Permalänk
Medlem

Fiber i hemmet

Undrar om någon har erfarenhet av att dra fiber inne i huset, istället för vanliga nätverkskablar.
OBS! Jag vill ha kabel/fiber, så ni behöver inte dra förslag på trådlöst.

Har tittat lite på följande produkt hos kjelle.

Finns det andra likvärdiga eller bättre produkter som inte kostar alldeles för mkt för hemmabruk?

Permalänk

Varför betala 600 kr för "upp till 100 Mbps"? Det går ju att få Gigabit-hastiget med vanliga kablar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

" Hastighet: upp till 100 Mbps."
Blir nyfiken, och måste fråga, varför fiber och inte CAT6-e?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

CAT-kabeln har för stor snittarea och kommer synas där jag har möjligheten att dra den, inte snyggt med synlig kabel eller lägga den i kabellist.
Med fibern kan jag lägga den bakom befintlig dörr och golvlist. CAT-kabeln får inte plats bakom golvlisten och jag har inte lust att byta all golvlist bara för att dra kabeln.

Hur många gånger har man nytta av mer än 100Mbps?
Fungerar utmärkt för mig att streama film och musik via det, så jag ser ingen nytta av att ha högre.

Permalänk
Medlem

Köp dig ett par cat5e eller cat6 kablar, funkar finfint till vad en vanlig Svensson max kan komma upp i hastighet

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att det ska vara lättare att dra dessa kablar än en vanlig CAT-5e /6. Imo känns det bättre o bara göra det ordentligt och även få 1 gbit hastighet i nätverket vilket är riktigt trevligt om du delar filer mellan datorer mm.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Grejen är väl att det ska vara lättare att dra dessa kablar än en vanlig CAT-5e /6. Imo känns det bättre o bara göra det ordentligt och även få 1 gbit hastighet i nätverket vilket är riktigt trevligt om du delar filer mellan datorer mm.

Precis, var inte tydlig i mitt förra svar. I huvudposten så frågade jag även efter alternativ, då detta var det ena jag hittade som inte var "grekiska" för mig.
Har tittat lite inne på ELFA, men det faller utanför mitt kunskapsområde.

Permalänk

Tänk bara på att du inte kan börja dom mer än runt en snusdosa, och gärna inte så mycket än. Och dom får absolut inte utsättas på minsta risk för att bli klämda eller liknande. Håller visserligen med övriga att du borde satsa på Kat 6, men det är inte jag som ska ha det.
Får inte det plats så kör du på fibern, dock har jag ingen som helst aning om hur det funkar att sätta ihopa ändarna. Om du crimpar på dom eller limmar. Ställer mig lite frågande till att klippa dom med medföljade utrustning, men fungerar säker kanon för vanlig Svensson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Precis, var inte tydlig i mitt förra svar. I huvudposten så frågade jag även efter alternativ, då detta var det ena jag hittade som inte var "grekiska" för mig.
Har tittat lite inne på ELFA, men det faller utanför mitt kunskapsområde.

Platt kopparkabel kanske? http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nk...

Permalänk
Medlem

*Hmm* Platt nätverkskabel var en nyhet för mig, måste titta lite närmare på detta.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

CAT-kabeln har för stor snittarea och kommer synas där jag har möjligheten att dra den, inte snyggt med synlig kabel eller lägga den i kabellist.
Med fibern kan jag lägga den bakom befintlig dörr och golvlist. CAT-kabeln får inte plats bakom golvlisten och jag har inte lust att byta all golvlist bara för att dra kabeln.

Kolla hur mycket du kan böja kabeln innan du köper den. När jag låg i lumpen och vi drog fiber fick vi inte böja den mer än runt en snusdosa ungefär men de kablarna kanske använde en äldre teknik.

Permalänk

Har du funderat på nätverk via elnätet? Då slipper du en del av kablarna. Typ detta. Kolla dock vad man får ut för hastighet i verkligheten på en sådan lösning.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Har du funderat på nätverk via elnätet? Då slipper du en del av kablarna. Typ detta. Kolla dock vad man får ut för hastighet i verkligheten på en sådan lösning.

Har testat det. Grannen har sådan i sitt hus och för honom fungerar det, men det hackar för mig. Inte kul när man tittar på film

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

Har tittat lite på följande produkt hos kjelle.

Hmm, intressant produkt, visste inte att det fanns sådant.

Gogglade lite på det, och POF (Plastic Optical Fibre), verkar ju kunna bli ett alternativ i framtiden om man ska bygga ett hemma-nätverk.
Om det sedan kommer switchar/uttag/apparater/m.m anpassade till POF så man slipper ha omvandlardosorna, blir det ju väldigt intressant.
http://fiberopticpof.com/pages/home_network.asp

youtube video
http://fiberopticpof.com/pages/home_network_youtube.asp

I videon säger han att fibern klarar Gigabit, men tekniken i omvandlardosorna begänsar till 100Mb, men att de jobbar på att förbättra.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Hmm, intressant produkt, visste inte att det fanns sådant.

Gogglade lite på det, och POF (Plastic Optical Fibre), verkar ju kunna bli ett alternativ i framtiden om man ska bygga ett hemma-nätverk.
Om det sedan kommer switchar/uttag/apparater/m.m anpassade till POF så man slipper ha omvandlardosorna, blir det ju väldigt intressant.
http://fiberopticpof.com/pages/home_network.asp

youtube video
http://fiberopticpof.com/pages/home_network_youtube.asp

I videon säger han att fibern klarar Gigabit, men tekniken i omvandlardosorna begänsar till 100Mb, men att de jobbar på att förbättra.

Intressanta länkar.

Med hjälp av dem så hittade jag följande sida.

Permalänk
Medlem

jobbar med fiber dagligen, det där är skojjar produkter. Långt ifrån "äkta" fiber! Hade försökt fixa det med cat5e kablar på ett snyggt sätt. Du kanske känner någon händig poolare som kan hjälpa dig?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

jobbar med fiber dagligen, det där är skojjar produkter. Långt ifrån "äkta" fiber! Hade försökt fixa det med cat5e kablar på ett snyggt sätt. Du kanske känner någon händig poolare som kan hjälpa dig?

CAT-kablar kan jag dra själv, inga problem att sätta ihop från meterrulle och lösa kontakter. Men det var inte det som var frågan från början.

Visst det är inte "glasfiber", men om det är tillräckligt för att lösa någons behov. Hur är det då en skojarprodukt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

CAT-kablar kan jag dra själv, inga problem att sätta ihop från meterrulle och lösa kontakter. Men det var inte det som var frågan från början.

Visst det är inte "glasfiber", men om det är tillräckligt för att lösa någons behov. Hur är det då en skojarprodukt?

Platta kopparkablar var ju en bra idé. Var de för tjocka ändå? Skulle du kunna använda stämjärn och hyvla ut utrymme för de platta kopparkablarna? Gigabit är väl användbart när du flyttar filer eller skickar till backup möjligtvis, annars ser jag inte mycket nytta heller för det.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att köpa riktiga "pro" delar så kan du använda fiber, jag har fiberinterface i mina Cisco switchar, men de är ju inte billiga, det är väl inget som man direkt väljer om man har tight budget, men visst går det, man kan även ha nätverkskort med fiberinterfae om man vill, det handlar mest om behov och prisklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.