Permalänk
Medlem

Hjälp! har jag lyckats förstöra datorn?

Hej! Detta blir min första tråd, så gå inte på för hårt om det är fel kategori!

Igår kväll tänkte jag lira lite på datorn, trycker igång den och den startar upp en sekund sedan startar om sig. Den gör såhär några gånger och jag känner paniken komma krypandes. jag stänger av datorn manuellt och får se att headsettet ligger på högra ctrl (där omkring) och tänker "aja det var la bara det!"
Det tar en stund för min skärm att komma igång (använder en TV)

När Skärmen väl kommer igång så står det "Overclocking failed" och jag kan trycka F1 för komma in i bios och F2 för "load default settings". går in i bios och kollar, har inte super koll på allt med bios men det ser lugnt ut. exitar och startar om.

Datorn startar och allt verkar fungera som det ska, startar sedan upp Planetside 2 och upptäcker att det "laggar" ganska bra, tänkte att det kanske var för de haft problem med servrarna under kvällen och bestämmer mig för hoppa in och lira StarCraft 2. Här upptäcker jag att när det blir en del units på skärmen droppar min FPS till typ 1! det har aldrig hänt tidigare!

Jag googlade lite och folk säger att det kan vara CPU som e skadad, men också GPU? (nätagget va?) Vet att när jag byggde datorn datorn så klagade den på "Power supply surges detected. During previous power on ASUS anti-surge were triggerd to protect system from unstable power supply unit" så jag clearade CMOS genom att ta bort "locket" från ett par piggar i datorn och det funkade fint.

Har jag lyckats sabba datorn nu och stressat sönder CPU/GPU/GFX?

I datorn har jag:
Modekort: ASUS M5A78L
CPU: AMD Phenom II Black Edition
GFX: Geforce GTX 260
RAM: Crosair 8gb
GPU: Tagan U33II Series 680W

mvh
Lotias

Permalänk
Medlem

GPU = Grafikkortet, PSU = Nätagget. Låter som det blivit nåt kaos med grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Många av Tagan's nätaggregat var av usel kvalitet med begränsad livslängd. Prova ett annat innan du fortsätter.

Tyvärr kan sämre nätagg skada övriga komponenter över tid, så det kan ha uppstått fler fel.

Edit: Med tanke på problemen från början, bör du nog gå igenom allt och se så att du använder rätt antal moderkortsdistanser och att alla kablar sitter som de ska.

GTX2** gick duktigt varma och en hel del har dött, så undersök att fläkten/kylflänsen är dammfri. Tyvärr är ofta skadan redan skedd om det gått för varmt under lång tid. Kolla också CPU-fläns/fläkt på samma sätt.

Edit2: Just U33II tillhör de någorlunda välbyggda (OEM Etasis) men tyvärr Capxon på sekundären. Har agget gått varmt kan dessa mycket väl vara på gång och ge instabil strömförsörjning. Det verkar också vara multirail med enbart 18A/rail, så testa att koppla om mellan railsen, gärna med 260 försörjt via 2 olika rails. Åldern kan ha minskat tillgänglig effekt/rail och därför krånglar det nu. Att du hade power surge-problem från början kan tyda på snedbelastning redan då.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Försök att kontrollera temperaturerna och se om något blir för varmt.

AIDA64, HWMonitor är några tips på program för att kolla temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Försök att kontrollera temperaturerna och se om något blir för varmt.

AIDA64, HWMonitor är några tips på program för att kolla temp.

Vad är "för varmt" på typ grafikkort och CPU?

Permalänk
Medlem

Kan du spela in en film med mobilen eller liknande ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotias:

Vad är "för varmt" på typ grafikkort och CPU?

Grafikkort brukar liggar runt 70 - 80 C vid belastning men tål över 100 C. CPU/Processorn skall max ligga runt 60-70 grader under load, helst lägre. CPU-er brukar balla ur vid 90 - 100 grader. Har du dessa temperaturer så ska ingenting ha skadats p.g.a. för höga temperaturer. Moderna komponenter brukar inte kunna gå sönder p.g.a. för höga temps överhuvudtaget eftersom det finns inbyggda säkerhetsbarriärer. Mitt grafikkort slog t.ex. av sig häromdagen. Visade sig att jag glömt koppla in insugsfläktarna så det blev "lite" varmt" i lådan.

Edit: Ph II har en rekommenderad max.temp. på 62 grader. Då kan man köra den 24/7.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Lotias:

Vad är "för varmt" på typ grafikkort och CPU?

När min Intel Core 2 Duo E8400 3.0Ghz gick upp till 62C eller 64C så hängde StarCraft II sig. Så 64C är för varmt.
Moderna grafikkort ska kunna köras i 90C utan problem och har 105C som maxgräns. Måste varit Zcenix som sa det om nåns 460 va ja minns. Ditt är nån generation äldre men ska väl i alla fall tåla minst 70C utan problem. Sen beror det ju på om värmen åker ut ur datorn eller virvlar runt i chassit.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

okej! ska ta och kolla in det! inte hunnit starta upp datorn idag, men hoppas verkligen inte nått har gått sönder!
kom på att jag testade att starta den en gång till igår kväll bara för se om nått hände, då startade den utan overclocking. DOCK så visades INTE den första skärmen när det brukar stå för modekortet och "tryck bla bla för gå in i bios"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: Med tanke på problemen från början, bör du nog gå igenom allt och se så att du använder rätt antal moderkortsdistanser och att alla kablar sitter som de ska.

GTX2** gick duktigt varma och en hel del har dött, så undersök att fläkten/kylflänsen är dammfri. Tyvärr är ofta skadan redan skedd om det gått för varmt under lång tid. Kolla också CPU-fläns/fläkt på samma sätt.

Edit2: Just U33II tillhör de någorlunda välbyggda (OEM Etasis) men tyvärr Capxon på sekundären. Har agget gått varmt kan dessa mycket väl vara på gång och ge instabil strömförsörjning. Det verkar också vara multirail med enbart 18A/rail, så testa att koppla om mellan railsen, gärna med 260 försörjt via 2 olika rails. Åldern kan ha minskat tillgänglig effekt/rail och därför krånglar det nu. Att du hade power surge-problem från början kan tyda på snedbelastning redan då.

Fattade inte mycket utav Edit 2 där om jag ska vara ärlig xD men ska kolla på om det är dammigt osv! dock sitter jag med ett inwin chassi med riktigt bra ventilation, det blir liksom kallt i mitt rum utav den! sidan är en fett stor fläckt samt att den har bak, i taket och en på HDDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotias:

Fattade inte mycket utav Edit 2 där om jag ska vara ärlig xD men ska kolla på om det är dammigt osv! dock sitter jag med ett inwin chassi med riktigt bra ventilation, det blir liksom kallt i mitt rum utav den! sidan är en fett stor fläckt samt att den har bak, i taket och en på HDDs

Tyvärr kan en dator inte kyla ett rum, än...

Det han menade med "rails" är att nätaggets kablar inte alla försörjs från samma "strömlina", utan nätagget är uppdelat med ett antal linor som vardera har en begränsning på hur mycket ström den kan leverera. Det är därför bra att ha koll på vilka kablar som går på vilka linor. Detta brukar stå på sidan av nätagget. Det är vanligare idag att det internt bara finns en uppdimensionerad rail, som t.ex. tål 64 A. Jämfört med t.ex. 4 st som pallar med 16 A eller mer.

Du kanske inte blir klokare av det ovan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotias:

Fattade inte mycket utav Edit 2 där om jag ska vara ärlig xD men ska kolla på om det är dammigt osv! dock sitter jag med ett inwin chassi med riktigt bra ventilation, det blir liksom kallt i mitt rum utav den! sidan är en fett stor fläckt samt att den har bak, i taket och en på HDDs

Din dator kan inte vara kallare än luften i rummet och fläktar gör inte luften kallare! alltså kan din dator defenitivt inte kyla rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

När min Intel Core 2 Duo E8400 3.0Ghz gick upp till 62C eller 64C så hängde StarCraft II sig. Så 64C är för varmt.
Moderna grafikkort ska kunna köras i 90C utan problem och har 105C som maxgräns. Måste varit Zcenix som sa det om nåns 460 va ja minns. Ditt är nån generation äldre men ska väl i alla fall tåla minst 70C utan problem. Sen beror det ju på om värmen åker ut ur datorn eller virvlar runt i chassit.

detta är en phenom ifrån amd dock den klockar ner sig vid ca 61c men än så så stänger datorn av sig mot 90 - 100 grader

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du klockat burken hela tiden? Eller har det där felmeddelandet om overclocking failed dykt upp nyligen?
Du kanske råkat aktivera nån extra fet överklock som inte burken pallar? Jag skulle gå in i BIOS igen och dubbelkolla alla inställningar. Prova inaktivera all klockning (om du nu hade nån) och prova kör igen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du klockat burken hela tiden? Eller har det där felmeddelandet om overclocking failed dykt upp nyligen?
Du kanske råkat aktivera nån extra fet överklock som inte burken pallar? Jag skulle gå in i BIOS igen och dubbelkolla alla inställningar. Prova inaktivera all klockning (om du nu hade nån) och prova kör igen.

Nej jag har ALDRIG klockat burken innan utan det dök upp igår bara, kommer med en update med screenshots strax! såg nu i uppstarten att det inte var någon "bild" på modekort och "tryck bla bla för komma in i bios" utan det var bara svart och en vit markör blinkade lite sedan hoppa ner några rader så kom "windows startar"

Permalänk
Medlem

Formodligen blev din dator overhettad och throttlade, darav prestandaforlusten i Planetside 2/SC2. Nar du sedan startar om datorn sa har den nollstallt BIOS for att ingenting ska ga sonder.

Har du mycket damm i datorn? Vad har du for temperaturer pa dina komponenter?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Formodligen blev din dator overhettad och throttlade, darav prestandaforlusten i Planetside 2/SC2. Nar du sedan startar om datorn sa har den nollstallt BIOS for att ingenting ska ga sonder.

Har du mycket damm i datorn? Vad har du for temperaturer pa dina komponenter?

tog bild precis när jag startat upp och efter några rundor SC2 nu!

före

efter

som ni ser skiljer det inte jätte mycket! ligger också på stadiga 51fps på full uplösning i SC2!

Nu blir jag fundersam! Ser ju inte boot menyn för komma in i bios när jag startar datorn längre?

Öppnade upp datorn och är inte jätte dammigt även fast det är lite!

Permalänk
Skrivet av heatm:

Tyvärr kan en dator inte kyla ett rum, än...

Det han menade med "rails" är att nätaggets kablar inte alla försörjs från samma "strömlina", utan nätagget är uppdelat med ett antal linor som vardera har en begränsning på hur mycket ström den kan leverera. Det är därför bra att ha koll på vilka kablar som går på vilka linor. Detta brukar stå på sidan av nätagget. Det är vanligare idag att det internt bara finns en uppdimensionerad rail, som t.ex. tål 64 A. Jämfört med t.ex. 4 st som pallar med 16 A eller mer.

Du kanske inte blir klokare av det ovan.

Jodå, det går En kompis gjorde hål i väggen och drog rör till datorns insug. Han hade minusgrader i datorn på vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lotias:

tog bild precis när jag startat upp och efter några rundor SC2 nu!

före
http://i45.tinypic.com/2u9muk1.png

efter
http://i45.tinypic.com/n3qmug.png

som ni ser skiljer det inte jätte mycket! ligger också på stadiga 51fps på full uplösning i SC2!

Nu blir jag fundersam! Ser ju inte boot menyn för komma in i bios när jag startar datorn längre?

Öppnade upp datorn och är inte jätte dammigt även fast det är lite!

Man kan ju undra hur bra Everest stämmer, med mätvärden osv, på den nedersta får CPU 1.6V vilket är lite högt!
Någon fläkt varvade enligt Everest i över 9000RPM på första bilden, verkar ju vara en helikopter du byggt datorn i!
Sen tycker jag det är lite tråkigt att du inte får någon core-temp.

Testa HW-Monitor eller Coretemp, det kan ju vara så att everest inte är kompis med din hårdvara.

Sist men inte minst ta Multimans inlägg på allvar och överväg att skaffa ett nytt nätagg! Du verkar ju dragits med lastproblem eller ojämna värden sen du byggde datorn.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut inuti min dator! när den är avstängd, men alla fläktar snurrar när den e på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Formodligen blev din dator overhettad och throttlade, darav prestandaforlusten i Planetside 2/SC2. Nar du sedan startar om datorn sa har den nollstallt BIOS for att ingenting ska ga sonder.

Jag tror fortfarande på att om headsetet låg på tangentbordet vid uppstart så kan den väl möjligen aktiverat något i BIOS som den inte borde, som tex automatiskt överklockning. (eller nollställning av bios eller liknande)
Jag kan inte haja varför den skulle klaga på "overklocking failed" annars alldeles plötsligt om den aldrig varit klockad.

Börja med BIOS är fortfarande mitt råd. Se till att inte någon överklock är aktiverad. Kolla att spänningsmatningen (volt) är vettigt satt, kolla att RAM-timings stämmer.

Ser ju inte ut att vara ett dammproblem iallafall. Ventilationen är väl kanske inte 100 med alla kablar överallt, men torde inte vara ett allvarligt problem. (Det sitter väl ventilationshål under nätagget?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Man kan ju undra hur bra Everest stämmer, med mätvärden osv, på den nedersta får CPU 1.6V vilket är lite högt!
Någon fläkt varvade enligt Everest i över 9000RPM på första bilden, verkar ju vara en helikopter du byggt datorn i!
Sen tycker jag det är lite tråkigt att du inte får någon core-temp.

Testa HW-Monitor eller Coretemp, det kan ju vara så att everest inte är kompis med din hårdvara.

Sist men inte minst ta Multimans inlägg på allvar och överväg att skaffa ett nytt nätagg! Du verkar ju dragits med lastproblem eller ojämna värden sen du byggde datorn.

Jo den varnade nått om "Everest känner inte igen all hårdvara" osv, men den verkade ändå uppdatera bra i realtid! jo fick någon "fan-scensor" med modekortets drivrutiner som verkar spinna på fläktarna beroende på hur mycket de behövs (ibland blir datorn tystare eller högre)

Jo jag håller på att kolla på komplett just nu! vet inte riktigt vad jag ska gå efter dock! men typ 800W känns mysigt! jo detta är samma nätagg som satt i "gamla" datorn jag hade problem med! där "frös" allt när den ville, det liksom laggade fast i en sekund (ljud hängde sig och gick inte att röra musen)

men jag blir fortfarande inte klok på varför boot menyn osv inte visas nu när jag startar upp datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror fortfarande på att om headsetet låg på tangentbordet vid uppstart så kan den väl möjligen aktiverat något i BIOS som den inte borde, som tex automatiskt överklockning. (eller nollställning av bios eller liknande)
Jag kan inte haja varför den skulle klaga på "overklocking failed" annars alldeles plötsligt om den aldrig varit klockad.

Börja med BIOS är fortfarande mitt råd. Se till att inte någon överklock är aktiverad. Kolla att spänningsmatningen (volt) är vettigt satt, kolla att RAM-timings stämmer.

Vet inte hur det är med andra märken men med de tre Asus mordekort jag har haft så kan det komma upp "Overclocking failed!" utan att man har klockat, så egentligen så säger den bara att någonting gick snedt men i mina fall så har det aldrig varit överklockning förutom när jag faktiskt överklockade.

Permalänk
Medlem

På mitt ASUS moderkort så dyker texten overclocking failed upp varje gång jag byter minne, så att den dök upp behöver inte nödvändigtvis betyda att du överklockat. Dessutom låter det konstigt att något som trycker på ctrl ska kunna göra något alls med bioset eftersom du där använder piltangeter och F10/ESC/ENTER/SPACE för att göra ändringar.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror fortfarande på att om headsetet låg på tangentbordet vid uppstart så kan den väl möjligen aktiverat något i BIOS som den inte borde, som tex automatiskt överklockning. (eller nollställning av bios eller liknande)
Jag kan inte haja varför den skulle klaga på "overklocking failed" annars alldeles plötsligt om den aldrig varit klockad.

Börja med BIOS är fortfarande mitt råd. Se till att inte någon överklock är aktiverad. Kolla att spänningsmatningen (volt) är vettigt satt, kolla att RAM-timings stämmer.

Ser ju inte ut att vara ett dammproblem iallafall. Ventilationen är väl kanske inte 100 med alla kablar överallt, men torde inte vara ett allvarligt problem. (Det sitter väl ventilationshål under nätagget?)

Jo precis, headsettet låg på högersida vid ctrl, enter, shift osv! det är vad jag tror orsakade det hela! eller om det är så att nätagget är slött? Frågan är ju hur jag kommer in i bios nu när jag inte längre kan se en "press to enter bios" i uppstarten? det är bara svart med vit blinkande markör i övre vänstra hörnet sedan ticar den ner några rader innan "starting windows" kommer.

Nej den är ren från damm än så länge och jag brukar borsta av chassit när jag städar för hålla det fräscht. men det är stora fläckar över allt så det är ändå "bra" luft i datorn! och ja det sitter venthål under nätagget :3

EDIT: Ang Bios setupen, kom in i bios och laddade default settings, disablade anti-surge igen, men det e fortfarande svart i uppstarten, men kommer in i windows så kanske inte ska bry mig? en vän sa åt mig att "inte köpa nytt nätagg" ifall det är så att moderkortet eller liknande tagit lite skada?