Lämna tillbaks mus köpt från Teknikmagasinet?

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks mus köpt från Teknikmagasinet?

Gled in där igår då min IntelliMouse Explorer 3.0 gett upp. Förklarar att jag absolut inte vill ha en massa skit såsom ställbar DPI m.m. Alltså en enkel mus som funkar till spel. Blev då rekomenderad en Steelseries Kinzu V" Pro... Å nu sitter jag här med en mus, som när jag packat upp den, inser att den har just detta. Får dessutom inte ordning på skiten. Den har 2 lägen 800 som är seeeegt samt 1600 där muspekaren rör sig med raketfart... Hur jag än ställer eländet får jag inte till det, dessutom är denna mus gjord för dvärgar! SÅ vad tror ni får man lämna tillbaks skiten?

Testade mushelvetet i BF3 och med denna kan jag knappt spela längre...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Mus
Sen klickar du på fliken pekaralternativ och ställer in där

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Testpilot

Du får nog med högsta säkerhet inte lämna tillbaka den efter du testat den, men du kan iaf prova :>

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Mus
Sen klickar du på fliken pekaralternativ och ställer in där

men han tycker ju också musen är för liten

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Gled in där igår då min IntelliMouse Explorer 3.0 gett upp. Förklarar att jag absolut inte vill ha en massa skit såsom ställbar DPI m.m. Alltså en enkel mus som funkar till spel. Blev då rekomenderad en Steelseries Kinzu V" Pro... Å nu sitter jag här med en mus, som när jag packat upp den, inser att den har just detta. Får dessutom inte ordning på skiten. Den har 2 lägen 800 som är seeeegt samt 1600 där muspekaren rör sig med raketfart... Hur jag än ställer eländet får jag inte till det, dessutom är denna mus gjord för dvärgar! SÅ vad tror ni får man lämna tillbaks skiten?

Testade mushelvetet i BF3 och med denna kan jag knappt spela längre...

Trivs du inte med musen så ska du såklart inte använda den! Du oftast öppet köp på 2 veckor, vad det gäller teknikmagasinet är jag inte säker på! Brukar stå på kvittot, gå tillbaka och lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Du kommer inte behöva förklara dig heller:p säg bara att du inte var nöjd! Lycka till med mushittandet . Inget slår 3.0;)

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Du får nog med högsta säkerhet inte lämna tillbaka den efter du testat den, men du kan iaf prova :>

Klart man får lämna tillbaka den efter man testat? Vad är det för myter du kommer på? Hur ska man kunna avgöra hur en produkt utan att testa......

Oroa dig inte TS. Det löser sig. Har det inte gått mer än 2 veckor och du har sparat kvittot och inte köpt den på t.ex rea så är det inga problem med att lämna in den:)

Permalänk

Var riktigt riktigt trevlig, äckligt trevlig, när du går till butiken. Oftast kan man inte lämna tillbaka något med öppnad förpackning. Be om tillgodo i affären ifall de är tveksamma, så de vet att pengarna stannar hos dem iaf.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Var riktigt riktigt trevlig, äckligt trevlig, när du går till butiken. Oftast kan man inte lämna tillbaka något med öppnad förpackning. Be om tillgodo i affären ifall de är tveksamma, så de vet att pengarna stannar hos dem iaf.

Vd snackar ni om? Man ska inte behöva vara trevlig för att lämna tillbaka en vara. Förman stå på er! Enligt lag så har man rätt till öppet köp... Klart du får öppna din förpackning. Såvidare du inte skadat produkten eller möjligtvis rivit sönder förpackningen:::::::

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=kundtjanst....

"Ångerrätt
30 dagars ångerrätt och öppet köp gäller i vår nätbutik och i samtliga av våra fysiska butiker.

Som villkor gäller att:
a) varan är i nyskick (väsentligen oförändrat skick)
b) komplett i originalförpackning som återlämnas i sin helhet och helt oskadad
c) kvitto/faktura från någon av våra butiker alt. nätbutik finns och kan uppvisas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Vd snackar ni om? Man ska inte behöva vara trevlig för att lämna tillbaka en vara. Förman stå på er! Enligt lag så har man rätt till öppet köp... Klart du får öppna din förpackning. Såvidare du inte skadat produkten eller möjligtvis rivit sönder förpackningen:::::::

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=kundtjanst....

"Ångerrätt
30 dagars ångerrätt och öppet köp gäller i vår nätbutik och i samtliga av våra fysiska butiker.

Som villkor gäller att:
a) varan är i nyskick (väsentligen oförändrat skick)
b) komplett i originalförpackning som återlämnas i sin helhet och helt oskadad
c) kvitto/faktura från någon av våra butiker alt. nätbutik finns och kan uppvisas"

sluta sprida falsk information. Man har inte alls laglig rätt till Öppet Köp. var har du fått det ifrån?

Ångerrätt i 14 dagar har man via distansköplagen. Det gäller endast vid distansköp. Då får man testa varan.

Öppet Köp är 100% valfritt för butiker att erbjuda. Nu gör Teknikmagasinet, som så många andra butiker, så att de erbjuder Öppet Köp. Men det gäller på DERAS villkor och DE AVGÖR om varan är i väsentligt oförändrat skick.

Så sluta dilla om laglig rätt till Öppet Köp. för det existerar inte

Men det sagt så tycker jag att TS ska packa ner musen och glida tillbaka in i butiken och förklara läget. I de allra flesta fall går det utmärkt att lämna tillbaka varan. och de ebjuder ju som sagt Öppet Köp...

Permalänk
Skrivet av Cirap:

sluta sprida falsk information. Man har inte alls laglig rätt till Öppet Köp. var har du fått det ifrån?

Ångerrätt i 14 dagar har man via distansköplagen. Det gäller endast vid distansköp. Då får man testa varan.

Öppet Köp är 100% valfritt för butiker att erbjuda. Nu gör Teknikmagasinet, som så många andra butiker, så att de erbjuder Öppet Köp. Men det gäller på DERAS villkor och DE AVGÖR om varan är i väsentligt oförändrat skick.

Så sluta dilla om laglig rätt till Öppet Köp. för det existerar inte

Men det sagt så tycker jag att TS ska packa ner musen och glida tillbaka in i butiken och förklara läget. I de allra flesta fall går det utmärkt att lämna tillbaka varan. och de ebjuder ju som sagt Öppet Köp...

Inte laglig rätt, tar tillbaka det utrycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Vd snackar ni om? Man ska inte behöva vara trevlig för att lämna tillbaka en vara. Förman stå på er! Enligt lag så har man rätt till öppet köp... Klart du får öppna din förpackning. Såvidare du inte skadat produkten eller möjligtvis rivit sönder förpackningen:::::::

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=kundtjanst....

"Ångerrätt
30 dagars ångerrätt och öppet köp gäller i vår nätbutik och i samtliga av våra fysiska butiker.

Som villkor gäller att:
a) varan är i nyskick (väsentligen oförändrat skick)
b) komplett i originalförpackning som återlämnas i sin helhet och helt oskadad
c) kvitto/faktura från någon av våra butiker alt. nätbutik finns och kan uppvisas"

Precis som du säger har Teknikmagasinet varit vänliga nog att ge öppet köp 30 dagar, men som det står i punkt B gäller att originalförpackningen finns och är helt oförändrad. Brukar kunna vara jäkligt kinkigt när det gäller brutna plomberingar och så. Många börjar direkt pruta och hålla på om dom ser att förpackningen är öppnad och varan använd/testad/vidrörd det minsta lilla, och det medför förluster för butiken om en vara blir mer svårsåld.

Är man osäker på hur den ligger i handen och så så ska man testa innan man köper. Till TS kan jag väl rekommendera att under mus-inställningarna i kontrollpanelen bocka ur rutan "Förbättra pekarens precision" eftersom den ger acceleration och gör att musen låser sin bana sidleds så man inte kan dra musen t.ex snett neråt utan att man får en trappstegseffekt.

Edit: Såg du tog tillbaka det om öppet köp så stryker den kommentaren

Permalänk

Syftade inte på laglig rätt utan att teknikmagasinet har det som standard.

Dock har alla stora elektronikkedjor i Sverige öppet köp så blev lite sur på folk som inte utnyttjar den utan är rädda för att lämna tillbaka en produkt som kommer vara oanvänd

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd! Ska försöka lämna tillbaks den idag. Originalkartong är oskadd och plomberingen är obruten då jag skar upp andra sidan av kartongen, mkt. försiktigt med rakblad, just för dessa eventualiteter...

Framförallt är ju denna mus äckligt liten vilket jag inte tänkte på i butik. Ska kolla efter ngt. annat. Har varit nöjd med MS Intellimouse 3.0 men ställer mig lite tveksam till kvalitén då den jag haft, helt plötsligt bara lagt av efter nåt år.

Vill ha ngt. enkelt utan en massa knappar, macron å skit men för den skull en bra mus till framförallt Fps.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Tack för alla tips och råd! Ska försöka lämna tillbaks den idag. Originalkartong är oskadd och plomberingen är obruten då jag skar upp andra sidan av kartongen, mkt. försiktigt med rakblad, just för dessa eventualiteter...

Framförallt är ju denna mus äckligt liten vilket jag inte tänkte på i butik. Ska kolla efter ngt. annat. Har varit nöjd med MS Intellimouse 3.0 men ställer mig lite tveksam till kvalitén då den jag haft, helt plötsligt bara lagt av efter nåt år.

Vill ha ngt. enkelt utan en massa knappar, macron å skit men för den skull en bra mus till framförallt Fps.

Vet inte om det finns någon kvar, men du kan ju försöka få tag på en sånhär!!

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161527-microsoft_inte...

Permalänk
Medlem

Låter som att G400 skulle vara perfekt för dig om du gillar formen.
Den är billig, men har den bästa sensorn på marknaden. Du kan justera DPI på den (i steg om 50).

För att få till sensen exakt så är det bara att ändra i spelets meny istället. Ändra för allt i världen inte i Windows kontrollpanel. Den bör stå på default och inget annat om man inte vill få allvarliga problem med skipping av pixels och annat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Tack för alla tips och råd! Ska försöka lämna tillbaks den idag. Originalkartong är oskadd och plomberingen är obruten då jag skar upp andra sidan av kartongen, mkt. försiktigt med rakblad, just för dessa eventualiteter...

Framförallt är ju denna mus äckligt liten vilket jag inte tänkte på i butik. Ska kolla efter ngt. annat. Har varit nöjd med MS Intellimouse 3.0 men ställer mig lite tveksam till kvalitén då den jag haft, helt plötsligt bara lagt av efter nåt år.

Vill ha ngt. enkelt utan en massa knappar, macron å skit men för den skull en bra mus till framförallt Fps.

Ladda ner Steelseries engine här: http://steelseries.com/g/steelseries-engine och njut av några av de mest avancerade som går att hitta. Det minsta du kan göra är att ändra hastighet.

Inställningarna är lite poängen med att köpa Steelseries...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Kinzu är inte världens bästa mus precis. Köpte en själv i hopp om att den skulle vara bra... Rörde man musen fram och tillbaka så lät scrollhjulet som pinball, sensorn var skräp och den mätte väldigt dåligt i testerna jag gjorde. Om de inte vill ta tillbaka den för att du inte trivs med den, skaka då på musen och säg att scrollen låter som ett pinball och att du måste ha en annan model.

Som det låter hade Zowie EC1 eVo passat dig rätt bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

EC1 eller Razer Deathadder har ungefär samma form som IE3.0:an. Ljusen som är på deathaddern går att stänga av med razers drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kinzu är inte världens bästa mus precis. Köpte en själv i hopp om att den skulle vara bra... Rörde man musen fram och tillbaka så lät scrollhjulet som pinball, sensorn var skräp och den mätte väldigt dåligt i testerna jag gjorde. Om de inte vill ta tillbaka den för att du inte trivs med den, skaka då på musen och säg att scrollen låter som ett pinball och att du måste ha en annan model.

Som det låter hade Zowie EC1 eVo passat dig rätt bra.

"Tyvär" låter inte alla kinzu v2 pro med scrollen, vissa är helt lösa (säkert hälften) vissa sitter normalt.
Min första kinzu v2 pro var lös, men musknappen var också lös. Fick en ny där var scrollhjulet fast.

Inte för jag använder musen, den åkte in i kartongen och står på hyllan nu med alla andra möss som inte används.

Permalänk

Jag har alltid använt 3.0, tills jag bestämde mig för att testa något annat, blev en Razer Imperator 2012, enda som sög var kabeln(som är trådad) som har en tendens att snurra sig själv och göra små "ringar". Annars för övrigt en rejäl mus som har bra passform i min hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Jag har alltid använt 3.0, tills jag bestämde mig för att testa något annat, blev en Razer Imperator 2012, enda som sög var kabeln(som är trådad) som har en tendens att snurra sig själv och göra små "ringar". Annars för övrigt en rejäl mus som har bra passform i min hand.

Är du nöjd med den annars? Ska kolla upp den!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Är du nöjd med den annars? Ska kolla upp den!

Ja det är jag, du har samma knappar som på 3.0an bara att du kan ändra DPIn på men vilket som jag INTE använder utan alltid har den på lägsta, onödig funktion för mig:) Men bara att bortse

Permalänk
Medlem

Imperatorn har dock sämre sensor än Deathaddern. Kanske känns mök ifa man är riktigt inkörd på 3.0an

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

men han tycker ju också musen är för liten

Det var mest för hur han skulle få bukt på farten på muspekaren

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Gled in där igår då min IntelliMouse Explorer 3.0 gett upp. Förklarar att jag absolut inte vill ha en massa skit såsom ställbar DPI m.m. Alltså en enkel mus som funkar till spel. Blev då rekomenderad en Steelseries Kinzu V" Pro... Å nu sitter jag här med en mus, som när jag packat upp den, inser att den har just detta. Får dessutom inte ordning på skiten. Den har 2 lägen 800 som är seeeegt samt 1600 där muspekaren rör sig med raketfart... Hur jag än ställer eländet får jag inte till det, dessutom är denna mus gjord för dvärgar! SÅ vad tror ni får man lämna tillbaks skiten?

Testade mushelvetet i BF3 och med denna kan jag knappt spela längre...

Om du packar ner musen i kartongen igen så den ser orörd ut och har kvar kvittot så ska det nog inte vara några problem att lämna tillbaka den. Du kan ju iaf försöka, det värsta som kan hända är de säger nej. Då kan du ju sälja den privat för en hundralapp billigare.

Permalänk
Medlem

Har precis upptäckt att mushjulet skramlar å lever djävul. Bör nog inte vara alltför svårt att lämna tillbaks den! Ska kolla upp vad de har för alternativ och slanta upp mellanskillnaden mot någon annan mus! Vill ha minimalt med knappar samt stabil kvalitet!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE