Frågor ang Total Återställning av datorn

Permalänk
Medlem

Frågor ang Total Återställning av datorn

Tjena. Jag har funderingar på att total återställa min dator då denna blivit ganska seg samt att jag har alldeles för mycket skit på den.

Mina undringar är då; Försvinner allt som är installerat från datorn? Spel, bilder m.m

Samt att om jag totalåterställer, kommer jag då ha kvar mitt operativsystem? För detta är en märkes dator (Acer) med W7 som den även hade när jag köpte den. Jag har alltså ingen skiva med operativsystemet på. Är det ett måste att jag får tag i en skiva med operativsystem nånstans innan jag återställer datorn eller stannar operativsystemet kvar så att jag kan köra igång och göra det jag ska på en gång? Jag har ingen speciell lust att fixa fram ett nytt OS.

Tack för svar.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Nästan alla märkesburkar kommer med en återställnings partition som du kan återställa datorn med till ursprungsskick , du uppmanas i regel även att bränna ut denna på skiva , förutsatt att det finns en sådan drive.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nästan alla märkesburkar kommer med en återställnings partition som du kan återställa datorn med till ursprungsskick , du uppmanas i regel även att bränna ut denna på skiva , förutsatt att det finns en sådan drive.

Lyckades hitta en såndär återställning partition. Där kan jag välja att återställa operativsystemet. Vad menas med det? Står bara att alla data på C:\ kommer raderas. Men har jag kvar mitt operativsystem då?

Ursäktar mina frågor, men detta är första gången jag försöker mig på något sådant. Man lär sig av att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahkzul:

Lyckades hitta en såndär återställning partition. Där kan jag välja att återställa operativsystemet. Vad menas med det? Står bara att alla data på C:\ kommer raderas. Men har jag kvar mitt operativsystem då?

Ursäktar mina frågor, men detta är första gången jag försöker mig på något sådant. Man lär sig av att fråga

jopp en återställnings partition är ju till för att "installera om " operativsystemet till ursprungligt skick som det var från OEM

om du vill spara bilder, spel osv... lägg på ett usb minn/hårddisk osv.

risken för att det försvinner är olidligt stor om du kör en "återställning" men Operativsystemet kommer du ha kvar

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

jopp en återställnings partition är ju till för att "installera om " operativsystemet till ursprungligt skick som det var från OEM

om du vill spara bilder, spel osv... lägg på ett usb minn/hårddisk osv.

risk finns att det försvinner

aa men det gör inget om sådant försvinner. Då behöver jag alltså inte hålla på att bränna över skiten på CD och sånt? Är mest det jag är orolig över. Inte att filer försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahkzul:

aa men det gör inget om sådant försvinner. Då behöver jag alltså inte hålla på att bränna över skiten på CD och sånt? Är mest det jag är orolig över. Inte att filer försvinner.

alltså tänk dig att du köper dig en NY dator.. så kommer den bli vid återställning

så allt DU har installerat försvinner men allt som fanns med vid KÖP utav datorn skall i regel finnas i återställningspartitionen som fixas automatiskt när du väl har börjat med återställningen

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Om jag var otydlig med ursprungsskick så menade jag som datorn var när du öppnade kartongen för första gången när den var ny , då fanns det ett OS och en massa dynga som tillverkaren skickade med men inget privat , eller hur ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

alltså tänk dig att du köper dig en NY dator.. så kommer den bli vid återställning

så allt DU har installerat försvinner men allt som fanns med vid KÖP utav datorn skall i regel finnas i återställningspartitionen som fixas automatiskt när du väl har börjat med återställningen

Okej tack så mycket. Har läst lite på Flashback också, finns lite folk som vill göra som jag och en återställning av operativsystemet ska tydligen vara det som jag är ute efter. Värsta som kan hända är att jag får fråga min kompis om nytt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahkzul:

Okej tack så mycket. Har läst lite på Flashback också, finns lite folk som vill göra som jag och en återställning av operativsystemet ska tydligen vara det som jag är ute efter. Värsta som kan hända är att jag får fråga min kompis om nytt OS.

väldigt sällan det är problem med sådana återställningar

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Har gjort det själv på en dator där OS redan fanns på den. Det var inga som helst problem!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG