Gamla komradios, Handic Micman X, info?

Permalänk
Medlem

Gamla komradios, Handic Micman X, info?

Har kommit över dessa:

Någon bekant med dessa reliker ?

Märkning på front "handic micman x"

Ovansida: Switch för "channel a-f", "Squelch" "volyme", kontakt för öronsnäcka samt TX-led.

Baksidan:
micman x
Typgodkänd av Televerket
RL2251/90 CEPT/PR-27/S
Driftspänning 6,0V

handic electronic ab
Box 1063, S-436 22 Askim/Göteborg, Sweden
Ser no: *******

Sidan har Vox off/hi/low switch samt jack för matning 6V.

Har testat dem med vanliga batterier, fungerar fint.

Antar att det är en 27Mhz licensfri radio ?

Vore intressant om någon hade mer info om dessa !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har skruvat lite i apparaten och hittade kristaller för frekvenserna, radion använder uppenbarligen dessa:

Läge Frekvens Kanal A 27.035 7D B 27.055 8D C 27.095 11A-D D 27.105 12D E 27.135 15D F 27.175 18D

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad vill du veta mer?
Låter som du redan fått fram allt det viktiga om dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om någon visste när de kan vara tillverkade, uteffekt, FM/AM, radiotips etc ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om de brusar när du öppnar Squelchen är det FM.

Gissar att de är tillverkade mellan 85-95 sådär.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Och squelch är för att ställa vid vilken nivå som radion lyssnar på ? Så har man god signal så släpper den inte igenom brus utan bara signalen från den andra apparaten ?

Antog att de skulle vara rätt gamla..

Frågan är om man skulle få bättre räckvidd med större antenn ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Och squelch är för att ställa vid vilken nivå som radion lyssnar på ? Så har man god signal så släpper den inte igenom brus utan bara signalen från den andra apparaten ?

Antog att de skulle vara rätt gamla..

Frågan är om man skulle få bättre räckvidd med större antenn ?

Precis, squelch var ett måste när man kör FM, man ställer den strax över bruset, så signaler som är "starkare" kan komma igenom.
Om man kör AM så är det helt tyst om det inte finns någon signal på den frekvensen.

Dock kan man även använda squelshen för att pejla, så kan man hitta var den andra står och pratar. Men det är en annan historia.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en antenn typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/kommuni... och montera på taket, kan dra antennsladd genom ventilationen, då kommer jag ca 10 meter upp, borde förlänga räckvidden rätt seriöst ?

Alt. göra en egen antenn, fodrar tydligen lite förståelse för radioelektronik vilket jag totalt saknar mer eller mindre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning hur mycket trafik det är på 27mhz bandet nu för tiden..

Antennen du länkar till har en stor spole på mitten den svarta delen, denna sitter för att antennen inte skall bli för stor och otymplig. Dock tar den ner verkningsgraden av den samtidigt.

Här är en en struktion hur du kan bygga en bra antenn själv.

http://www.oocities.org/siliconvalley/port/1158/dipole.htm

Hittade ett forum som det verkar vara lite liv i fortfarande.
http://27mhz.se/forums/index.php

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tänk på att man måste ha licens för att sända på 27MHz bandet. Testa att ställa en fråga på elektronikforumet.com, där finns en hög radioamatörer som kan massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzn:

Tänk på att man måste ha licens för att sända på 27MHz bandet. Testa att ställa en fråga på elektronikforumet.com, där finns en hög radioamatörer som kan massor.

Det där stämmer inte.
Privatradio kräver inte tillstånd, utan behandlas i PTSFS 2012:3 (Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare). Frekvenserna mellan 26,96 och 27,41 ingår inte amatörradiobanden och kräver därmed inte heller certifikat.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det där stämmer inte.
Privatradio kräver inte tillstånd, utan behandlas i PTSFS 2012:3 (Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare). Frekvenserna mellan 26,96 och 27,41 ingår inte amatörradiobanden och kräver därmed inte heller certifikat.

Nej man behöver inte göra prov eller ha amatörradio licens. Men när jag sände på 27MHz bandet behövde man i alla fall något papper, men det är ju 20 år sedan så det kan ha ändrat sig...

Svaga minnen.

Permalänk
Medlem

Det är licensfritt och används av massa hemelektronik..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag letade efter ett gammalt papper och fann "Televerkets författningsamling TVTFS 1986:12"

I denna kan man läsa "Den som innehar eller använder privatradiosändare skall ha tillstånd från televerket. Vid förvärv av privatradiosändare skall giltigt tillstånd uppvisas för försäljaren eller överlåtaren. Denne skall kontrollera arr förvärvaren har tillstånd innan överlåtelse eller försäljning får ske."

Så jag snurrade inte helt, jag levde bara kvar i slutet av 1980-talet....

Permalänk
Medlem

Det har väl hänt lite sedan kalla kriget, järnridån etc

Berlinmuren föll också

Nä men det är inte lätt att hålla redan på alla lagar, jag kollade faktiskt på PTS hemsida, där står det noga specat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vet. Det är mycket mindre regler runt radiosändare nu än vad det var för...