Permalänk
Avstängd

2p Foldingrigg

Hej!

Tänkte bygga mig en foldingrigg.

Vill köra servermoderkort med 2st CPU samt gott om RAM.
Kommer vattenkyla det, så vill kunna överklocka.

Någon som har bra tips på vad jag ska satsa på? (supermicro?) AMD/INTEL?

Budget: 10.0000kr För Mobo+CPU+RAM

/A

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Avstängd

Uppdaterat beskrivningen, Ingen foldare som vill hjälpa till? :/

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk

Hör med folk som har lagt upp sina folding riggar här på swec annars?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Hej!

Tänkte bygga mig en foldingrigg.

Vill köra servermoderkort med 2st CPU samt gott om RAM.
Kommer vattenkyla det, så vill kunna överklocka.

Någon som har bra tips på vad jag ska satsa på? (supermicro?) AMD/INTEL?

Budget: 10.0000kr För Mobo+CPU+RAM

/A

Det mest prisvärda är att köpa ett 4P moderkort för G34 sockel (AMD) och köpa 2 CPU till att börja med och sedan uppgradera när du har råd.

Priset på moderkorten går på ett rätt saftigt belopp, från ca 6500kr och uppåt. Tänk också på att formfaktorn på Supermicros modekrort är SWTX, vilket innebär att de inte får plats i ett vanligt fulltower utan eventuell moddning.
Samt kylare till dessa är rätt dyra om du ändrar dig och inte tänker köra på vatten, ca 500kr med monteringssats och allt.

Sedan kollar du efter begagnade prollar på ebay. Fick 4st Opteron 6140 för totalsumman 4.000kr som är 8 kärniga, sedan kan du köra lite kraftigare 12 cores som kan ge upp till 500k PPD om du fyller alla 4st slots.

Om du ska överklocka så är det 1600MHz minnen du ska ha med låg CL, och priset går upp till ca 2-300kr per modul, så räkna med 1300-2000kr för minnen bara.

Du kan även gå in i sweclockers forumdel för folding, ligger under övrigt långt ner på listan. Där finns det en del köpråd samt en del info med minnen, överklockning, om du behöver hjälp om just folding osv.
Jag har en del bra länkar på datorn hemma, bara att hojta till om du behöver mer info!

Varför jag inte rekommenderar intel i denna budget är för att du kommer inte komma i närheten av samma poäng som ett 4P system, var själv inne på det innan men ändrade mig snabbt när man såg priset och PPD.

Lycka till med foldingen och glöm inte lägga till 37451 som laget du foldar för!

EDIT: Kolla och länken i min signatur om du ev tänkt folda på GPU, där kan du få skyhög PPD för liten summa!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II