Minecraft på väg till Raspberry Pi

Permalänk
Melding Plague

Minecraft på väg till Raspberry Pi

Svenska Mojang planerar att ta Minecraft till enkortsdatorn Raspberry Pi och hoppas på att spelet ska kunna användas för att lära ut programmering på ett enkelt och roligt sätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Dock inte lika kul att det var mobilversionen imo :/

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

En av de stora omtalade fördelarna med Java är just "write once run anywhere". Minecraft är väl praktexemplet där det verkligen inte är så. Antalet versioner av Minecraft är ju nästan löjligt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

En av de stora omtalade fördelarna med Java är just "write once run anywhere". Minecraft är väl praktexemplet där det verkligen inte är så. Antalet versioner av Minecraft är ju nästan löjligt.

När jag spelar Minecraft i webbläsaren är det definitivt Java

Att ladda ned Minecraft på sin dator är ju upp till var och en. Själv föredrar jag också detta alternativ.

Permalänk
Medlem

Superkul. Då kanske man äntligen plockar fram sina...

Permalänk
Medlem

Vad kommer man få ut för FPS på en Raspberry Pi, negativ -47 typ?

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt att prova

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Det roliga med Minecraft på RPi'n är att man aktivt kan programmera sitt spel för att modifiera världen, kan bli riktigt skoj!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Vad kommer man få ut för FPS på en Raspberry Pi, negativ -47 typ?

Lär väl inte var sämre än på en mobiltelefon...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Lär väl inte var sämre än på en mobiltelefon...

Men rasberry är slöare än de flesta moderna telefoner vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men rasberry är slöare än de flesta moderna telefoner vad jag vet.

Det ska nog flyta på helt okej. Jag gissar på att det blir bättre anpassat än till Android Vi får se vad som händer!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Grymt kul och se om det blir bra till RasPi,

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk

Gött! Nu kanske jag köper Rasberry Pi för att spela minecraft! Blir dock spännande hur mycket det klarar, med lagg osv. Minecraft funkar utmärkt på Xbox 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Vad kommer man få ut för FPS på en Raspberry Pi, negativ -47 typ?

Double Negatives are a No No

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Minecraft. Tog en snabbtitt på hemsidan (http://minecraft.net/), står att det kostar 19.95 euro. Antar att det är stängd källkod?

Blir denna Minecraft: Pi Edition annorlunda? Blir det freeware och/eller öppen källkod ?
Eller vad blir skillnaden mot de vanliga utgåvorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Vad kommer man få ut för FPS på en Raspberry Pi, negativ -47 typ?

Så det kommer ligga runt 47 fps?

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk
Medlem

Såg nu detta på bloggen:

Soon you’ll be able to play and program with Minecraft on one of the snazzy little devices. Aron and Daniel have dedicated time to porting a version of Minecraft: Pocket Edition that comes with a revised feature set and support for multiple programming languages. We’re calling it Minecraft: Pi Edition, and it will be completely free to download.

Då finns det ytterligare en anledning att prova en Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhisor:

Så det kommer ligga runt 47 fps?

Visste någon skulle dra det matematiskt ;D
Anledningen till att jag skrev både negativt och -47 var för att förstärka vad jag menade

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Visste någon skulle dra det matematiskt ;D
Anledningen till att jag skrev både negativt och -47 var för att förstärka vad jag menade

Precis, förstärka att det kommer ligga på 47?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hur nu en negativ fps skulle se ut. Börjar datorn lagga innan du startat programmet?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hur nu en negativ fps skulle se ut. Börjar datorn lagga innan du startat programmet?

Datorn går så tungt att spelet spelas baklänges

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

När jag spelar Minecraft i webbläsaren är det definitivt Java

Att ladda ned Minecraft på sin dator är ju upp till var och en. Själv föredrar jag också detta alternativ.

Jag förstår inte vad du menar med "alternativ".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

The possibilities are massive. You could organise the cheapest LAN party of all time, or use the Pi to learn the fundamentals of programming on a miniscule budget. It’s like hacking your way into Minecraft and modifying the game world with code, a bit like being Notch, Jeb, or Nathan, but arguably more fun and less stressful.

Förrutom att Minecraft är closed-source så man kan inte lära sig någon programmering eller hacka sin väg in i Minecraft eller ändra världen med kod.

Vad är det för skitsnack han drar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Förrutom att Minecraft är closed-source så man kan inte lära sig någon programmering eller hacka sin väg in i Minecraft eller ändra världen med kod.

Vad är det för skitsnack han drar?

Det är väl meningen att man ska kunna göra just det i Pi-versionen av Minecraft.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Sniff sniff...Luktar Python om APIt, jag trodde att du sa programmering :/

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Sniff sniff...Luktar Python om APIt, jag trodde att du sa programmering :/

Har du problem med python eller? Ska vi ta det utanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Sniff sniff...Luktar Python om APIt, jag trodde att du sa programmering :/

Trångsyntheten skiner igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

En av de stora omtalade fördelarna med Java är just "write once run anywhere". Minecraft är väl praktexemplet där det verkligen inte är så. Antalet versioner av Minecraft är ju nästan löjligt.

Handlar nog mer om funktionalitet snarare än kompabilitet. I teorin skulle du kunna köra "vanilla" minecraft på en smartphone, men begränsningar i hårdvara och ett interface utan qwerty tangentbord gör det ologiskt att porta över exakt samma version.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

När jag spelar Minecraft i webbläsaren är det definitivt Java

Att ladda ned Minecraft på sin dator är ju upp till var och en. Själv föredrar jag också detta alternativ.

Skrivet av Leedow:

Jag förstår inte vad du menar med "alternativ".

Jag tror att Ecfor tror att den nerladdade windows versionen inte är java.

Jag har aldrig hatat java så mycket sen jag började spela minecraft. Kan klart erkänna att det är bland dom roligaste spelen jag spelat. Men aldrig varit med om ett spel som laggar så pass mycket och är så pass ostabilt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fraze86:

Handlar nog mer om funktionalitet snarare än kompabilitet. I teorin skulle du kunna köra "vanilla" minecraft på en smartphone, men begränsningar i hårdvara och ett interface utan qwerty tangentbord gör det ologiskt att porta över exakt samma version.

Jag menar bara att av just en anledning som detta så fungerar inte Javas "write once run anywhere"-koncept. Kritiker kanske skulle säga att det har applicerats på fel sätt, vad vet jag. Personligen så tycker jag att det är tråkigt att de olika versionerna inte har stöd för samma innehåll och MP.

Skrivet av chila:

Jag tror att Ecfor tror att den nerladdade windows versionen inte är java.

Jag har aldrig hatat java så mycket sen jag började spela minecraft. Kan klart erkänna att det är bland dom roligaste spelen jag spelat. Men aldrig varit med om ett spel som laggar så pass mycket och är så pass ostabilt.

Då vet både du och jag att Ecfor har fel.
Jag håller med dig på båda fronterna. Sjukt kul spel och bedrövligt laggigt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?