Traderaköp- lurad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Om du besöker honom kan han ringa polisen? Vart har du fått det ifrån?

Tror du inte att du kan besöka honom och konfrontera honom om varför han har skickat trasiga produkter? haha snälla, har du möjlighet så åk dit och konfrontera honom, stänger han bara dörren eller hotar med att ringa polisen så låt fanskapet göra de? Vad tror du polisen ska göra? plocka in dig för att du frågar en bedragare varför han skickar defekta varor?`haha ironiskt.

Om han då vill ringa polsen så låt han göra det och vänta med honom på farbror blå (om han nu är så dum att han skulle görat, men som han såklart inte kommer)

Det är löst nu och det blir inga besök...

tack alla

Permalänk
Medlem

Kul att se att det går bra för någon

Själv blev jag lurad på 4200kr på tradera.

Polisen tog han för det och en massa andra saker, men han hade så tunga kriminella saker på sig så åklagaren tog inte med min polisanmälan eftersom det inte kunde öka straffsatsen något.

Jag vet att killen hamnade på sluten vård.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ett stort GRATTIS från mig. Jag fick ett STORT leende på läparna när jag kom till slutet av denna tråd (jo, jag läste faktiskt hela tråden från början till slut). Antagligen har inte bara bedragaren lärt sig nåt, utan hans mamma också. Hon trodde väl att hennes lilla pojk var det oskyldigaste som fanns...

Och en stor eloge till trådskaparen som på ett föredömligt sätt delger oss upplösningen av detta drama

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen det bästa man läst på länge!
Är klara bevis på att man verkligen inte ska ge upp om man blivit lurad eller liknande.
Riktigt snyggt jobbat!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av docky30:

Hej allihopa!!!

Tänkte ge er en liten uppdatering på denna!

Efter nästan ett år fick jag tillbaka mina pengar

Härligt .. va???

Det som hände under året som är förbi är följande...:

Försökte att kontakta killen under en längre period men utan att lyckas. Någon gång i maj månad skickade jag ansökan om stämning och den gick igenom. Fick svar från tingsrätten att jag vann denna och att han hade på sig 1 månad för att ansöka om återvinning. Det gjorde han men han väntade sista dag innan deadline för att skicka in sitt svar (återvinning). Det tog lite mer än 1 månad och vi blev kallade till tingsrätten. Så klart åkte jag dit men killen kom aldrig. Han ville inte ens inställa sig i rätten och säga sitt. Ännu en gång van jag och 2 veckor senare fick jag papperna hem. Samtidigt fick jag instruktioner hur jag skulle gå vidare med det.

Det som gällde i så fall var att gå till Kronofogden och ansöka om verkställighet. Det gjorde jag så klart. Det som återstod var att vänta och se vad Kronofogden skulle göra med det hela.

Igår loggade jag in på min bank och såg att pengarna hade förts över till mitt konto!

Gud, vilken känsla!!!!!

Det handlade inte om stora pengar men till slut så fick jag min vilja igenom.... Han var tvungen att betala tillbaka samt att han kommer att ha ett litet prick i sin register som säger att han hade med Kronofogden att göra !!!

Tack till alla som hjälpte, som kommenterade och peppade mig att gå vidare med detta!

Hoppas verkligen att de andra som har blivit lurade av scam på nätet för också rätt!!!

MVH
//docky

Vad bra!

Permalänk
Medlem

Värt... att lägga ner så mycket tid på sånt som är värt så lite pengar. : / Hur som helst, grattis antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Värt... att lägga ner så mycket tid på sånt som är värt så lite pengar. : / Hur som helst, grattis antar jag!

det handlar om någonting som kallas för principer inte om summan pengar det gällde

och Grattis Ducky gött att du fick dina pengar!

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RepZi:

Värt... att lägga ner så mycket tid på sånt som är värt så lite pengar. : / Hur som helst, grattis antar jag!

Om alla ryckte på axlarna åt alla lagbrott, hur tror du samhället skulle se ut?

För att citera en Tage Danielsson-dikt:

"En droppe, droppad i livets älv, har ingen kraft att flyta själv. Det ställs ett krav på varenda droppe: Hjälp till att hålla de andra oppe!"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Läste hela tråden och det är sjukt bra av dig att du orkat gå igenom hela processen och äntligen satt dit killen. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om alla ryckte på axlarna åt alla lagbrott, hur tror du samhället skulle se ut?

För att citera en Tage Danielsson-dikt:

"En droppe, droppad i livets älv, har ingen kraft att flyta själv. Det ställs ett krav på varenda droppe: Hjälp till att hålla de andra oppe!"

Vänta lite, du menar att jag speglar ALLA andra :s ? Snacka om att tolka världen svart eller vit..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RepZi:

Vänta lite, du menar att jag speglar ALLA andra :s ? Snacka om att tolka världen svart eller vit..

Om du inte gör något, varför skulle någon annan göra det?

Det verkar som om du inte förstår vad jag pratar om, så jag lämnar det här. Du kan ju starta en tråd i ÖÄ om du vill ha vidare förklaringar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

fasen vad trevligt att det löste sig tillslut!

Sådana personer är aldrig kul att ha att göra med, som tur är har jag sluppit det men man vet ju aldrig när det kan hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av docky30:

Det som återstår för killen är att försöka dra det upp till Högsta domstolen vilket är inte så troligt

Tror inte ens det är möjligt att få ett ärende som handlar om saker värda mindre än 2000kr upp i högsta domstolen.

Grattis till pengarna tillbaka. Även om allt slit och jobb du var tvungen att genomgå som förmodligen totalt kostat dig mer än 2000kr i tid så måste det ändå kännas bra att du fick sätta dit han.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! och det handlar inte om att det är en liten summa pengar, det handlar om att sätta dit bedrägare och bevisa att det inte lönar sig.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Värt... att lägga ner så mycket tid på sånt som är värt så lite pengar. : / Hur som helst, grattis antar jag!

Värt att kämpa mot brott och kämpa till en bättre Värld.

Permalänk
Inaktiv

Använd blocket paketet nästa gång. Då är du 100% säker som köpare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Ett stort GRATTIS från mig. Jag fick ett STORT leende på läparna när jag kom till slutet av denna tråd (jo, jag läste faktiskt hela tråden från början till slut). Antagligen har inte bara bedragaren lärt sig nåt, utan hans mamma också. Hon trodde väl att hennes lilla pojk var det oskyldigaste som fanns...

Och en stor eloge till trådskaparen som på ett föredömligt sätt delger oss upplösningen av detta drama

Tack så mycket! Jag lovade att hålla er uppdaterade och även om tråden låg "död" under en längre tid försökte jag att ge er all info. JAg ville inte gå ut med den information mitt i processen utan väntade på att det avslutas.

Skrivet av THEBADGUY:

Detta var verkligen det bästa man läst på länge!
Är klara bevis på att man verkligen inte ska ge upp om man blivit lurad eller liknande.
Riktigt snyggt jobbat!

Tack Det var inte p.g.a. de 3-4 tusen (räknade in rättegångskostnader och frakten till honom) kronor jag har fått utan principen. Jag ville sätta dit honom och visa att så lätt ska det inte gå. Även om det tog tid och pengar lyckades jag få honom att betala.

Skrivet av RepZi:

Värt... att lägga ner så mycket tid på sånt som är värt så lite pengar. : / Hur som helst, grattis antar jag!

Redan svarat innan. Det är inte pengar som handlar om utan att han ska lära sig att inte göra det. Tänk om jag hade lagt ner det hela... om par månader skulle han lägga ut ny annons och lura någon annan...och någon annan ... tills någon sätter stop för det.

Skrivet av MultiMan:

Om alla ryckte på axlarna åt alla lagbrott, hur tror du samhället skulle se ut?

För att citera en Tage Danielsson-dikt:

"En droppe, droppad i livets älv, har ingen kraft att flyta själv. Det ställs ett krav på varenda droppe: Hjälp till att hålla de andra oppe!"

bra sagt!!!

Skrivet av anon182011:

Läste hela tråden och det är sjukt bra av dig att du orkat gå igenom hela processen och äntligen satt dit killen. Bra jobbat!

Tack!

Det tog ju både tid och pengar men det löste sig... Har förlorat mycket tid men är riktigt glad att han har fått betala samt att han kommer att få den där lilla pricken i sin register Det är värt mer än allt annat

Skrivet av yroll:

Bra jobbat! och det handlar inte om att det är en liten summa pengar, det handlar om att sätta dit bedrägare och bevisa att det inte lönar sig.

Samma tanke här!

Skrivet av Kal El:

Värt att kämpa mot brott och kämpa till en bättre Värld.

Om alla blundar till detta undrar hur Världen kommer att se ut? Oftast börjar man med små summor för att se om det går igenom... Då är det lätta att lura flera och få mycket pengar. tycker att man ska kämpa för att få rätt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av docky30:

Tack så mycket! Jag lovade att hålla er uppdaterade och även om tråden låg "död" under en längre tid försökte jag att ge er all info. JAg ville inte gå ut med den information mitt i processen utan väntade på att det avslutas.

Tack Det var inte p.g.a. de 3-4 tusen (räknade in rättegångskostnader och frakten till honom) kronor jag har fått utan principen. Jag ville sätta dit honom och visa att så lätt ska det inte gå. Även om det tog tid och pengar lyckades jag få honom att betala.

Redan svarat innan. Det är inte pengar som handlar om utan att han ska lära sig att inte göra det. Tänk om jag hade lagt ner det hela... om par månader skulle han lägga ut ny annons och lura någon annan...och någon annan ... tills någon sätter stop för det.

bra sagt!!!

Tack!

Det tog ju både tid och pengar men det löste sig... Har förlorat mycket tid men är riktigt glad att han har fått betala samt att han kommer att få den där lilla pricken i sin register Det är värt mer än allt annat

Samma tanke här!

Om alla blundar till detta undrar hur Världen kommer att se ut? Oftast börjar man med små summor för att se om det går igenom... Då är det lätta att lura flera och få mycket pengar. tycker att man ska kämpa för att få rätt...

exactly, welcome to my world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Därför gör man enbart affärer mellan 4 ögon.. Eller möjligtvis www.internetgirot.se
Vet inte om någon som har blivit blåst genom att använda det.

Jag använder alltid internetgirot , funkar skitbra! Man kan ju inte bli blåst är ju det bästa om varan är sönder får ju köparen inga pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| STRIX Z590-F Gaming WIFI | i7 11700KF | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA | Corsair vengeance 32GB DDR4 | Corsair iCUE H150i Elite | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Man bör använda payson eller internetgirot. Visst det kostar 5% extra men det är det värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Därför köper/säljer grejer här på Sweclockers

Finns en hel del folk som blivit blåsta här på swec me, gott om sådana trådar tyvär.
Jag litar mer på tradera då ifrån en säljare med många positiva omdömmen som lagts senaste tiden än randoms på sweclockers.

Sen att TS köpte ifrån en utan omdöme på tradera är ju något jag aldrig gjort, är som att köpa ifrån blocket, sweclockers eller vart som ifrån folk utan rekommendationer.

Sen kan man aldrig vara 100% säker på sådant här, men man kan öka odsen att inte bli blåst iaf markant.

Permalänk
Medlem

Man kan även använda sig utav blocket paketet. Det verkar också som man inte direkt kan bli lurad på, synd bara att dessa tjänster kostar mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0Beria:

Jag använder alltid internetgirot , funkar skitbra! Man kan ju inte bli blåst är ju det bästa om varan är sönder får ju köparen inga pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet ur säljarens perspektiv är att du inte har en aning om hur köparen hanterar det som skickas till denne, speciellt när det gäller komponenter eller annan utrustning som kan vara känslig för bristfällig hantering. Det kan likväl vara köparens hantering som orsakar en skada.

När jag säljer något försöker jag alltid dokumentera funktionen. Om en potentiell köpare kräver Internetgirot eller motsvarande lösning tackar jag alltid nej till detta.

/Erik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik:

Problemet ur säljarens perspektiv är att du inte har en aning om hur köparen hanterar det som skickas till denne, speciellt när det gäller komponenter eller annan utrustning som kan vara känslig för bristfällig hantering. Det kan likväl vara köparens hantering som orsakar en skada.

När jag säljer något försöker jag alltid dokumentera funktionen. Om en potentiell köpare kräver Internetgirot eller motsvarande lösning tackar jag alltid nej till detta.

/Erik

Hur dokumenterar man en funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Hur dokumenterar man en funktion?

Jag brukar använda printscreen (alternativt video). Tex, ska jag sälja ett grafikkort tar jag en printscreen på ett spel i windowed mode tillsammans med GPUid + dagens upplaga av Afronbladets nätupplaga. Sen upprepar jag samma procedur med någon form av benchmarkprogram som visar att grafikkortet kan passera tester utan fel.

Självfallet är detta inte en garanti för att grafikkortet fungerar när det kommer fram men jag anser att det på ett tillräckligt säkert sätt visar att grafikkortet fungerar vid ett visst tillfälle i nära anslutning till att köparen tar emot kortet.

/Erik