Tips om Muskedunder av hårdvara för server till kodning av broadcast video!

Permalänk

Tips om Muskedunder av hårdvara för server till kodning av broadcast video!

Tror jag hamnat på rätt ställe för att få hjälp med att konfigurera en maskin som enbart ska stå och göra exporter och kodningar av videofiler för TV. Grunden är följande:

~ Mycket CPU kraft
~ Helst flera proppar
~ Många cores
~ Bra med RAM
~ Nvidia Quadro 2000 finns redan (behövs för Avid Media Composer programvara)
~ Intel PRO 1000 PT Dual Port finns redan (för Avid's videoserver system ISIS 5000)
~ Sorenson Squeeze Premium eller Server som kodningsprogramvara

Vet att Squeeze stöder Nvidias Cuda teknik och har bara nytta av det som mest vid H.264 kodning vad jag förstår, så GPU kraft kanske inte är så viktig i detta läge, men lyssnar gärna på förslag!

De flesta kodningar görs av HD material från .mxf filer (4-40GB storlek) till QT Animation och vissa till H.264 (mp4 container).

I övrigt så kommer mycket exporter ske från Avid MC till .mxf filer genom programmets egna exportdel.

Vår budget ligger på ca 25-30 000 + moms. Svarar på frågor så gott jag kan.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att ge råd om en applikation man inte kan och vet hur den uppför sig, men man kan ju skjuta från höften Vi behöver dock mera info:

1. Är den driftskritisk? Isf, glöm hemmabygge och köp t ex Dell, HP etc med på-platsen-support.
2. Tower eller rackmonterad?
3. Om tower, måste den vara tyst? Dvs ska den stå bland folk?
4. Är den så viktig att det behövs dubbla nätagg?
5. Hur jobbar programmet, laddar den ner hela källfilen/erna först och jobbar med? Lättare att rekommendera diskkonfiguration om man vet det. Lagras de färdiga filerna lokalt medan jobbet pågår eller skickas dom iväg direkt?
6. Hur många jobb kodar man åt gången (återigen för att kunna bättre råd ang. diskkonfig.)

Med den budgeten är det inte jättelätt att klämma in 2 socklar. Jag lyckades speca upp en Dell Tower med 2st E5-2620 (bara 2GHz men med 6 kärnor vardera), 16GB RAM, 2x146GB 15krpm, 2x300GB 15krpm, dubbla nätagg, dagenefter-service och det gick loss på drygt 32+moms. Kan tillhandahålla en PDF med specen om så önskas. Man kanske skulle gått på större diskar men jag ville separera OS-diskar och buffringsyta.

Oavsett om du skulle gå på min eller någon annans rekommendation så bör du ändå snacka med någon från leverantören och berätta vad du vill åstadkomma så att det inte skiter sig pga grafikkortet inte får plats på längden/bredden eller något annan löjlig detalj.

Har säkert glömt en massa frågor men dom lär dyka upp senare i tråden.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Hej Micke och tack för dina snabba frågor! Här kommer svar så gott jag kan.

1. Är den driftskritisk? Isf, glöm hemmabygge och köp t ex Dell, HP etc med på-platsen-support.
- Nej den är inte driftkritisk, vi kan säga så här att detta blir en teststation för oss. Vi kan köra på andra system om det skulle strula, fast då går det något långsammare, men det går.

2. Tower eller rackmonterad?
- Spelar ingen större roll egentligen, men bästa platsen vi har idag är för en towermodell, ett mycket välkylt rum där även vår Avid ISIS 5000 server står.

3. Om tower, måste den vara tyst? Dvs ska den stå bland folk?
- Nej det behöver den inte vara, se ovan. ISIS'en låter som en reamotor på tomgång *s*

4. Är den så viktig att det behövs dubbla nätagg?
- Kan vara en absolut idé att ha detta, dock ej viktigt.

5. Hur jobbar programmet, laddar den ner hela källfilen/erna först och jobbar med? Lättare att rekommendera diskkonfiguration om man vet det.
- Sorenson Squeeze jobbar på två olika sätt: antingen "droppar" man jobbet i den, lägger dit vilken/vilka typer av kodning som ska göras och sedan trycker man på KÖR. Det andra är Watch Folder läge där den väntar på filer hamnar i olika mappar som man konfiggat och gör sedan jobbet. Kan ha flera olika Watch Folder.

6. Hur många jobb kodar man åt gången (återigen för att kunna bättre råd ang. diskkonfig.)
- Squeeze kan köra max 5 kodningar åt gången, men som de själva skriver så är det många codecs som är väldigt krävande och då får man gå ner i antalet simultana kodningar. Finns också ett alternativ som de kallar för Run jobs in a separate external compression process, och enligt Sorenson sä gäller det vid dessa tillfällen: MainConcept H.264, and VC-1 are multi-threaded and will take advantage of multiple processors on a single encode but are unable to be encoded to more than one output at a time. These issues are resolved if using the Squeeze preference labeled "Run jobs in a separate external compression process".

Jag har gjort en kassakorg hos Dustin på produkter som jag plockat ihop, men vet inte om det är en vettig konfig...

Antal Benämning
1 ARCTIC SILVER 5 KYLPASTA (3.5 GRAM)
1 CORSAIR AX 750W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU
2 CORSAIR FORCE GT SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC
2 CORSAIR H80 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/2011/AM2+/AM3
1 CORSAIR MIDITOWER OBSIDIAN 550D ATX BLACK
1 INTEL SERVER BOARD S5500BC S-1366
2 INTEL XEON E5620 QUAD CORE 2.4GHZ 12MB S-1366
2 KINGSTON DIMM DDR3 24GB (3X8GB) ECC 1333MHZ KIT

Permalänk
Medlem

Hmm, har lite kort om tid just nu men jag tror att det moderkortet och proppen tillhör en äldre generation. Den är ju inte nödvändigtvis dålig för det men det kan ha hänt en del sedan finska vinterkriget så att säga...

Edit: du har inga diskar med där alls?

Skickar min spec via länk i PM så att inte Dropbox drunknar ifall det skulle bli stort intresse

Du har specat 2 socklar med 4 kärnor vardera. Jag vet inte om det är en fördel eller nackdel med flera socklar men möjligheten finns ju att köra en fet arbetsstation med 8-kärnig Intel också. Är som sagt osäker på hur det påverkar minnesbandbredd mm.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kolla in supermicroservrar, exempelvis:
http://mullet.se/product.html?product_id=332693

Permalänk
Medlem

Får grafikkortet plats? Jag tror att det gör det, har tom meckat precis en sån i somras men jag kommer inte ihåg, av bilderna på Google att döma ser det lovande ut.

Skrivet av ^bC^:

Blir det inte lurigt att få in grafikkortet i den där?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Får grafikkortet plats? Jag tror att det gör det, har tom meckat precis en sån i somras men jag kommer inte ihåg, av bilderna på Google att döma ser det lovande ut.

Bara att läsa specifikationerna:
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13594_na/13594_...

Jag har inte tid att grotta ner mig så mycket i det, men om man talar om en vettig burk så är den otroligt prisvärd i förhållande till prestanda.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Bara att läsa specifikationerna:
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13594_na/13594_...

Jag har inte tid att grotta ner mig så mycket i det, men om man talar om en vettig burk så är den otroligt prisvärd i förhållande till prestanda.

Det står att den har 2st fullängds/fullhöjds-platser vad nu det innebär så det verkar ju lovande

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Blir det inte lurigt att få in grafikkortet i den där?

Sorry länkade till fel version...
(Här är en med valfritt raisercard, fast med bara 2 CPUer...)
http://mullet.se/product.html?product_id=334508

4CPUer drar iväg rätt duktigt i pris...
http://mullet.se/product.html?product_id=333000

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det mest prisvärda om du ska ha en tower är att köpa en beggad workstation med bra spec.

Ex. HP Z800/Z820, Dell Precision T5500/7500 är bra och stabila maskiner.

Räkna med ca 10-15 + moms för en bra specad maskin.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk

Hej jag har jobbat som redigerare på Avid-system, men även byggt arbetststationer för Maya, After effects etc

Här är mitt förslag
SWEC AVID 2x6Core Intel Xeon 2011 64GB ECC RAM i 4 Channel
ASUS Z9PE-D8 WS, 2xSocket-2011 SSI-EEB, C602, 8xDDR3, 7xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, 2xIntel GbLAN, 2xFW, iKVM
Corsair H80i Hydro Series CPU Kylare Socket 1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2, 2700 RPM, 77 CFM, 37.68 dBA
Intel® Xeon® Processor E5-2620 Socket-LGA2011, 6-Core, 2.0GHz, 15MB, 95W, Boxed, without FAN
Kingston DDR3 1333MHz 16GB ECC KIT 2x8GB 1333MHz DDR3 ECC CL9 DIMM

Disk, låda och PSU efter behag

Länk-> http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=116420...

Bättre minnen 16Gb-stickor REG/ECC(som finns med på KVL) http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4215986 (då kan ni köra 16GBx8=128GB RAM, börja med minst 4)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilken scenegrupp cappar du för ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Istället för ett muskedunder kanske en klusterlösning med 2-3 maskiner kan funka? Typ en FX-8350 eller Core i7 i varje maskin och något grafikkort med om du har program som utnyttjar sådant.

Skicka olika komprimeringsjobb samtidigt till de olika maskinerna och så något centralt program som fördelar ut jobben. För ofta har man väl mer än bara en videofil som behöver bearbetas? Annars kan man hacka sönder videon i kortare snuttar, skicka ut dem till olika maskiner och låta dem koda om dem och sedan när det är klart så pusslas alla delarna ihop igen.