AMD lägger ned verksamheten i Norden

Permalänk
Medlem

Betyder detta att vi inte kommer kunna köpa amd's grafikkort i framtiden?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inte bra...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Har aldrig hört talas om ett kontor i Stockholm.
Någon som vet vad för sorts verksamhet de höll på med där?

Visa signatur

Phenom II 965 4.1 GHz (286x14.5) | Gigabyte 990fx UD3 | Asus HD6870 1010/1155 | 2x4GB Vengeance LP | OCZ 600w | 250GB Samsung 840 utan pro | Elite 430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Betyder detta att vi inte kommer kunna köpa amd's grafikkort i framtiden?

Ja det gör det! Eller så får vi börja köpa dom i en byggsats från Kjell & C

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Betyder detta att vi inte kommer kunna köpa amd's grafikkort i framtiden?

Det har sagts många gånger i denna tråd redan. Men det går att säga igen. Gå tillbaka och läsa HELA artikeln så har du svaret. Det är inte som den är komplicerat skriven så att någon här behöver förenkla den.

Citat:

As a consequence we are closing our site in Sweden, but we remain committed to the Nordic region and don't expect this to impact our ability to provide our customers and consumers with AMD-based solutions

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Har inte varit så insatt i utvecklingen de senaste åren, men jag hoppas på att AMD tar och vänder på det här!
Vi som varit med lite längre minns nog början av 2000-talet när Intel var det enda man kunde få i OEM-datorer. AMD gick runt väldigt bra på oss entusiaster som ibland mot nästan halva priset kunde få en CPU som presterade lika bra som Intels P4. Athlon XP gick visserligen varmare och saknade funktioner som överhettningskydd och skydd för kärnan. Men vad spelade det för roll när man fick samma prestanda och dessutom öppen multipel och annat kul

Those days...
Hoppas verkligen AMD börjar trampa åt rätt håll igen

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Detta kommer leda till mindre datorer med AMD tror jag om flera gör som Webhallen.

Vad gör Webbhallen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på att skriva konstruktiva inlägg. Skräpinlägg raderas.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Undrar om detta är en början på en konkurs...

Då blir det knivigt för Intel tror jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Och hur exakt påverkar detta oss konsumenter? Det var ju direkt inte så att de tillverkade sina produkter eller knåpade ihop sina drivrutiner här precis. Jag kan tänka mig att supporten för de nordiska kunderna kan bli sämre, men annars?

Självklart är konkurrens viktig, men eftersom AMD:s produkter fortfarande kommer att säljas här i Sverige/Norden, så ser jag inte detta som ett större problem. På sikt kan jag dock se ett problem med att inte ha ett kontor i Norden, då deras kontakt med marknaden (och vad som efterfrågas här) kan bli lidande.

Tråkigt hur som helst, men någonstans måste de spara pengar!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

Knappast vårat fel att AMD inte kan kunkurrera prestandamässigt? Pajas! Men du kan väl köpa något som är sämre och stoppa in i ditt high end bygge?

Nu ska du inte säga nått som inte stämmer...Ni köpte inte AMD=de får mindre pengar=de kan inte satsa tillräckligt på prestanda segmentet så indirekt är ni skyldiga till detta (observera ordet indirekt)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Amds närvaro i Sverige har man ju inte märkt av ändå så det spelar ju ingen roll.

Rätt dålig taktik amd kör med för övrigt "Det går dåligt för oss - låt oss skära ned på utvecklingen och marknadsföringen för att spara pengar!". Kommer ju bara gå ännu sämre nu, blir ju en ond cirkel av allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Nej det är det inte. Det är inte min som kunds uppgift att se till att det finns konkurrens. Jag är inget välgörenhetsföretag. Jag köper det som är bäst för de pengarna jag vill lägga, och resten ligger på företagen. För att jag ska köpa deras produkter så vill jag att de ska vara ett bättre alternativ för mig än konkurrenterna. Att det går dåligt beror på att AMD har gjort dåliga processorer och haft dålig marknadsföring det senaste. Det är ingen Intel-ägares fel.

Annars skulle jag skita fullständigt i gymnasiet, och starta ett eget företag i stället. Jag kan göra vad jag vill, om det går i konkurs så är det kundernas fel

Och varför tror du att de inte kan producera tillräckligt bra CPUer? Kan det kanske ha nått att göra med pengar?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelathur:

Och varfor skulle jag som konsument kopa nagonting jag inte vill ha? Jag ar visserligen en AMD-fanboy fran grunden men nagon matta far det val enda vara.

Hmm inte vet jag...kanske man vill stödja nån? Kan dra hundratals paraleller om detta, men kanske du fattar?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tråkigt men jag förstår...

Det är alltid tråkigt när folk förlorar jobbet. Och AMD får precis som andra företag känna på den ekonomiska krisen.

Har förstått att deras processorer har sålt väl trots motvind. Själv har jag köpt 3 st senaste året. Inte för att de är bäst på något men precis vad jag var ute efter och till ett bra pris.

Hoppas de reder ut sina problem och börjar anställa igen på sikt. Vi behöver AMD.

/Bruno

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar en rolig tråd.

Väldigt många som inte har läst igenom ordentligt och som vanligt många förståsigpåare.

Alla företag i dagens ekonomiska samhälle gör väl samma drag. Till exempel vårt företag drog bara in 100miljoner i vinst och inte 200 miljoner i vinst som vi hade förespått, vad gör vi jo vi sparkar folk till höger och vänster, strunta i hur duktiga dem är vi måste spara pengar.

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt när folk förlorar jobbet. Visar ju också hur dåligt det verkligen går för AMD.

Permalänk
Medlem

Det är tur att jag har 30-50 Amd kort.
Har antagligen 3-4 st uppstlåsta Barton 2500+
och Sepmerion 2800 " klockar som Barton"
Ett 10 tal 3000+ och 165+170 Oprerion.
Nägra AM2 och AM3 finns med på listan med

"Ja, datorer är min hobby"

Min senaste hette Astock M3A770DE Till grabben med 16 gb ram.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Kommer Nvidia också att delas upp om AMD konkar?

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av stshn003:

Kommer Nvidia också att delas upp om AMD konkar?

Varför skulle Nvidia delas upp?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Varför skulle Nvidia delas upp?

Eftersom Nvidia är AMDs enda konkurrent när det gäller högpresterade grafik-kort?

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk

Det är tråkigt, men kanske inte helt oväntat.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av stshn003:

Eftersom Nvidia är AMDs enda konkurrent när det gäller högpresterade grafik-kort?

Jag tror inte AMD grafikdivision blir lidande utan skulle något kursa blir det processor divisionen.
Sen mot förmodan om grafikdelen av AMD försvinner så köps det nog kvickt upp.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

det börjar bli verklighet nu grabbar

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ManBearPig:

Det är tråkigt, men kanske inte, helt oväntat.

bestäm dig nu och tydligen är du helt tagen då detta var helt oväntat??

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av joshoa:

bestäm dig nu och tydligen är du helt tagen då detta var helt oväntat??

Haha touché..
Redigerat och förseglat ; )

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Inaktiv

om Amd är borta så kan ju Intel ta vilka priser som helst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ManBearPig:

Haha touché..
Redigerat och förseglat ; )

Hehe brukar inte störa mig på sånt där kraffs:P Men tänk om någon skulle tolka fel ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

OK dags att reda upp en del saker.

1. Grafikkort: AMD säljer INTE grafikkort! AMD säljer GPUer till grafikkorts tillverkare! Dvs man kommer att sitt 7970/7950 mm från Asus,Gigabyte mm utan problem. Ingen ändring!

2. Färdiga datorer: AMD säljer INTE färdiga datorer. AMD säljer CPUer och GPUer till sk OEM tillverkare. Dvs man kommer att kunna köpa sin laptop alt desktop med AMD delar från HP, Dell Asus mm precis på samma sätt som innan. Ingen ändring!

3.CPUer: AMD säljer CPUer. Man lägger ner sin försäljnings organisation här i Norden. En general agent kommer att ta över. Förhoppningsvis så kommer ett bra företag ta över. De stora butikerna (Inet,Dustin,CDON mm) kommer snabbt att anpassa sig. Kalles Datorhörna i småstad kan däremot att få vissa problem i början. men det borde lösa sig med tiden. Eventuellt så kommer nya CPU modeller bli några dagar försenade. Allt hänger på vem som blir general agent. Mitt förslag är Deltaco.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

TA DET LUNGT!!!

Amd kommer inte kursa inom snaraste. De skalar ner. Det är något stora företag och små gör då och då.

Enligt deras årsstämmor så går det inte så dåligt. Men naturligtvis inte lysande.

Amd kommer tydligen ändra kurn nu. Så även om CPU-avdelningen inte lägger ner så kanske de inte kommer tillverka din nästa skrivbords-CPU.
De kommer satsa på bland annat ARM-arkitekturen som är väldigt lukrativ idag.

Deras Fusion-processorer har sålt väl. De flesta av oss är inte Hardcore-gamers utan vill ha en dator som kan göra så mycket som möjligt till så liten kostnad som möjligt. Och här är Fusion totalt strålande. Kan inte minnas sist man fick så mycket dator för så lite pengar...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli