Intel Core i7-3930K vs. AMD FX-8150 8-Core Processor

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt CDON så är det en " Intel CPU Cooler Air 2011" kylare till CPU. Den där är väl inte så mycket att hurra för eller? Jag kommer inte att överklocka datorn

Permalänk
Medlem

Att lägga tokmkt pengar på dator i tron om att man ska slippa byta ut den funkar sällan vidare bra.

Räkna med att byta ut den om tre år. Börja spara redan nu.

Permalänk
Medlem

Allt det här snacket om att man behöver inte två 690 om man bara ska spela stör mig som fan. SKIT SAMMA vad man behöver. Det handlar om känslan av att sitta med två 690 som räknas för fan. Fatta hur bra det skulle kännas. Jag funderar till och med på att sälja min och köpa den från cdon fast jag knappt spelar (inte tid)

Samma sak som med min htpc. Jag behöver inte en 5800K. Men känslan av att veta att den kommer klara allt jag kommer använda den till och det blir över är riktigt fint : )

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nzt:

Allt det här snacket om att man behöver inte två 690 om man bara ska spela stör mig som fan. SKIT SAMMA vad man behöver. Det handlar om känslan av att sitta med två 690 som räknas för fan. Fatta hur bra det skulle kännas. Jag funderar till och med på att sälja min och köpa den från cdon fast jag knappt spelar (inte tid)

Samma sak som med min htpc. Jag behöver inte en 5800K. Men känslan av att veta att den kommer klara allt jag kommer använda den till och det blir över är riktigt fint : )

+1

Folk ska hela tiden vete sig som om att alla är ute efter billigast möjliga hela tiden, det stör mig med. Vill man ha en dator för 40-50k så vill man inte höra att den här CPU'n räcker just idag, dom har ingen aning om imorgon. Och sen är känslan en stor del i att man skaffar en entusiast dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Att lägga tokmkt pengar på dator i tron om att man ska slippa byta ut den funkar sällan vidare bra.

Räkna med att byta ut den om tre år. Börja spara redan nu.

Fel fel och fel, jag la tokmycket på min förra för 4 år sedan och den klarar fortfarande att köra nya spel, dubbla gtx295 i den. Men jag köpte ändå en ny för ett år sedanför tokmycket igen för att jag vill ha känslan helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fel fel och fel, jag la tokmycket på min förra för 4 år sedan och den klarar fortfarande att köra nya spel, dubbla gtx295 i den.

Skickades från m.sweclockers.com

I second that!
Köpte för ett tag sedan 2st evga gtx295 för drygt 1200:- & satte i grabbens dator (955BE@3,6GHz) han verkade rätt nöjd faktiskt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fel fel och fel, jag la tokmycket på min förra för 4 år sedan och den klarar fortfarande att köra nya spel, dubbla gtx295 i den. Men jag köpte ändå en ny för ett år sedanför tokmycket igen för att jag vill ha känslan helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske var lite otydlig. Min poäng är att man får mer prestanda för pengarna om man byter lagom ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Jag kanske var lite otydlig. Min poäng är att man får mer prestanda för pengarna om man byter lagom ofta.

Det köper jag alla dagar i veckan.

Men jag är typen som gärna bygger overkill för det värsta jag vet är spel som hackar sig fram, och det finns en hel del andra som gärna bygger skrytbyggen.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar man 3-7 timmar per dag på jobbet så vill man gärna ha en overkill dator!

la in en beställning på thor datorn nu.

Permalänk
Medlem

A single dual-GPU card keeps most games playable, but once again the quad-GPU configuration delivers mixed results. SLI scaling performance varies from an abysmal 9.6 per cent in Batman: Arkham City, to a useful 46.4 per cent in DiRT Showdown.

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/41581-nvidia-geforce-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Spelar man 3-7 timmar per dag på jobbet så vill man gärna ha en overkill dator!

la in en beställning på thor datorn nu.

What? Vad har du för jobb???

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Det är en riktigt trevlig känsla att köpa dom vassaste enthusiast datorerna

Själv har jag gjort det ett par gånger vilket var första gången 2000~n¨got när jag köpte en Dual P3, sedan dröjde det ett tag och skaffade en Rampage 2 Extreme 1366 med en I7 i 3.2Ghz vill jag minnas och 4x3870(2 dual gpu kort) och ett PhysX kort från nVidia(9800GT)

Senare var det ett Rampage IV Extreme med en I7 3820 dock bara 3x4870 1GB den gången!

Nu har dock känslan av att ha dyra moderkort prålig vatten kylning avtagit så jag nöjer mig med det jag har nu

Det kostade mer än vad det smakade iaf med 1366 riggen! 2011 betalades med hjälp av 1366 datorn!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

What? Vad har du för jobb???

Egen företagare, Jobbar hemifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Egen företagare, Jobbar hemifrån

Det är jag också, men inte har man tid att lira så mycket.. Måste ju dra in lite kosing också.
Men det kanske beror på vad man jobbar med.. och hur mycket jobb man har för tillfället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Det är jag också, men inte har man tid att lira så mycket.. Måste ju dra in lite kosing också.
Men det kanske beror på vad man jobbar med.. och hur mycket jobb man har för tillfället.

Själv så jobbar man ca 1 timme per dag (max 2) och spelar resten av dagen till polarna slutat jobba
Så just därför är det viktigt att jag skaffar en kraftig burk som Thor datorn

PÅ tal om Thor datorn, är det någon som vet om det går att öppna chassin utan att bryta garantin? vissa tillverkare brukar ju plombera lådan.
Jag borde ju liksom kunna slänga in egna hårddiskar osv utan att behöva bli av med garantin

Permalänk
Medlem

Be nagon datorkunning att plocka ihop en komplett dator at dig pa Inet och valj att dem ska montera det at dig. Denna losning ar den absolut basta.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelathur:

Be nagon datorkunning att plocka ihop en komplett dator at dig pa Inet och valj att dem ska montera det at dig. Denna losning ar den absolut basta.

Han har redan beställt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Be nagon datorkunning att plocka ihop en komplett dator at dig pa Inet och valj att dem ska montera det at dig. Denna losning ar den absolut basta.

Skrivet av kazen_90:

Han har redan beställt

Skickades från m.sweclockers.com

och det är inte heller det bästa
THOR datorn är mer prisvärd än om man plockar ihop det själv skulle jag tro

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xelathur:

Be nagon datorkunning att plocka ihop en komplett dator at dig pa Inet och valj att dem ska montera det at dig. Denna losning ar den absolut basta.

Tack för tipset, men jag har redan beställt en dator.

Dessutom så litar jag inte längre på säljare då dom oftast brukar endast tänka på hur mycket dom / butiken tjänar. Tycker bättre om att fråga här på Swec då medlemmarna inte tjänar på o tipsa om bra erbjudanden.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick min Thor dator idag.

Självklart så ska seagate baracuda hårddisken krångla. Kommer knackade ljud från hårddisken. helt säker på att det är skriv / läs armen som strular. Har kontaktat cdon o väntar på svar. Känns onödigt att man ska behöva skicka tillbaka hela lådan, men vi får se vad dom svarar imorrn.

Annars så e jag rätt nöjd med datorn.

Det konstiga är att jag fick BÄTTRE setup än vad det stod att man skulle få

Fick en C H80 fläkt (vattenkylning) installerad istället för en "Intel CPU Cooler Air 2011 " som det står på deras sida, samt gaming musmatta samt totalt 7 st 140mm fläktar (WTF) och en Diablo 3 skiva.

Permalänk
Hedersmedlem

3Dmark 2011
Observera att jag även hade en ftp program som körde i bakgrunden så detta va bara ett snabbtest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Fick min Thor dator idag.

Självklart så ska seagate baracuda hårddisken krångla. Kommer knackade ljud från hårddisken. helt säker på att det är skriv / läs armen som strular. Har kontaktat cdon o väntar på svar. Känns onödigt att man ska behöva skicka tillbaka hela lådan, men vi får se vad dom svarar imorrn.

Annars så e jag rätt nöjd med datorn.

Det konstiga är att jag fick BÄTTRE setup än vad det stod att man skulle få

Fick en C H80 fläkt (vattenkylning) installerad istället för en "Intel CPU Cooler Air 2011 " som det står på deras sida, samt gaming musmatta samt totalt 7 st 140mm fläktar (WTF) och en Diablo 3 skiva.

Förstår din smärta med sådant, fick ett felande moderkort när jag köpte min senaste färdiga dator (runt 3 år sedan). :/

Höhöhöh, CDON kanske tänkte: Åhfan, HDDn strular! Nu jävlar drar vi in ett H80 och massa fläktar... Ohh what the hell han får Diablo 3 med! ;D

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Jag anser att vi är allt för nära Haswell för att rekommendera någon att köpa ett helt nytt system för 25000kr idag. Den kommer kännas gammal och slö om några månader
Själv leker jag glatt med mitt core2duo system från 2008. Många är skeptiska till att "invänta ny hårdvara". Men en "tock" från intel ska aldrig underskattas
Ska man fläska på tycker jag man ska fläska på ordentligt vid lanseringen av haswell och sedan hoppas man står sig hyfsat fram till 2017-2018 x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rolig nattläsning det här.. hoppas du blir nöjd med datorn

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag anser att vi är allt för nära Haswell för att rekommendera någon att köpa ett helt nytt system för 25000kr idag. Den kommer kännas gammal och slö om några månader
Själv leker jag glatt med mitt core2duo system från 2008. Många är skeptiska till att "invänta ny hårdvara". Men en "tock" från intel ska aldrig underskattas
Ska man fläska på tycker jag man ska fläska på ordentligt vid lanseringen av haswell och sedan hoppas man står sig hyfsat fram till 2017-2018 x)

jag är ganska säker på att ett system för 25k kommer kännas piggt om några månader också ^^

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggzor:

jag är ganska säker på att ett system för 25k kommer kännas piggt om några månader också ^^

speciellt med 2x GTX 690 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

speciellt med 2x GTX 960 kort

Fast Haswell kanske ater upp processorn till frukost, det vet vi inte an. Ett "tock" fran Intel ska inte underskattas!

Vad ar 960 for kort? :D..

20k 3dmark11 kanns lite lagt for 2x690 nar jag far 13k med 1x 680

2x690 = 4x 680

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

För övrigt så har jag redan en bra 27 tuim skärm så jag behöver inte ha en skärm till

Sugen på o beställa den där datorn från CDON, men som sagt burken e klart en av dom fulaste burkar jag någon sett. Den e så pass ful så att jag funderar på o skaffa komplett datorn istället

Köp cdon datorn som är mkt prisvärdare och köp ett nytt chassi och släng in delarna från cdon datorn till chassit du köp. Har själv samma chassi från cdon datorn och chassit är inte alls så fult!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xelathur:

Fast Haswell kanske ater upp processorn till frukost, det vet vi inte an. Ett "tock" fran Intel ska inte underskattas!

Vad ar 960 for kort? :D..

20k 3dmark11 kanns lite lagt for 2x690 nar jag far 13k med 1x 680

2x690 = 4x 680

obs blev lite fel där

som jag skrev tidigare, hade ftpn igång samtidigt

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Kul med 4 grafikkort och 3st PCi-e 16x platser, bra tänkt där.

Den där Thor datorn ser ganska galet prisvärd ut alltså

Haha! undrar hur han tänkte där egentligen, eller kanske tänkte att han skulle ha ett som drickes bord

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB