Gammal laptop som backup-server?

Permalänk
Medlem

Gammal laptop som backup-server?

Hej,

Jag funderar på att skaffa någon form av backup-server för bilder etc. hemma hos mina föräldrar.
Upplägget ska vara enklast möjliga och servern ska bara användas för backup, via exempelivs ftp eller liknande.

Det bästa vore om jag kunde använda det jag redan har, dvs. en gammal laptop och en lös 2,5"-disk.
Eftersom det bara ska bli backup för det viktigaste behöver utrymmet inte vara mer än 100GB.

Har ni några smarta idéer på lösning?

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Sätt upp en FileZilla-server som stöder FTPES så har du det säkert också.
Sedan kan du automatisk skyffla över det med Cobian Backup 11. Allt är gratis

Permalänk
Medlem

Laptopen blir bra. Hahah jag körde en full 30 slots server på en Mini laptop med 1 kärna och 1 GB ram. Funkade förvånansvärt bra.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Man ska inte underskatta laptops som server, de har ju faktiskt inbyggd UPS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Kan jag kapa ner på strömförbrukningen på något sätt? Koppla bort skärmen och köra fjärrskrivbord? Bara aktivera datorn då jag ska göra backup? Wake on Lan?

Permalänk
Medlem

"WOL" aktiverat viloläge ska väl gå, samt timer på diskarna så de spinner ner direkt, kombinerat med släckt skärm och speedstepping så kan du komma ner väldigt lågt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Att köra ex. FreeNAS, är det bara att krångla till det?

Permalänk

En annan möjlighet är väl att köra gratis versionen av Crashplan. Med den kan man säkerhetskopiera till en kompis eller till en annan dator i det egna nätverket.

Permalänk
Medlem

Jag har en server som automatisk tar backup av min stationära dator (samt övriga datorer) när den startar. Jag har en ikon i mitt aktivitetsfällt som automatiskt startar min server via WOL

.
På server ligger ett program som autostartas med datorn och som är inställt på att göra backup av vissa mappar. När det är klart så kan det ställas in för att stänga av servern också.
Jag startar servern när jag vet att jag har ändrat mycket bland filer (nya filer, nya mappar, ändrat filer osv).

Det hela fungerar även för min laptop som automatiskt ansluter till mitt hemmanätverk, när den startar, via OpenVPN. På så vis så kan jag arbeta på t.ex. tåget utan att vara rädd att förlora något viktigt. Den enda begränsningen av backup via openvpn är hastigheten på den internetanslutning jag använder.

Nästa steg för mig är att få servern att automatiskt starta när det har skett stora ändringar på de andra datorerna, jag är inte supersugen på tvinga servern att starta vissa tider på dygnet etc.. får se hur jag löser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Jag har en server som automatisk tar backup av min stationära dator (samt övriga datorer) när den startar. Jag har en ikon i mitt aktivitetsfällt som automatiskt startar min server via WOL
http://i50.tinypic.com/14v36yq.png
.
På server ligger ett program som autostartas med datorn och som är inställt på att göra backup av vissa mappar. När det är klart så kan det ställas in för att stänga av servern också.
Jag startar servern när jag vet att jag har ändrat mycket bland filer (nya filer, nya mappar, ändrat filer osv).

Det hela fungerar även för min laptop som automatiskt ansluter till mitt hemmanätverk, när den startar, via OpenVPN. På så vis så kan jag arbeta på t.ex. tåget utan att vara rädd att förlora något viktigt. Den enda begränsningen av backup via openvpn är hastigheten på den internetanslutning jag använder.

Nästa steg för mig är att få servern att automatiskt starta när det har skett stora ändringar på de andra datorerna, jag är inte supersugen på tvinga servern att starta vissa tider på dygnet etc.. får se hur jag löser det

Vilka program kör du?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av "mc-wol.exe" för mitt WOL, du måste dock skriva lite egna rader i en batch-fil för att den filen faktiskt ska göra något (tror att det står mer om det om du googlar). För att göra ikonen mer användarvänlig så hitta jag ett program som gör om ikoner (kommer inte ihåg vad det heter, google?).
Sedan använder jag mig av "team viewer" för att kunna följa det som händer på server utan att behöva ha en extra skärm (du har ju dock en laptop vilket är smidigare).
För backupen så använder jag "FreeFileSync", programmet i sig kan inte styra när det ska starta osv så man behöver ett annat program som sköter detta. Jag har dock mina uppgifter* i autostart så att det körs när datorn startar.
OpenVPN är riktigt knepigt att fixa så att det fungerar tillfredsställande så det skulle jag vänta med om jag var du Alternativt så kan jag hjälpa dig men det tar flera timmar att få det fungerande..