,4 som den ligger orginal funkar det med

Faktum är att vid vardagligt användande märker jag mycket liten skillnad mot Celeron G530 (dubbelkärnig sandybridge på 2,4GHz) som jag hade tidigare. Jag hade inte tänkt mig vattenkylning från början men det visade sig att jag underskattade Ivybridges värmeproblem. Så jag ville vara på den säkra sidan och visst blev det lite overkill såhär i efterhand

Permalänk
Medlem

Härligt bygge!
Funderat väldigt mycket på att bygga själv ett likadant bygge, fast försöka klämma dit ett någorlunda bra grafikkort också. Dock så finns det ett stort problem med mina planer, nätaggregatet...

Hur som helst väntar jag på en bygglog på detta projekt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Väldigt fränt bygge 5p

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av Pnorberg:

Härligt bygge!
Funderat väldigt mycket på att bygga själv ett likadant bygge, fast försöka klämma dit ett någorlunda bra grafikkort också. Dock så finns det ett stort problem med mina planer, nätaggregatet...

Hur som helst väntar jag på en bygglog på detta projekt.

Byggloggen är startad:
http://www.sweclockers.com/galleri/10486-bygglogg-pa-prisvard...

Kul att du funderar på ett liknant bygge! Dock rekommenderar jag inte att du bygger exakt som jag gjorde, byggloggen kommer så småningom att förklara varför. Om jag byggde om skärmdatorn idag skulle jag skippa 3570k och vattenkylning, utan istället välja lägre lockad i5/i7, altenativt en Core i3 eller rentav Pentium. Däremot tycker jag inte att grafikkort är en omöjlighet. PSU:n är på 270W och processorn drar 55W, vilket innebär att det finns ca 200W kvar. Jag tror inte att du kan montera ett 200W grafikkort, men upptill drygt 100W borde gå. Om man tar ett GTX 650Ti och klockar ned den lite grann kanske det kan fungera.

Vill också bara nämna att jag har tre extra chassiplåtar liggandes (det kostade dryga tusenlappen att få en tillverkad men varje extraplåt kostade nästan ingenting, så jag skaffade sammanlagt fyra st). Ska så småningom lägga upp ett par till salu på privatannonserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Tack!

Byggloggen är startad:
http://www.sweclockers.com/galleri/10486-bygglogg-pa-prisvard...

Kul att du funderar på ett liknant bygge! Dock rekommenderar jag inte att du bygger exakt som jag gjorde, byggloggen kommer så småningom att förklara varför. Om jag byggde om skärmdatorn idag skulle jag skippa 3570k och vattenkylning, utan istället välja lägre lockad i5/i7, altenativt en Core i3 eller rentav Pentium. Däremot tycker jag inte att grafikkort är en omöjlighet. PSU:n är på 270W och processorn drar 55W, vilket innebär att det finns ca 200W kvar. Jag tror inte att du kan montera ett 200W grafikkort, men upptill drygt 100W borde gå. Om man tar ett GTX 650Ti och klockar ned den lite grann kanske det kan fungera.

Vill också bara nämna att jag har tre extra chassiplåtar liggandes (det kostade dryga tusenlappen att få en tillverkad men varje extraplåt kostade nästan ingenting, så jag skaffade sammanlagt fyra st). Ska så småningom lägga upp ett par till salu på privatannonserna.

Tack för svar!
Hmm okej, men du, skicka ett PM när du tänkt sälja och pris, är kanske intresserad

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tack för visad intresse! Annonsen är nu upplagd:
http://www.sweclockers.com/annons/73970-chassiplat-for-eget-d...