Permalänk
Medlem

Datorn fryser helt random!

hej, min dator fryser hela tiden. jag har ingen aning vad de kan vara.
jag har provat nya drivrutiner och BIOS. bytt RAM-minne, testat diskar etc.
finns de någon där ute som kan hjälpa mig? jag blir så frustrerad för jag hittar inte felet.

Mvh

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk

Kör ett minnestest.
När började den frysa, efter någon uppgradering eller dylikt?

(Senare kan du överväga att installera om systemet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Kör ett minnestest.
När började den frysa, efter någon uppgradering eller dylikt?

(Senare kan du överväga att installera om systemet.)

jag bytte ram-minnet ska jag köra ett test ändå?
ja, detta blev ett problem efter att jag bytt från en P2 x6:a till i5 3570k:n. installera om allt så klart.
får ta och göra de imorgon som en sista utväg.

ska tillägga att den oftast fryser i spel men även i när man slösurfar

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Skrivet av bullenn:

jag bytte ram-minnet ska jag köra ett test ändå?
ja, detta blev ett problem efter att jag bytt från en P2 x6:a till i5 3570k:n.

ska tillägga att den oftast fryser i spel men även i när man slösurfar

Jag tycker du kan köra ett test för att kunna utesluta minnena.
Vilken modell är de? (gärna typbeteckning) Säker på att de är DDR3 ?

Ursäkta min okunskap.. P2 x6 = Phenom II x6 ?
Det betyder alltså att det är en "ny" dator som du har problem med.

Beskriv frysningarna, såsom bilden stannar, hur länge osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Jag tycker du kan köra ett test för att kunna utesluta minnena.
Vilken modell är de? (gärna typbeteckning) Säker på att de är DDR3 ?

Ursäkta min okunskap.. P2 x6 = Phenom II x6 ?
Det betyder alltså att det är en "ny" dator som du har problem med.

Beskriv frysningarna, såsom bilden stannar, hur länge osv?

minnena jag hade från början är: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585022
provade med ett annat kitt: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168203130... (finns inte kvar på inet)

ja P2 är en Phenom II

ja, bytte mobo, samt precessor. så den är "ny"

När den fryser så går inget att göra. bilden på skärmen stannar helt som en bild. ljudet slutar fungera och de ända sättet att göra något är att starta om med knapp. fick problemet efter någon vecka eller så.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Skrivet av bullenn:

ja, bytte mobo, samt precessor. så den är "ny"

När den fryser så går inget att göra. bilden på skärmen stannar helt som en bild. ljudet slutar fungera och de ända sättet att göra något är att starta om med knapp. fick problemet efter någon vecka eller så.

Säger Windows något när den startar igen? Ett problem har upptäcks.. oväntad krasch eller dylikt?

1. Kolla mjukvaran - drivers, uppdateringar mm.
2. Börja en grundlig hårdvarufelsökning. Minnen, CPU osv.
Du har inte försökt överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Säger Windows något när den startar igen? Ett problem har upptäcks.. oväntad krasch eller dylikt?

1. Kolla mjukvaran - drivers, uppdateringar mm.
2. Börja en grundlig hårdvarufelsökning. Minnen, CPU osv.
Du har inte försökt överklocka?

när jag startat om står de "oväntad avstängning av Windows" men de har nog med att jag startar om men reset knapp.

jag sparar över alla filer jag vill ha kvar just nu och ska börja om från början imorgon. installera om windows, drivrutiner etc

ja, överklockning har hänt. dock aldrig över rekommenderade Volt eller temp. följde en guide här på sweckockers då jag är lite ny till Intel.
problem fans dock innan. uppdatera Bios, tog ett par dagar innan felen kom igen. kör allt på default nu.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

kan det vara nätdelen kanske? enda som funkar är väl klassisk felsökning, ta bort allt och sen sätter du successivt i grejerna och testar. jättedrygt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

kan det vara nätdelen kanske? enda som funkar är väl klassisk felsökning, ta bort allt och sen sätter du successivt i grejerna och testar. jättedrygt

hade ett problem med nätagget tidigare, lämnade in den hos Inet. De bekräfta felet och jag fick en ny. detta va kanske 3 veckor sedan. dock är de inte samma fel. datorn bara dog i load. undrar om SSD:n kan ha tagit skada av de? får göra lördagen till en data dag antar jag :/

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Har nu installerat om Windows och har ännu inte hittat något liknade problem

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Nu efter att ha installerat om allt igen så när jag sitter och spelar Gta4 så fryser den igen! vad i h***** är felet!

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

En tröja kanske löser det... Nä men seriöst då. prova med att installera os på en annan disk som du vet fungerar.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argybarg:

En tröja kanske löser det... Nä men seriöst då. prova med att installera os på en annan disk som du vet fungerar.

aaaaahh kul där
får ta och göre de med :/

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp igen om samma så så jag fortsätter i samma tråd.
nu har jag klonat min OS disk till en Vanlig HDD som jag vet fungerar. men ändå så fryser den i Lol med Skype uppe. har som sagt bytt minnen, olika drivrutiner, installera om OS:ett.
sitter i skiten nu och pallar snart inte med allt krongel

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

Behöver hjälp igen om samma så så jag fortsätter i samma tråd.
nu har jag klonat min OS disk till en Vanlig HDD som jag vet fungerar. men ändå så fryser den i Lol med Skype uppe. har som sagt bytt minnen, olika drivrutiner, installera om OS:ett.
sitter i skiten nu och pallar snart inte med allt krongel

Testa att ta bort överklockningen om du fortfarande har den överklockad. Alternativt höjs spänningen liiiiiiite kanske?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

hej, min dator fryser hela tiden. jag har ingen aning vad de kan vara.
jag har provat nya drivrutiner och BIOS. bytt RAM-minne, testat diskar etc.
finns de någon där ute som kan hjälpa mig? jag blir så frustrerad för jag hittar inte felet.

Mvh

Hej!
Vad har du för settings på Minnena i BIOS?
kör du XMP?
http://i.imgbox.com/adgCoCO0.png

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

Behöver hjälp igen om samma så så jag fortsätter i samma tråd.
nu har jag klonat min OS disk till en Vanlig HDD som jag vet fungerar. men ändå så fryser den i Lol med Skype uppe. har som sagt bytt minnen, olika drivrutiner, installera om OS:ett.
sitter i skiten nu och pallar snart inte med allt krongel

Min första gissning hade varit disken, men det uteslöt du ju själv som sagt! Tyvärr är det så att frysningar kan uppstå med precis vad som helst t.o.m. Tgb och mus. En kraftig böj på en satakabel osv. Nu verkar du ha rätt bra koll på grejerna så du ska deffinitivt börja om från början och sätta ihop och provköra allt utanför chassit, kolla distanser osv. Om du gör det så kontrollera även cpu och montera om den när du har allt ute.

Undvik att hänga på allt från början, försäkra dig om att det funkar med minimalt antal delar kopplade, testa alternativa usbportar, annan mus och tgb om du har tillgång till det.

Edit: Har du fortfarande kvar din gamla cpu och moderkort, kan du ju testa om det fungerar för att se om felet ligger i de nya delarna. Ett himla meck, men ibland är det nödvändigt om man ska hitta fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Testa att ta bort överklockningen om du fortfarande har den överklockad. Alternativt höjs spänningen liiiiiiite kanske?

kör stock nu för att de inte ska vara problemet. har provat att höja både lite och mycket

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Hej!
Vad har du för settings på Minnena i BIOS?
kör du XMP?
http://i.imgbox.com/adgCoCO0.png

yes. kör på XMP

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Min första gissning hade varit disken, men det uteslöt du ju själv som sagt! Tyvärr är det så att frysningar kan uppstå med precis vad som helst t.o.m. Tgb och mus. En kraftig böj på en satakabel osv. Nu verkar du ha rätt bra koll på grejerna så du ska deffinitivt börja om från början och sätta ihop och provköra allt utanför chassit, kolla distanser osv. Om du gör det så kontrollera även cpu och montera om den när du har allt ute.

Undvik att hänga på allt från början, försäkra dig om att det funkar med minimalt antal delar kopplade, testa alternativa usbportar, annan mus och tgb om du har tillgång till det.

får ta tag med det imorgon isf. jag bygger om den igen och provar först med moderkort, cpu, minne, hdd och nätagg. får prova med I5:ans hd4000 och se vad som händer

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Ser att du har en Force GT. Testa med att uppdatera firmware först. Borde lösa din problem.

Kolla så allt stämmer (modell osv) http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Ser att du har en Force GT. Testa med att uppdatera firmware först. Borde lösa din problem.

Kolla så allt stämmer (modell osv) http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

Edit: Sry missat ett inlägg, men låter precis som hårddisken. Testa med ssd igen och i AHCI, du måste även ändra detta i Windows om du inte har det installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Ser att du har en Force GT. Testa med att uppdatera firmware först. Borde lösa din problem.

Kolla så allt stämmer (modell osv) http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

De va de första jag gjorde löste dock inget för den firmwaren jag körde innan har vart stabil i 10 månader.
Kör som sagt med en HDD nu och samma problem så jag skulle nog kunna säga att jag inte tror de är SSD:n

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

får ta tag med det imorgon isf. jag bygger om den igen och provar först med moderkort, cpu, minne, hdd och nätagg. får prova med I5:ans hd4000 och se vad som händer

Ibland kan det verka tungt, men enligt min erfarenhet så går det ändå snabbare många gånger än att kolla lite här och där och testa enstaka grejer. Jag ska försöka titta in imorgon igen, och se hur det går. Lycka till! Och glöm inte kolla distanserna, finns många datorvana byggare som missat på den punkten även om det annars räknas som typiskt nybörjarfel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullenn:

De va de första jag gjorde löste dock inget för den firmwaren jag körde innan har vart stabil i 10 månader.
Kör som sagt med en HDD nu och samma problem så jag skulle nog kunna säga att jag inte tror de är SSD:n

Edit: AHCI va ingång med SSD när den kördes.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ibland kan det verka tungt, men enligt min erfarenhet så går det ändå snabbare många gånger än att kolla lite här och där och testa enstaka grejer. Jag ska försöka titta in imorgon igen, och se hur det går. Lycka till! Och glöm inte kolla distanserna, finns många datorvana byggare som missat på den punkten även om det annars räknas som typiskt nybörjarfel!

haha, jo jag börjar bli lite trött men de kommer nog ordna sig. Distanser ska kollas och tack för hjälpen, SweC forumet är en av de bästa jag sätt!
men återkommer imorgon med eventuella fel/upptäckter.

Mvh

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

har nu provart och har inte haft något problem än.
ska ha allt utanför datorn och se om allt är stabilt

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

skiten fryser igen -.-

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Fryser den även i bios/uefi med endast moderkort, cpu+ kylare samt ett ramminne och keyboard, med allt annat bortkopplat?

i sådana fall verkar det som en god ide att returnera både moderkort och cpu och låta affären avgöra vilket som är trasigt, för det borde vara någon av dessa 2 komponenter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Fryser den även i bios/uefi med endast moderkort, cpu+ kylare samt ett ramminne och keyboard, med allt annat bortkopplat?

i sådana fall verkar det som en god ide att returnera både moderkort och cpu och låta affären avgöra vilket som är trasigt, för det borde vara någon av dessa 2 komponenter!

Den fryser inte i uefi, har inte experimentet med att låta den stå någon längre tid. Men den fryser i Windows med HD4000.
När den fryst så står powerLEDsen på Max. ( de visar hur mycket power som används) samt att om jag ser på tex ett youtube klipp fortsätter ljudet att fungera i kanske 7 sekunder till. Ljudet blir som i slowmotion.
Får åka till inet och se vad de kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV