Permalänk
Medlem

Automatisk Överklock bra eller?

Hej

På många moderkort finns funktioner för automatisk Överklock. Jag använder det på mitt kort och får ut en ökning med 700Mhz 3,6 - 4,3 vilket känns bra och stabilt.

Är dom här funktionerna bra eller klockar dom på fel sätt?

Finns det tillverkare som klockar bättre eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem

det är ju inte den bästa överklockningen men den är ju stabil, dom lägger späningen lite konstigt iblend men det skall ej vara några problem

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

På flesta moderkort så är auto överklocken för det mesta skit.
Asus däremot har en rätt bra, som automatiskt stresstestar och startar om för att hitta högsta klocken. Du startar dena auto överklockaren via AI suite, inte i BIOS. Sen så ska du bara låta den hålla på.
Vad den exakt kommer göra är att häja volt och klock, sen köra stresstest tills Windows fryser upp. Då startar den om automatiskt. Sen när den kommit tebax till Windows igen, så kommer den ihåg vilka inställningar det frö på och antingen höjer volten eller sänker klocken.
Inställningarna den går efter, är inställningar Asus ingengörer själva testat och funnit stabila.

Har själv inte presonligen testat denna function, då mitt moderkort saknar det. Dom offrade auto överklock på Sabertooth för att göra plats för deras Thermal Radar. Som är en massa temp avläsare runt moderkortet.

Bästa är dock vanligvis att manuellt klocka. Men är man en noob på klockning så¨är Asus auto klock ett bra sätt att starta på. Du kan efter auto klock rundorna tweaka klocken och volten själv om du tycker den satte det för högt eller lågt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

det är ju inte den bästa överklockningen men den är ju stabil, dom lägger späningen lite konstigt iblend men det skall ej vara några problem

Ibland blir det problem med att BCLK ökas upp med några procent vilket kan ge BSOD och andra problem.
Men om datorn är stabil och spänningen inte är för hög så borde det inte vara några problem. Vad som är för hög spänning brukar diskuteras flitigt, men under 1,35V bör inte vara några problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag fick bluescreen vid 4.8 GHz, datorn startade då om och gick tillbaka till 4.5 GHz där den jobbade på stabilt. Detta med ASUS.
Funkar helt utmärkt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Körde detta på min p8zz77-PRO med 3570k och den gjorde som ovan och klocka till 4.2ghz med stock kylare. Ingen uberklock men enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

På flesta moderkort så är auto överklocken för det mesta skit.
Asus däremot har en rätt bra, som automatiskt stresstestar och startar om för att hitta högsta klocken. Du startar dena auto överklockaren via AI suite, inte i BIOS. Sen så ska du bara låta den hålla på.
Vad den exakt kommer göra är att häja volt och klock, sen köra stresstest tills Windows fryser upp. Då startar den om automatiskt. Sen när den kommit tebax till Windows igen, så kommer den ihåg vilka inställningar det frö på och antingen höjer volten eller sänker klocken.
Inställningarna den går efter, är inställningar Asus ingengörer själva testat och funnit stabila.

Har själv inte presonligen testat denna function, då mitt moderkort saknar det. Dom offrade auto överklock på Sabertooth för att göra plats för deras Thermal Radar. Som är en massa temp avläsare runt moderkortet.

Bästa är dock vanligvis att manuellt klocka. Men är man en noob på klockning så¨är Asus auto klock ett bra sätt att starta på. Du kan efter auto klock rundorna tweaka klocken och volten själv om du tycker den satte det för högt eller lågt.

Det är den funktion jag använder.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Ibland blir det problem med att BCLK ökas upp med några procent vilket kan ge BSOD och andra problem.
Men om datorn är stabil och spänningen inte är för hög så borde det inte vara några problem. Vad som är för hög spänning brukar diskuteras flitigt, men under 1,35V bör inte vara några problem.

Bör inte moderkortstillverkarna asus i mitt fall ha tänk på spänningen, dom bör ju ha koll då dom bygger korten.

Hur kan jag se vilken spänning mitt kort fick efter OC och när är värdet intressant idle eller load typ prime95?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Bör inte moderkortstillverkarna asus i mitt fall ha tänk på spänningen, dom bör ju ha koll då dom bygger korten.

Hur kan jag se vilken spänning mitt kort fick efter OC och när är värdet intressant idle eller load typ prime95?

Det borde dom. Dom har tendens att dra upp det lite över vad flesta klockare föredrar att köra i. Men den ska enligt Asus gå efter inställningar dom själva testat.
Men man kan som jag sa alltid tweaka det lite extra efter auto klocken om man fann att den drog upp lite för högt. Vad som är bra med auto klocken, är att den hjälper dig hitta max klocken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av oc genie II ? Hur bra är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Är det någon som har erfarenhet av oc genie II ? Hur bra är det?

Hade den på mitt förra moderkort p55 gd65. Fungerade ganska bra men det krävdes bra minnen.

Lite osäker på om det va OC genie I eller II.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Bör inte moderkortstillverkarna asus i mitt fall ha tänk på spänningen, dom bör ju ha koll då dom bygger korten.

Hur kan jag se vilken spänning mitt kort fick efter OC och när är värdet intressant idle eller load typ prime95?

Du kan alltid kolla i BIOS/UEFI vad du fick för inställningar. Annars är CPU-Z eller HWMonitor från http://www.cpuid.com/ bra alternativ förr att kunna se medans datorn jobbar i olika belastningar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

OnT: OCgenie II funkar ganska bra, lite hög volt men den gör sitt jobb!

citat
Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På spam

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.