Orico HDD Power Switch klipper strömmen till hårddiskarna

Permalänk
Medlem

Jag använder "power options" i Windows 7 och bestämmer själv när mina hårddiskar ska slås av - funkar utmärkt - de mekaniska slås av och ssd´n jobbar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

ha, ja, det kanske var lite luddigt.

Tänkte släppa in sambon lite mer på min dator, och göra det genom att ge oss varsin OS-disk.
Det absolut mest felsäkra systemet jag kan tänka mig, är att vi helt enkelt har varsin fysisk disk, men att bara en är inpluggad i taget.

är det inte bara lättare att ställa in rätt access/rättighetsnivå på hennes användarkonto?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om det fanns en sån här fast för bara en HDD.
Min WD Green 2 TB försvinner alltid och varje gång jag vill komma åt den måste jag starta om datorn.

Permalänk
Medlem

"Oricos hårddiskströmbrytare kostar motsvarande cirka 400 kronor i hemlandet Kina. Det är inte känt när eller om panelen kommer till Sverige." Kul skrivet

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja det måste man annars riskerar man att göra hela hårddisken korrupt vilket är tråkigt.

Så det stämmer inte att man slipper detta nu, har hört att det var viktigt förr.

Har dragit ut hårddiskar och usb minnen tusentals gånger, så om det du säger stämmer är det typ 1 på miljonen. Drar man ut lagringsenheten när något kopieras så kan det hända vet jag i alla fall

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men de är bara avstängda då så länge man inte försöker komma åt dem.

Räcker med att föra muspekaren över disken i filhanteraren ibland för att den ska snurra igång.

Mjo precis, mina startar av någon jävligt konstig anledning så fort jag startar BF3? Allt till BF3 ligger ju bara på min SSD..?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

inte för mina hårddiskar låter något, rättare sagt hårddisk så behöver jag inte denna produkt.

Den ser riktigt lovande ut dock.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Ush inget för mig, stör mig inte på hårddisk ljud då jag nog knappt hör dem (om jag hör dem), backar man klockan så klickade hårddiskar massor förr nu tycker jag inte att dem irriterar mig. Men fläktar kan vara jobbiga.

Då jag använder alla diskar i mina maskiner allt från upload på torrents på min sädbalja, filserver etc så går dem hela tiden.

Dock på min WS som jag använder dagligen vill jag inte ens ha strömspar på, utan låter dem gå för fullt hela tiden, för jag retar mig på de få sekunder det tar att nå en disk när den "vaknar"...

Sen så har jag diskar i bruk som rullat över 50K timmar och mina diskar på min WS har rullat 20-30K timmar och håller fortfarande och går dygnet runt så tror dem mår fint av att rulla på

Det jobbigaste med den här manicken måste vara att har man många diskar byter dem enhetsbeteckning beroende på vilken ordning du startar dem i, inte kul alls.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Jag har hotswap installerat. Fattar inte riktigt meningen med det dock. Det går väl ändå inte koppla in hårddisk när datorn är på, utan bara koppla ur diskar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jag har hotswap installerat. Fattar inte riktigt meningen med det dock. Det går väl ändå inte koppla in hårddisk när datorn är på, utan bara koppla ur diskar då?

Det går att sätta i diskar när burken är igång ja. Du ser dem i säker borttagning precis som en USB-sticka.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99565:

Jag har hotswap installerat. Fattar inte riktigt meningen med det dock. Det går väl ändå inte koppla in hårddisk när datorn är på, utan bara koppla ur diskar då?

Du har missuppfattat det.
Utan hotswap, så finns det risker med att koppla in och ur en hårddisk med IDE/SATA gränssnittet. Dataförluster är en stor risk.
Med hotswap, ser operativsystem, drivrutiner och hårdvaran till att data verkligen har skrivits och enheten alltid är redo för i och urtagning. (Allt eftersom operativsystemets inställningar tillåter det förstås)

Av självklara fall kan du inte koppla ur disken som det aktiva operativsystemet huserar på, oavsett om hotswap är aktivt eller inte. Hotswap är tänkt för icke operativ-vitala diskar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Detta kanske kan vara en billig och bra lösning:
http://www.inet.se/produkt/4903160/intern-kabinett-3-5-sata-6...

Det finns även billigare sådana om så önskas. Det är bara att leta upp.

Det förbättrar också era privatliv, då var och en får ansvara för sin egna disk.
Som grädde på moset kan man ju alltid ha en speldisk, en arbetsdisk, en experiment-disk (...och en pr0n-disk )

Tja, ett billigare alternativ är SATA-dockan jag redan har i lådan
Men det skulle bli lite väl krångligt att flytta runt på fysiska diskar. För att inte tala om tråkigheterna om man råkar tappa nån i golvet under hela manövern. Njae, jag har gärna så lite externa saker som möjligt till datorn, det är nästan på den nivån att jag byggt in usb-kablar till telefon och kamera

Skrivet av Mr_Lazy:

är det inte bara lättare att ställa in rätt access/rättighetsnivå på hennes användarkonto?

Det är inte så myeckt att begränsa jag vill åt, snarare att hon ska slippa drabbas av mina eviga ominstallationer och hopp mellan operativ. av nån märklig anledning tycker hon inte alls det är lika spännande som mig, och hon svär ganska högt varje gång hon måste installera om sitt Sims + 6-7 expansioner. Varsin fysisk systemdisk är bra för husfriden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Tveksam till den här lösningen, som tidigare inlägg 400kr för onoff...

Jag är skeptisk till nyttan med den här produkten. Men att lägga 400kr för den på OnOff verkar riktigt korkat (med tanke på konkursen).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bjebbosten:

Så det stämmer inte att man slipper detta nu, har hört att det var viktigt förr.

Har dragit ut hårddiskar och usb minnen tusentals gånger, så om det du säger stämmer är det typ 1 på miljonen. Drar man ut lagringsenheten när något kopieras så kan det hända vet jag i alla fall

Det beror på hur man har det inställt, gå till enhetshanteraren och välj egenskaper för ditt USB-minne/hårddisk, där har du en flik som på mitt engelska Windows heter "policies" (du kan behöva trycka på change settings för att få fram fliken).

Om enheten är inställd för snabb borttagning (standard för exempelvis USB-minnen) så är det lugnt att ta bort minnet så länge som det inte används då all data skrivs direkt. Är inställningen dock satt till prestanda-läget så är det inte säkert att all data skrivs direkt till enheten trots att det ser ut så, Windows kan ha det i en buffer om den har mycket att göra, tar du då ut minnet kommer du förlora datan som låg i buffern. Det står ju även förklarat att om man använder snabb borttagning så behöver man inte använda säker borttagning.

Interna SATA-diskar är vad jag vet alltid satt till prestanda-läget som standard om man har aktiverat hot-swap, tror även att e-SATA-diskar är det men inte USB-diskar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Kostar inte mer än 280kr att få hemskickad.

http://www.ebay.com/itm/6-BAY-HDD-Power-Switch-for-5-25-Bay-H...

Dessa har dessutom funnits ute på marknaden länge.

Edit: Vit version: http://www.ebay.com/itm/6-BAY-HDD-Power-Switch-for-5-25-Bay-H...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Du har missuppfattat det.
Utan hotswap, så finns det risker med att koppla in och ur en hårddisk med IDE/SATA gränssnittet. Dataförluster är en stor risk.
Med hotswap, ser operativsystem, drivrutiner och hårdvaran till att data verkligen har skrivits och enheten alltid är redo för i och urtagning. (Allt eftersom operativsystemets inställningar tillåter det förstås)

Av självklara fall kan du inte koppla ur disken som det aktiva operativsystemet huserar på, oavsett om hotswap är aktivt eller inte. Hotswap är tänkt för icke operativ-vitala diskar.

Jag har nog aldrig försökt förstå mig på det snarare. Så man kan koppla in strömkabeln och ide kabeln när datorn är igång till en disk?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon99565:

Jag har nog aldrig försökt förstå mig på det snarare. Så man kan koppla in strömkabeln och ide kabeln när datorn är igång till en disk?

Nej inte ide, det stödjer inte hotswap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Ha, nice! Tänker bygga en egen till min nyinköpta Fraps-disk. Den behöver bara vara igång när jag ska recorda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nej inte ide, det stödjer inte hotswap.

Sata mena jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det måste man annars riskerar man att göra hela hårddisken korrupt vilket är tråkigt.

Låter som applepropaganda

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99565:

Jag har nog aldrig försökt förstå mig på det snarare. Så man kan koppla in strömkabeln och ide kabeln när datorn är igång till en disk?

SATA-kontakterna för både data och strömförsörjning är designade att kunna pluggas i och ur under drift, så ja, det fungerar utmärkt. Tänk dock på att en hårddisk tänkt för stationärt bruk inte mår så bra av att flyttas så länge plattorna roterar. Låt disken stanna helt innan du flyttar disken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på en liknande grej, men jag skulle behöva kunna styra det via mjukvara, så att datorn själv kan bryta och lägga på strömmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

SATA-kontakterna för både data och strömförsörjning är designade att kunna pluggas i och ur under drift, så ja, det fungerar utmärkt. Tänk dock på att en hårddisk tänkt för stationärt bruk inte mår så bra av att flyttas så länge plattorna roterar. Låt disken stanna helt innan du flyttar disken.

Alright tack!

Permalänk

Stänga av hårddiskar man kanske bara har de stunder man ska långtidslagra... Det är ju trevligt, men då tänker jag:
Har inte windows 7/8 energispar funktionen som stoppar hårddiskarnas rotering likt i XP ?
Eller drar hårddisken fortfarande ström även om den inte snurrar?

Permalänk
Skrivet av hunden:

Det beror på hur man har det inställt, gå till enhetshanteraren och välj egenskaper för ditt USB-minne/hårddisk, där har du en flik som på mitt engelska Windows heter "policies" (du kan behöva trycka på change settings för att få fram fliken).

Om enheten är inställd för snabb borttagning (standard för exempelvis USB-minnen) så är det lugnt att ta bort minnet så länge som det inte används då all data skrivs direkt.

Interna SATA-diskar är vad jag vet alltid satt till prestanda-läget som standard om man har aktiverat hot-swap, tror även att e-SATA-diskar är det men inte USB-diskar.

Tack för ett bra skrivet svar

Citat:

Är inställningen dock satt till prestanda-läget så är det inte säkert att all data skrivs direkt till enheten trots att det ser ut så, Windows kan ha det i en buffer om den har mycket att göra, tar du då ut minnet kommer du förlora datan som låg i buffern. Det står ju även förklarat att om man använder snabb borttagning så behöver man inte använda säker borttagning.

Så datan som kan förloras är bara den som har skrivits senast ?

Eller kan hela disken bli rensad om man skräpar i säker borttagning ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bjebbosten:

Tack för ett bra skrivet svar

Så datan som kan förloras är bara den som har skrivits senast ?

Eller kan hela disken bli rensad om man skräpar i säker borttagning ?

Om du rycker bort disken när den håller på att skriva till MFT så kan det bli problem med mer än en enskild datafil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ja har hört att det inte är bra att rycka ut sladden till hddn när den är igång, men det är ju perfekt.

jag kör med 120gb ssd som C: och 120gb D: för program och spel och 1tb som media disk, och ibland när man ska starta en fil, tex spotify som man har linkat mp3 filer så startar man en låt, då fryser hela datorn i 2-3 sec för att spinna upp disken och det är fett störande.

rätta mig om ja har fel

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det måste man annars riskerar man att göra hela hårddisken korrupt vilket är tråkigt.

Som jag förståt funktionen är det för att säkerställa att skriv cachen är tömd ner till lagringsmediet samt att filerna är stängda innan man lösgör mediet. Således förstår jag att den data som bearbetas blir korrupt om man inte gör säker borttagning, inte att all data riskeras bli korrut (förutsatt att man inte håller på och gör ändringar i partitionstabeller eller liknande)

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är en skitbra uppfinning. Jag kör ett mjukvaruraid ZFS med Solaris i min burk. Solaris som är ett serverOS, där diskarna är på dygnet runt har inte prioriterat att stänga av diskarna via mjukvara. Mao, jag kan inte spinna ned mina 8 diskar.

Jag tycker det är dumt att ha igång 8 diskar hela tiden, pga dels håller de inte. Det är bara serverdiskar som mår bra av att vara på dygnet runt. Vanliga SATA diskar är INTE byggda för det. Du ska ha SAS eller Fibre Channel eller andra typer av server diskar om du ska ha en server igång 24/7. Det finns ett skäl att de är dyrare; de är gjorda för att vara på 24/7, och det är bättre hårdvara, mer testad, etc.

Så mina 8 SATA diskar ska vara avstängda mesta delen av tiden. Det är bra eftersom de slits mindre, dessutom kan inte raidet paja, t.ex med virus, att jag råkar klanta mig, ett program skriver över nån disk, etc.

Därför har jag en 2TB disk som alltid är på. Där lägger jag den mesta av data från mitt raid, som jag behöver. Typ ett gäng filmer och sånt. När jag är klar med filmerna, så startar jag upp mitt raid igen och kopierar nya filmer. Mitt raid slås på några timmar en gång i månaden. Min 2TB disk är på hela tiden, men den är tyst och det gör inget om den kraschar, pga jag har ju allt på mitt raid. Så raidet har ytterligare en funktion: den funkar som backup. När jag jobbat klart med dokument på min 2TB disk, så kopierar jag över datat till raidet som backup.

Mitt raid är nästan aldrig på, men samtidigt har jag tillgång till massiva mängder data om jag vill genom att slå på mitt raid. Det räcker med 2TB disk för att cacha alla data. 3TB eller 4TB disk räcker också, då skulle nog mitt raid nästan aldrig vara på. Dessutom drar en disk mindre ström och låter mindre. Jag känner mig inte lugn när alla diskar är på, något kan skita sig. Ju mindre de är på, desto är mindre är risken att något går fel. Jag höjer säkerheten enormt genom att ha en separat backup (dvs mitt raid) och bara jobba på en 2TB disk.

Jag har en liknande hembyggd funktion: jag har satt på ON/OFF switchar på en molex kabel, som förgrenar sig ut till alla diskar. Men denna är snyggare och ger mer ström. Det är inte bra att försörja 8 diskar med en enda molex, det behövs två molex, eftersom diskarna sluddrar och sånt vid uppstarten med en enda molex. Att kunna stänga av strömmen till 8 diskar är guld värt.

Dock börjar jag nu oroa mig för blixtnedslag, t.ex. Om blixten slår ned i mitt hus, så förstörs hela min dator. Den smälter allting, inkl diskarna som aldrig är på. Blixtskydd hjälper inte mot en direktträff, som uppgår till flera milj joule. Blixtskydd skyddar mot strömspikar på upp till 2000 joule. Därför vill jag ha en separat låda för diskarna, som jag kopplar in vid behov. När jag är klar, plockar jag bort lådan. Då är lådan inte inkopplad till datorn och om datorn smälter pga blixten så gör det inget, eftersom jag har en backup genom mitt raid i lådan som står i garderoben.

Man måste ha backup om man vill ha säkra data.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saddam:

Massa text

Bra tänk, vi har likartade ideer om datasäkerhet.
Jag gillar inte heller att ha diskar anslutna på något sätt om de är backup för nått viktigt, personlig saker som foton är avskiljda från datorn och ligger utspridda på flera diskar, för som sagt även om man har en raid som klarar hårdvarufel så hjälper inte det mot mjukvaruproblem som om man får in ett virus som förstör filer eller att man gör en egen tabbe och raderar fel mapp eller liknande.
Jag brukar också använda en mellanlagrigsdisk som sedan töms till nått som är helt bortkopplat under "lagring" för det jag anser viktigt, allt skräp man har i burken behandlas inte så men "personliga" saker är jag rädd om, programvaror o dyl går alltid att ordna, men egenskapade filer är värre om de försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.