Permalänk
Medlem

h80 höga IDLE temps

sitter o stör mig på att mina idle temps är stört mycket högre efter att jag flyttat (bytt lägenhet) däremot är det 0 skillnad på load tempsen, förut hade jag som lägst (med Low på pumpen) 22grader, och rumstemp runt 20grader då, sen jag flyttat är de lägsta jag fått 29 grader med en rumstemp på 20grader.
genomsnittligt ligger nu idle tempsen på 32-37 grader och rummet på runt 22-25
Load tempsen skiljer inte speciellt max 54 grader med Low, vilket är helt ok. men det känns så skumt att just BARA idle tempsen har ökat, nojjar sönder att jag pajjat nåt eller ändrat nåt jag inte haft nån aning om att jag ändrat.

kan tillägga att jag kör en i5 2500k @ 4,1ghz med 1.240v, den clockar ner Mhz till 1600 lite då och då men volten är manuell (vilket den ska ha varit när jag hade som lägst idle temps med)

nån som har nån tanke?

Permalänk
Medlem

Inget i datorn som flyttat på sig i flytten? Kollat fästena på pumpen mot cpun?

Permalänk
Hjälpsam

Vänta lite, innan hade du idle 2C över rumstemp? Låter inte helt rätt. Tycker dina nuvarande temperaturer låter mer rimliga än dina tidigare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vänta lite, innan hade du idle 2C över rumstemp? Låter inte helt rätt. Tycker dina nuvarande temperaturer låter mer rimliga än dina tidigare.

är möljligt att jag legat något lägre i rumstemp dock! men har nått minne av 22 som lägsta nånsin möjligt det varit 19 i rumstemp med.

men bara som jämförelse, förr med 0% load och jag sitter framför datorn för o titta temps så skjöt dom ner under 31 (core3 ~26-27) grader på alla utom 1 kärna, medans dom nu kan ligga runt 34-40
core3 som är den kallaste ligger på 34 i skrivande stund och core1 varmast 39, rums temp 22.5 grader, luften som blåser ut genom datorn är 25grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Inget i datorn som flyttat på sig i flytten? Kollat fästena på pumpen mot cpun?

har tänkt att skaffa lite pasta o fixa om kylaren, men om den sitter dåligt bör inte load tempsen va mycke högre med?

Permalänk
Medlem

Ja nu ser tempsen mer normala ut. Jag ligger till och med lite högre än dig idle 33-39, går upp till runt 64 vid load. Har en vän som har ungefär exakt som dina nuvarande värden. Min cpu har så jäkla ojämn yta vilket förklarar att jag har lite högre load temps tillsammans med att datorn står i en liten skrubb.

orkar inte lappa nu för tiden...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

har tänkt att skaffa lite pasta o fixa om kylaren, men om den sitter dåligt bör inte load tempsen va mycke högre med?

Idle temp är väl inget att bry sig om, det enda intressanta är loadtemp! Som Fluf sa tidigare, får du en idletemp som inte lägger på ca 10C över rumstemp så är uppgiften felaktig från givaren!
Du har så normala temps man kan ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Idle temp är väl inget att bry sig om, det enda intressanta är loadtemp! Som Fluf sa tidigare, får du en idletemp som inte lägger på ca 10C över rumstemp så är uppgiften felaktig från givaren!
Du har så normala temps man kan ha!

ne egentligen spelar de ju ingen roll med idle om load klarar sig stabilt, men känns random att gå +7-8 grader bara sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Idle temp är väl inget att bry sig om, det enda intressanta är loadtemp! Som Fluf sa tidigare, får du en idletemp som inte lägger på ca 10C över rumstemp så är uppgiften felaktig från givaren!
Du har så normala temps man kan ha!

Fel, processorn behöver inte vara mer än 3C + över rumstemp, finns många som mätt

Permalänk
Medlem

Jag har 4.2GHZ på min 2600K och i Idle ( på mellan nivån, steg 2/3 ) ligger jag i 30-36 grader, I full load är det nog 50-60 ungefär, beror på spel ( i prime95 är det 60 ). Så dina temps låter rimliga...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har 4.2GHZ på min 2600K och i Idle ( på mellan nivån, steg 2/3 ) ligger jag i 30-36 grader, I full load är det nog 50-60 ungefär, beror på spel ( i prime95 är det 60 ). Så dina temps låter rimliga...

jo rimliga som sagt, men högre än förut.
men ja, kanske inte är så farligt, ska testa pilla lite i chassit och montera om pumpen se om de blir nån skillnad, annars får de helt enkelt va

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

jo rimliga som sagt, men högre än förut.
men ja, kanske inte är så farligt, ska testa pilla lite i chassit och montera om pumpen se om de blir nån skillnad, annars får de helt enkelt va

Tycker du att det är värt det så kan du ju alltid pröva, borde inte bli sämre iallafall! ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fel, processorn behöver inte vara mer än 3C + över rumstemp, finns många som mätt

Så sant, kör vi med flytande kväve så ligger den nog en bra bit under också............

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Så sant, kör vi med flytande kväve så ligger den nog en bra bit under också............

Då blir det riktigt lågt Menade dock vanlig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vatten är alltid lite varmare idle än luft! Skit i idle tempen det är i load som vatten är bäst

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då blir det riktigt lågt Menade dock vanlig vattenkylning

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Master of Overkill

Tex min h100 på min 3930k ligger ju på 35-40c i idle pga av hur den står i rummet och hur bra luft flöde den får.

När jag va på LAN så hade den mycket bättre luft tillgänglighet och då gick den till 26-31c beroende på core.

Så bara den inte går över 85c så är det lungt i full load.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

dina temps är med andra ord bra;);) fråga inte hur jag lyckas haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fel, processorn behöver inte vara mer än 3C + över rumstemp, finns många som mätt

Rent vetenskapligt ja, men nu pratar vi om en H80 som jag för övrigt har själv! Dessutom skall man inte hänga upp sig på vad sensorerna säger vid låga temperaturer eftersom de kan visa lite mindre exakt i det läget. Läste någonstans för några år sen att sensorerna i cpu´s var gjorda för att vara som mest effektiva vid höga temperaturer där det faktiskt finns en betydelse av dess funktion, därför kan de ha en större feltolerans i låga temps.