Varför aldrig rensa med dammsugare?

Permalänk

Hur är det, kan man inte undvika damm helt i datorn genom att ha undertryck i datorn, dvs mer utblås än insug? Detta plus dammfilter bör väl minimera dammet och att man slipper städa alls? Eller?

Annars så har även jag endast dammsugit min dator utan att tänka på något av detta med ESD alls. Aldrig haft några märkbara problem, men som någon annan sa så blir man ju lite nojjig nu när man läser detta. Är i fasen av att köpa delar till att bygga nytt (köper några i månaden under ett halvår typ) och kommer väl kanske att försöka undvika att använda dammsugare i den nya. Kan man göra som jag skrev ovan eller behöver man investera i luft på burk?

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skillzore:

Hur är det, kan man inte undvika damm helt i datorn genom att ha undertryck i datorn, dvs mer utblås än insug? Detta plus dammfilter bör väl minimera dammet och att man slipper städa alls? Eller?

Det är precis tvärtom. Övertryck ger avsett resultat eftersom luften in då alltid är filtrerad genom fläktfilterna. Med undertryck kan det sugas in i princip överallt, i springor osv.

Alltså alltid fler fläktar in än ut, gärna dubbelt upp, men storlekarna påverkar också givetvis. Jag har 3st 180mm fläktar in och 1st 120mm ut. Inte ett dammkorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är precis tvärtom. Övertryck ger avsett resultat eftersom luften in då alltid är filtrerad genom fläktfilterna. Med undertryck kan det sugas in i princip överallt, i springor osv.

Alltså alltid fler fläktar in än ut, gärna dubbelt upp.

Just det, tänkte inte på att det finns "andra" vägar in

Men finns det inte risk för stilla stående varmluft med övertryck?? (Sorry för off topic)

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Att man inte ska dammsuga är att det är för det blir statiskt elektricitet vid munstycket som kan ge hårdvaran i datorn en kyss, som i sig dödar datorn

Hur kan en damsugar lyckas göra detta om man har en ändä som är gjord i plast ?
Självklart så går det ju lyckas göra det om man har metalldel, men om man har en normal hjärna så bör man använda sig av plastdelen.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Hur kan en damsugar lyckas göra detta om man har en ändä som är gjord i plast ?
Självklart så går det ju lyckas göra det om man har metalldel, men om man har en normal hjärna så bör man använda sig av plastdelen.

Du har tydligen inte läst hela tråden....

Skrivet av DrumTiger:

Hur kan man få statisk elektricitet med ett plastmunstycke? Jag dammsuger inte heller i datorn, men har lite svårt att förstå hur denna elektricitet skulle kunna uppstå? Var laddas den upp och var kommer den ut till datordelarna?

Skrivet av Zotamedu:

Det är just för att det är plast som gör att det får en laddning. Hade allt varit metall hade det inte byggt upp en laddning på samma sätt men eftersom det är en isolator så får vi en statisk laddning. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Static_electricity

Du kan ju göra ett litet experiment hemma. Om du tar en uppblåst ballong och gnuggar den mot håret på huvudet så blir den statiskt laddad. Gör samma experiment med en bit aluminiumfolie eller en matsked av stål och se vad som händer. Ballongen är ju isolerande medan folien är ledande. Du kan testa samma manöver med ett rör av PVC och ett av stål också.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Det är farligt att leva, man kan dö...
Dammsugit mina datorer i snart tjugo år, och än så länge har inte en enda dator, eller ens någon komponent vad jag kan minnas, gått sönder, varken direkt eller över tid. Så visst, sprejburk är bättre, men då får man leva med dammet överallt annars.

Så, jag fortsätter dammsuga. Tror ärligt talat att dammet i sig är farligare.
Däremot aktar jag mig noga för att komma åt några komponenter med munstycket när jag gör det.

Permalänk
Medlem

Den statiska elektriciteten byggs upp på plasten, gå tillbaka om du vill ha fullständig förklaring då jag inte förstår hela proceduren.

citat
Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

jag tror det är av två anledningar man inte ska dammsuga datorn. dels, som ni säger, den statiska elektriciteten som bildas vid munstycket, dels den ström som kan induceras om du dammsuger exempelvis fläktar. om din dator är avstängd och du dammsuger typ ett fläktfilter med en fläkt på insidan, och du har ganska kraftigt sug i dammsugaren, kommer fläkten att börja snurra. om den varvar upp snabbt, dvs. från 0 till X rpm (vet inte var gränsen går), så har jag läst någonstans att det kan induceras en liten ström eller spänning (är inte jätteduktig på ellära) som kan förstöra komponenter i moderkortet. som sagt, vill bara minnas att jag läst detta någonstans för länge sedan, så det behöver inte stämma. kan även vara så att någon postat precis detta tidigare här i tråden, då jag inte orkat läsa över fyra sidor om dammsugning.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Personliigen använder jag dammsugaren, men jag stoppar inte den direkt mot moderkortet/kretskort etc, utan tar bara det värsta, och fläktarna. Kört med kompressorn en gång och det fungerar utmärkt!

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Hur kan en damsugar lyckas göra detta om man har en ändä som är gjord i plast ?
Självklart så går det ju lyckas göra det om man har metalldel, men om man har en normal hjärna så bör man använda sig av plastdelen.

Grejen är att statiska laddningar byggs upp när elektronerna inte kan sticka iväg någon annanstans, vilket händer när man jobbar med material som inte leder ström...

Någonsin varit med om att ditt hår blivit statiskt av att gnugga händerna mot en diskbänk? Inte? Om du kammat håret med en plastkam eller dragit fötterna av en matta, eller kanske sett ett barn som åkt i en rutshkana av plast? Antagligen.

Av samma anledning använder man antistatpåsar som leder ström för att förvara sina komponenter, inte ica-kassar...om man inte har en skruv lös då.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av fesen:

Du kan dammsuga sen händer något flera veckor senare, jag misstänker själv att jag sumpade min andra dator när jag brukade dammsuga den och på senare år är jag mer försiktig och sen dess har ingen dator fått något fel.
Har inte någon dyrgrip till dator och har man inte det så kör på men den som lägger runt 10.000kr kanske gör bäst i att inte dra fram dammsugaren för även om chansen är liten så finns den att något tar skada.

Min förra dator som min lillebror har just nu. Damsugen precis överallt och länge på flera ställen. Samma delar i över 6 år nu, tror jag. Skämt och sido, ska vara försiktig...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tapetserade köket i helgen, fick slipa rätt mkt för det skulle bli jämnt underlag. Så jag hade högar med pappersdamm i köket som jag dammsög upp i lördags. Jag fick riktgt rejäla stötar från handtaget vid två tillfällen, kändes som elstängsel för boskap ungefär, (jo jag har testat )

En sån stöt i en dator hade nästan säkert ställt till med problem.

Permalänk
Medlem

Denna video det bevisar inte att det är oskadligt att skjuta på datorn, har man otur träffar man mer vitala delar nästa gång. Samma sak med ESD-urladdningar, man vet inte var de träffar. Det är lite som att köra om vid skymda backkrön. Finns säkert många som gjort det 20-tals gånger utan att frontalkrocka och därför tror att det är ofarligt men nästa gång kanske det smäller...

I början av 2000-talet hade jag en dator som jag dammsög ibland. Den slutade inte fungera men den blev alltmer ostabil och konstig. Först senare när jag fick veta att dammsugning är skadligt förstod jag varför den blev som den blev. Efter att jag tänkt på att ESD-skydda mig när jag pillar i datorer har jag inte alls haft särskilt mycket krångel med hårdvaran i de datorer jag varit försiktig med. Jag kan inte bevisa att det är på grund av minskade ESD-risker men jag tänker ändå inte chansa. Det är ju så enkelt att låta bli att ta denna risk, så varför ta onödiga risker? Men jag är heller inte den som kör om före skymda kurvor och backkrön men ändå finns det folk som tycker det är värt risken att göra detta. I det fallet drabbar det dock inte bara dem själva... Men vill ni dammsuga era egna datorer så gör gärna det, bara ni vet om risken och är beredda att ta smällen. Men kom inte i närheten av min dator med en dammsugare!

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Försöker du säga att vi ska sluta åka bil nu?!

du får skylla dig själv om du väljer att åka bil , risken är att du hamnar på långvården resten av livet, utan armar och ben, och får kommunicera med personalen på en dator genom att blåsa i ett sugrör.. eller blinka med ögonen för ja eller nej .

Permalänk
Medlem

Denna innehåller en del intressant i sammanhanget som fortfarande gäller:
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Permalänk
Medlem

hmmm undrar hur många trådar man har sett där någon skyller sin instabila dator på windows, men som postat i trådar som denna att de dammsugit utan problem i flera år...

Permalänk
Medlem

Potentialutjämnar man mellan datorn & dammsugaremunstycket så kan det rimligtvis inte ske en urladdning mellan datorn & dammsugaremunstycket..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På ett lite halvt otrevligt inlägg.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skruvis:

Potentialutjämnar man mellan datorn & dammsugaremunstycket så kan det rimligtvis inte ske en urladdning mellan datorn & dammsugaremunstycket..

Mycket sant men det är inte helt trivialt att potentialutjämna en isolator men om man sätter ett antistatarmband runt metallröret på dammsugaren och fäster andra änden i chassit borde det teoretiskt inte kunna byggas upp en laddning. Detta förutsätter då att du bara kör med ett metallrör och inget plastmunstycke. Fast det är frågan om det är värt besväret då för det är ju lite bökigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kör kombination. Jag brukar ha dammsugaren (Rätt rejäl pjäs) på och surrandes för fullt utan munstycke. Men munstycket är bara vid den öppna lådan, inte direkt nära någon komponent. Sen tar jag tryckluft för att blåsa bort dammet det virvlar runt och en stor del av det går mot munstycket.

Funkar rätt bra. Enkla enledningen att inte bara köra dammsugare är väl främst att det är rätt så lurigt att få bort allt smått damm som gömmer sig i flänsar och lite varstans. Jag är inte super-paranoid om esd men om man gnuggar munstycket direkt mot komponenterna så utmanar man kanske ödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Mycket sant men det är inte helt trivialt att potentialutjämna en isolator men om man sätter ett antistatarmband runt metallröret på dammsugaren och fäster andra änden i chassit borde det teoretiskt inte kunna byggas upp en laddning. Detta förutsätter då att du bara kör med ett metallrör och inget plastmunstycke. Fast det är frågan om det är värt besväret då för det är ju lite bökigt.

Jag håller handen om mitt dammsugaremunstycke av plast samt med andra handen i chassit.. men som vanligt gäller att vara försiktig & hålla lämpligt avstånd..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av AwD:D:

Hej! Jo, en klasskamrat sa till mig igår att han skulle rensa rent sin dator med en dammsugare. Och då sa jag att han inte skulle göra det utan med en kompressor. Men han lyssnade inte på mig, och sa att hans kompis hade gjort länge, och den höll fortfarande.

Nu till min fråga: Varför ska man inte göra det med en dammsugare? För jag har bara hört att man inte ska göra det med en dammsugare, så jag vet inte.
Och varför är det bättre med en kompressor? i ge med att där kommer det ut lite vatten.

Vilket gör du?

En kompressor utrustad med vattenavskiljare är lösningen vattenproblemet.

Permalänk
Medlem

Tänk att en liten fråga om att rensa dator kan ge 142 kommentarer.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bbirger:

Sen kan en damsugare också få fläktar att snurra för fort. Snurrar man en elmotor åt "felhåll" så blir det en generator.

Det spelar ingen roll vilket håll du snurar elmotorn, den blir en generator ändå sålänge som kraften för rotationen tillförs utifrån.

Men, från att ha lästa första sidan i tråden, tycker jag folk verkar överdriva riskerna att ha sönder komponenter i datorn. Visst, det finns en liten risk att få en statisk urladdning från dammsugarmunstycket men jag skulle vilja påstå att den är försumbar. Man behöver dessutom inte gröta runt med dammsugaren i hela datorn, utan bara för den över ytorna så dammet försvinner.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med dammsugare och en sån hårig munstycke till? hört att dem funkar ganska bra.. så länge man inte slår metall mot metall i datorn om ni förstår vad jag menar.

Hur gör ni med platta ytor? tex dam på bakisdan av graffen eller dylikt? kan man dra en torr duk eller har ni andra tips ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwD:D:

Vad menas med etc?

Vet inte riktigt, det var något jag hittade på. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Hur funkar det med dammsugare och en sån hårig munstycke till? hört att dem funkar ganska bra.. så länge man inte slår metall mot metall i datorn om ni förstår vad jag menar.

Jag tror nästan det är sämre än att bara ha plasten. För det munstycket är mer liknande till tyg, och i tyg bildas det statisk elektricitet direkt så fort det gnuggas/stryks vid något. Det är därför man aldrig ska ha sockor på sig när man bygger datorer, dom kan ladda upp sig något enormt.

Men är "håren" av plast så kanske det inte är någon skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag tror nästan det är sämre än att bara ha plasten. För det munstycket är mer liknande till tyg, och i tyg bildas det statisk elektricitet direkt så fort det gnuggas/stryks vid något. Det är därför man aldrig ska ha sockor på sig när man bygger datorer, dom kan ladda upp sig något enormt.

Men är "håren" av plast så kanske det inte är någon skillnad.

Håren är av plast faktist.. tror att den är just gjord för elektronik då jag inte kan se nån annan behov utav den. Men återigen.. jag har dammsugit med just de munstycket utan att det har hänt nåt i snart 2 år så

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Luften i kompressorn är så kall att den avdunstar lika fort som den kommer ut.

Att man inte ska dammsuga är att det är för det blir statiskt elektricitet vid munstycket som kan ge hårdvaran i datorn en kyss, som i sig dödar datorn

Det finns speciallgjorda dammsugare som man kan rengöra elektronik med, dock är priset på dessa skyhögt och inget man använder hemma direkt.

Själv har jag 6st burkar med luft redo att blåsa av.

6st? livstidsförbrukning av trycklugt på burk? vad har du allt till igentligen?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd

Har aldrig haft några problem efter att jag dammsugit

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air