Eizo Duravision FDH3601 – datorskärm i 4K-upplösning på CES 2012

Permalänk
Medlem

Hur vet man vad för spel som stöder x upplösning? Bf3 på den här WOW

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk

Det flesta stödjer eyefinity så varför inte denna ?

Visa signatur

Intel i7 2600k 4.3ghz - Asus P67 Sabertooth - HD Radeon 7950 3GB - 8 GB Corsair Minne - Corsair Graphite 600T - Corsair AX850w - Logitech G19 - Logitech G700 - Logitech G35

Permalänk
Medlem

Undrar om jag inte måste komplettera med ett nytt grafikkort eller två om jag ska ha en sån här

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Härligt! Då kanske de går ned till 10k på 10 år.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Leela: Fry, you're wasting your life sitting in front of that TV. You need to get out and see the world.
Fry: But this is HDTV. It's got better resolution than the real world.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Avstängd

När man spelar upp HD film så pallar inte cpun alltid med. Är det en klen cpu så är det kört att avkoda och spela upp filmen utan lagg. En 4K skärm, krävs det då en 8-core på 3GHz cpu?

En 4K skärm har typ 8ggr fler pixlar än en HD skärm, dvs en 8x starkare cpu krävs än en HD film. Vad blir det för cpu? En 8-core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

När man spelar upp HD film så pallar inte cpun alltid med. Är det en klen cpu så är det kört att avkoda och spela upp filmen utan lagg. En 4K skärm, krävs det då en 8-core på 3GHz cpu?

En 4K skärm har typ 8ggr fler pixlar än en HD skärm, dvs en 8x starkare cpu krävs än en HD film. Vad blir det för cpu? En 8-core?

Detta argument kan inte appliceras på en film i Full-HD dock, då det enbart är 4 gånger så många pixlar om man jämför 4k med 1080p.

Dock stämmer det om du jämför 720p mot 4k, dock är det väldigt många CPU:er som klarar 720p idag utan problem. Till och med 1080p kan vissa dubbelkärniga processorer klara av, beroende på format.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DanielJ:

Leela: Fry, you're wasting your life sitting in front of that TV. You need to get out and see the world.
Fry: But this is HDTV. It's got better resolution than the real world.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Dock stämmer det om du jämför 720p mot 4k, dock är det väldigt många CPU:er som klarar 720p idag utan problem. Till och med 1080p kan vissa dubbelkärniga processorer klara av, beroende på format.

Det beror på bitraten, till och med min gamla AMD X2 4800+ klarade av 1080p utan problem upp till nånstans runt 12Mbit/s. Men det räcker förstås inte för att spela upp blu-ray skivor, då bitraten där nästan alltid är högre. Skulle tro att en modernare CPU inte har det problemet. Men med GPU-avkodning är det mycket enklare och mindre belastande på systemet. De flesta GPU sen några år bakåt stödjer HD-avkodning.

Sen tror jag 1080p är här för att stanna längre tid, eftersom det antagligen är oerhört svårt att se skillnad på den och 4K på en vanlig TV även upp till rejäla storlekar. Tror intresset från allmänheten att gå över till nytt format för 4K kommer vara lika stort som att vilja ha musik på DVD-Audio (24-bit/96Khz t.ex.).

Personligen vill jag ha en datorskärm med 4K, extremt hög dpi med ett OS som kan skala ordentligt (dvs inte pixel-låst bild). Det vill säga liknande det Apple kallar "retina display" (heh). Men i princip utskriftskvalite på skärm. För TV blir det inte lika intressant för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

När man spelar upp HD film så pallar inte cpun alltid med. Är det en klen cpu så är det kört att avkoda och spela upp filmen utan lagg. En 4K skärm, krävs det då en 8-core på 3GHz cpu?

En 4K skärm har typ 8ggr fler pixlar än en HD skärm, dvs en 8x starkare cpu krävs än en HD film. Vad blir det för cpu? En 8-core?

Kolla detta då!!!!!!

http://www.theverge.com/2011/09/20/intel-ivy-bridge-4k-resolu...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Det beror på bitraten, till och med min gamla AMD X2 4800+ klarade av 1080p utan problem upp till nånstans runt 12Mbit/s. Men det räcker förstås inte för att spela upp blu-ray skivor, då bitraten där nästan alltid är högre. Skulle tro att en modernare CPU inte har det problemet. Men med GPU-avkodning är det mycket enklare och mindre belastande på systemet. De flesta GPU sen några år bakåt stödjer HD-avkodning.

Sen tror jag 1080p är här för att stanna längre tid, eftersom det antagligen är oerhört svårt att se skillnad på den och 4K på en vanlig TV även upp till rejäla storlekar. Tror intresset från allmänheten att gå över till nytt format för 4K kommer vara lika stort som att vilja ha musik på DVD-Audio (24-bit/96Khz t.ex.).

Personligen vill jag ha en datorskärm med 4K, extremt hög dpi med ett OS som kan skala ordentligt (dvs inte pixel-låst bild). Det vill säga liknande det Apple kallar "retina display" (heh). Men i princip utskriftskvalite på skärm. För TV blir det inte lika intressant för min del.

Jag har till och med problem med att se skillnad på en bra gjord 720p och 1080p på mina 24" skärmar. Sitter man längre ifrån blir det ju ännu svårare. Ser inte riktigt poängen med högre upplösning för det ställer ju bara högre krav på uppspelning och lagringsmedier till ingen nytta. Den HD-tv som sänds idag är ju redan så sönderkomprimerad att det ser rent bedrövligt ut. Det finns ju bevisligen inte infrastruktur nog ens för 1080p. Enda fördelen jag ser med så högupplöst till film är att man äntligen kan få passiv 3D i 1080p.

Datorskärmar är en helt annan historia dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Sen tror jag 1080p är här för att stanna längre tid, eftersom det antagligen är oerhört svårt att se skillnad på den och 4K på en vanlig TV även upp till rejäla storlekar. Tror intresset från allmänheten att gå över till nytt format för 4K kommer vara lika stort som att vilja ha musik på DVD-Audio (24-bit/96Khz t.ex.).

Personligen vill jag ha en datorskärm med 4K, extremt hög dpi med ett OS som kan skala ordentligt (dvs inte pixel-låst bild). Det vill säga liknande det Apple kallar "retina display" (heh). Men i princip utskriftskvalite på skärm. För TV blir det inte lika intressant för min del.

Tror 4K kommer slå igenom... men kommer dröja till 2015 eller något antagligen innan det blir *rätt pris* på dom.
Finns ju redan nu för sisådär 80.000kr.. men inte många som vill betala det.

Är lite samma problem med SACD/DVD-Audio/Blu-Ray Audio/ sedan verkar det finnas XRCD/K2 HD etc... men alla lider av problemet att dom kostar 2-3x så mycket som en vanlig CD!! Sedan att man till dom första 2 formaten måste ha en speciell *dyrare spelare*.. och antagligen ganska dyra högtalare och bra förstärkare för att kunna uppleva skillnaden.... då blir marknaden genast ganska så liten.

4K som knappt är släppt utanför Film Studios, kommer väl till oss konsumenter så småningom... antagligen kommer det i ganska maklig takt börja ersätta 1080p skärmarna... så som 1080p ersatte 720p... det finns ju biofilmer i 4K formatet, fast inte speciellt vanligt än där heller. Då det oftast är en ganska stor investering att byta bioprojektor så görs detta inte speciellt ofta dom gammla film projjarna räknades med att hålla i 50år+ om dom var välskötta... idag är det tyvärr bara sopor som någon kanske vill ha som metallskrot (eftersom ny analogfilm inte kommer tillverkas). nu kan ju hända att nyare digitalprojektorer kanske är *uppgraderingsbara* men frågan isåfall vad det kommer kosta. Tror det kommer ta flertalet år innan 4K blir vanligt ens på bio, idag är det mesta 2K.

Jag tror att den första filmen i 3D med 4K (altså en bild för varje öga i 4K), kommer vara Bilbo... men frågan om någon i Sverige kommer kunna visa den i det formatet... 4K 3D kommer antagligen kräva ny projektor-servrer eller någon annan form av uppgradering till dom få befintliga installationer som finns.

Sony har för övrigt släppt den första blu-ray spelaren som upp-skalar bilden till 4K upplösning.... det är väl inget fel med det (en blu-ray blir säkert något bättre), men för att ha nytta av funktionen bör man ju ha en 4K TV vilket i dagsläget finns väldigt begränsat och dyrt urval (80.000kr sist jag kollade).

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Jag måste säga att jag verkligen hoppas på det, jag gillar hög upplösning. När de fått ner priserna ordentligt så kanske det inte finns någon anledning att inta ha det i TV/Projektor, även om det kanske inte blivit något genomslag för media i 4K-format. På bio tror jag det blir kanon med 4K och 48+ fps.

Permalänk
Medlem

4k och beyond är ett steg närmare virtual reality... Ja tack. Tänk tapetsera med oled-liknande material i framtida upplösningar. VR vägg lr nått. Hologram projektorer... Gaaah. Tänk å se en krigsfilm på väggen med soldater som springer förbi en när man sitter i soffan. eller skräck! åååååhhh..... Förutspår trauma... omg... I want!! Nu skjutsar vi fram tiden lite... Jag är för framtidstänkandet.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa super-höga upplösningar är att allt blir så jävla smått. Mjukvarutillverkarna måste börja utveckla spel och GUI med oss som använder stora HDTV skärmar i tanken. I väldigt många spel så blir texten extremt liten även på skärmar större än 60" och detta då i endast 1080p. Kan inte ens tänka mig hur osynlig text skulle bli på en 4k skärm.