Orico HDD Power Switch klipper strömmen till hårddiskarna

Permalänk
Melding Plague

Orico HDD Power Switch klipper strömmen till hårddiskarna

Trött på vinande skivor och surrande läsarmar? Kinesiska Orico släpper en udda pryl som kommer till undsättning för den med (för) många hårddiskar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant pryl om man vill kunna bygga tysta datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kanske blir ett köp av denna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

innovation!

Permalänk
Medlem

Denna kommer jag att köpa till min filserver, kan jag säga.

En fråga, bara en tanke som slog mig: vi antar att jag har en lagringsdisk som sitter i datorn. Jag kör säker borttagning av maskinvara på den. Finns det något sätt för mig att få disken synlig/monterad (dvs. komma åt den) igen utan att starta om datorn?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Jag har haft viss framgång med den här utilityn: http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm

Permalänk
Medlem

fy fan för starkt lysande leds...
400kr för en on/off knapp till hårddiskar?? ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Denna kommer jag att köpa till min filserver, kan jag säga.

En fråga, bara en tanke som slog mig: vi antar att jag har en lagringsdisk som sitter i datorn. Jag kör säker borttagning av maskinvara på den. Finns det något sätt för mig att få disken synlig/monterad (dvs. komma åt den) igen utan att starta om datorn?

Bara starta den igen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Jag som tycker det är jobbigt när hårddiskarna lägger sig i viloläge och får vänta på att dem ska snurra igång. Händer mig 20 gånger minst dagligen. Men det får man väl skylla sig själv när man köper green stuff.

Permalänk
Medlem

Om ljudnivån är så viktig är väl Greendiskar med strömsparning ett alternativ? Jobbig starttid men känns väldigt mycket mindre omständigt än att hålla på med "säker borttagning" varje gång..

Edit:

Skrivet av Stefan.Jarl:

Jag som tycker det är jobbigt när hårddiskarna lägger sig i viloläge och får vänta på att dem ska snurra igång. Händer mig 20 gånger minst dagligen. Men det får man väl skylla sig själv när man köper green stuff.

Så ditt inlägg när jag skickat mitt, vi säger emot varandra litegrann bara :>

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Precis en sådan här fast för fläktar har jag väntat på.
Jag vill kunna stänga av vissa fläktar helt och hållet i chassit, inte bara dra ner hastigheten via kontroller.
Tänk en sådan fläktlösning i ett Corsair Obsidian 550d. Sidolucka på och fläktar avslagna vid surf och film, sedan är det bara att lossa magnetluckan och sätta på fläktarna, game on!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Om man vill minska ljudnivån är det väll enklare att spinna ner diskarna i mjukvara? Då spinner de också upp automatiskt när man vill läsa från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Precis en sådan här fast för fläktar har jag väntat på.
Jag vill kunna stänga av vissa fläktar helt och hållet i chassit, inte bara dra ner hastigheten via kontroller.
Tänk en sådan fläktlösning i ett Corsair Obsidian 550d. Sidolucka på och fläktar avslagna vid surf och film, sedan är det bara att lossa magnetluckan och sätta på fläktarna, game on!

Den går ju utan problem att "modda" för att fungera på fläktar:) *
Använd bara svart/röd till fläktarna.

*reserverar mig för att ha åt helvete fel

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Precis en sådan här fast för fläktar har jag väntat på.
Jag vill kunna stänga av vissa fläktar helt och hållet i chassit, inte bara dra ner hastigheten via kontroller.
Tänk en sådan fläktlösning i ett Corsair Obsidian 550d. Sidolucka på och fläktar avslagna vid surf och film, sedan är det bara att lossa magnetluckan och sätta på fläktarna, game on!

Det är ju bara att ha en fläktkontroller som går ner till tillräckligt låg spänning. Ser många kommentarer på fläktkontroller att "fläktarna startar inte på lägsta spänningen".
Så ett litet motstånd på fläkten så går det nog. Du kommer ju inte kunna få full blås då dock.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Men. Det är ju bara att ställa in så att Windows stänger av diskarna efter X antal minuter i PowerOptions?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

I linux finns ett kommando för att sätta hårddisken i standbyläge:

hdparm -y $DISK

där $DISK är den aktuellla hårddisken man vill varva ner. Finns inget motsvarande i Windows?

Det verkar så krångligt att trycka på knappar och välja "säker borttagning" etc. Alldeles för "manuellt" för min smak.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar också använda 'hdparm' i Linux för att sätta hårddisken i viloläge så blir datorn tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Precis en sådan här fast för fläktar har jag väntat på.
Jag vill kunna stänga av vissa fläktar helt och hållet i chassit, inte bara dra ner hastigheten via kontroller.
Tänk en sådan fläktlösning i ett Corsair Obsidian 550d. Sidolucka på och fläktar avslagna vid surf och film, sedan är det bara att lossa magnetluckan och sätta på fläktarna, game on!

Med ett asus-moderkort som stödjer FanXpert2 och PWM-fläktar får du den funktionen. Använder det själv.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Två alternativ som funkar bättre för mig:

1. Antingen ha en rejält ljudisolerad låda.
2. Sätt burken med många hårddiskar i ett biutrymme av nåt slag och dra dit Ethernet
Stabilt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men de är bara avstängda då så länge man inte försöker komma åt dem.

Räcker med att föra muspekaren över disken i filhanteraren ibland för att den ska snurra igång.

Är inte det hela meningen?

OM man nu vill komma åt disken så är det ganska positivt att den faktiskt startar

Permalänk
Medlem

Visst fungerar det lika bra att stänga av diskarna med operativsystemets strömsparfunktioner, men de spinner upp i tid och otid, vilket denna pryl garanterat förhindrar.
Däremot borde det inte vara något större hinder att ha mjukvara som deaktiverar disken i enhetshanteraren. Då bör inte windows kunna spinna upp disken titt som tätt bara för att kolla att den finns kvar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

400kr i Kina och gratis med mjukvara.. Hm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffinManxD:

400kr i Kina.. Men hur mycket minne är det i den, och hur snabb är disken? Om den kommer till Sverige blir det nog några hundralappar till. Men intressant projekt!

Hehe. Den har inget minne* och hastigheten på disken beror på vad du köpt för disk.
Den här produkten är bara en power switch. Kommer inte med lagringsutrymme utan det får man stå för själv.

*Man kan väl visserligen räkna en power switch som ett minne. 6 bit data kan den spara ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Den har inget minne* och hastigheten på disken beror på vad du köpt för disk.
Den här produkten är bara en power switch. Kommer inte med lagringsutrymme utan det får man stå för själv.

*Man kan väl visserligen räkna en power switch som ett minne. 6 bit data kan den spara ;).

Så du lagrar med disken som en bit? disk finns 1 disk saknas 0, många diskar blir det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Stefan.Jarl:

Jag som tycker det är jobbigt när hårddiskarna lägger sig i viloläge och får vänta på att dem ska snurra igång. Händer mig 20 gånger minst dagligen. Men det får man väl skylla sig själv när man köper green stuff.

Tänkte bara säga att det finns ett alternativ i windows som stänger av detta, jag hade samma problem

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så du lagrar med disken som en bit? disk finns 1 disk saknas 0, många diskar blir det

Han menar att enheten lagrar 6 bitar, alltså om disk 1-6 är 0 (av) eller 1 (på).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Trodde det inte var sant när jag läste nyheten, årtiondets meningslösaste pryl.
Vem skulle vilja betala för något som alla redan har mjukvarumässigt? och dessutom krångla med knappar och skit.

Permalänk
Inaktiv

Fan. Jag brukar använda mina diskar. Kanske börjar bli för gammal för det hela. Använder diskar, gillar att ha större skärm än 10", änn värre flera skärmar, multitaskar. Fy fan. Helt omodern.

OT: Måste varenda pryl ha superstarka blå dioder? Svagt lysande röda är mer än nog för att man ska märka vilken disk är på.

Permalänk

Jobbigt om man råkat trycka på fel knapp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Måste varenda pryl ha superstarka blå dioder? Svagt lysande röda är mer än nog för att man ska märka vilken disk är på.

Eltejp, silvertejp eller svart tusch, beroende på ljusstyrka, används flitigt hos mig för att kompensera.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.