Läsa domänkonton från annan server

Permalänk

Läsa domänkonton från annan server

Hej!

Håller på med ett litet projekt där jag har två servrar en Windows Server 2012 samt en Windows server small business 2011 Essentials.
På Server 2012 har jag en SQL server där olika användare får läsa igenom Office Access 2010.

När användare ska läsa ifrån SQL servern får man ange användarnamn samt lösenord (windows konto).
Men jag har Essentialsen som domänkontrollant och hur får jag över konto tills 2012an?

Kanske det finns något annan man kan göra?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är trött när jag läste din text, men är 2012 domänjoniad till SBSn?

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Knyt 2012-servern till samma domän som SBSE 2011 är DC för, peka ut SBS:en som primär DNS på 2012:an så ska den utan problem komma åt AD/GC på DC:n.

Om du manuellt angivit Windows Mode SQL-inloggningarna med [domän\användare-grupp] bör de fungera toppen om du loggar in med domänkonton på arbetsstationerna som ska accessa SQL-servern, är det lokala konton du nyttjat i SQL måste dessa även konfigureras.

Du kan även undersöka möjligheten att nyttja ODBC-kopplingar till SQL-servern, om de t.ex. inte sitter i samma lokala nätverk.

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

Knyt 2012-servern till samma domän som SBSE 2011 är DC för, peka ut SBS:en som primär DNS på 2012:an så ska den utan problem komma åt AD/GC på DC:n.

Om du manuellt angivit Windows Mode SQL-inloggningarna med [domän\användare-grupp] bör de fungera toppen om du loggar in med domänkonton på arbetsstationerna som ska accessa SQL-servern, är det lokala konton du nyttjat i SQL måste dessa även konfigureras.

Du kan även undersöka möjligheten att nyttja ODBC-kopplingar till SQL-servern, om de t.ex. inte sitter i samma lokala nätverk.

Tusen tack!
Du menar att jag bara anger SBS:en som DNS i ip adress inställningarna? Låter enkelt och bra.

Just nu har jag bara SQL konton som jag loggar in med, ska prova med Windows konton sen.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Skrivet av subaru_impreza:

Tusen tack!
Du menar att jag bara anger SBS:en som DNS i ip adress inställningarna? Låter enkelt och bra.

Just nu har jag bara SQL konton som jag loggar in med, ska prova med Windows konton sen.

Det viktigaste är att 2012:an är medlem i domänen som SBS:en är DC för.