Intel uppdaterar roadmap för Q1 2013

Permalänk
Melding Plague

Intel uppdaterar roadmap för Q1 2013

Processorjätten Intel stuvar om i sortimentet i det nya året och planerar att fasa ut en uppsjö äldre processorer ur generation Sandy Bridge. Samtidigt tillkommer nya Ivy Bridge och Haswell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel förstår oss entusiaster och inte gör Haswell till en Outbytbar plattform

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som förväntade mig en traditionell färgglad roadmap bild med tanke på artikel rubriken?

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simkev:

Var det bara jag som förväntade mig en traditionell Roadmap bild med tanke på artikel rubriken?

Nä förvånad vart man ju. Nåja informationen gick ju även fram på dete här viset...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Haswell redan i Mars nästa år? Passar lagom till COH2

Permalänk
Medlem

Nämen va fint.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

Hoppas att Intel förstår oss entusiaster och inte gör Haswell till en Outbytbar plattform

Från vad jag har hört så kommer det inte att bli så. Den kommer att vara lika utbytbar som tidigare generationer. Men nu är inte jag helt säker heller : p

Permalänk
Medlem

Haswell kommer runt hörnet men IB-E nämns inte ens , tänkte köpa en 3930 men vem f-n vill ha en prolle som är två generationer efter redan från början...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tur för Inet att Intel inte skrotar alla Sandy Bridge baserade Pentium. De hade fått det knepigt med sin inställning att vägra ta in Ivy Bridge baserade Pentium ifall det inte fanns några Sandy Bridge kvar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är förvånad över att SB-E har hela 2% ? Känns som en otroligt nischad produkt och trodde verkligen inte den skulle vara så hög.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande störtkär i mina 2600&2700K :), jag säger bara HAHA *nelson style* till de me ivy bridge som kommer få värme problem om 1-2 år då kylpastan blivit gammal

hoppas nästa generation skippar kylpastan o kör på fastlött skal.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Från vad jag har hört så kommer det inte att bli så. Den kommer att vara lika utbytbar som tidigare generationer. Men nu är inte jag helt säker heller : p

sorry läste om artikeln jag precis såg och märkte att det är med plattformen efter Haswell kallad "Broadwell" som det verkar som Intel ska köra hårdlödda CPU´s direkt på MoBo´s.
Oroande framtid likväl.

Källa:
http://www.nordichardware.se/CPU/Styrkrets/haswell-kan-bli-de...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Jag kör vidare på min i7 930. Aldrig stött på nått spel som jag upptäck den flaskar i. I värsta fall kan man alltid klocka den enkelt i bios tills den inte flaskar.
Mao helt onödigt att byta prolle sålänge man mest spelar spel

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mr_sQuinty:

Haswell kommer runt hörnet men IB-E nämns inte ens , tänkte köpa en 3930 men vem f-n vill ha en prolle som är två generationer efter redan från början...

Då den är snabbare en alla andra prollar för vissa saker.

Och köper du X79 så är du ju tvungen att köpa det :/ eller då 3820 men om man köper high-end dator så tror jag man vill ha en tex 3930k/3960x/3970x att leka med

Och tex en 980x 990x op X58 står sig fortfarande skit bra, bara det att dom börjar bli gamla.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Bara jag som är förvånad över att SB-E har hela 2% ? Känns som en otroligt nischad produkt och trodde verkligen inte den skulle vara så hög.

Jo lite förvånande var det onekligen men jag antar att i en hel del work stations sitter nog en sån istället för en Xeon med tanke på kostnad och prestandan ur kartong.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Inveramsay:

Jo lite förvånande var det onekligen men jag antar att i en hel del work stations sitter nog en sån istället för en Xeon med tanke på kostnad och prestandan ur kartong.

Saken är ju den att Xeon är samma chip som 3930k etc bara att dom har tagit bort 2 cores och special plockat CPUs för Xeon.

När dom gör detta så är det ju olika rang på vilka CHIP som blir vad.

Tex så här.

Denna klarar detta då blir det Xeon / denna version.

Denna klarar detta ok då blir den en i3 etc etc.

Så fick jag det förklart av en person som jag jobbar med och som har varit på Intel fabriken.

Så din i3 kan lika gärna va en i7 fast ned skalad och färre cores

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Varför klassas "i7-3687" som en i7a, fast den endast har två kärnor med totalt fyra trådar = i3a frågetecken?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför klassas "i7-3687" som en i7a, fast den endast har två kärnor med totalt fyra trådar = i3a frågetecken?

dom brukar döpa laptop processorer till det ibland, ingen aning om varför heller

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Bara jag som är förvånad över att SB-E har hela 2% ? Känns som en otroligt nischad produkt och trodde verkligen inte den skulle vara så hög.

Jag med, fast tvärt om - jag trodde inte det skulle vara så lågt som 2%, med tanke på att det ändå finns ganska många som ska ha "det värsta" oavsett pris/prestanda.

Folk kanske är mer prismedvetna än jag trodde. Amazing.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför klassas "i7-3687" som en i7a, fast den endast har två kärnor med totalt fyra trådar = i3a frågetecken?

För att de kan, och för att det säljer. Intel har alltid fuffens för sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Fast har en planerad lansering i början av 2013, om allt går som planerat. (enligt intel själva)
Pratade med några från intel i dag och det var vad dem sa om lanseringen av haswell

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RzrTrek:

Varför klassas "i7-3687" som en i7a, fast den endast har två kärnor med totalt fyra trådar = i3a frågetecken?

För desktop gäller (om vi inte tar med E versionen)
i3 -> 2 kärnor, 4 trådar, ingen turbo boost, 1.5M cache per kärna
i5 -> 4 kärnor, 4 trådar, turbo boost, 1.5M LLC per kärna
i7 -> 4 kärnor, 8 trådar, turbo boost, 2.0M LLC per kärna

"vanliga" laptop CPU:er
i3 -> 2 kärnor, 4 trådar, ingen turbo boost, 1.5M cache per kärna
i5 -> 2 kärnor, 4 trådar, turbo boost, 1.5M LLC per kärna
i7 -> 4 kärnor, 8 trådar, turbo boost, 2.0M LLC per kärna

ULV (Ultra Low Voltage) ultrabook CPU:er
i5 -> 2 kärnor, 4 trådar, turbo boost, 1.5M LLC per kärna
i7 -> 2 kärnor, 4 trådar, turbo boost, 2.0M LLC per kärna

Så det som gör avgör om det är en i5 eller i7 för ultrabooks är huruvida CPUn har 3M eller 4M CPU LLC (last layer cache == L3 cachen), sedan är i7 högre klockade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Jag med, fast tvärt om - jag trodde inte det skulle vara så lågt som 2%, med tanke på att det ändå finns ganska många som ska ha "det värsta" oavsett pris/prestanda.

Folk kanske är mer prismedvetna än jag trodde. Amazing.

Fast är inte folk som köper E-versionen ändå idioter? Varför köper man inte Xeon i stället, då det är samma sockel (vilket leder till relativt dyra moderkort)?

I stället för den dyrare SNB-E kan man i stället köpa 8 kärnors Xeon för någon 1000-lapp till, folk som köper den dyra SNB-E lär inte vara speciellt priskänsliga.

I stället för den billigare SNB-E kan man köpa 6-kärnors Xeon E5-2xxx serien. Den stödjer dual-socket moderkort, så man kan initialt köpa en CPU för någon 1000-lapp mindre än SNB-E och sedan komplettera med en till CPU i framtiden.

Sedan kan man funderar på hur många som verkligen har nytta av 12/16 CPU-kärnor / 24/32 CPU-trådar på sin desktop... Har jobbat en hel del med dual E5-2680 (2 x 8 kärnor @ 2.7GHz) och det systemet är vettigt i vissa typer av system (det jag utvecklat på dessa är system som ska hantera 100.000-tals samtida nätverks-sessioner). Men testade lite att använda det systemet som min desktop och för 99% av vad man gör på en desktop så är ju en Core i7 2600 snabbare då den har bättre enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast är inte folk som köper E-versionen ändå idioter? Varför köper man inte Xeon i stället, då det är samma sockel (vilket leder till relativt dyra moderkort)?

I stället för den dyrare SNB-E kan man i stället köpa 8 kärnors Xeon för någon 1000-lapp till, folk som köper den dyra SNB-E lär inte vara speciellt priskänsliga.

I stället för den billigare SNB-E kan man köpa 6-kärnors Xeon E5-2xxx serien. Den stödjer dual-socket moderkort, så man kan initialt köpa en CPU för någon 1000-lapp mindre än SNB-E och sedan komplettera med en till CPU i framtiden.

Har du kollat prislistan på Xeons? En Intel Xeon E5-1660 kostar dubbelt så mycket som en 3930k och det är samma cpu hastighet och antal kärnor. Den som är en tuselapp billligare snurrar bara i 2ghz. Kan man leva utan de andra funktionerna som en Xeon kan ge som inte SB-E kan så känns det ytterst korkat att köpa en xeon.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att Haswell blir den sista Intelprocessorn med socket.
Därefter blir det bara processorer i BGA som måste lödas fast.

Så man kommer inte kunna att uppgradera CPUn längre.
Så man måste köpa ett moderkort/cpu-combo, så man kommer inte längre kunna fritt välja moderkort och processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du kollat prislistan på Xeons? En Intel Xeon E5-1660 kostar dubbelt så mycket som en 3930k och det är samma cpu hastighet och antal kärnor. Den som är en tuselapp billligare snurrar bara i 2ghz. Kan man leva utan de andra funktionerna som en Xeon kan ge som inte SB-E kan så känns det ytterst korkat att köpa en xeon.

Behöver man ECC minnen så är det inte mycket att välja på dock...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Inveramsay:

Har du kollat prislistan på Xeons? En Intel Xeon E5-1660 kostar dubbelt så mycket som en 3930k och det är samma cpu hastighet och antal kärnor. Den som är en tuselapp billligare snurrar bara i 2ghz. Kan man leva utan de andra funktionerna som en Xeon kan ge som inte SB-E kan så känns det ytterst korkat att köpa en xeon.

Det är E5-1650 som bäst matchar 3930k. Det skiljer 400kr mellan dessa (E5-1650 är dyrare) enligt prisjakt, men då har Xeon processorn
* stöd för ECC RAM
* kan hantera 365GB mot 64GB
* kan ha olika storlekar på RAM-modulerna och ändå köra RAM-bussen i multi-kanal-läge ("Flex Memory Access"), mot SNB-E som bara kan det om alla moduler har samma storlek
* har stöd för VT-d
* har mer avancerade strömsparfunktioner vid låg last ("Demand Based Switching")
* DDIO, Data Direct I/O, något som kan öka prestanda på I/O intensiva operationer rejält (typ 70-80% bättre) då det tillåter att man kör DMA till/från LLC i stället för RAM

Om man är ute efter SNB-E så borde man vara "power user", för 400kr extra får man en betydligt mycket bättre produkt för typisk "power user" använding.

Man sumpar i.o.f.s. 2MB LLC med E5-1650 (10MB) jämfört med 3930k (12MB), men det lär knappast spela någon som helst roll i extremt nära 100% av fallen.

E5-1660 är mer jämförbar med 3970X både prismässigt, LLC-mässigt och hastighetsmässigt. Men når man de priserna borde man rimligen lägga till 2000-3000kr (vi talar ju ändå om ett system >25k) till så man kan köpa 8-kärnors varianterna av Xeon om man nu ska vara "värst".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag är fortfarande störtkär i mina 2600&2700K :), jag säger bara HAHA *nelson style* till de me ivy bridge som kommer få värme problem om 1-2 år då kylpastan blivit gammal

hoppas nästa generation skippar kylpastan o kör på fastlött skal.

Nu är det ju dock inte så att kylpastan blir "gammal" efter 1-2 år. Vet du exakt varför man använder kylpasta så förstår du varför. Det är ju där för att fylla i alla mikroskopiska skillnader mellan kylaren och processors IHS eftersom det leder värmen bättre än luft som skulle vara där annars.

Sedan blir det väldigt överdrivet med att IB skulle få några problem med värmen så länge man inte pressar den till max och har hög vcore. Visst, det fungerar bevisligen inte lika bra som med SB att överklocka men IB är definitivt inte dålig för den saken. Den har ändå fått bra betyg för bra OC-potential och mycket "gratis" prestanda.

Och så över till något annat: frågan är om det nu då är dumt att köpa ny CPU och moderkort om Intel har nya saker på g snart? Någon som har en aning hur prestanda kommer att skilja sig från IB förutom typ lägre strömförbrukning? Det som ställer till det är att om jag ska köpa idag blir det nog en 2700K som då förmodligen inte kommer att gå att få tag på nytt med garanti. Alternativt sneglar jag lite på SB-E och en 3930K, men jag behöver nog inte två kärnor extra idag iaf. Kommer nya Hasswell (stavning?) att komma med 6-kärniga modeller för vanliga konsumenter? Det skulle isf vara intressant om de överklockar bra, inte blir för varma, är effektiva per klockcykel och har ett pris på under 5 000 SEK.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Kommer nya Hasswell (stavning?) att komma med 6-kärniga modeller för vanliga konsumenter?

Ja, Haswell-E, men det dröjer till 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja, Haswell-E, men det dröjer till 2014.

Okey, tack för informationen! Dig kan man alltid lita på Om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog då vänta på Haswell släpps och en modell motsvarande den bästa fyrkärniga (med HT och åtta trådar) SB/IB processorerna för konsumentbruk dyker upp, så får jag hålla tummarna för att det inte blir en total flopp med eventuella problem vid OC eller liknande. Men Intel ligger så långt före alla ko kurrenter nu så allt de släpper bör vara bra saker eftersom de inte behöver stressa så mycket. Egentligen skulle de ju inte behöva släppa nya CPUer men det är jäkligt kul att de för utvecklingen framåt ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro