2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket viktigt att vi behåller våra statliga kanaler, dem måste finnas kvar som konstrast till alla vinstdrivande och reklam finansierade kanaler som kan sända all möjlig skit. Allt skulle antagligen spåra ut till slut, kolla bara hur det är att kolla på TV i USA.

Sen är det trevligt att dem äntligen lägger in TV licensen på skatten i stället, så drar alla ett mindre strå samt ingen kan smita den.

Även om jag inte gillar SVT direkt, då dem ofta vinklar mycket åt sossarnas fördel. Men SR gillar jag starkt Även Kunskapskanalen är en av favoritkanalerna.

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Alla ni som lipar över att de är "gamar" etc. borde tänka över både en och två gånger. Public service TV är bra, oavsett om ni inte gillar "programutbudet" så gör dem en stor samhällstjänst. Eller vill ni att vi skall få samma mediaklimat som det är nere i Italien där en person (Berlusconi) i princip äger ALLA TV kanaler, och ingen kritisk granskning sker utav politiken.
Uppdrag granskning, P3 dokumentär osv. har gjort MÅNGA viktiga och bra dokumentärer som har uppdagat många skandaler, både företag och politiska.
Anser ni inte att "staten" ej ska syssla med sådant där, flytta till något mer högervridet land, men de flesta länderna har public service just pga. denna anledningen.

Följ lagen och betala den jävla avgiften, personligen tycker jag den borde inbakas i skatten så det inte blir så mycket grinande.

Huruvida SVT & SR är objektiva i sina reportage kan dock ifrågasättas.

Permalänk
Medlem

Tv-licensen är lika obefogad som fastighetskatten.

Den som påstår att tex SVT och SR är politiskt oberoende kan ju ta och nyktra till från rödvinet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hypno-Toad:

vem fan vill betala för 1,2,4 skräp är va det är

Så jävla sant!

Permalänk
Rekordmedlem

Om man nu gillar reklamkanaler men inte fönstertittare så maila strix (tv3) och be att få vara med i nästa omgång av stalkers. misslyckas det så blir ju nästa steg att hänga ut buset i efterlyst om det hänt något konkret brottsligt.
stalkers@strix.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är inte helt hundra på detta och har inte läst hela tråden men måste bara inflika.

Så som jag förstått det är det skillnad på tomt och mark. Mark du äger får vem som helst beträda enligt allemansrätten men att beträda någon annans tomt olovligt kan vara olagligt.

Permalänk
Avstängd

Riktiga svin är vad dom är. Vill inte betala alls för nåt jag inte tittar på, MEN, om det bara finns det alternativet att tvingas betala så hoppas jag det läggs på skattsedeln så idioterna på Radiotjänst blir utan jobb. Så fort det blir klart med att det läggs på skatten så blir det att ringa till dom och grattulera att dom blir arbetslösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Riktiga svin är vad dom är. Vill inte betala alls för nåt jag inte tittar på, MEN, om det bara finns det alternativet att tvingas betala så hoppas jag det läggs på skattsedeln så idioterna på Radiotjänst blir utan jobb. Så fort det blir klart med att det läggs på skatten så blir det att ringa till dom och grattulera att dom blir arbetslösa!

Dom blir väl flyttade till nån avdelning på skatteverket så dom kan fortsätta sin telefonterror etc.
Självklart då för att se så folk betalar sin skatt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

En del tramsinlägg raderade. Denna tråden är inte en diskussion om vad som är vänsterpropaganda eller inte.
Flera personangrepp raderade, varningar utdelade.

Vill också påminna om att det inte är tillåtet att diskutera eller berätta hur man går runt att betala avgiften, då det är olagligt att inte betala.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det är ju knappt någon idag som inte har kabel-tv, Boxer, Canal digital eller whatever. Då betalar man ju redan för sin TV-tjänst, så varför man ska betala ytterligare en gång förstår jag inte.

"Nä men detta är en nationaltjänst. Vi sänder denna kanalen som alla kan se så du ska betala för den!".
Om jag nu får för mig att starta min egen kanal TV-biorrith och skickar den rakt ut fritt till alla. Får jag då påtvinga folk att betala för den?

Permalänk
Rekordmedlem

Radiotjänst följer de lagar som riksdagen stiftar, detsamma gäller många organisationer som får mycket egentligen oförtjänd skit, (som försäkringskassan) se till att riksdagen ändrar lagarna om ni är missnöjda, gå och rösta på de ni anser gör bäst jobb eller engagera er själva politiskt om ni vill påverka sammhället åt det håll ni anser vara bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dozix:

Dom blir väl flyttade till nån avdelning på skatteverket så dom kan fortsätta sin telefonterror etc.
Självklart då för att se så folk betalar sin skatt.

Tror inte det, Europark kommer headhunta dom innan skatteverket hinner säga "bensinskatt".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det var nog den mest desinformativa (egenpåhittat ord?) tråd jag någonsin har läst. Jag brukar vara tolerant men när inlägg efter inlägg sprider absolut osanning och missvisande information börjar OCD knölen klia. Att samma frågeställning dyker upp gång efter gång i tråden gör inte saken bättre.

Man kanske ska överväga att låta någon som faktiskt har kunskap om det aktuella ämnet svara? Värt att tänka på då allt som skrivs på internet brukar, undermedvetet, tas som absolut sanning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Calle566:

Jag tycker att man bör betala detta, för att om det blir krig eller ett problem med satellit-tv så kommer befolkningen endast bli underrättade via Radio. Därför tycker jag att en radio i huset passar bra och att Sverige skall kunna sköta sina radio-master.

Eller har jag fel? Vem vill inte veta om en invasions-styrka helt plötsligt rör sig mot din stad? Så man kan evakuera i tid utan att mista livet? Nae, betala bara era snåla nissar. Ni är värre än Ove Sundberg.

Sry. för Off-topic

Gillar din tanke. Men året är 2012, inte 1930. Med tanke på hur svensk media fungerar (t.ex. http://stenkvist.wordpress.com/2012/07/07/problempartiet-media-sviker-demokratin/), apropå tidigare inlägg om den falska marknadsföring public service i Sverige sysslar med då de kallar sig oberoende och utan politisk färg. Dessutom rapporteras knappt någonting avseende säkerhetspolitik i vårt närområde så väntar jag mig inte mycket ifrån dem i en sådan situation. Skulle det börja gå åt pipan får vi hoppas att vi har iaf. någon politiker som i tillräckligt god tid reser sig och har balls nog att vara ärlig emot folket utan att för den sakens skull skapa panik. Dock är större delen av civilförsvar och även militärt sådant avvecklat, så vi får nog börja slakta örngott för att tillverka vita flaggor.

Just det, tanken med att nämna att det nu är 2012 är att då det verkligen börjar bli mörkt i ett tänkt "skymningsläge" så kan du kasta din radio i havet, den är utstörd genom elektronisk krigföring sedan länge. Innan en tänkt angripare skickar in trupp för att invadera så ser man till att slå ut vår infrastruktur, kommunikation, ekonomi och möjlighet att mobilisera motstånd. Finns otaliga exempel på detta, kan ta Irak-krigen och Georgien som exempel.

http://www.scribd.com/doc/4069508/Om-kriget-kommer-vagledning-for-Sveriges-medborgare-1961
http://www.scribd.com/doc/4069658/Om-kriget-kommer-vad-du-bor-veta-1983

Skrivet av biorrith:

Det är ju knappt någon idag som inte har kabel-tv, Boxer, Canal digital eller whatever. Då betalar man ju redan för sin TV-tjänst, så varför man ska betala ytterligare en gång förstår jag inte.

"Nä men detta är en nationaltjänst. Vi sänder denna kanalen som alla kan se så du ska betala för den!".
Om jag nu får för mig att starta min egen kanal TV-biorrith och skickar den rakt ut fritt till alla. Får jag då påtvinga folk att betala för den?

Nu orkar jag inte söka fram exakt rätt formuleringar för att kunna citera, men vill minnas att SVT/SR bedriver sin verksamhet på uppdrag från regeringen, som också reglerar hur den skall skötas. De har regler och lagar att hålla sig till, även att de ibland gör övertramp.
Att du startar din egen kanal, skickar ut den till alla och kräver betalt är på så sätt inte att jämföra med public service som våra folkvalda politiker (och därigenom vi) beslutat skall finnas. (Tro nu inte att jag argumenterar för public service, ville bara klargöra).

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dozix:

Dom blir väl flyttade till nån avdelning på skatteverket så dom kan fortsätta sin telefonterror etc.
Självklart då för att se så folk betalar sin skatt.

Det går ju inte att slippa undan när det ligger förtryckt på deklarationen.

Permalänk
Skrivet av Last:

De får fan inte bete sig hur som helst, har själv fått påhälsning av en otrevlig snubbe som slet upp min dörr fast jag höll emot.
Kan nämna att min sambo betalar tv-avgiften, men han vägrade tro på att vi betalade. Har sedan 3 år fått telefonsamtal om tv-avgiften ca två gånger om året fram tills förra veckan, då fick jag nog! Nu tror jag inte de ringer igen

Har ni kommit ihåg att sätta dig som medlicenshavare? De jagade min sambo tills vi gjorde det på min licens..

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

"Man kan begå hemfridsbrott genom att beträda en annans trädgård. Denna behöver inte vara t ex med en häck, utan det räcker att det framgår att trädgården tillhör huset. Beträffande vistelse i naturen, där ju i och för sig marken kan vara privatägd, gäller i vårt land allemansrätten. Om någon försöker tränga sig in i ens bostad eller trädgård har man rätt att använda våld för att förhindra detta. Rätten att använda våld kallas för nödvärn. Men denna rätt innebär också att man inte får använda mer våld än nöden kräver. Om någon redan trängt sig in i ens bostad får man använda nödvändigt våld för att avlägsna personen. Gäller intrånget ens trädgård får man inte använda våld för att få bort personen. Man är då tvungen att ringa polisen, som får avlägsna personen."

Andersson, Ekström, Palmgren, Sundin: Juridiska problem, 2012; Exaktaprinting AB, Malmö

Inte världens bästa text men det är en liten förtydling kring vad som gäller angående hemfridsbrott.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Alla ni som lipar över att de är "gamar" etc. borde tänka över både en och två gånger. Public service TV är bra, oavsett om ni inte gillar "programutbudet" så gör dem en stor samhällstjänst. Eller vill ni att vi skall få samma mediaklimat som det är nere i Italien där en person (Berlusconi) i princip äger ALLA TV kanaler, och ingen kritisk granskning sker utav politiken.
Uppdrag granskning, P3 dokumentär osv. har gjort MÅNGA viktiga och bra dokumentärer som har uppdagat många skandaler, både företag och politiska.
Anser ni inte att "staten" ej ska syssla med sådant där, flytta till något mer högervridet land, men de flesta länderna har public service just pga. denna anledningen.

Följ lagen och betala den jävla avgiften, personligen tycker jag den borde inbakas i skatten så det inte blir så mycket grinande.

Otroligt smart! Synd att merparten inte förstår vitsen med public service riktigt. En idé kan ju vara att baka in det i skatten på något vis som du säger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Bara SVT som producerar bra TV i Sverige..

True!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Newklear:

Icke 4:an, endast SVT's "kanalutbud"...

Du betalar för UR och SR också ...

Permalänk
Skrivet av Killer7:

Otroligt smart! Synd att merparten inte förstår vitsen med public service riktigt. En idé kan ju vara att baka in det i skatten på något vis som du säger

Skickades från m.sweclockers.com

Eller koda kanalerna och låta folk som använder dom betala och dom som inte har någon nytta av dom slippa.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

*Tråd rensad*
då det är olagligt att inte betala.

Ja, förutsatt att man har en tv-mottagare!

Jag gillar för övrigt radiotjänst sida där de skriver;
"Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift."

Det är som att säga;
Äger du inget fordon? Du ska ändå betala fordonsskatt och vägtrafikregisteravgift."

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

enligt allemansrätten får man beträda annans mark om man inte åsamkar skada, right? antar att dom inte högg ner ett träd eller tippade en mur för att komma in? kan dock hålla med om att det kan vara lite skrämmande med folk som smyger omkring runt huset.

Inte helt rätt.
Dett är från naturvårdsverkets egna pdf om allemansrätten:

Citat:

För att alla ska kunna njuta av naturen och för att vi inte ska skada djur och natur behöver vi tänka på några saker:
• Du får inte passera över tomter, trädgår¤dar, planteringar eller odlad mark, till exempel åkrar.

Så nej, de kan inte åberopa den, och det är snudd på hemfridsbrott att bete sig som du gjorde.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maverickgoose:

Ja, förutsatt att man har en tv-mottagare!

Har man ingen TV-mottagare är det ju inget problem. Då kan man snällt visa kontrollanterna det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Har man ingen TV-mottagare är det ju inget problem. Då kan man snällt visa kontrollanterna det.

Jag har ingen skyldighet att snällt visa kontrollanterna vad jag har eller inte har i mitt hem.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, är inte heller speciellt bra på det här.
Men ifall man orienterar så får man inte beträda någons mark tex(enligt våran ledare vi hade när jag orienterade)

Tex så får man inte gå igenom hål/hoppa över staket osv, så dom borde ju inte få göra som dom gjorde, men sen så kan dom ju bara säga att dom bara knackade på eller nått

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Ja, förutsatt att man har en tv-mottagare!

Jag gillar för övrigt radiotjänst sida där de skriver;
"Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift."

Det är som att säga;
Äger du inget fordon? Du ska ändå betala fordonsskatt och vägtrafikregisteravgift."

Snarare som att säga , äger du en bil men inte har några vägar att köra den på så får du fortfarande betala skatt för den.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Snarare som att säga , äger du en bil men inte har några vägar att köra den på så får du fortfarande betala skatt för den.

Men har man dålig mottagning så kan det jämföras med att inte ha någonting alls (därav min liknelse).
Fast din lät faktiskt bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Har man ingen TV-mottagare är det ju inget problem. Då kan man snällt visa kontrollanterna det.

Hur ska man visa det? Dom får inte gå in...

Permalänk
Medlem

Om dom inte legitimerade sig vid konfrontationen så kanske det är en bra idé att hålla koll på huset ett tag framöver... If you catch my drift (hej tavelmålare osv).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux