Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaka min då jag efter två st bara fick ut 95/55 av 95/85.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Om du har Aktivera förinställd regel i läge OFF är QoS avslagen.
Testa och se nu !

Skrivet av maverickgoose:

Boxeen stödjer inte 5 Ghz tyvärr.

Ska kolla upp dina tips, danke!

QoS "sidan" verkar vara buggig, eller snarare, den är svår att förstå.
I QoS menyn längst upp så står den på "automatiskt läge" och lite längre ner är "Aktivera förinställd regel" på off.

Är QoS av eller på då?

Permalänk
Medlem

Alltså jag & min polare får hem varsin n66u nu i dagarna! När man läser tråden blir man lite nervös att det inte ska fungera.

Men det slår mig att eftersom det är så många som är nöjda, samtidigt som att vissa är missnöjda, måste mycket grunda sig i vilka klienter man har inkopplat. D vs t ex vilka nätverksort som sitter i, virus program etc.....

eller är jag helt ute cyklar?

Permalänk
Medlem

Det är som du själv skriver : beror på vilka funktioner man använder etc. Glöm ej att kontrollera f/w som ni får med i routern.
Rekommendrar att uppdatera till Merlins senaste f/w .20 så ni inte får problem med det trådlösa 2.4 GHz.

Skrivet av Manjola:

Alltså jag & min polare får hem varsin n66u nu i dagarna! När man läser tråden blir man lite nervös att det inte ska fungera.

Men det slår mig att eftersom det är så många som är nöjda, samtidigt som att vissa är missnöjda, måste mycket grunda sig i vilka klienter man har inkopplat. D vs t ex vilka nätverksort som sitter i, virus program etc.....

eller är jag helt ute cyklar?

Permalänk

Fick precis hem min. Blir 20 sidor att läsa lite senare ikväll! Nu hoppas jag på att strömma 1080p utan att det hackar!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manjola:

Alltså jag & min polare får hem varsin n66u nu i dagarna! När man läser tråden blir man lite nervös att det inte ska fungera.

Men det slår mig att eftersom det är så många som är nöjda, samtidigt som att vissa är missnöjda, måste mycket grunda sig i vilka klienter man har inkopplat. D vs t ex vilka nätverksort som sitter i, virus program etc.....

eller är jag helt ute cyklar?

Verkar vara som så att alla som är missnöjda med denna router kör med original firmware. Jag har kört tostman eller shibby sedan mina 2st 66or köptes.
Ligger på 95/85 trådat och ca 85/70 trådlöst och då står routern i en stängd garderob. Jag använder väldigt mkt bandbredd med 4st stationära 3st bärbara och 5st Iphone och det streamas och spelas hela tiden utan minsta problem

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

Finns det liknande firmware fast till RT-N56U? Är inte heller nöjd med Asus firmware...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Verkar vara som så att alla som är missnöjda med denna router kör med original firmware. Jag har kört tostman eller shibby sedan mina 2st 66or köptes.
Ligger på 95/85 trådat och ca 85/70 trådlöst och då står routern i en stängd garderob. Jag använder väldigt mkt bandbredd med 4st stationära 3st bärbara och 5st Iphone och det streamas och spelas hela tiden utan minsta problem

Det här är intressant. Hoppas folk som är missnöjda med routern kan komma med input om detta.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Det här är intressant. Hoppas folk som är missnöjda med routern kan komma med input om detta.

Jag kastade precis in merlins senast FW, återkommer med svar

Det enda problemet jag har med routern är 1080 streaming på 2.4 dock, annars är jag jättenöjd.

Permalänk
Medlem

Hm. Köpte en sådan här igår. Mycket kraftigare trådlös signal än min Linksys wrt320n. LAN verkar ok, får 93/55 på en 100/100 lina. Kan jag leva med. MEN - det verkar som om det trådlösa är lite instabilt! När jag kör bredbandskollen med min nexus 7 i sovrummet får jag ibland 30/20 Mbps, och nästa sekund 1,5/2 Mbps, samt att filmen stannade mitt i igår kväll och startade om flera gånger. (streamade från smb share på stationär). Laptopen tappade dessutiom kontakten några minuter då och då. What? Har ni några tips? (Signalstyrka i sovriummet: ca -60 dBm)
Kör senaste firmware.

Frekvens 2,4ghz

Trådlöst läge automatiiskt
b/g Protection ja
Kanal 10 (har kollat, ser bra ut, ingen interferens)
Kanalbandbredd 20/40
Utökningskanal: auto
Verifieringsmetod wpa2
WPA-kryptering aes
Fördelade WPA-nycklar hunter2
Rotationsintervall för nätverksnyckel 3600

Multicasthastighet (Mbps) inaktivera
Inledningstyp short
RTS-tröskel 2347
DTIM Intervall 3
Beaconintervall 100
Aktivera TX bursting Aktivera
Wireless Multicast Forwarding inaktivera
Aktivera WMM APSD aktivera
Enhanced interference management aktivera
Tx strömjustering 80

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Vad har du för f/w i routern då ? Asus egna f/w kan ge problem speciellt på 2.4 GHz-bandet. Jag rekommenderar att du kör Merlins f/w .20 som inte har de buggiga trådlösa drivrutinerna som finns på Asus egna f/w.

Angående inställngarna på 2.4 GHz-bandet :

Jag har kanalbandbredd satt till 40
Kanal ifyllt EJ auto - titta i inssider
Rotationsintervall för nätverksnyckel 0
Inledningstyp Long
Aktivera WMM APSD inaktivera

Att tönka på om du har Asus egn f&w : Lan - Switch Control - inaktivera GRO så du slipper att routern dumpar och restartar.

Använder du inte 5 GHz-bandet ?

Prova och se om du inte får det bättre nu.

Skrivet av Manhog:

Hm. Köpte en sådan här igår. Mycket kraftigare trådlös signal än min Linksys wrt320n. LAN verkar ok, får 93/55 på en 100/100 lina. Kan jag leva med. MEN - det verkar som om det trådlösa är lite instabilt! När jag kör bredbandskollen med min nexus 7 i sovrummet får jag ibland 30/20 Mbps, och nästa sekund 1,5/2 Mbps, samt att filmen stannade mitt i igår kväll och startade om flera gånger. (streamade från smb share på stationär). Laptopen tappade dessutiom kontakten några minuter då och då. What? Har ni några tips? (Signalstyrka i sovriummet: ca -60 dBm)
Kör senaste firmware.

Frekvens 2,4ghz

Trådlöst läge automatiiskt
b/g Protection ja
Kanal 10 (har kollat, ser bra ut, ingen interferens)
Kanalbandbredd 20/40
Utökningskanal: auto
Verifieringsmetod wpa2
WPA-kryptering aes
Fördelade WPA-nycklar hunter2
Rotationsintervall för nätverksnyckel 3600

Multicasthastighet (Mbps) inaktivera
Inledningstyp short
RTS-tröskel 2347
DTIM Intervall 3
Beaconintervall 100
Aktivera TX bursting Aktivera
Wireless Multicast Forwarding inaktivera
Aktivera WMM APSD aktivera
Enhanced interference management aktivera
Tx strömjustering 80

Permalänk
Medlem

Yo, tack! ska testa dina inställningar

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Försöker öppna en port i min nya N66u. Den sitter kopplad till en TG789VN från Telia i bryggat läge.
Såhär ser det ut:

Ändå så kommer jag inte åt ZNC. Har jag missat något? Har även provat att sätta "local port" till 1337.
Brandväggen är givetvis på, men en "port forward" borde ju ha högre prioritet eller?
En annan grej är att det tar 2-3 minuter för att den att applicera den enda regeln. Den TG789VN som sitter mellan tog ca 10 sekunder på sig.

EDIT: Går det för övrigt att byta namn på enheter? Min dator heter ex. "TOJA92-PC" i webbgränssnittet, men min Alix 3d3 dyker först upp som "voyage"(vilket är hostname't), sen försvinner det.

EDIT2: Som ni ser använder jag Merlins moddade firmware, men det borde väll inte göra någon skillnad?

EDIT3: Tydligen så kördes inte ZNC på servern, så det var ju inte så konstigt att det inte fungerade

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Vad har du för f/w i routern då ? Asus egna f/w kan ge problem speciellt på 2.4 GHz-bandet. Jag rekommenderar att du kör Merlins f/w .20 som inte har de buggiga trådlösa drivrutinerna som finns på Asus egna f/w.

Angående inställngarna på 2.4 GHz-bandet :

Jag har kanalbandbredd satt till 40
Kanal ifyllt EJ auto - titta i inssider
Rotationsintervall för nätverksnyckel 0
Inledningstyp Long
Aktivera WMM APSD inaktivera

Att tönka på om du har Asus egn f&w : Lan - Switch Control - inaktivera GRO så du slipper att routern dumpar och restartar.

Använder du inte 5 GHz-bandet ?

Prova och se om du inte får det bättre nu.

Okej, har testat nu, men det funkar inte bra.

kört både med senaste firmware (.160) och senaste Merlins (.426.20). I princip samma värden.

Har ställt min wrt320n på exakt samma plats som RT-N66U och jämfört - och wrt320n ger högre hastigheter nästan överallt (utom längst bort), men har sämre räckvidd.

siffrorna är medeltal - skrivet som - upp/ner Mbit/s

Bord 1 meter ifrån

rt-n66:
laptop: 26/31
nexus 7: 21/21

wrt320n:
laptop: 61/41
nexus 7: 26/22

säng 2 väggar bort

rt-n66u
laptop: 12/13
nexus 7: 20/14

wrt320n:
laptop: 21/18
nexus 7: 3/5

Throughput WAN-LAN:
RT-N66U: 93/53
wrt320N: 93/83
(Väldigt konstigt att RT-n66u ger 30Mbit/s mindre i uppfart !)

Lämnar nog tillbaka den imorgon om jag inte kommer på någon lösning.....

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Vad har du för kabel mellan N66:an och Wan:et resp om du kör trådat mot den ?
Du måste ha minst cat5e kabel.
Angående det trådlösa : om du fortfarande har problem med trådlösa på n66;an gör en reklmation , rMA , hos Asus så du
få utbytt den.

Skrivet av Manhog:

Okej, har testat nu, men det funkar inte bra.

kört både med senaste firmware (.160) och senaste Merlins (.426.20). I princip samma värden.

Har ställt min wrt320n på exakt samma plats som RT-N66U och jämfört - och wrt320n ger högre hastigheter nästan överallt (utom längst bort), men har sämre räckvidd.

siffrorna är medeltal - skrivet som - upp/ner Mbit/s

Bord 1 meter ifrån

rt-n66:
laptop: 26/31
nexus 7: 21/21

wrt320n:
laptop: 61/41
nexus 7: 26/22

säng 2 väggar bort

rt-n66u
laptop: 12/13
nexus 7: 20/14

wrt320n:
laptop: 21/18
nexus 7: 3/5

Throughput WAN-LAN:
RT-N66U: 93/53
wrt320N: 93/83
(Väldigt konstigt att RT-n66u ger 30Mbit/s mindre i uppfart !)

Lämnar nog tillbaka den imorgon om jag inte kommer på någon lösning.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Vad har du för kabel mellan N66:an och Wan:et resp om du kör trådat mot den ?
Du måste ha minst cat5e kabel.
Angående det trådlösa : om du fortfarande har problem med trådlösa på n66;an gör en reklmation , rMA , hos Asus så du
få utbytt den.

tack !
Har cat6 till WAN, cat5e till datorn.

Nu testade jag att slå på Traffic Manager>QoS, samt ställde in 100/100 där - och då flög throughput-farten upp.
Får 92/81 nu. Det duger för mig. Bara 2Mb/s upp sämre än wrt320n.

Köpte ju denna främst för att kunna streama till androids genom 2 väggar, och det klarar den bättre än min wrt320n, men om man testar nära routern, så får jag inte samma höga hastighet ner med min laptop som wrt320n. Lite konstigt tycker jag.
Test idag med laptop 1 meter ifrån routern:
wrt320n: 58/38
rt-n66u: 42/46

Är dettta normala hastigheter?
Har inte stöd för 5GHz i laptopens nätverkskort, så jag kör med 2.4 GHz, 20/40 MHz.....

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Jag har själv QoS avslagen - fungerar inte helt ok ännu.
Använder inte själv till att streama androids men tycker du ska fundera på att skaffa en usb-adapter så du kan köra på 5 GHz-bandet
på pc:n. Har själv 2 st Asus USB-N553 som städjer båda banden.
Svårt att säga om det är normala värden på ned- och uppladdninfshastighetern. Har du kontrollerat så att du har den senaste drirutinen
fär din pc:s trådlösa kort ?

Skrivet av Manhog:

tack !
Har cat6 till WAN, cat5e till datorn.

Nu testade jag att slå på Traffic Manager>QoS, samt ställde in 100/100 där - och då flög throughput-farten upp.
Får 92/81 nu. Det duger för mig. Bara 2Mb/s upp sämre än wrt320n.

Köpte ju denna främst för att kunna streama till androids genom 2 väggar, och det klarar den bättre än min wrt320n, men om man testar nära routern, så får jag inte samma höga hastighet ner med min laptop som wrt320n. Lite konstigt tycker jag.
Test idag med laptop 1 meter ifrån routern:
wrt320n: 58/38
rt-n66u: 42/46

Är dettta normala hastigheter?
Har inte stöd för 5GHz i laptopens nätverkskort, så jag kör med 2.4 GHz, 20/40 MHz.....

Permalänk
Medlem

Tycker det är ofattbart att det är så många som har så mkt problem med denna router, så imorn ska jag testa att slänga in original firmware i min ena 66a och shibbyn får vara kvar i andra så ska jag fasen testa lite
Testade nyss 93Mbit ner och 69Mbit upp, 3m från routern med nästan fri sikt, och 94ner och 68upp 5 meter bort och genom 2 dörrar.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Var glad att du har alternativet shibby , jag har AC66U som bara har Asus och Merlins f/w att välja emellan. Asus har tyvärr varit för snabba med att
släppa routrarna utan att allt fungerar som det borde utan saker rättas till och nya fel skapas i samband med detta.
Hadw 4 st N66U som det var problem med innan jag bytte till AC66U....

Skrivet av Henrik29:

Tycker det är ofattbart att det är så många som har så mkt problem med denna router, så imorn ska jag testa att slänga in original firmware i min ena 66a och shibbyn får vara kvar i andra så ska jag fasen testa lite
Testade nyss 93Mbit ner och 69Mbit upp, 3m från routern med nästan fri sikt, och 94ner och 68upp 5 meter bort och genom 2 dörrar.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är konstigt är ju hur tomato firmwaren har kunnat fungera så bra från nästan dag 1 till Asus firmware som inte fungerar bra på 1 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Finns det liknande firmware fast till RT-N56U? Är inte heller nöjd med Asus firmware...

Jag undrar det samma.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Det som jag tycker är konstigt är ju hur tomato firmwaren har kunnat fungera så bra från nästan dag 1 till Asus firmware som inte fungerar bra på 1 år

Skickades från m.sweclockers.com

Bra HW utvecklare, inkompetenta FW utvecklare. Trist.
Sparka dom.

Permalänk
Medlem

Se på denna för N56U https://code.google.com/p/rt-n56u/

Skrivet av SirMacke:

Jag undrar det samma.

Permalänk
Medlem

Okej.
Revidering:

Gjort en grundlig test idag. Med 3.0.0.4.246.20 (Merlin build)

Det visar sig att skillnaderna i hastighet till min laptop framför allt berodde på nätverkskortets drivrutin. Windows automatiska koll hävdade att jag hade de senaste drivisarna, men efter en titt på intels hemsida visade det sig att så inte var fallet. Uppdaterade, och vips var farten i nivå med de hastigheter jag fick från wrt320n. De tidigare variationerna i hastighet till min nexus visade sig ligga inom felmarginalen.
Efter att ha slagit på QoS och ställt in 100/100 så får jag även bra throughput via LAN - 92/82
---
Frequency 2,4GHz

Wireless Mode: Auto, b/g Protection on

Channel bandwidth: 20/40 MHz
Extension Channel: Auto
Authentication Method : WPA2 Personal
WPA Encryption : AES
WPA Pre-Shared Key : hunter2
Network Key Rotation Interval : 0
-----

Nya mätvärden (speedtest) idag.

Laptop, 1 meter ifrån:
WRT320N: 47/33, 28/22, 30/25
RT-N66U : 30/23, 29/22, 53/39

Nexus 7, 1 meter ifån:
WRT320N: 22/30, 27/33, 27/30
RT-N66U : 25/33, 26/33, 25/36

Bild:
Signalstyrka, 2 rum bort:
RT-N66U är "Zurbaran2"
WRT320N äe "Zurbaran_old"

Så nu är jag nöjd med den....

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Det löste sig till slut då - konstigt med nåtverkskortets drivrutin. Att tänka på när du har QoS påslagen är att uppströms-hastigheten ange 80 procent av max i inställningen så att du inte får strypt bandbredd när du laddar hem något samtidigt som du surfar.
QUOTE=Manhog;12947338]Okej.
Revidering:

Gjort en grundlig test idag. Med 3.0.0.4.246.20 (Merlin build)

Det visar sig att skillnaderna i hastighet till min laptop framför allt berodde på nätverkskortets drivrutin. Windows automatiska koll hävdade att jag hade de senaste drivisarna, men efter en titt på intels hemsida visade det sig att så inte var fallet. Uppdaterade, och vips var farten i nivå med de hastigheter jag fick från wrt320n. De tidigare variationerna i hastighet till min nexus visade sig ligga inom felmarginalen.
Efter att ha slagit på QoS och ställt in 100/100 så får jag även bra throughput via LAN - 92/82
---
Frequency 2,4GHz

Wireless Mode: Auto, b/g Protection on

Channel bandwidth: 20/40 MHz
Extension Channel: Auto
Authentication Method : WPA2 Personal
WPA Encryption : AES
WPA Pre-Shared Key : hunter2
Network Key Rotation Interval : 0
-----

Nya mätvärden (speedtest) idag.

Laptop, 1 meter ifrån:
WRT320N: 47/33, 28/22, 30/25
RT-N66U : 30/23, 29/22, 53/39

Nexus 7, 1 meter ifån:
WRT320N: 22/30, 27/33, 27/30
RT-N66U : 25/33, 26/33, 25/36

Bild:
Signalstyrka, 2 rum bort:
RT-N66U är "Zurbaran2"
WRT320N äe "Zurbaran_old"

Så nu är jag nöjd med den....[/QUOTE]

Permalänk

Denna tråden är väldigt intressant med bra information. Tack. Dock letar jag efter en diskussion kring hur man kan få usb diskar att gå ner i viloläge med orginalprogramvaran. Jag har googlat mycket på det och många har löst det med tomato men jag skulle vilja lösa det med orginalprogramvaran. Jag startade en tråd men den frågan kanske ska tas här. Mitt mål är att sätta upp ca 4 diskar som en nas med backup mellan. Sen dra filer från ipad pc dvdspelare och smarttv.

Permalänk
Medlem

Har gjort ett litet snabbtest med mina 2 asus 66or. Ena har nyaste tomato shibby och den andra nyaste merlin, båda står brevid varandra med varsitt ip och samma förutsätttningar.
Kör jag inSSIDer så skiljer det ca -10 dBm mellan dom hela tiden, shibbyn i topp.
Merlin ligger trådat ca 94ner och 55upp
Merlin trådlöst 54ner 20upp
Shibby ligger trådat ca 94ner och 86upp
Shibby trådlöst 91ner och 55upp

Laptopen jag mäter med står ganska långt från routern och genom 2 väggar.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Asus har lovat att uppdatera Broadcom enheternas drivrutiner inom kort - förhoppningsvis stämmer det så inom kort borde det bli förbättring på
hastigheterna speciellt på det trådlösa.

Skrivet av Henrik29:

Har gjort ett litet snabbtest med mina 2 asus 66or. Ena har nyaste tomato shibby och den andra nyaste merlin, båda står brevid varandra med varsitt ip och samma förutsätttningar.
Kör jag inSSIDer så skiljer det ca -10 dBm mellan dom hela tiden, shibbyn i topp.
Merlin ligger trådat ca 94ner och 55upp
Merlin trådlöst 54ner 20upp
Shibby ligger trådat ca 94ner och 86upp
Shibby trådlöst 91ner och 55upp

Laptopen jag mäter med står ganska långt från routern och genom 2 väggar.

Permalänk
Medlem

Holy crap. Det är fet skillnad. Är det meckigt att installera Shibby eller uppdaterar man in det bara som Merlin?

Skrivet av Henrik29:

Har gjort ett litet snabbtest med mina 2 asus 66or. Ena har nyaste tomato shibby och den andra nyaste merlin, båda står brevid varandra med varsitt ip och samma förutsätttningar.
Kör jag inSSIDer så skiljer det ca -10 dBm mellan dom hela tiden, shibbyn i topp.
Merlin ligger trådat ca 94ner och 55upp
Merlin trådlöst 54ner 20upp
Shibby ligger trådat ca 94ner och 86upp
Shibby trådlöst 91ner och 55upp

Laptopen jag mäter med står ganska långt från routern och genom 2 väggar.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att uppgradera till Shibby firmware. Bara ladda in den istället för ASUS firmware. Länge sen jag gjorde det, men det gick väldigt smärtfritt för mig.

När det gäller dirvrutiner för WLAN kort, så stämmer det att dom kan påverka hastigheten.
Hade en kompis över för någon vecka sedan, som hade jätte dålig hastighet så fort kan kopplade upp sig mot min ASUS router. Kör för tillfället RT.AC66U modellen.
Såg att drivrutinerna för hans nätverkskort var jätte gamla. Vi laddade ner senaste från tillverkarens hemsida, uppgraderade och sen var det full fart i det trådlösa för honom också.
Sen rekommendation från mig om ni klagar på hastighetsproblem när ni kör trådlöst, så ska ni först se till att ni verkligen ha dem senaste drivrutiner för ert trådlösa nätverkskort. Använd inte Winodws Updater, utan gå direkt till tillverkarens hemsida istället för att kontrollera.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin