Är det bra att använda moderkortets auto överklockning ?

Permalänk
Medlem

Är det bra att använda moderkortets auto överklockning ?

Tja jag har ett ASRock z77 Extreme6 moderkort jag använder auto överklockningen 4,2 Ghz men datorn fryser sig ibland jag har kört prime95 i 6 timmar ska jag klocka själv eller funkar det ??

Permalänk
Medlem

Auto klocken brukar vara ganska stabil, men volten brukar gå upp som fan då, betydligt högre än nödvändigt. Så det är bättre att klocka själv.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tol9411:

Tja jag har ett ASRock z77 Extreme6 moderkort jag använder auto överklockningen 4,2 Ghz men datorn fryser sig ibland jag har kört prime95 i 6 timmar ska jag klocka själv eller funkar det ??

Om det funkar har du redan svarat själv på. Om du ska klocka själv kan du egentligen också bara svara på själv. Stör du dig på att datorn hänger sig ibland kanske du bör klocka manuellt, då du har möjligheten att ändra alla parametrar efter dina egna behov och önskemål.

Sen angående prime95, hänger sig datorn när du kör stresstest eller vid normal användning? Ganska svårt att förstå vad du menar eftersom hela din post är en enda stor mening.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Tja jag har ett ASRock z77 Extreme6 moderkort jag använder auto överklockningen 4,2 Ghz men datorn fryser sig ibland jag har kört prime95 i 6 timmar ska jag klocka själv eller funkar det ??

Vad har du för kylare och vilken temperatur får du?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om det funkar har du redan svarat själv på. Om du ska klocka själv kan du egentligen också bara svara på själv. Stör du dig på att datorn hänger sig ibland kanske du bör klocka manuellt, då du har möjligheten att ändra alla parametrar efter dina egna behov och önskemål.

Sen angående prime95, hänger sig datorn när du kör stresstest eller vid normal användning? Ganska svårt att förstå vad du menar eftersom hela din post är en enda stor mening.

Den hänger sig vid normal användning. Jag har vattenkylning. Full load 55c

Permalänk
Medlem

Man ska klocka själv.

Oavsett vilken man har så är moderkortets auto klock dålig, klockar fel, inte så högt det går osv.

Förtroendet ökar inte heller när datorerna inte ens är klockade och bios då i många fall inte klarat av att ställt in minnenas volt och latens (timing) rätt enligt minnes tillverkarens uppgifter. Jag skulle börja med att ställa in minnena rätt innan en överklockning så att åtminstone dom utgår från rätt värden.