Permalänk

Blir det mkt tystare med vattenkylning???

Är på g å bygga en musik/studiodator, som även kan ta lite spel. Eftersom jag vill ha den ganska tyst och känner mig nöjd med det chassi jag valt ut, så undrar jag om man kan få det tystare med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bal_al_Turok:

Är på g å bygga en musik/studiodator, som även kan ta lite spel. Eftersom jag vill ha den ganska tyst och känner mig nöjd med det chassi jag valt ut, så undrar jag om man kan få det tystare med vattenkylning.

beror på vad du har för pump / fläktar / radiator yta mm

Men ja, du kan få det riktigt tyst med riktig vattenkylning om du väljer bra tysta saker.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

har du nåt förslag på ett riktigt vattenkylningskit???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bal_al_Turok:

har du nåt förslag på ett riktigt vattenkylningskit???

Kolla vad du får plats med och vad du har för chassi och budget så kan någon säkert ge förslag

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Kolla vad du får plats med och vad du har för chassi och budget så kan någon säkert ge förslag

Det här var väl ungefär vad jag hade tänkt mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2576660/2012-11-2
Jag vet att chassit antagligen inte är det tystaste, men jag vill fortfarande köra på det eftersom det löser ganska många små problem åt mig. Har en budget på absolut max 8 papp för hela bygget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bal_al_Turok:

Det här var väl ungefär vad jag hade tänkt mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2576660/2012-11-2
Jag vet att chassit antagligen inte är det tystaste, men jag vill fortfarande köra på det eftersom det löser ganska många små problem åt mig. Har en budget på absolut max 8 papp för hela bygget.

Skulle lagt dom pengarna på en küler 620, samt ett 7950 istället för halvkeff vattenkylning

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt Fractal design r3, har förmonterad isolering, många fläktplatser och mycket utrymme för minnen mm.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk

om 7950 går in i min budget så kör jag bra mkt hellre på det, men vad menar du med halvkef???

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Jag skulle nog valt Fractal design r3, har förmonterad isolering, många fläktplatser och mycket utrymme för minnen mm.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...

som jag sa så löser det här chassit många små problem som skulle störa mig ganska ordentligt annars, som tex att det har 2 usb2 å 2 usb3 platser samt att det öppnas åt höger.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bal_al_Turok:

Det här var väl ungefär vad jag hade tänkt mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2576660/2012-11-2
Jag vet att chassit antagligen inte är det tystaste, men jag vill fortfarande köra på det eftersom det löser ganska många små problem åt mig. Har en budget på absolut max 8 papp för hela bygget.

Grafikkortet känns som en dålig kompromiss enligt mig. Det är för dåligt för spel, men det har en fläkt, vilket gör att det inte är 100 % tyst. Jag hade antingen valt ett bättre kort eller ett passivt.

Skrivet av Bal_al_Turok:

som jag sa så löser det här chassit många små problem som skulle störa mig ganska ordentligt annars, som tex att det har 2 usb2 å 2 usb3 platser samt att det öppnas åt höger.

Vad jag kan se öppnas det åt samma håll som nästan alla andra chassin, och det är vanligt att chassin har fyra USB-portar i fronten. Om du menade att du behöver just två stycken 2.0 och två 3.0 så kan jag nämna att du inte behöver oroa dig över versionen: USB 2.0 och 3.0 är fullt kompatibla i båda riktningarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Grafikkortet känns som en dålig kompromiss enligt mig. Det är för dåligt för spel, men det har en fläkt, vilket gör att det inte är 100 % tyst. Jag hade antingen valt ett bättre kort eller ett passivt.

nåt bra förslag inom min budget???

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Grafikkortet känns som en dålig kompromiss enligt mig. Det är för dåligt för spel, men det har en fläkt, vilket gör att det inte är 100 % tyst. Jag hade antingen valt ett bättre kort eller ett passivt.

Vad jag kan se öppnas det åt samma håll som nästan alla andra chassin, och det är vanligt att chassin har fyra USB-portar i fronten. Om du menade att du behöver just två stycken 2.0 och två 3.0 så kan jag nämna att du inte behöver oroa dig över versionen: USB 2.0 och 3.0 är fullt kompatibla i båda riktningarna.

av vad jag har lagt märke till så öppnas dom flesta chasin med lucka åt vänster, men du kanske har ett annat bättre alternativ? och tack för infon om usb'arna, det hade jag faktiskt ingen aning om, så det går alltså å använda en usb3 enhet i usb2ingången elle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bal_al_Turok:

av vad jag har lagt märke till så öppnas dom flesta chasin med lucka åt vänster, men du kanske har ett annat bättre alternativ? och tack för infon om usb'arna, det hade jag faktiskt ingen aning om, så det går alltså å använda en usb3 enhet i usb2ingången elle?

Ja det går.

Ursäkta ifall jag verkar tjatig, men varför ska luckan öppnas åt höger? använder du mycket dvder?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

För att ge ett enkelt svar på din fråga, nej. Jämfört med standard luftkylning, ja, men om du jämför med en större luftkylare med 140mm fläkt så kommer du sannolikt inte ner i den ljudnivån om du ska ha samma kylningsprestanda. De flesta så vattenkylningspaket är med 120mm fläkt som ska pressa luft genom en tät radiator, detta skapar såklart ljud. P.g.a att dessa fästs i chassit så kan det också skapa resonanser. Om din budget är 8k tycker jag inte du ska blanda in någon vattenkylning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Ja det går.

Ursäkta ifall jag verkar tjatig, men varför ska luckan öppnas åt höger? använder du mycket dvder?

Det är lugnt, förstår dig. det är många som inte tänker på att det fortfarande finns dom som bränner ut på cd, vilket jag gör ganska mkt.

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

För att ge ett enkelt svar på din fråga, nej. Jämfört med standard luftkylning, ja, men om du jämför med en större luftkylare med 140mm fläkt så kommer du sannolikt inte ner i den ljudnivån om du ska ha samma kylningsprestanda. De flesta så vattenkylningspaket är med 120mm fläkt som ska pressa luft genom en tät radiator, detta skapar såklart ljud. P.g.a att dessa fästs i chassit så kan det också skapa resonanser. Om din budget är 8k tycker jag inte du ska blanda in någon vattenkylning.

Tack för ett rakt svar, det är uppskattat. antar att det inte går att byta ut 120 fläktarna mot typ 140 elle??? som ni märker är jag ganska grön på det här området, så all feedback är mkt uppskattad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bal_al_Turok:

Det här var väl ungefär vad jag hade tänkt mig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2576660/2012-11-2
Jag vet att chassit antagligen inte är det tystaste, men jag vill fortfarande köra på det eftersom det löser ganska många små problem åt mig. Har en budget på absolut max 8 papp för hela bygget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2611038/2012-11-29

detta hade jag kört på ifall jag var du, visst 900kr mer, men nu får du en mycket mycket bättre grafikkort, sen mer ram minne, då du arbetar med ljud program o sånt så behövs det, sen så fick jag med en liten vattenkylning.
lycka till

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Jag trodde forst det var 8k for vattenkylning och chassi vilket ju ar ratt vettigt om extremt tyst ar kravet. Varfor har du ens ett separat grafikkort i datorn? Lagg dom pengarna pa en vettig luftkylare och battre chassi

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av norowner:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2611038/2012-11-29

detta hade jag kört på ifall jag var du, visst 900kr mer, men nu får du en mycket mycket bättre grafikkort, sen mer ram minne, då du arbetar med ljud program o sånt så behövs det, sen så fick jag med en liten vattenkylning.
lycka till

min budget är tyvärr väldigt tight, så har inte råd å gå upp dom hundralapparna. tror du att jag skulle klara mig på ett 7770 istället elle kanske rent av ett 7750???

Permalänk
Medlem

Tror nog att du ska använda luftkylning till det chassit, det sitter 2st 200mm fläktar och du kan sätta på en till 200mm fläkt.

Ifall det är dessa som sitter på så ger det 110cfm i luftflöde och 19db ljud
http://www.inet.se/produkt/5321563/cooler-master-megaflow-200...

Tar du denna eller liknande luftkylare så får du grymt med kontaktyta
http://www.inet.se/produkt/5331077/scythe-ninja-iii-rev-b

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bal_al_Turok:

min budget är tyvärr väldigt tight, så har inte råd å gå upp dom hundralapparna. tror du att jag skulle klara mig på ett 7770 istället elle kanske rent av ett 7750???

Ja det kan du säkert ta men för att lira lite spel så borde du ta 7850-7870

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Tror nog att du ska använda luftkylning till det chassit, det sitter 2st 200mm fläktar och du kan sätta på en till 200mm fläkt.

Ifall det är dessa som sitter på så ger det 110cfm i luftflöde och 19db ljud
http://www.inet.se/produkt/5321563/cooler-master-megaflow-200...

Tar du denna eller liknande luftkylare så får du grymt med kontaktyta
http://www.inet.se/produkt/5331077/scythe-ninja-iii-rev-b

verkar lovande, så just nu lutar det deffinitivt mer åt luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bal_al_Turok:

verkar lovande, så just nu lutar det deffinitivt mer åt luftkylning.

Då kan du även lägga 1500kr mer på komponenter

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bal_al_Turok:

av vad jag har lagt märke till så öppnas dom flesta chasin med lucka åt vänster, men du kanske har ett annat bättre alternativ? och tack för infon om usb'arna, det hade jag faktiskt ingen aning om, så det går alltså å använda en usb3 enhet i usb2ingången elle?

Aha, jag trodde du menade luckan för att komma åt komponenterna, dvs sidoväggen.

Ja, du kan kombinera 2.0 och 3.0 hur som helst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Då kan du även lägga 1500kr mer på komponenter

ja vet inte om jag kommer ha så mkt dock för i kundvagnen jag länkade är inte ssd'n medräknad, eftersom den har utgått tydligen. så jag kommer antagligen å beställa från cdon istället.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Aha, jag trodde du menade luckan för att komma åt komponenterna, dvs sidoväggen.

Ja, du kan kombinera 2.0 och 3.0 hur som helst.

ah det är lätt å missupfatta faktiskt. jag vet att det verkar lite löjligt kanske, men eftersom jag har ett chassi i dagsläget som öppnas åt vänster som jag ireiterar nåt så infenaliskt mkt, så känner jag att det är värt det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bal_al_Turok:

ah det är lätt å missupfatta faktiskt. jag vet att det verkar lite löjligt kanske, men eftersom jag har ett chassi i dagsläget som öppnas åt vänster som jag ireiterar nåt så infenaliskt mkt, så känner jag att det är värt det.

Det gör du rätt i. Jag hade inte överlevt med ett chassi vars lucka öppnas åt vänster, då min dator står till höger om mig. (Jag föredrar ingen lucka alls och mitt chassi är därför lucklöst.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det gör du rätt i. Jag hade inte överlevt med ett chassi vars lucka öppnas åt vänster, då min dator står till höger om mig. (Jag föredrar ingen lucka alls och mitt chassi är därför lucklöst.)

sant! det är ju oxå ett alternativ, men jag inbillar mig att det blir tystare med en frontlucka.

Permalänk

tack för all grym feedback!!! jag var ganska säker på vilka komponenter jag ville ha, men nu är jag totalt nollställd. tror ni det här skulle funka??? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2611296/2012-11-29

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna välja amd cpu istället som kostar några hundralappar mindre och lägga det på ett 7850/7870.

Skickades från m.sweclockers.com