Hjälp. Min idle temp är skrämmande hög. i7 2700K

Permalänk
Medlem

Hjälp. Min idle temp är skrämmande hög. i7 2700K

Hej alla sweclockers!
Jag har en idle temp på 94grader och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Har plockat ur cpu kylaren flera gånger och blåst rent och även bytt kylpasta varje gång
men tempen förändras inte alls :/

Jag har en i7 2700K med cpu kylaren som medföljer från start.
Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3

Har aldrig klockat processorn och datorn har fungerat som den ska i 6månader.
Vad kan detto bero på ?

Hjälp och tips uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Har den alltid varit så varm? Isåfall kan det vara något med CPU kylaren. Annars har jag ärligt talat ingen aning.
Snurrar den?

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Kanske kan vara fel på sensorn som avläser temperaturen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den snurrar och ligger på ungefär 1050RPM .
Vid mailkontakt med inet så tyckte supporten att fläktarna borde vara betydligt mycket högre än 1050RPM men jag kan inte styra det på något sätt i bios.
Tempen har tidigare legat på ungefär 60grader i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Kanske kan vara fel på sensorn som avläser temperaturen?

Skickades från m.sweclockers.com

tror på detta. även om kylaren skulle sitta på utan att fläkten skulle snurra så skulle tillräckligt värme avledas för att den skulle ligga under 94°C.

EDIT: Det kan inte vara så att TS har den inställ på Farenheit grader? för det skulle ju göra 94° helt okej x)

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

tror på detta. även om kylaren skulle sitta på utan att fläkten skulle snurra så skulle tillräckligt värme avledas för att den skulle ligga under 94°C.

EDIT: Det kan inte vara så att TS har den inställ på Farenheit grader? för det skulle ju göra 94° helt okej x)

Var sitter själva sensorn ? Är novis på cpu/kylning.
Fahrenheit ligger på runt 190

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khallan:

Var sitter själva sensorn ? Är novis på cpu/kylning.
Fahrenheit ligger på runt 190

den sitter i processorn. men ligger tempen på 94°C hela tiden eller pendlar den mellan typ 90-100°C?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

den sitter i processorn. men ligger tempen på 94°C hela tiden eller pendlar den mellan typ 90-100°C?

Pendlar mellan 91-97 hela tiden.
Edit: i bios ligger cpu tempen på 45-48 grader.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket program används för att mäta temperaturerna?
Vanligaste felet med detta symptom är att speedfan används som mätprogram vilket ofta visar upp åt väggarna galna temperaturvärden. De stämmer alltså ofta inte alls.

Coretemp eller HWmonitor är bättre program för ändamålet.

Näst vanligaste felkällan är felmonterad processorkylare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Khallan:

Pendlar mellan 91-97 hela tiden.
Edit: i bios ligger cpu tempen på 45-48 grader.

EDIT: Såg att han över mig hade skrivit samma fråga. Om det är så att du använder dig utav Speedfan så rekommenderar jag att du använder dig av typ CPUid HWmonitor eller något istället.

Hade en liknande episod där min CPU gick upp i fasliga temperaturer med Speedfan. Fick tips här på forumet att byta program.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Khallan:

Pendlar mellan 91-97 hela tiden.
Edit: i bios ligger cpu tempen på 45-48 grader.

Det låter ju bättre. Vad använder du för program för att se 90+ grader?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det låter ju bättre. Vad använder du för program för att se 90+ grader?

Skrivet av Söderbäck:

Vilket program används för att mäta temperaturerna?
Vanligaste felet med detta symptom är att speedfan används som mätprogram vilket ofta visar upp åt väggarna galna temperaturvärden. De stämmer alltså ofta inte alls.

Coretemp eller HWmonitor är bättre program för ändamålet.

Näst vanligaste felkällan är felmonterad processorkylare.

Jag använder HWmonitor, har även testat med asus programvara och den visade samma temp.
Alltså runt 91-97 grader.
Jag kan inte komma på hur jag ska montera processorkylaren på något annat sätt.
Den är stadigt monterad och sitter stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khallan:

Jag använder HWmonitor, har även testat med asus programvara och den visade samma temp.
Alltså runt 91-97 grader.
Jag kan inte komma på hur jag ska montera processorkylaren på något annat sätt.
Den är stadigt monterad och sitter stabilt.

Mycket underligt... måste vara felvisningar i mätprogrammet

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Khallan:

Jag använder HWmonitor, har även testat med asus programvara och den visade samma temp.
Alltså runt 91-97 grader.
Jag kan inte komma på hur jag ska montera processorkylaren på något annat sätt.
Den är stadigt monterad och sitter stabilt.

Det kan finnas olika tempsensorer på CPUn, jag använder tex AIDA64:
https://www.dropbox.com/s/cmccaq2phrfd5ih/aida64%20test.JPG

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

När jag stänger av burken och känner på kylaren och även när den monteras bort så är den sval, det känns inte som att det precis vart 97c.
Men datorn beteer sig lite underligt och om jag förstått det rätt så throttlar cpun vid såna temperaturer och då kan tydligen datorn kännas lite slö?

Permalänk
Skrivet av Khallan:

När jag stänger av burken och känner på kylaren och även när den monteras bort så är den sval, det känns inte som att det precis vart 97c.
Men datorn beteer sig lite underligt och om jag förstått det rätt så throttlar cpun vid såna temperaturer och då kan tydligen datorn kännas lite slö?

Om den blir riktigt varm så beter den sig konstigt och slött. Det är inte något så enkelt som att när du sätter fast kylaren så kommer den inte riktigt åt ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huskeyninja:

Om den blir riktigt varm så beter den sig konstigt och slött. Det är inte något så enkelt som att när du sätter fast kylaren så kommer den inte riktigt åt ordentligt?

Jag tror att den sitter som den ska.
Alla 4 pluggar sitter stenhårt runt kylaren och det ser ut som det ska när jag tittar ordentligt.
Jag vet inte om det finns något bättre sätt att kolla detta.
Har monterat om kylfläkten 5 gånger nu med samma resultat varje gång.

Bios: 40c
Windows: 93c idle.
Geforce gtx 560 ti: 41c

Det är den aktuella rapporten från HWmonitor

Permalänk

När mitt grafikkort gick på 80c så var det rätt varmtt där luften åkte ut på baksidan. 97C borde ju nästan kunna koka vatten. Så varmt borde det vara vid processorn.
Undrar om du vågar att köra prime95

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khallan:

Jag tror att den sitter som den ska.
Alla 4 pluggar sitter stenhårt runt kylaren och det ser ut som det ska när jag tittar ordentligt.
Jag vet inte om det finns något bättre sätt att kolla detta.
Har monterat om kylfläkten 5 gånger nu med samma resultat varje gång.

Bios: 40c
Windows: 93c idle.
Geforce gtx 560 ti: 41c

Det är den aktuella rapporten från HWmonitor

Hoppas du byter kylpasta varje gång också;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hoppas du byter kylpasta varje gång också;)

Ja det gör jag

Permalänk
Medlem

Någon som har lite tips?

Permalänk
Medlem

Är det original Intel kylare du har? Och är du säker du monterat kylaren rätt?

Intel-kylare kan va lite virriga att montera för vissa. För man måste skruva push-pinsen rätt innan man trycker i det.
Man ser pilar markerat på pinsen. Dom dom ska vara skruvade i motsatt håll när man trycker i den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khallan:

Någon som har lite tips?

Har du provat att byta ut kylaren till en annan? Om du har någon på lager sen ett tidigare bygge kanske. Annars finns det billiga alternativ att köpa. Behöver ju inte vara någon värsting för 800-1000 SEK. Många brukar ju trots allt föredra att inte använda Intels medföljande kylare.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Skrivet av Khallan:

Någon som har lite tips?

Kan det vara så att du har Intels standardkylare? Jag hade den tidigare och den började plötsligt lossna av sig själv osv så jag gjorde mig av med skräpet.

Köpte något liknande den här http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo Inte den bästa får man ju anta men den gör sitt jobb även om den är billig och ganska stor.

EDIT: Nu när jag tittar mer noga och inte bara på första bilden så ser jag att det var inte ens nästan den jag köpte. Men det jag vill ha sagt är i alla fall att en ny är inte så dyrt om man inte vill ha vattenkylning eller något sånt.

Permalänk
Sötast

Enklaste sättet att kolla om mätningarna stämmer är helt enkelt att sätta handen på kylflänsen under drift.

Är den 90C på riktigt och du ens nuddar din kylare så bränner du dig omedelbart, vilket mest troligt inte är fallet med tanke på vad du sa innan.

Eftersom du har monterat den flera gånger och även bytt pasta och sett att den har blivit utsmetad vid montering så har du även bevis på kontakt mellan kylare och processor.

Jag sätter två mackor och ett glas vatten på att det är mätfel.

Permalänk
Medlem

Sa for att klargora;

Det ar en Intel originalkylare som anvands, och processorn ar inte overklockad?
Det finns inget damm och flakten snurrar, samt att den sitter bra monterad utan plast eller annat mellan processorn och kylarflansen?

Ladda hem 3dmark11 och kor en runda, om din dator ar sa pass varm som vissa program visar sa kommer den att stanga av sig/du kommer fa helt vardelos score. Innan vi VET att den faktiskt gar sa varm ( dvs inget lasfel av temperaturen ) sa kan vi nog inte ga vidare. Det kan inte skada processorn da den kommer stanga av sig vid kritisk temperatur.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Är det original Intel kylare du har? Och är du säker du monterat kylaren rätt?

Intel-kylare kan va lite virriga att montera för vissa. För man måste skruva push-pinsen rätt innan man trycker i det.
Man ser pilar markerat på pinsen. Dom dom ska vara skruvade i motsatt håll när man trycker i den.

Jag har vridit pilarna så de pekar bort ifrån kylaren innan jag monterat, och då klickat i alla 4.
Det jag inte listat ut ännu är om jag ska vrida dessa 4 tillbaka in mot själva kylaren efter att dom klickat fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Sa for att klargora;

Det ar en Intel originalkylare som anvands, och processorn ar inte overklockad?
Det finns inget damm och flakten snurrar, samt att den sitter bra monterad utan plast eller annat mellan processorn och kylarflansen?

Ladda hem 3dmark11 och kor en runda, om din dator ar sa pass varm som vissa program visar sa kommer den att stanga av sig/du kommer fa helt vardelos score. Innan vi VET att den faktiskt gar sa varm ( dvs inget lasfel av temperaturen ) sa kan vi nog inte ga vidare. Det kan inte skada processorn da den kommer stanga av sig vid kritisk temperatur.

Ja det är intels originalkylare jag har just nu, processorn är inte överklockad.
Kylaren är rengjord och jag kan inte se smuts någonstans. Fläkten snurrar 1050-1100 RPM

Jag testar att köra 3Dmark11 och skriver här vad jag får resultat alldeles straxt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huskeyninja:

Kan det vara så att du har Intels standardkylare? Jag hade den tidigare och den började plötsligt lossna av sig själv osv så jag gjorde mig av med skräpet.

Köpte något liknande den här http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo Inte den bästa får man ju anta men den gör sitt jobb även om den är billig och ganska stor.

EDIT: Nu när jag tittar mer noga och inte bara på första bilden så ser jag att det var inte ens nästan den jag köpte. Men det jag vill ha sagt är i alla fall att en ny är inte så dyrt om man inte vill ha vattenkylning eller något sånt.

Jag har under några dagar funderat på den här bjässen, va tror du om den?

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Permalänk
Skrivet av Khallan:

Jag har under några dagar funderat på den här bjässen, va tror du om den?

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Den är ju stor som ett chassi, men om du tror att du får plats med den utan problem så går det säkert fint!