Placering av vattentanken (rent fysiskt i lådan)

Permalänk

Placering av vattentanken (rent fysiskt i lådan)

Spelar det någon roll var i chassit man placerar tanken? Dvs, inte om var i loopen de är utan var rent fysiskt, och då är det väl främst vartikalt som kan spela någon roll såklart.

Jag kommer t.ex. ha en 360 radiator i taket på chassit. Det måste väl bli någon form av tryck i tanken när man har tankens vattenyta under den radiatorn liksom. Jag är verkligen inte fysiker men jag tänker att borde inte vattnet från radiatorn tryckas ner i tanken och om tanken öppnas då också flöda över?
Gällande pumpen spelar det väl ingen roll var den sitter, pumpandet blir väl lika tungt oavsett?

Var i loopen de ska sitta har jag förstått som att det spelar mindre roll, det som kan vara är väl att man ska gärna ha pumpen direkt efter tanken, så den suger in vatten från tanken, så ska det vara lättare att fylla på systemet. true?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är det enklare att fylla systemet om tanken sitter högst upp när du fyller det. Eftersom vatten rinner neråt :). Men man kan vara lite clever och sätta den i botten och vända upp-och-ner på chassit för att fylla på.

När systemet är i drift spelar det ingen roll vart reservoaren sitter.

Pumpens plats spelar inte heller mycket roll.

EDIT:

Skrivet av Användarnamnqwer:

Det måste väl bli någon form av tryck i tanken när man har tankens vattenyta under den radiatorn liksom.

bulls eye.

Skrivet av Användarnamnqwer:

Var i loopen de ska sitta har jag förstått som att det spelar mindre roll, det som kan vara är väl att man ska gärna ha pumpen direkt efter tanken, så den suger in vatten från tanken, så ska det vara lättare att fylla på systemet. true?

true. Om pumpen körs utan vatten så går den sönder. Dvs att man sätter den efter reservoaren så blir risken för att den körs torr blir mindre.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Vad jag förstår så är det enklare att fylla systemet om tanken sitter högst upp när du fyller det. Eftersom vatten rinner neråt :). Men man kan vara lite clever och sätta den i botten och vända upp-och-ner på chassit för att fylla på.
När systemet är i drift spelar det ingen roll vart reservoaren sitter.
Pumpens plats spelar inte heller mycket roll.
EDIT:
bulls eye.

hm, men asså då bör jag allså ha tanken ovanför radiatorn (dvs längst upp) när jag fyller på systemet, men sen kan jag alltså aldrig öppna upp tanken (för att t.ex. fylla på mer vätska om så skulle behövas) för då kommer vatten flöda ut? Det låter ju lite jobbigt =P För man sätter ju upp allt med lagom långa slangar sådär, eller ska man försöka ta marginal på slangarna till tanken så man kan ta loss den och hålla den över allt annat?!

Ska jag överväga att han pumpen på utsidan av chassit kanske? Typ sticka upp på baksidan, så den är högsta punkten? Eller så det ett så litet problem i längde sen eller?! Jag hade först tänkt sätta den mellan moderkortet och 5-25 buren, men det är ju uppenbarligen under rad'en...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad har för pryttlar men. Säg att radiatorn sitter i toppen och att du sätter reservoaren mellan moderkortet och 5.25 facken. Det betyder att en slang går från radiatorn till din runda tank (EK?).

Om du vill fylla på tanken så vrider du chassit 90 grader sa att anslutningsportarna på moderkortet (USB, DVI osv) ligger mot underlaget. Vips så är tanken den högsta punkten

Du kan också kolla om inte radiatorn har en fillport. dvs ett litet hål för just detta syfte. Eller så kan du sätta en fillport själv.

Att sätta pumpen/tanken utanför skulle jag aldrig göra men: whatever floats your boat.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara svarar för mig nu, jag har nog haft tanken högst med radiatorn i botten upp och längst ner med radiatorer i taket i olika byggen och det har fungerat bra oavsett.
Enda jag har varit noga med är att tanken ska fylla inlet på pumpen först ingen mellanväg med block osv. Jag hade sett till att det finns en vettig väg att tömma systemet bara finns lite olika vägar att gå där hur man nu vill med fillports, QDC, T-kopplingar osv osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Nu vet jag inte riktigt vad har för pryttlar men. Säg att radiatorn sitter i toppen och att du sätter reservoaren mellan moderkortet och 5.25 facken. Det betyder att en slang går från radiatorn till din runda tank (EK?)
Om du vill fylla på tanken så vrider du chassit 90 grader sa att anslutningsportarna på moderkortet (USB, DVI osv) ligger mot underlaget. Vips så är tanken den högsta punkten
Du kan också kolla om inte radiatorn har en fillport. dvs ett litet hål för just detta syfte. Eller så kan du sätta en fillport själv.
Att sätta pumpen/tanken utanför skulle jag aldrig göra men: whatever floats your boat.

Kommer ha två 360 rads (en fram och en i taket), sen kylning på CPU,MB samt två GPU. En D5 pump samt en cylinder-res från EK.
Så mjo det är sant, man kan ju lägga datorn ner och vrida tanken ja. Den har även en öppning i toppen man kan fylla på från, så det stämmer ju, så kan jag ju göra =P

Permalänk
Medlem

Är detta pump/tank du hade tänkt köra? http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p14776_EK-Wate... det är en jävligt smidig lösning iaf. Och jag tycker en D5 är bra för din setup en 35X hade fått jobba rätt mycket och då är den mer högljud än en D5 på max.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Är detta pump/tank du hade tänkt köra? http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p14776_EK-Wate... det är en jävligt smidig lösning iaf. Och jag tycker en D5 är bra för din setup en 35X hade fått jobba rätt mycket och då är den mer högljud än en D5 på max.

Nej inte den tyvärr, kände inte till den, den hade kanske varit nice.
Men det är en D5'a med en EK-D5-TOP och sen en separat EK X3 tank Så det kommer ju se liknande ut iaf =P