Permalänk

ThinkPad L430 + SSD + Ubuntu

Hej,
jag undrar om någon har erfarenhet av uppsättningen nedan? Det verkar finnas en del potentiella problem med L430 och Ubuntu, men de flesta av dem ser ut att vara lösta. Hårddisken från Samsung ska vara 7mm hög och så vitt jag ser ska detta passa, men är ändå lite osäker då jag inte finner någon information om detta på Lenovos sida.

Datorn ska användas som min primära dator både privat och i arbete/skola, och kommer att släpas runt en hel del. Den tyngsta användningsområden den ska användas för är några enklare CAD-program, photoshop, och några VMs. Jag uppskattar att kunna ha mycket igång samtidigt. Hör gärna förslag på ändringar, inköpsställe, eller om någon upplevt problem med denna kombination?

/ Johan

Permalänk
Medlem

Jag köpte genom jobbet förut 4 stycken Lenovo L430, 4 stycken Samsung 830, och fyra stycken liknande ram-stickor (kingston med samma spec var billigare när jag köpte). Allt fungerade bra.
Två av datorerna kom med 7mm-hårddiskar, och två med 9,5mm. Vaggan de använder kan montera både 9,5 och 7 utan problem.
Och ram-minnet fungerade som det skulle. Dyrare CL9-minnen behövs ej.

Jag har dock ej testat att köra linux på en L430. Men jag kör Ubuntu 12.10 64-bit på en något äldre L420 utan minsta problem. Så min gissning är att det kommer att fungera problemfritt även med L430, då den är väldigt lik L420. Och om du skulle stöta på problem så är det säkert något som går att lösa. L430 är ju inte så ovanlig direkt, och Ubuntu är också ganska vanlig, så det lär ju vara någon annan som stött på felet och efter ett tag hittat lösningen.

Permalänk

Tack Genesis, det låter väldigt bra.

Permalänk

Jag har fått datorn och sammanfattningsvis så fungerar det mesta riktigt bra. Om någon funderar på en liknande uppsättning så kan sägas att med Ubuntu 12.04 LTS så finns något problem som ibland leder till en frysning/crash av systemet. Hittils har jag inte sett något likande problem med version 12.10 (kärna 3.5). Jag har inte behövt installera några extra drivrutiner, men touchpointen hittas ej. Det finns lösningar till detta men ingen av dem är optimal (det närmaste jag kommit för att få en fungerande touchpoint är att offra multitouch funktioner i touchpaden istället). Detta är min första dator med SSD disk, och nu kan jag aldrig gå tillbaks. Mycket nöjd