Permalänk
Medlem

Nexxxos xt45 kylningsförmåga?

Hej, jag sitter och blir irriterad av att mitt grafikkort låter mycket när man slösurfar och spelar lättare spel så som hon.

Så till min fråga: kan man kyla en 2500k@4,5 och ett 6970 med en nexxxos xt45 och en bra fläkt som varvar upp när man spelar?

Permalänk
Medlem

XT45 kommer i många olika storlekar ? 120, 140, 240, 280, 360, 420, 480 och 560 mm ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

En XT45 240mm borde klara av att kyla de relativt "tyst", runt 1300RPM möjligtvis beroende på vilken fläkt och samtidigt hålla ok temperaturer, medan en 360 eller större skulle ge ännu bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

XT45 kommer i många olika storlekar ? 120, 140, 240, 280, 360, 420, 480 och 560 mm ?

Skrivet av Marcusk:

En XT45 240mm borde klara av att kyla de relativt "tyst", runt 1300RPM möjligtvis beroende på vilken fläkt och samtidigt hålla ok temperaturer, medan en 360 eller större skulle ge ännu bättre resultat.

Oj, jag glömde skriva att det handlar om en 120mm. Problemet är att jag vill få in den i ett sg08 chassi. Jag skulle kanske kunna få in en 60mm tjock radiator beroende på hur långt ut fittingsen sticker ut från CPU-blocket.

Permalänk

minsta du borde satsa på är 2x120mm fläktyta, helst mer om tystnad är målet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

minsta du borde satsa på är 2x120mm fläktyta, helst mer om tystnad är målet.

Det är precis det jag tänkte, men då slog det mig att man kanske kan ha en tjock istället för att ha en bred.

Jag är bara ute efter tystnad när jag surfar och kör lättare spel men när man ska spela bf så kan den gärna få varva upp.

EDIT: Jag hittade ett test på radiatorn med massor av grafer som jag inte riktigt kan tyda. kanske någon annan kan det? Testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av berra200:

Det är precis det jag tänkte, men då slog det mig att man kanske kan ha en tjock istället för att ha en bred.

Jag är bara ute efter tystnad när jag surfar och kör lättare spel men när man ska spela bf så kan den gärna få varva upp.

Vare sig den är 60 mm eller 45 mm så kommer skillnaden inte vara så pass stor inom, om du vill ha en tyst dator som ändå presterar bra så är det bara att antagligen modda den rejält eller köpa ett annat chassi.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vare sig den är 60 mm eller 45 mm så kommer skillnaden inte vara så pass stor inom, om du vill ha en tyst dator som ändå presterar bra så är det bara att antagligen modda den rejält eller köpa ett annat chassi.

Köpa ett annat chassi kommer jag inte göra men kanske ett nytt grafikkort när nästa generation kommer. Grejjen är att jag har massor av vattenkylningsdelar ett tillgå men jag ser ingen plats för pumpen om jag skulle modda in en 30mm tjock 240mm stor radiator. Men jag editerade min förra post med en bild från ett test där jag tror mitt svar finns men jag kan inte tyda siffrorna själv xD

Jag mätte upp min dator lite snabbt och fick fram att datorn drar 100watt i vila, 275watt när man stressar nätagget med occt och 250watt när jag spelar bf. Det borde väll den klara? Jag körde med en 30mm tjock 240x240 radiator och då drog datorn ca 800-850watt från väggen.