Macbook Pro 13" Retina eller utan?

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 13" Retina eller utan?

Då det är rea på applestore idag tänkte jag passa på att köpa en macbook och det står mellan dessa:

Macbook Pro 13"
2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,6 GHz
8 GB 1 600 MHz minne
128GB SSD
Intel HD Graphics 4000
Inbyggt batteri (7 timmar)
för 14 808

Macbook Pro 13" Retina
2,5 GHz Dual-Core Intel Core i5
Turbo Boost upp till 3,1 GHz
8 GB 1 600 MHz minne
128 GB flashlagring1
Intel HD Graphics 4000
Inbyggt batteri (7 timmar)2
för 15 528

Macbook Pro 13" Retina
2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,1 GHz
8 GB 1 600 MHz minne
128 GB flashlagring1
Intel HD Graphics 4000
Inbyggt batteri (7 timmar)2
för 17 488

Som ni ser så är det som skiljer följande; processorn och skärmen. Det ska sägas också att Retina varianten har hdmi-uttag och väger ca 0,5kg mindre än den vanliga versionen. Är det värt att gå ner i processor för att få retina-versionen eller bör jag isf även välja samma processor fast till ett högre pris?

Tack på förhand,
Liraren

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen kört på Retina varianten med i5a, klart värt att gå ner i processorn för skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marm0t:

Jag hade personligen kört på Retina varianten med i5a, klart värt att gå ner i processorn för skärmen.

Håller med här! Eller satsa på den fullspeckade modellen, när man ändå kör liksom.

Edit: fast det beror ju helt och håller på hur länge du tänkt att ha den, och vad du ska ha den till!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Jag hade personligen kört på Retina varianten med i5a, klart värt att gå ner i processorn för skärmen.

Har inte sett skärmen men den verkar vara riktigt bra. Har du en själv?

Kanske borde lägga till att jag spelar sällan, så kommer använda den framförallt till skolarbete, filmer och eventuellt lite spel som dota 2, starcraft 2 etc. Anledningen till att jag valt att ha SSD på alla konfigurationer är att jag vill ha en snabb dator, det värsta som finns är att datorn laggar osv. Det sköna med retina versionen är att jag enkelt kan koppla den till min tv via hdmi.

Jag har också läst att man inte får ut så mycket av retina-skärmen på 13" jämfört med 15" då 15" har ett extra grafikkort.

I vilka situationer kommer jag märka skillnad på dom olika processorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liraren:

Har inte sett skärmen men den verkar vara riktigt bra. Har du en själv?

Kanske borde lägga till att jag spelar sällan, så kommer använda den framförallt till skolarbete, filmer och eventuellt lite spel som dota 2, starcraft 2 etc. Anledningen till att jag valt att ha SSD på alla konfigurationer är att jag vill ha en snabb dator, det värsta som finns är att datorn laggar osv. Det sköna med retina versionen är att jag enkelt kan koppla den till min tv via hdmi.

Jag har också läst att man inte får ut så mycket av retina-skärmen på 13" jämfört med 15" då 15" har ett extra grafikkort.

I vilka situationer kommer jag märka skillnad på dom olika processorerna?

Jag tror att du aldrig kommer märka av skillnaden på processorerna. Men beror på om du gör något mer krävande än vad du skrev, tex filmredigering, det drar hur mycket CPU kraft som helst.

Fördelen med retina skärm ska ju vara att allt upplevs skarpare, speciellt texter. En del påstår till och med att det blir som att läsa ur en vanlig tidning. (obs själv har jag ingen Mac så kan inte bidra med personliga erfarenheter.)

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog föreslå antingen MBP 13" "retina" eller MBA 13". Är just 1280x800 på icke-"retina" MBPn som bara är fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tänk dock på att hårdvaran inte riktigt pallar med den höga upplösningen. Bara saker som att scrolla genom tyngre hemsidor kan få fps:en att droppa i OSX. Huruvida man tycker att skärpan är värt det är individuellt.

Permalänk

Du får nog ingen rolig spelupplevelse med HD4000

Permalänk
Skrivet av XsvennebananX:

Du får nog ingen rolig spelupplevelse med HD4000

Finns väl ingen som köper en Mac för att spela med, finns ju knappt några spel till Mac.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Blev en 13" retina med den sämre processorn (2,5). Som sagt så skulle jag förmodligen inte märka någon större skillnad mellan processorerna och retina versionen har, utöver en bra skärm, fler uttag och väger mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liraren:

Tack för svaren. Blev en 13" retina med den sämre processorn (2,5). Som sagt så skulle jag förmodligen inte märka någon större skillnad mellan processorerna och retina versionen har, utöver en bra skärm, fler uttag och väger mindre.

bra val!!

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Finns väl ingen som köper en Mac för att spela med, finns ju knappt några spel till Mac.

Så gott som alla stora titlar finns till osx också.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Tänk dock på att hårdvaran inte riktigt pallar med den höga upplösningen. Bara saker som att scrolla genom tyngre hemsidor kan få fps:en att droppa i OSX. Huruvida man tycker att skärpan är värt det är individuellt.

Är du säker på det? Det du säger är sant för 15-tummaren, men 13" kör ju bara 2560x1600, vilket inte är speciellt tungt i 2D.