3570K drar mer ström idle än i full load och livslängd på processorn

Permalänk

3570K drar mer ström idle än i full load och livslängd på processorn

Hej hej, jag har klockat min 3570K till 4,3GHz och det körs utan problem och utan att dem blir för varma. Stress test har jag kört i flera timmar nu så det funkar fint. Saken är att den drar mer ström i idle vilket jag tyckte var konstigt. Här är en bild på CPU-Z i idle respektive full load väldigt länge.

Mina frågor är, är det normalt att processorn drar med i idle än full load, och förlorar processorn mycket livstid med min klockning eller är skadorna minimala?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Vart ser du att processorn drar mer ström i idle än full load?

Permalänk
Medlem

Den drar garanterat mer ström i load än idle. Strömåtgången syns inte heller i CPU-z.
Det du menar är att spänningen sjunker under load och det är helt normalt.

Permalänk

Ok tack för svaren, nu förstår jag Men hur är det med livslängden? Hur mycket tid skulle ni uppskatta att den funkar med överklockning än originalinställningar? Har tänkt att jag ska ha denna dator i flera år, köpa en extra GTX480 4GB t.ex.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Ok tack för svaren, nu förstår jag Men hur är det med livslängden? Hur mycket tid skulle ni uppskatta att den funkar med överklockning än originalinställningar? Har tänkt att jag ska ha denna dator i flera år, köpa en extra GTX480 4GB t.ex.

Du har reducerat din livslängd med kanske 1% med den spänningen skulle jag gissa. Svårt att veta utan att veta stockspänning.

Men du kommer garanterat hinna byta ut processorn innan den dör.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Du har reducerat din livslängd med kanske 1% med den spänningen skulle jag gissa. Svårt att veta utan att veta stockspänning.

Men du kommer garanterat hinna byta ut processorn innan den dör.

Tackar!
Då vet jag! Några mindre kunniga vänner påstår att processorn förlorar typ 20-30% av sin livslängd bla bla bla. Eller den klassiska "Den kommer brinna upp"

Tackar för alla svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Ok tack för svaren, nu förstår jag Men hur är det med livslängden? Hur mycket tid skulle ni uppskatta att den funkar med överklockning än originalinställningar? Har tänkt att jag ska ha denna dator i flera år, köpa en extra GTX480 4GB t.ex.

Det du kollade på i CPU-Z är spänningen och det du ska kolla efter är TDP (Thermal Design Power) som finns i programmet core temp. Vet ej hur bra det stämmer dock, men där kan du se i real-tid hur mycket den drar.

Det står i sign att du har 680 så varför köpa ett till 480? Om du syftade nu på ett GTX680 så skulle jag säga att det inte är värt att köpa ett till i dagsläget, du klarar nog de flesta spelen på max/nära max, så vänta tills priset går ner eller kolla begagnat med kvitto och garanti kvar.

Skrivet av Gyroshrimp:

Tackar!
Då vet jag! Några mindre kunniga vänner påstår att processorn förlorar typ 20-30% av sin livslängd bla bla bla. Eller den klassiska "Den kommer brinna upp"

Tackar för alla svar!

Jadu, om man förkortade livslängden på sina komponenter med så pass mycket skulle inte många överklocka eller ha råd när de går sönder efter 2 år bara.
Om du inte har bra kontakt med kylaren så brinner den upp, annars nej. Be dem läsa på lite innan dem kommenterar något de inte kan tydligen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Det du kollade på i CPU-Z är spänningen och det du ska kolla efter är TDP (Thermal Design Power) som finns i programmet core temp. Vet ej hur bra det stämmer dock, men där kan du se i real-tid hur mycket den drar.

Det står i sign att du har 680 så varför köpa ett till 480? Om du syftade nu på ett GTX680 så skulle jag säga att det inte är värt att köpa ett till i dagsläget, du klarar nog de flesta spelen på max/nära max, så vänta tills priset går ner eller kolla begagnat med kvitto och garanti kvar.

Hahaha, ja självklart var det ett skrivfel av mig. Nej en extra GTX680 skall icke köpas inom den närmsta tiden. Kanske om ett år eller två.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Du kommer troligen slänga datorn på tippen innan processorn går sönder på grund av din överklockning. Detta är förstås ingenting vi eller någon annan kan lova. Den kan lika gärna gå sönder inom några timmar om den är felkonstruerad.

Det är för övrigt spänningen (volt) du läser av i programmet och inte effekten (watt) . Att processorn får en något längre spänning under belastning faller naturligt då matningen troligen inte klarar av att hålla spänningsnivåerna till 100%.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Stämmer helt med att cpun har högre volt i idle än i load, kallas för vdroop och är till för att förbereda/skydda cpun mot plötsliga volt spikes, dvs snabba plötsliga volthöjningar. Det är inga konstigheter. Kör du istället offset voltage och någon power saving state aktiverad så borde volten sjunka under idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du har reducerat din livslängd med kanske 1% med den spänningen skulle jag gissa. Svårt att veta utan att veta stockspänning.

Men du kommer garanterat hinna byta ut processorn innan den dör.

Det spänningen är nästan vad min Asusbräda drar upp min CPU till med stockinställningar (eller rättare sagt i turbomode @3,9Ghz (på alla kärnorna) vilket jag iofs kan tycka är lite mycket...)

Undrar också lite vad som är "safe-voltage" för Ivy Bridge, sett väldigt många åsikter om detta men de är ju inte riktigt konsistenta med varandra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Ok tack för svaren, nu förstår jag Men hur är det med livslängden? Hur mycket tid skulle ni uppskatta att den funkar med överklockning än originalinställningar? Har tänkt att jag ska ha denna dator i flera år, köpa en extra GTX480 4GB t.ex.

10-20år bry dig inte om det, överklockar du inte med flytande kväve kommer processorn inte att slitas ut mycket fortare än normalt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Tackar!
Då vet jag! Några mindre kunniga vänner påstår att processorn förlorar typ 20-30% av sin livslängd bla bla bla. Eller den klassiska "Den kommer brinna upp"

Tackar för alla svar!

Skrivet av jonnti:

Jadu, om man förkortade livslängden på sina komponenter med så pass mycket skulle inte många överklocka eller ha råd när de går sönder efter 2 år bara.
Om du inte har bra kontakt med kylaren så brinner den upp, annars nej. Be dem läsa på lite innan dem kommenterar något de inte kan tydligen.

Fast nu tror jag inte det finns en enda processor som går sönder efter 3 år på stockfrekvens, såvida det nu inte är ett måndagsexemplar. Och även om livslängden nu förkortas med 20-30% så tror jag ändå att du, Gyroshrimp, kommer kunna använda processorn i 5-10 år utan problem med din klockning. Det är ganska svårt att veta exakt hur länge en överklockad processor håller eftersom det inte finns många som behåller den så länge ändå.

Sen att processorn skulle brinna om kylaren är dåligt monterad är väl egentligen inte heller riktigt sant eftersom alla nya processorer klockar ner sig, eller stänger av sig helt om temperaturen blir för hög (runt 95 grader). Enda sättet att "bränna" en processor idag är i så fall om du höjer spänningen så mycket att transistorerna och ledningsbanorna brinner upp ögonblickligen. Att processorn går varm under en längre tid kan såklart också bidra till att den brinner upp, men som det verkar så är du inte nära någon av dessa alternativ.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det spänningen är nästan vad min Asusbräda drar upp min CPU till med stockinställningar (eller rättare sagt i turbomode @3,9Ghz (på alla kärnorna) vilket jag iofs kan tycka är lite mycket...)

Undrar också lite vad som är "safe-voltage" för Ivy Bridge, sett väldigt många åsikter om detta men de är ju inte riktigt konsistenta med varandra...

Jag skulle inte vilja ligga över 1,4V. Under kanske 1,5 om man byter varje/varannan generation.
Vad som egentligen är safe etc vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Hahaha, ja självklart var det ett skrivfel av mig. Nej en extra GTX680 skall icke köpas inom den närmsta tiden. Kanske om ett år eller två.

7-8 år håller processorn med den klocken ungefär, dock kommer nog absolut allt annat i datorn vara förstört innan cpu'n lägger av

cpu'n är den mest slitstarka delen i en dator i dagsläget med längst livslängd!

Permalänk

Tackar ytterst mycket för alla svar. Om jag skulle kunna fråga en sista fråga som egentligen är OT så skulle jag vara ytterliggare tacksam
Hur länge skulle ni uppskatta att några komponenter skulle kunna dö? Jag uppskattar att jag har en extra 680 om ett år.
Bra att nämna är att jag har tagit bort alla ljuddämpande "plattor" som sitter på fläktplatserna och sättit dit fläktar, Corsair 140mm 1150 RPM, sammanlagt 7 fläktar, så min dator är otroligt välkyld och grafikkortet ligger på ca 24 grader idle medans processorn ligger på ca 30 idle. under stresstest kommer dem upp i 50-60 grader som allra högst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Hur länge skulle ni uppskatta att några komponenter skulle kunna dö?

Jag antar att du undrar hur lång tid det tar innan någon av dina komponenter kommer att dö. Mellan tummen och pekfingret ungefär skulle jag säga.

Det är väldigt svårt att ge ett exakt svar på eftersom det är så många faktorer som spelar in. Vi har en 15 år gammal kontorsdator hemma som fungerar utan större anmärkningar hårdvarumässigt. Har man överklockat och på andra sätt belastat datorn med mer än kontorsarbeten under längre tider så kortar man såklart ner livslängden. Om du inte överklockar som en galning och låter datorn ligga under sängen bland dammråttorna och bli onödigt varm så är det inget du egentligen behöver vara orolig över. Måste jag komma med en siffra så skulle min okvalificerade gissning bli 10 år vid "normal" användning, förmodligen ännu längre.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."